Heb je wel aangegeven dat je jezelf op de monitor of uberhaupt iets op je monitor wil horen?
Printable View
dan had ieder weldenkend persoon er wel bijgezet dat hij/zij wel een seintje gaf maar dat viel niet op omdat de monitorman z'n vriendin aan het prikken was ofzo...
Misschien enigsinds frustratie, omdat ik dit regelmatig heb meegemaakt...
Tijdens voor de soundcheck gevraagd wat elk bandlid wilde, dit gegeven (naar eigen invulling qua hoe hard)... na 3 min soundcheck nog gevraagd, constant gelet op seintjes... na 2e nummer nogmaals gevraagd.... einde van eerste set gevraagd (na aandachtig opletten, idem voor set 2)... einde van de show nogmaals gevraagd (just in case)
Vanaf 2e nummer soundcheck was alles goed, geen wijzigingen nodig (nah 1 klein dingetje)
Om dan achteraf te horen (van heel iemand anders) dat ze er niet tevreden mee waren...
Het was op een professioneel podium. Er stonden meer monitors dan speakers naar het publiek toe. Het was ondanks het professionele podium ook een evenement voor niet-helemaal professionals.
Dan moeten ze er toch van uitgaan dat de mensen eenmaal iets via de monitors willen horen.
Of ligt dat gewoon aan mij en luister ik niet naar de monitors?
Ik heb al vier optredens met monitors gedaan en dat is me bij de laatste twee nooit opgevallen. Van die eerste twee (was twee keer hetzelfde optreden) weet ik niet precies meer.
Er staan meestal meer monitors dan PA-speakers, maar de PA speakers hebben wel heel wat meer vermogen en een heel andere functie.
Nee, technici gaan er nooit vanuit dat als muzikanten niks aangeven dat ze wel wat op hun monitor willen. Wij als technici weten toch niet wat jij hoort en wat jij wil horen?
Als je al 4 optredens met monitors heb gedaan, en het is je nooit opgevallen, denk je dan niet dat het misschien aan jou kan liggen en je zelf aan moet geven dat je iets wil horen? Of dacht je dat het alle keren aan de technici lag?
Iets met logisch nadenken en initiatief?
Et voila!
+10 tekens
Mjah ach,
een van de weinige nadelen van het leukste beroep v.d. wereld :)
Njah. Ik vind dat je als muzikant je verantwoordelijkheid mag opnemen. Is het slecht, dan ligt het niet enkel aan de PA (als het al aan de PA ligt in sommige gevallen). Een band die het serieus meent, weet het ook te redden als ze elkaar niet goed horen of als er problemen zijn met de PA (en believe me, I've had my share). Ik heb al gezien dat het kan dus waarom er ook niet voor zorgen dat je als band niet hoeft te vertrouwen op de PA?
Zit nu in een nieuw project waarbij we sowieso al een periode van 3 maand hebben ingelast om ons eerste setje van 8 nrs zo strak te krijgen dat zelfs een slechte PA niks meer zou mogen uitmaken. Het is ambitieus maar liever goed voorbereid dan door externe factoren genekt te worden.
Edit: Nog even een klein puntje. Ik doel hier op de monitormix en niet op het geluid in de zaal. Als dat nergens op slaat, dan verdient de PA-kerel een lap rond de oren want daar kan je als band niks aan veranderen.
Dat bepaal je in overleg met de geluidsman. De ene keer heeft het de voorkeur dat je amp ook als jouw monitor fungeert. De andere keer komt het beter uit als je amp wat zachter staat en gitaar over de monitor komt. En soms beide. Zelf hoor ik liever meer gitaar uit m'n amp en minder uit m'n monitor, ik kan dan beter de finesses van m'n sound beoordelen.
M.a.w. het is niet gek als je gitaar niet in je eigen monitormix zit.
Klopt helemaal.
Het gebeurt ook vaak dat muzikanten niet goed durven te zeggen wat ze echt vinden. Hoor je jezelf goed? Vraagt dat zo'n techneut.
Jahoor, klinkt het dan. In werkelijk hoort degene zichzelf maar matig. Vervolgens zit de zaal vol, de muzikant hoort zichzelf niet goed meer en presteert slecht. Ik heb dit al heel vaak meegemaakt, en je kunt je in zo'n geval afvragen wiens schuld het is.
De verantwoordelijkheid ligt bij beide.
De techneut moet doorvragen of het geluid écht goed is.
De muzikant moet goed en duidelijk aangeven wat er an schort.
Klopt helemaal.
Ik ben er ook niet zo'n fan van.
Als het podium echt heel erg groot is, is het misschien noodzakelijk,
maar als het ff kan komt er uit mijn monitor alleen zang.
Heel misschien een beetje gitaar van mijn medegitarist als hij te ver bij mij vandaan staat.
Het gaat nog steeds goed hier? Monitoring is voor een groot deel een probleem voor de band zelf omdat met name gitaristen vaak zo hard gaan dat een floormonitor daar in verzuipt en je kunt een floormonitor niet harder blijven zetten vanwege de feedback.
Groot podium? Een paar jaar geleden op het enorme podium van de schouwburg in Roermond gespeeld, paar kleine floormonitoren en alles prima te volgen.
Onze ervaring met monitoren is ook dat een 15" beter werkt dan een 12".
12" Gaat te snel rondzingen, en heeft domweg te weinig power.
Daar klopt helemaal niets van. Heb je wel eens met fatsoenlijke 12" wedges gewerkt/gespeeld? Die gaan net zo hard als 15" wedges, het heeft helemaal te maken met de versterker waar je ze aan hangt. En het klopt ook niet dat 12" wedges sneller rondzingen.
Het verschil tussen 12" en 15" is alleen het klankverschil, 12" is wat sneller en de spraakverstaanbaarheid is beter. De 15" heeft wat meer druk, maar niet meer power.
Misschien heb je een keer met een monitor gewerkt waarvan de 15" beter was dan de 12" versie, maar dat is absoluut niet bij alle monitors zo.
OK, nou het zal dan wel, misschien/wellicht vergelijk ik wel appels met peren.
Ik heb er ook geen verstand van. :makeup:
Onze geluidsman had 12" monitoren, maar die gingen dus erg snel rondzingen, en vaak hoorden we ze niet.
De 15"'s die hij nu gebruikt (weet het merk/type niet) doen het een stuk beter, nadeel is wel de grootte, vooral op een klein podium.
Dat zou kunnen, weet ik niet, sorry.
Ik ben meestal behoorlijk druk met m'n eigen spulletjes.
Weet jij zo een compacte, (actieve) 12" monitor die het wel goed doet?
Een actieve monitor kan soms wel handig zijn.
Wat wij wel eens gedaan hebben in een kroeg met enkel uitversterkte zang en een beetje drums is een van de actieve monitoren aansluiten op mijn preamp-out voor de drummer. Uiteraard geen geweldig geluid maar wel erg duidelijk en direct, en dus beter dan niks.
Ik had nochtans aangegeven dat we alle instrumenten door de monitors wilden horen.
En als de geluidstechnicus onbereikbaar is, kun je moeilijk je wensen aangeven.
Bovendien hebben we nog niet voldoende ervaring met live-PA om exact te kunnen weten wat we willen. Ik weet wel hoe het gehele systeem werkt, maar qua eigen voorkeuren heb ik nog niet kunnen kiezen.
Ik herinner me bij de andere optredens nochtans niet dat de geluidstechnicus ons heeft gevraagd wat we willen horen in de monitor. Als je met een beginnend groepje zit (en je geen ervaring met monitoring hebt) , vind ik toch dat ze hun verantwoordelijkheid moeten opnemen en ons een beetje moeten vooruithelpen. :stop:
Je moet nooit alle instrumenten door de monitors willen horen, dat wordt een brei en hoor je alles net niet.
Het is idd onprofessioneel dat de geluidstech onbereikbaar is. En het is wel zo netjes als ze naar je toe komen om te vragen wat je op je monitor wil.
Maar met monitors kunnen ze je niet echt vooruithelpen, dat is zo persoonlijk, daar moet je gewoon zelf achter komen.
Maar het is duidelijk dat dit ook weer mis is gegaan door slechte communicatie van beide kanten.
Nee, het werkt heel anders. Je kan van ieder instrument vragen hoe hard je het wil hebben. Drums staat vlak achter je, dus dat mag best wel zachter. Als je graag heel veel bas hoort kan dat. als je de bas helemaal niet wil horen kan dat ook. Het is echt bedoeld als aanvulling op het podiumgeluid, en heel anders dan de zaalmix.
Mijn eerste en enige ervaring is niet goed :seriousf: Optredentje in Rotterdam inclusief soundcheck. Ik hoorde mijzelf wel okay, niet supergoed (ik stond meter voor de basversterker), maar blijkbaar hoorde het publiek mij nauwelijks of niet. Maat van een maat is toen naar de geluidsman gestapt om te vragen waar het geluid van de basgitaar was gebleven :ok:
Meer communicatie was beter geweest, maar.... de verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij jou. Jij wilt een goed optreden neerzetten en daar moet je zelf alles aan doen. Als je bepaalde dingen niet kunt/weet moet je zelf zorgen dat je daar meer over leert of zelf iemand zoeken die kan helpen. Klinkt misschien hard, maar als (niet razend populaire) muzikant ben je nou eenmaal vaak je eigen manager, publicist, roadie, chauffeur etc etc.
De functie van monitors is compleet verschillend van een PA. Monitors zijn bedoeld om instrumenten weer te geven die akoestisch niet hard genoeg te horen zijn.
Zorg eerst dat de akoestische balans op het podium goed is en dat je iedereen (behalve de zang) hoort. Daarna kan je de balans aanpassen door bepaalde instrumenten en zang op je monitor te laten zetten.
Maar je zegt in een eerdere post dat je een beginner bent, waarom dan zo bijdehand? We proberen je alleen maar te helpen....
Heeft er iemand trouwens hints voor het vinden van de juiste balans?
Want als ik met vreemde eisen ga afkomen zullen de geluidstechnicussen eens lachen en het anders aanpakken en daar leren we zelf ook niets van. x)
Zorg eerst dat je jezelf kan horen uit je eigen versterker. Daarna misschien een beetje Leadzang op de monitor als referentie voor de nummers. Als er nog een gitarist in de band speelt en je hoort 'm niet akoestisch dan kan je dat ook een beetje op je monitor zetten.
De bas en de drums hoor je in het algemeen wel hard genoeg op een podium.
Begin daar eens mee en kijk eens of je hiermee lekker speelt.
Dat was nu net het probleem. We hadden geen zanger tot sinds kort.
Eigenlijk is het nog niet zeker of hij blijven zal, maar het is het proberen waard.
Straks eerste repetitie met hem.
De bassist (zo'n typische metalhead die het ruigste wil hebben) denkt dat zijn stem niet past bij wat we zullen spelen.
Mij maakt dat niet uit of ik wat gain moet laten vallen om zijn stem erbij te laten horen, maar goed. =]
:ok: Je kunt op geluidsmensen door de bank genomen echt wel vertrouwen. Maar vooraf duidelijkheid hebben en dingen zeker weten is beter dan vertrouwen alleen. En niets is vanzelfsprekend: niet dat je als band kunt parkeren, niet dat er voldoende stroomkabels aanwezig zijn, niet dat er aan promotie wordt gedaan, niet dat op de avond de persoon met wie je contact hebt geweest aanwezig is etc etc.. nogmaals, het meeste gaat meestal wel goed, maar je moet op zoveel mogelijk voorbereid zijn. Juist dat gedonder eromheen zorgt voor stress als je niet uitkijkt.
Je kan juist in de oefenruimte er echt al op letten dat je elkaar goed hoort. Dan is de kans dat je bij optredens dat ook al aardig voor elkaar hebt groter en ben je dus minder afhankelijk van de monitors.
Je zal ze vaak genoeg nog wel gebruiken, maar dan gerichter. Je hoort ook sneller wat je op dat moment niet goed genoeg hoort, omdat je dan gewend bent om alles bij het oefenen goed te horen. Daardoor kan je op tijd specifiek om zaken vragen aan de geluidsman.
Ik heb nog nooit een optreden gehad waar ik mezelf kon horen op het podium. Hoger dan 2 kan ik mijn versterker nooit zetten of ik krijg al boze blikken van achter de knoppen.
Ik vertrouw dus volledig op mijn monitors. Meestal vraag ik een miniem volume aan drums (aangezien je die toch al genoeg op podium hoort), en beetje bas, veel gitaar om zelf te horen of ik fout zit en veel zang. Ik vind het belangrijk om vooral de drums en zang te horen maar jezelf in de monitor steken helpt wel om eventuele problemen die je anders toch niet hoort vanwege het lage volume op podium vlug te kunnen opvangen.
En ik vind het ook wel de taak van de geluidsmensen om te maken dat de monitoring in orde is. Als gitarist of als bassist zorg je er in de eerste plaats al voor dat je eigen EQ deftig staat dus zij mogen hun werk ook wel doen.
Als je jezelf niet kan horen dan staat je versterker denk ik niet goed gepositioneerd. Zet je versterker iig op een verhoging, dat scheelt al een hoop. Als je met een 4x12 speelt moet je ook een beetje afstand nemen, een 4x12 is op 2 meter afstand veel luider dan op 1 meter. En laat je versterker ook niet de zaal in blazen maar zet'm aan de zijkant van het podium en laat'm het podium over blazen. Als je'm dan nog niet kan horen dan staat ie gewoon te zacht (ja dat kan echt!)
En het is inderdaad de taak van de geluidsmensen om te zorgen dat de monitoring in orde is. Maar om daarvoor te zorgen moeten ze wel weten wat de muzikant wil horen. En vergeet niet dat de geluidsmensen er voor jou staan! Dus die laatste regel van je klinkt wel heel arrogant!
Ik kan mezelf wel horen als er niemand anders speelt, maar als de drummer en bassist invallen om even op te warmen vb. dan hoor ik mezelf niet. Ik zei dit maar als reactie op je bericht van dat "je eerst moet zorgen dat je akoestisch een goede balans vindt". Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt (of bedoel je een goede balans zonder drum?) maar ik ga sowieso eens proberen om de versterker op de zijkant te zetten, goed idee!
En ja, dit kan arrogant klinken als het om hobbymensen gaan die zich er niet professioneel mee bezig houden. In dat geval is het natuurlijk alleen maar kwestie van het gezellig te houden en vriendelijk met elkaar om te gaan als er iets fout loopt. Die staan er dan idd ook alleen maar om jou van versterking te voorzien uit vrije wil.
Ik vind echter als een jeugdhuis/organisatie/etc. een PA-bedrijf inhuurt (en er zwaar geld voor betaalt) dat er voor moet zorgen dat de klank tip top is, er wel enigszins sprake van professionalisme mag zijn. Je hebt altijd mensen die beu doen, zowel aan het geluid als muzikanten. Je mag echter ook niet vergeten dat je als band meestal al minstens een jaar bezig bent met songs schrijven e.d. en dat het soms met een slechte PA lijkt alsof er niks van werk is in gestoken. De geluidsmensen staan er voor jou, maar als muzikant is het voor 3/4 van het publiek in de eerste plaats jouw schuld als er iets fout loopt op podium. Vrienden van mij bekijken mij altijd raar als ik dingen zeg als: "Jammer dat ze die bas niet wat luider zetten!". Zij zien louter de band en als de balans niet klopt of er technische problemen zijn, steken ze op de band zelf.
Een goede samenwerking met de geluidsmensen is dus zoals eerder gezegd broodnodig. Ik kan er gewoon niet goed tegen als er domme fouten gemaakt worden die vermeden kunnen worden. Ik post hieronder een kleine anekdote die me nu pas te binnen schiet :).
Als band steek je veel tijd in het repeteren van nrs en om een show neer te zetten, dus vind ik dat je als ((semi-)professionele geluidsman dan ook wel je best mag doen. Hoe beter de relatie tussen beiden, hoe beter het geluid!
Ja, dat is wel waar, maar zoals gezegd, geluidsmensen moeten wel weten wat ze moeten doen. Als de monitormixer niet weet wat je wil, kan hij helemaal niets. En als hij iets roept van is het goed zo dan moet je wel wat antwoorden. Als beginnend bandje weet je misschien niet eens waar die monitors voor dienen, maar dat kan je de geluidsmensen niet kwalijk nemen. (Het bandje ook niet, alles moet je leren, maar dan niet achteraf de techniek de schuld geven.
Kleine anekdote:
Ooit ergens gespeeld met enkel ik als zanger/gitarist en drummer aangezien de rest van de band niet kon. Toch niet afgezegd dus en in The White Stripes style gespeeld.
Drummer had enkel hi-hat, basdrum, snare, crash en ride mee. Soundcheck verloopt prima, klank zit goed. Tot op het moment dat er opeens vanuit de monitors gezegd wordt: "Ok, nu juist nog de floor tom". Het was moeilijk om een lachje te onderdrukken aangezien er in de verste verte geen floor tom aanwezig was :)
Dan over naar de zang. Er kwam geweldig veel galm uit de monitor en ik vroeg of dat eruit kon. "Er staat nochtans geen reverb op, hoor". Uiteindelijk na 2x het tegendeel te beweren, kwam hij naar voor en moest hij vaststellen dat het toch waar was. Hij was naar het verkeerde spoor aan het kijken :).
Zo'n dingen vind ik nu nog grappig maar heb al vaak gehad dat er mensen achteraf serieus kwamen klagen over het geluid en daar sta je dan als band redelijk machteloos te wezen. (Ik weet ook dat er dudes zijn die hun Treble/Presence/Mids op 10 staan hebben en dan klagen tegenover de geluidsman dat het veel te schel staat bv. maar daar spreek ik nu niet over :p)