Fijne CP ook! Ik heb hem in handen gehad en viel met stoel en al achterover! Wat een lekkere strat!
Printable View
Die reflection is er ook in H-H configuratie toch? A la een les Paul zeg maar.
Die wisselvalligheid van Haar herken ik wel. Zeker sinds die ook gewoon in de diverse shops hangen, staat een Haar niet meer per definitie garant voor een topgitaar. Een Smitty wat mij betreft wel. Ik heb nog nooit een slecht Smitty in mijn handen gehad en ben diverse malen bij Eric thuis geweest en heb daar genoeg kunnen proberen. Een Smitty Strat en een Gun Tele staan dan ook op mijn bucketlist :)
Goooh jullie maken het mij zo moeilijk!
Ik heb gewoon nog nooit een Amerikaanse Fender in men handen gehad en gekocht. Het idee van zon klassebakicoon te hebben is gewoon fijn. Alles wat alternatief is kan in mijn ogen toch nooit beter zijn "confused"! Die Kauffmann is erg mooi joost WOW! Haar vind ik ook maar meh...
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Ik snap wat je met dat eerste bedoelt; je bent (net als ik) gewoon merkgeil ;)
Dat tweede is natuurlijk een mythe die ze bij Fender graag in stand houden.
Maar een Amerikaanse Fender Stratocaster is niet meer dan een paar aan elkaar geschroefde stukken hout met wat elektronica en hardware die door een paar geïmporteerde Mexicanen in elkaar wordt geschroefd in een fabriek van een op rendement belust bedrijf.
Een gepassioneerde luthier die zorgvuldig zijn onderdelen kiest kan dat zeker toppen.
Dan zou ik eerst beginnen met wat Fender USA's te testen of eventueel een van die vele andere cloners die hier genoemd worden. Iedereen kan hier van alles beweren, maar het gaat erom wat jij zelf vindt. Daar kom je pas achter als je het zelf probeert.
@Arjan: ik ben toch nog benieuwd wat je niet goed vond aan de afwerking van die Fender Elite strat?
Wat ik niet lekker vond aan die elite? Die lak, en de nek afwerking. Ben meer van de geoliede lakken. Ik weet niet wat fender op die nekken pleurt, maar het is geen olie.
Een HSS Kauffmann's Strat kost rond de €1000,- waarbij je zelf de kleur, radius, pu's, frets, mate van relic, toets, tuners, slagplaat etc kan kiezen.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net...aa&oe=58488E2C
Als je iets laat bouwen, moet je ook maar hopen dat dat goed uitpakt. Ik vind trouwens de USA Fenders op zich goed in elkaar steken. Ik heb al jaren een American Series tele die door de satin finish neck heerlijk speelt en na een pickup-upgrade ook klinkt zoals ik het graag hoor. Je moet gewoon eens wat strats van verschillende merken testen. Dan hoor je vanzelf wanneer de juiste belletjes rinkelen... ;)
Kauffmann start met onderdelen van een MIM strat misschien en lakt die naar wens.
Wat bedoel je precies? Het enige wat gelakt wordt aan een gitaar is de body en evt. de neck en die zijn zeker niet van Fender.
Mijn Kauffmann heeft Klusons, Wilkinson brug met compensated saddles en Seymour Duncun elementen. Dus ook niks wat met MIM Fenders te maken heeft.
Tom zegt ook START ... Misschien heb jij een customshop Kauffmann die kosten meer 😜
Laten we het erop houden dat Kauffmann net als vele anderen assembleert en afstelt. Het zullen best goede gitaren zijn, maar dat zijn andere merken in die prijsklasse ook. Ik blijft erbij: kijk, speel en vergelijk.
Ik heb zelf Bare Knuckles en Suhr in mijn gitaren zitten, maar het wemelt van de kleinere producenten die kwaliteitspickups maken. Amber, Throbak, Klein, Kloppmann, Voodoo, Lindy Fralin, Motorcity etc etc.
Ik zou eerst eens een gitaar aan de tand voelen. Dan weet je of de hals je ligt, of de gitaar lekker resonant is en of de afwerking goed is. Pickups kun je altijd vervangen. Bij een strat is dat ook niet ingewikkeld.
Dat is slechts mijn mening. Ik heb een paar Haars in handen gehad en vond ze redelijk goed, maar niet waanzinnig klinken. Ook speelden ze minder smooth dan ik had verwacht. Anderen vinden weer iets anders. Het lijkt potjandosie wel een forum. ;)
Ja precies, maar dat is toch iets heel anders dan starten met een MIM Fender.... Want er zit werkelijk geen één onderdeel dat overkomt met een MIM Fender.
Het zou natuurlijk kunnen dat hij begint met een MIM Strat, de body vervangt, daarna de hals, dan de tuners, dan de slagplaat, de hardware, de pickups en de pots. Maarja, dat lijkt me een beetje omslachtig.
Tjah, Warmoth parts zullen het ook niet zijn voor die 1000 euro.
Nix ervan: Kauffmann's worden, op de hals na, van scratch af gebouwd. De allereerste van 3 jaar geleden waren ook nog gemaakt van kan en klare bodies, maar ook die zijn de afgelopen jaren gewoon zelf gezaagd.
Dit jaar is hij ook begonnen met bindingen langs de Telebodies en heeft hij zijn eerste LP gemaakt.
Dat is exact mijn ervaring eigenlijk; ik had meer zoiets van "ach kijk, alweer een strat" in plaats van "wow, helemaal super".
Check ook 4seasons. Erg goede ervaring mee, en pijstechnisch ook nog te doen.
Nou moet ik zeggen dat ik van alles hoor over Kauffmann, zowel in goede als in slechte zin. Dus ik ga gewoon af op mijn eigen ervaring.
Gitaar is op zich prima waar voor 't geld. Wat ik wel jammer vind is dat je geen keuze hebt in halsprofiel. Zo is de hals wel wat forser dan ik zou willen. Bij een echte custom made verwacht ik wel dat je dat kan kiezen, maar daar betaal je dan ook weer hele andere prijzen voor. Zo'n Smitty bijvoorbeeld, die is ruim 2 x zo duur. Dan heb je bijvoorbeeld ook flamed maple en dat soort grappen.
Persoonlijk maakt het mij trouwens niets uit of er wel of niet met prefab bodies en halsen worden gewerkt, het gaat om het eindresultaat. Naar mijn smaak heb je voor rond de €950,- prima gitaren aan een Kauffmann's. Hij maakt soms meerdere gitaren per week en dan snap ik dat een hals wel behoorlijk tijdrovend is om zelf te bouwen. De nitro afwerking van zowel hals als body doet hij trouwens ook zelf.
Smitty, Gun, RebelRelic, e.d. beginnen rond de €2300,- en zonder koffer begint Kauffmann's bij €900,- , dus dat is inderdaad een ander categorie. Op Gun na, ken ik trouwens niemand in NL die zijn bruggen, neckplates, knobs, slagplaten etc zelf maakt. En nog zeer smaakvol ook. Eugen vind ik een kunstenaar met zijn hardware.
Ben je toevallig een vertegenwoordiger van Kauffmann, Joost? 😉
Het zijn zeker leuke stratjes. Maar ja, alleen maar in het westen te krijgen dus kan er geen checken in de buurt van Zwolle.
Ik ga Maybach eens checken, bij Souman. Schijnt een vd dealers te zijn.
Er hing een Cherry Lane die ik minder mooi vond dan een andere burst die er hing. Maar dat ging dus om de kleur en niet om de kwaliteit. Jutter heeft nog even op die andere burst gespeeld, en was er wel van onder de indruk.
Ik kijk zojuist op hun website en zie er 8 Maybachs, waaronder 5 die op voorraad zouden zijn. Dat zou kunnen, maar er hingen er op zeker maar 2 aan de muur.
Ik denk dat ik vanavond maar eens voor een stratje ga kijken.......