Totdat de hype weer over is, Bert Meulendijk gewoon weer over buizenbakken speelt en met losse pedals, dan zijn ze juist aan de straatstenen niet kwijt te raken😉
Printable View
Totdat de hype weer over is, Bert Meulendijk gewoon weer over buizenbakken speelt en met losse pedals, dan zijn ze juist aan de straatstenen niet kwijt te raken😉
Toch houd de Kemper het al lang vol, dat ding is in 2011 ofzo op de markt gekomen.
En ik moet nog zien of een Kemper het langer dan 15 jaar volhoudt, laat staan 55 jaar zoals zonder crashen van de software, vastlopen en andere ongein.
Ik zie dat ding dan eerder in de kliko belanden dan gerepareerd worden 😂
Toch he...bij een buizenamp accepteert iedereen onderhoud, etc. Bij een digitale unit wordt er over het algemeen geen ruk aan gedaan, volgens mij?
Ik vind het al best wat dat Kemper al zo lang zonder hardwarematige updates werkt.
Klopt. Mn gmajor heeft het 2 maanden geleden na 15 jaar trouwe dienst opgegeven. Ding was niet meer in te stellen en sloeg op tilt, kon de menu’s niet meer door en is inmiddels vervangen. Digitale technologie heeft blijkbaar een beperkte levensduur. En repareren met al die printplaten schijnt niet of lastig te doen te zijn.
Ach..... ik heb een '95 H&K Access buizen + midi preamp (ex. Montevideo) en die doet het nog steeds...... jaar na jaar na jaar.... Voorheen heb ik (vrij intensief) die van m'n broer gebruikt en die doet het ook nog steeds.....!! Eerder een Dynacord midi buizen combo gebruikt en die deed het eigenlijk ook altijd. Allemaal Deutsche shizzle.... dat wel. Alles wat ik verder aan Japanse en Amerikaanse digitale shit heb werkt ook nog steeds..... Boss RX-700, Alesis Quadraverb GT
Verbaas me in dit Topic over de Vooroordelen en Aannames!!!
Als je b.v. compleet een Telecaster Addict bent... tja dan heeft het ook geen zin om in een Les Paul Topic te reageren 'dat je het niks vindt' ;-)
Voor en nadelen... Sinds ruim 3 jaar heb ik nu een Kemper:
Nadelen:
- In het begin echt wel veel werk en zoeken naar een lekkere sound.
- Ik speel sindsdien InEar - dus miste de 'druk' van de sound ook zeker
- Dat geldt overigens ook voor buizen-bak in combi met In-Ear
- Even snel iets bijregelen gaat ook niet super snel
- Ben me bewust dat de Kemper over 5 jaar niets meer waard is... dit door een vervangende opvolger o.i.d. met misschien net weer die extra features die de 'honger' naar nieuwe gear aanwakkert...
- ....
Voordelen:
- Binnen 5 minuten heb ik 'sound' en the FOH is altijd happy en 'snel klaar met mij'
- Worstel niet dat ik in de ene zaal / kroeg en lekkere sound heb en dan weer niet... constante sound belevenis
- Oneindig veel mogelijkheden met sounds
- Binnen één sound 'Morphing' toepassen is top... met één druk op de knop net even wat meer Gain / Volume / Delay of wat dan ook.
- Thuis is het volume ook prima te doseren over mijn actieve monitors... met TOCH een lekkere sound, daar waar mijn buizen-bak meer stond te brullen.
- In mijn Pré Kemper periode gaf ik elk jaar weer flink wat geld uit aan Pedaaltjes, net weer een ander pedalboard, switcher, kabels, voedingen, buizen etc. etc. ongemerkt 300,- tot 500,- per jaar aan 'geneuzel'... hoe leuk ook ;-)
- Sinds mijn Kemper alleen wat Profiles gekocht. Stel ik krijg nu nog 800,- voor mijn Kemper Set-up... dan speel ik al kiet.
- Voor mij een super apparaat, mede door de band die ook geheel In-Ear is waarmee we Cover spelen, dus veel verschillende sounds.
- Door het InEar verhaal ook geen last meer van een lichte fluittoon in mijn oren na een toffe gig.
- Zou ik in een Blues-band spelen... tja, dan een toffe Amp en wat pedalen. Wel met doppen... ;-)
Ik ben nog steeds super tevreden!!!!!
No offense, maar alle genoemde feiten zijn ook eenvoudig te behalen met een goede huizenversterker. De voornaamste voordelen die ik zie bij de modeler is de enorme diversiteit aan mogelijke sounds en het ultieme gemak van een klein, lichtgewicht kastje dat je snel hebt aangesloten.
Maar...de geluidskwaliteit is en blijft voorlopig een compromis t.o.v. de favoriete amp sound (die ook best wel goed klinkt op laag volume, niet iedereen heeft de Marshall op 10) en dat is de reden dat veel gitaristen blijven zoeken naar allerlei extra soundsets in de hoop hun sound te verbeteren. Mijn eigen ervaring is dat modelers droger en dunner gaan klinken op het moment dat ik de PA op volume zet (en iedere PA/ruimte klinkt weer anders).
En uiteindelijk ga je toch weer tweaken...
Dan vraag ik jou.... en de andere die sceptisch zijn... hoe vaak heb jij zelf met een Kemper gewerkt?
Als een geluidsbedrijf je Favo-amp niet lekker Miced, heb je ook geen optimale sound over de PA.
Voor mij... en velen is het een verdomd goed en super praktisch stuk gereedschap!
Het volume van de hele band omlaag is niet te onderschatten. Je gehoor kan je niet terugbrengen... maar dat terzijde.
Kwam vorige week deze podcast tegen. Even wennen aan z’n vertelstijl, maar hij heeft een aantal goede argumenten :
https://youtu.be/llaKY25_2r8
Mee eens, maar dat schreef ik ook niet. Drums volume gaat pas naar beneden met doppen. Maar kwaliteit van gitaar ook als je niet met IEM speelt of een sub-optimale mic setup met spil en geen ambient mic sound in een slechte kamer/podium hebt. En dat is in 100% van de gevallen, on stage ;-)
Ik vraag me af hoeveel van de mensen die roepen dat amps nog steeds beter klinken bij een blinde test zouden slagen, waarbij de modelling patches door een kundig persoon zijn gemaakt (niet persé factory presets)
De Axe FX heb ik weinig tot geen ervaring mee.
Met de Kemper wel, die heb ik inmiddels een aantal keren getest, met diverse profile packs, waaronder die van michael britt.
Side info: Ik zie mezelf niet als een purist, en ben ook niet anti digitaal.
Eerlijk antwoord (heb ik denk ik al eens eerder gepost): als iemand een song zou spelen, dit op zou nemen via de Kemper, of via een amp (dus met microfoon, door mixer, etc, afgeluisterd op studio speakers), dan durf ik niet te stellen dat ik de kemper er 100% uit zou halen, want ik weet zeker dat ik de mist in ga.
Sterker nog, als ik kies welke ik dan het mooiste vind, zit daar gegarandeerd soms Kemper tussen; net of die wat strakker is soms, en soms werkt dat goed.
Maar pak een powered kemper, zet die op een 4x12 (dat is nu eenmaal wat ik doe) met een goed soldano SLO profiel, of van mijn part een Peavey 5150 profiel (en dan zonder cabsim uiteraard) en vergelijk die met een SLO of 5150, terwijl ik zelf speel, en de Kemper red het niet, echt niet.
Het begint kortbij te komen, dat geef ik toe, en ook het terugdraaien van de gitaarvolumeknop gaat de Kemper knap mee om, maar nee.
Ook vwb effecten; er is prima mee te werken, maar ze mogen nog niet in de schaduw staan van wat de Eventide Eclipse mij bied.
Vind ik Kemper dan klote? Nee, ik zou er graag een hebben om thuis mee te klooien, maar ik vind ze (tweedehands) te duur om alleen thuis mee te pielen. En ik wil mijn buizenamps er niet voor weg doen.
Op het moment dat ik allround en in ear zou spelen, en/of 2-3x per week met mijn zooi moest slepen, dan was de keuze snel gemaakt, maar zoals ik als hobbyist, 15-18 keer per jaar buiten het repetitiehok spelend, nee, lekker met 4x12's slepen en herrie maken :)
Ik dacht dat een Kemper niet bedoeld is om op een traditionele gitaarbox aan te sluiten maar op een fullrange.
Ligt eraan, voor de ultieme flexibiliteit wellicht niet, maar wat mij betreft staat gitaarspelen via een FRFR ver af van hoe ik wil gitaarspelen; het voelt gewoon anders, zonder daar een waardeoordeel aan te willen hangen.
En voor het vergelijk vond ik het ook wel zo eerlijk om een amp profile van een specifieke amp te vergelijken en daarbij de cabinet invloed min of meer uit te schakelen.
Punt is, toen ik voor het eerst een Soldano SLO hoorde dacht ik "wauw". Toen ik voor het eerst over een diezel herbert speelde dacht ik "wauw". Toen ik voor het eerst een mesa roadking 2 testte dacht ik "wauw", en idem met de h&k triamp, brunetti mercury, en vele anderen.
Met de Kemper als "amp in the room" kom ik niet veel verder dan "wauw, goed gedaan voor modelling" met een algemene indruk als "geinug, en lekker licht, geen gezeik", maar niet het gevoel dat ik mijn ontlasting direct laat lopen door de sound, op eoa manier.
Ik weet t YouTube compressie, opnemen, smaak blabla, maar van de vele (toegegeven veelal op metal toegespitste) vergelijkingen tussen kale amps en kale modelleren, krijg ik niet de indruk dat de laatste niet in de buurt komt of het zelfs maar net niet is. Het feit dat veel artiesten die ik niet alleen qua spel maar ook qua sound hoog heb zitten overstappen zegt ook wel wat.
Maar goed. Uiteindelijk toch wel weer smaak blabla doe vooral wat je zelf prettig vindt klinken.
Toch valt het me op dat veel mensen het hebben over fysieke vergelijkingen. Als je een SLO naast een Kemper met SLO profile zet ga je echt wel een verschil horen. Of de Kemper beter of slechter klinkt is dan een tweede.
Ik vraag me echter af, als iemand de guts van de Kemper in een SLO zou stoppen en tegen jou zegt dat het een Soldano of je hieraan, spelenderwijs, zou twijfelen en denkt "hmm..klinkt toch verdacht veel als een digitale rip off". Bij wijze van dan he...
Je hoort mij niet zeggen dat een Kemper digitaal klinkt.
Hij klinkt gewoon prima, maar in een direct vergelijk laat ie het afweten, simpel.
Bouw hem in een SLO headshell, en zet er een echte SLO naast, ik durf het wel aan.
Dat er veel pro's overstappen lijkt me duidelijk. Als gitaarspeel-bv is er veel meer dan alleen "je soundje" om rekening mee te houden, bijvoorbeeld vervoerskosten, betrouwbaarheid / onderhoudskosten.
Kojk, ik ben fan van Alex Skolnick. Waarschijnlijk als een van de weinigen nog, maar ik houd gewoon van hoe hij speelt. Gebruikt in europa e.d. Kemper....maar als hij in de USA speelt staan er gewoon budda amps te blazen, zal ook niet voor niks zijn.
Als je IEM gebruikt, kan ik me voorstellen dat het nog makkelijker is om op volledig modelling over te stappen.
Overigens vind ik het amps "nadoen" geen pre. Ik zou liever een digitale amp zien die gewoon zichzelf is, dan komt het vooral op smaak aan, en ben he (of in ieder geval ik) veel minder geneigd om direct te vergelijken.
Want als een modeller predikt de SLO sound te herbergen, dan is dat voor mij een reden om dat ook als zodanig dan maar te proberen.
Wat ik wel grappig vind, als ik met andere buizenamp gebruikers praat, en ik zou bijvoorbeeld aangeven dat ik mijn mesa roadster lekkerder vind klinken dan de marshall jvm van diegene (gebeurt nooit maar stel), dan heb je óf een "ja dat kan" óf een discussie over smaak of weet ik het, en mensen die uitsluitend modellers gebruiken schieten bijna altijd in de verdediging.
Zal wel hetzelfde zijn als de chopper versus de buikschuiverclub.
Ik brnnzelf meer van deze variant waarbij ik het niet meer hoor, net zoals echte tone puristen:
https://youtu.be/INJ_H5PiuTE
Maar iedereen mag zelf bepalen waar ie op speelt natuurlijk. Dat staat los van hoe en of je verschil hoort. Ik hoor ook verschil tussen 2 dezelfde buizenamps. Maar ik vindt ze beide of lekker of niet lekker klinken. Je houdt van een bepaalde Sound of niet.
Dat is ook zeker waar!
Het nadeel (nou ja...) van Kemper is dat het direct uitnodigt tot vergelijken (of in ieder geval, mij direct uitnodigt tot vergelijken). Moeten ze niet doen.
Of ik moet het niet doen....maar ja, als ze SLO op die display laten zien, wat moet ik dan ;)
Met een axe fx heb je wat meer mogelijkheden tot "gewoon een sound maken die gaaf is", zoals ik het nu bekijk.
Ik hoop dat de toekomst van de modellers die kant op blijft gaan, ipv nadoen wat er al is.
Er zijn mensen die best een erg goed geluid uit die doosjes krijgen, maar ik heb er geen geduld, en blijkbaar ook geen gehoor voor, want ik krijg het simpelweg niet voor elkaar.
Wat dat betreft is het eigenlijk best krom. Met nieuwe digitale techniek proberen die oude techniek van de elementen proberen te shapen en versterken.
Wat dat betreft was line 6 wel lekker bezig, met variax plus vetta en zo.
Maar veel meer clubs die dat integraal aanpakken zijn er denk ik niet?
Is natuurlijk ook een gigantisch risico voor zo'n club ook, maar tóch denk ik dat de toekomst in die hoek zit, om de hele keten optimaal te kunnen gebruiken.
Ik denk dat de voornaamste reden zit in het vergelijken van een Kemper en een buizenbak met elkaar de prijs.
Een powered Kemper is 2,5k, voor dat geld heb je ook een high end buizenamp, 3 kanaals, die ook veelzijdig is.
De beslissing is dan aan de gitarist wat hij kiest. Ik besteed liever dan mn geld aan een buizenbak die 3 goeie sounds heeft (indien 3 kanaals) dan een Kemper die de boel nog steeds benadert.
Ik heb vorig jaar in een oefenruimte gestaan met iemand die een Kemper bespeelde en iedereen vond het geluid van mn buizencombo voller, beter matchen in de band mix en gewoon mooier klinken.
Ook de geluidsman was blij dat ik,nadat die invaller voor mij ingevallen had tijdens 1 gig, weer terug van vakantie was zo blij was hij met mn simpele buizen set. Ook binnen 5 minuten opgebouwd en gemicd en werkt voor mij simpelweg het beste.
Maar ja....ieder zn ding.
Ik heb behoorlijk ervaring opgedaan omdat ik een AX8 al een jaartje in mijn bezit heb. Nogmaals, Kemper, Axe-Fx etc. zijn allemaal heel erg handig en opgenomen via microfoon geloof ik meteen dat je het verschil of nauwelijks hoort. De AX8 is echt een zwitsers zakmes qua schakelgemak. Ik heb dus bewondering voor dit soort producten dat het leven eenvoudig maakt voor bijvoorbeeld recording en live via PA. Let wel dat de geluidsman verantwoordelijk is voor een goed zaalgeluid met alle instrumenten in balans.
Qua sound zijn ze dus prima maar het probleem zit er in dat de meeste gitaristen (incl. mezelf) hun favoriete buizen amp inc. cabinet sound als referentie gebruiken en niet de met microfoon opgenomen versie daarvan. En daar is de vergelijking dus scheef want rechtreeks luisteren naar een cabinet is heel wat anders dan de platgeslagen microfoon versie... Appels en peren ;-)
Daar zit ook wat in. De meeste IRs (zowel los te verkrijgen alsmede ingebakken in dit soort apparaten) hebben naast de response van de cab ook (logischerwijs) die van de microfoon waarmee het opgenomen is.
Juist, en als je dan ook nog meeneemt dat iedereen een andere gitaar heeft met verschillende elementen dan kan ik mezelf wel voorstellen dat het modeling veel meer tweaken vraagt om het geluid naar smaak in te stellen. Bij een Kemper is het dus wel een kwestie van de juiste presets opzoeken omdat er veel verschillende varianten kunnen zijn.
Ik denk dat dit ook de belangrijkste Bottleneck is...
- Een brullende buizenbak is super-lekker, maar binnen het 'bandgeweld' een DB wedstrijd. En idd hoe is de sound beleving 'on-stage' en hoe komt dit over in de 'zaal'.
- Ik heb zelf de Non-Powered versie. Als ik een optreden heb waar ik niet zeker ben van geluidsbedrijf, neem ik mijn buizenbak mee en prik de Kemper in op de Return van de Effect-loop... dan heb ik ook echt een top podium sound!
(Ik begrijp ook niet waarom de Powered versie mono is?)
Al verschillende keren mijn Kemper op deze manier gespeeld... diverse keren al bewondering over de 'vette' sound!
In zo'n geval dus een 'ouderwetse' feel en beleving op het podium en een goeie sound naar PA (In Ear)
Ik heb er ook weleens aan gedacht om een Kemper eens te combineren met m'n 2x100W buizenpoweramp, met 2 4x12's, en de Kemper dan alleen als "preamp modeller" te gebruiken, ben wel benieuwd hoe dat uitpakt. Punt is alleen dat dat dan eigenlijk geen meerwaarde meer heeft ten opzichte van gewoon een buizenpreamp gebruiken (behalve dan als je 10 verschillende basissounds nodig hebt of zo).
Zelf heb ik die specifieke combinatie nooit nodig (gehad), dusse...goede vraag, waar ik geen antwoord op heb!
Spijker op z'n kop. Jij hebt die specifieke combi niet nodig maar er zijn zat gitaristen die het wel handig vinden om die combi binnen handbereik te hebben, ingebakken in een compact apparaat, met tig goede effecten, enz. enz. enz. enz.
Heb het al wel eerder aangegeven, dat je de Kemper niet meer weg kan denken uit menig (prof) studio en live bij menig (prof) gitarist, geeft denk ik wel aan dat het een succesnummer is, ook al is het voor jou geen oplossing.
Kleine zijstraat: grappig om te zien dat "oude" Axe FX modellen voor minder dan 1/3 van de nieuwprijs op marktplaats verschijnen terwijl een Kemper tot nog toe zijn waarde prima behoudt.
Dat is inderdaad opvallend; ik vind ze tweedehands zelfs onrealistisch duur. Dat wil zeggen, dat ik dan net zo lief een nieuwe zou kopen.
Maar op het moment dat je een Kemper (of eender welk ding) gaat combineren met buizeneindtrappen, meerdere cabinets, etc, is het argument draagbaar niet meer echt van toepassing.
En ik vraag me af of echte puristen, die echt specifiek "die" vox, fender en 5150 sound willen, dit vinden in Kemper?
Voor mensen die gewoon een goede clean, crunch, drive, gain sound willen, zoals ik, kun je je prima redden met een meerkanaals buizenpreamp.
Ook omdat ik reeds prima fx units in bezit heb, dus deels is (in ieder geval mijn setup) het toch een soort van historie; ik vervang niet waar ik tevreden over ben (en wat éindelijk werkt).
Maar ik kan me zeer goed voorstellen dat dat voor anderen anders is hoor.
Toen ik het zoveelste rondje switchers, iso trafo's, splitters, mixers aan het doen was heb ik me ook wel vaker afgevraagd of dit allemaal wel slim en de moeite waard was :)
Ik denk dat het gros van de Kemper-geïnteresseerden ook niet voor een Kemper gaat kiezen om deze op de conventionele manier aan te sluiten, want dan ga je het initiële doel van de Kemper voorbij.
Wat mij betreft nemen echte puristen het woord modeler niet eens in de mond. Als je purist bent ga je voor 100%, niet voor 95%.
Btw, Positive Grid Bias Head incoming!!
Dat is zeker waar, je mist dan uiteraard de helft van de functionaliteit van de Kemper.
Zoals al gezegd, ik heb de powered kemper redelijk getest als "amp in the room", en dat valt mi tegen tov een echte amp. Ik heb echter nog nooit de Kemper over een (buizen)eindtrap getest; moet ik toch eens doen, ben wel benieuwd.