Schematic van de DeVille zegt 1W, in mijn Blues Deluxe zit ook 1W op die plek. 2W is goed voor de gemoedsrust, geeft meer marge. Het valt uit te rekenen natuurlijk.
Heb je Carbon film of composite?
Printable View
Ik denk carbon film, maar ik weet niet zeker of ze 1 watt zijn. Zou ook weleens een half watt kunnen zijn. Laat ik het maar niet doen 😉. Ik heb wel die 330 ohm vierkante witte, maar net te laag in de ohms.
Bestel maar een paartje 470/2W, weet je zeker dat je goed zit.
Lars, natuurlijk geloof ik je op je woord dat de vorige eigenaar aan de g2 weerstanden heeft gesleuteld maar.
In post 23 heb je het voor het eerst over deze weerstanden, je ben daar heel stellig over 100k, kon je ze toen nog wel identificeren?
Het ding kan onmogelijk gewerkt hebben met 100k vandaar mijn vermoeden dat ze gewoon 470 zijn geweest en nu hopeloos verlopen naar ongeveer 100k. Welke partyprutser zet daar nou bewust 100k in?
Paar post terug zei je dat je wel 330 hebt. Dat kan ook hoor, hoef je niet te wachten tot je die 470 ontvangt. Je kan ze zelfs helemaal doorverbinden maar dan mag je de buis niet te ver uitsturen.
Ik heb vanochtend nog een langsgelopen en die 330 ohm weerstanden geplaatst. De rest van de weerstanden lijkt te kloppen. Mijn waarde voor die NFB weerstand is wat lager dan in de mod van little jay.
Hij lijkt wat warmer en voller te klinken, echt veel harder heb ik niet het idee. Maar wellicht is dit ook het eindvermogen (er zit nu een 5751 in V1 en een AT7 in V3). Ik heb gelijk nog een keer die bias meting gedaan en krijg hem nu ook ingesteld op 36mA. Dus dat probleem lijkt nu ook verholpen te zijn.
Kan ik nog iets doormeten voor wat betreft dat eindvermogen?
Heb je een NFB weerstand van nog lager dan 820 ohm? Ik heb dat nog nooit geprobeerd maar in theorie is de negatieve feedback een signaal in tegenfase (om de bijgeluiden en ruis op te heffen). Zou je daar helemaal geen weerstand plaatsen dan wordt denk ik in principe het signaal gereduceerd tot 0 en doet de versterker niks meer, omdat de sinussen elkaar uitdoven zo redeneer ik. Volgens mij is 820 ohm zo’n beetje de laagste waarde die Leo Fender nog praktisch vond. Ik kan me voorstellen dat als je nog lager gaat dat dan de versterker wel heel erg tam en braaf gaat klinken en misschien wel vermogen en volume verliest (of in ieder geval die indruk wekt). Ik zou niet lager gaan dan 820 ohm. Heb ik ook nog nooit gezien in een versterker. Bedenk dat heel veel versterkers het zonder NFB doen (weerstand oneindig hoog zeg maar). Als je van een wat rockeriger geluid houdt is 1K5 of nog hoger denk ik veel beter. De 820 ohm doe ik juist omdat ik van een beschaafd jazzy soundje hou.....
Dat is een mooi bericht! Ik wacht even op die weerstand waardoor ik de bias adapter wat safer kan maken. En de bias kan fine tunen. Moet ik hem een tijd laten aanstaan en wat spelen om de bias goed te krijgen.
Even voor de duidelijkheid, met een grote of zelfs oneindige terukoppelweerstand is de versterking van de eindtrap maximaal, grof, bruut, a-lineair en met de nodige vervorming/brom/ruis.
Bij een lage weerstand is er meer tegenkoppeling wat de eindtrap meer afhankelijk maakt van het ohmse gedrag. Met andere woorden gaat zich meer lineair gedragen, de ruis/brom neemt af. Nadeel is dat de versterking ook afneemt.
Het kan dus zomaar zijn dat je nu gain tekort komt en je Pmax niet gaat halen. Meja, zonder meting blijft het nattevingerwerk.
Ja ik denk echt dat ik te laag zit. Ik ga even kijken of ik een 1.5K weerstand of iets in die orde van grote heb liggen.
Naar 1k5 is heel subtiel hoor. Origineel was de NFB zelfs 68k. Maar wel in combi met presence pot, maar die zit er bij jou nog begrijp ik. Je kan experimenteren. Je kan ook de weerstand vervangen door 2 draadjes en een potmeter als variabele weerstand. Bijv. 25K lin. Als je wil experimenteren zou ik dat doen, want dat printje iedere keer loshalen is een ramp en niet bevorderlijk voor die grijze multikabels.
Fredjuh gaf aan dat ik de bias tot 42mA kon instellen bij deze buis. Is dat nu iets dat je doet op gehoor. Zo van wat klinkt lekker?
Haha, ik zegt iets heel raars geloof ik. Ik weet niet waarom, maar ik zal hem op 36mA zetten. Moet ik de versterker eerst een tijd aanzetten? Of maakt dat niet uit?
Lees dit topic eens na, daar staat alles in beschreven. :seriousf:
Haha, maar Frans ik weet niet zoveel he. Dus als iemand hier een berekening weergeeft en vervolgens zegt dat je hem rond 42 kan instellen, vraag ik natuurlijk hoe het zit. Ik leer graag 😉
Lars, als iemand iets niet weet is dat helemaal niet erg en als ik het wel weet ben ik de eerste die dat graag wil overdragen maar ......
De vragen die je nu steld zijn al meerdere keren beantwoord vandaar dat ik naar je eigen topic verwijs.
De benadering van fredje is natuurlijk prima en komt op hetzelfde neer. Naar mijn mening is de wijze van nico zoals beschreven in de versterker faq net iets eenvoudiger aan de leek uit te leggen en bovendien minder afhankelijk van g2.
Doe ermee wat je wil maar als je het goed bestudeerd en naspeelt zoals beschreven kan het niet mis.
Angst voor de hoogspanning is onzin want je laat je wel verleiden door even zo gevaarlijke brouwsels van onwetende youtube knutselaars.
Amen
Helemaal goed hoor -;) ik heb hem ingesteld op 36mA en zal hem nog eens doormeten met 'de officiele adapter' als ik die weerstand binnen heb en via de berekening van Nico. Eerst maar eens in elkaar zetten en kijken of hij het dan nog goed. Niets verbaast mij meer.
Gozer, je moet echt proberen meer lering te trekken uit wat je hier voorgeschoteld krijgt (vooral van Frans, laat mij maar lekker buiten beschouwing) anders wordt het erg vermoeiend.... wat stelregels:
- meten is weten
- gehoor (‘wat lekker klinkt’) is erg subjectief en dus onbetrouwbaar
- buizen hebben parameters waarbinnen je moet blijven anders gaat ‘t fout
- als forum mogen we onze handen samenknijpen met gozers als Frans en Nico dus LUISTER GOED NAAR WAT ZE ZEGGEN! (En er zijn er zijn er meer! Fredjuh bijvoorbeeld).
Volgens mij weet je dat wel, maar je wil te snel naar het eindresultaat en je gaat vaak voor de makkelijke (=voorgekauwde) weg. Probeer toch zoveel mogelijk de achterliggende theorie mee te krijgen! En laat die ook beklijven!
Haha, thanks. Maar ik snap hem hoor 😉. En ik weet dat mijn aanpak, als je daarover kunt spreken, wat onorthodox is. Het komt uiteindelijk altijd wel goed na heul veul posts. Maarrr...ik ben heel blij met de mods (van jou) en met Frans als steun en toeverlaat. Komt morgen nog een dank je wel voor. Maar die kost ff tijd en moeite.
Nog een keer de berekening van Nico gebruikt:
Voor A1
6L6GC (Pmax is 30 Watt)
Uak = 469Vdc
Ra = 55 ohm.
Gewenste bias = 70%
De vereiste instelspanning voor een biasvermogen van 70% volgt dan uit:
Voor A1:
Ura = Pmax * 70% * Ra / Uak.
Ura = 30* 0.7 * 55 / 469 = 2,46
Voor A2:
6L6GC (Pmax is 30 Watt)
Uak = 469Vdc
Ra = 59 ohm.
Gewenste bias = 70%
De vereiste instelspanning voor een biasvermogen van 70% volgt dan uit:
Voor A2:
Ura = Pmax * 70% * Ra / Uak.
Ura = 30* 0.7 * 59 / 469 = 2,64
Klopt dit zo?
Fijn! Maar help me even, wat zegt dat getal nu dat eruit komt. Die 2,46 bijvoorbeeld?
De wet van ohm he! Je kan het ook weer terug rekenen.
Als je 2.46V meet over 55 ohm is dat een stroom van 44.7mA. Dit is nu de stroom die jij met alle geweld via een bias adapter wil meten, zij het met een grove foutmarge.
Want Pbias = Ua x Ia
Je weet Ua
Je hebt Ia berekend
Pa is dan 469 x 0.0447 = 20.97Watt
Deel je dit bias vermogen door 70% kom je op de 30Watt die de buis mag hebben.
Super! Dank je wel 😉
Want U=I*R. Weet je wat het erge is Frans. Ik heb op het VWO, wiskunde B en scheikunde in mijn pakket gehad. Natuurkunde laten vallen, daar pluk ik nu de wrange vruchten van 😁
Wow, wat reken en schrijf je opeens keurig!
Iemand zijn stijl overgenomen? :soinnocent: :cheerup:
Haha goed om te weten Frans
(Maar ik had het over Larsje zijn mega berekening)
Dat jij netjes schrijft ben ik gewend ;)
Whaha, ik dacht al wat bedoeld hij nou. Maar zoals gezegd altijd bereid te verklaren dus .....
Een paar topics terug ging het idd ineens de goede kant op. Kreeg zowaar het idee dat onze inzet vruchten ging af werpen ..... eindelijk ...... na dik 400 reply's.
Maar ik geloof echt dat het lichtje gaat branden, leuk toch. Daar doen we het toch voor.
Haha, heel langzaam aan 😉
Veeg mij maar op, man man man. Haha. :seriousf:
Veegt mijn maar op (vertaling naar het Hagenees)