Ya man!
Kost wel wat tijd maar af en toe moeten we ook wat terug geven aan het Internet ...
Printable View
Goed, hier heb je ook een punt mee, al vond ik de axe-fx samples die vanaf de release date uitwaren gelijk al beter als wat de digi tot nu toe laat horen, maar we zien wel wat de tijd zal leveren.
Dat neemt echter niet weg dat je als je het niet eens bent met de mening van andere mensen het wel zo netjes is om dit soort kinderachtige (niet kloppende) opmerkingen achterwege te laten:
Mijn opmerking over jouw vermeende TMF kijkgedrag was n.a.v. je opmerking "De indruk die ik kreeg is bv dat die digidesign echt waardeloos is...." en heeft niets met mening te maken en is nogal ongefundeerd. Daar wil ik het verder bij laten.
Ik vind deze Plexi van de 11R toch wel erg lekker klinken: http://www.soundclick.com/bands/page...songID=8218581
Mooi sound clipje. Echter, mijn probleem met die clipjes is dat het een aardige eerste indruk geeft maar dat de kwaliteit in grote mate wordt veroorzaakt door de speler en niet door het apparaat. Ik heb legio clipjes gehoord van Line6 en aanverwante produkten (Ik vond de Axe-Fx in eerste instantie zelfs een modder figuur slaan tov de Line 6 clips).
Afijn het lijkt een beetje een analogie met de foto wereld te worden. Iedereen fotografeert nu digitaal en zelfs de grootste twijfelaars zijn inmiddels over. De gitaar wereld lijkt eenzelfde kant op te gaan nu de bandbreedte van de signalen digitaal beter verwerkbaar is geworden.
Toch denk ik persoonlijk dat de gitaar wereld nog wat achter loopt omdat we in het begin staan van dit tijdperk. De modeling wereld staat voor de 2e ronde en dat is goed voor ons gitaristen. Wel jammer dat de digitale modeling het mooie van nostalgische buizen amps, effect pedalen en het zoeken naar die perfecte sound een beetje zal gaan ondermijnen:
Onlangs heb ik een Variax 700 gitaar gekocht. Fantastisch apparaat met alle bekende gitaar modellen aan boord.Hij klinkt behoorlijk goed en is zelfs bespeelbaar. Toch kreeg ik na enige tijd wel een beetje het gevoel dat het een preset doos werd en vond ik de klank steeds meer tegenstaan terwijl iedere keer als ik mn Gibson Les Paul of zelfs mijn jaren 80 Steve Vai JEM pak dat enthousiasme weer terugkomt. Ik denk dat ie dus eigenlijk goed is als reserve gitaar en anders moet de Variax maar vertrekken.
Kortom ik denk dat ik toch bij de standaard gitaar & buizen roots blijf en er mogelijk een goed modelling doosje voor erbij neem....
De speler is altijd bepalend natuurlijk. De eerste Axe clipjes waren zeker niet super. En de beperking van de Axe is zonder meer de cab impulses die eigenlijk gewoon onder de maat zijn voor een dergelijk apparaat. We hebben die van Anand geprobeerd met veel beter impulses en dan is de sound gewoon erg goed.
Ik heb dit clipje ook geplaatst om te laten horen dat het totaal pakket van de 11R in ieder geval erg goed kan klinken. De impulses bij de 11R is erg veel zorg aan besteed.
Ik vind de discussie Axe vs 11R op dit moment nauwelijks relevant. Het is redelijk duidelijk dat ze allebei een goede feel hebben en een goede sound. De Axe heeft meer mogelijkheden en moet/kan meer getuned worden. De 11R is eenvoudiger en simpeler. Minder modellen, maar wat ik tot nu toe gehoord heb wel erg bruikbare modellen. De bediening is ook simpeler, waardoor je ook tijdens het spelen af en toe een aanpassing kan maken. Dat spreekt mij erg aan. Ik denk dat de 11R dit jaar nog wel in Lelijkstad terecht komt :)
Ook voor mij zal het geen vervanging worden van de buizenamps. Maar ernaast, met name voor opnames of een coverbandje kan dit ideaal zijn. Weinig gesjouw en veel sound.
Ik had de Axe-Fx ook gepland om geleidelijk aan te kijken of ie de plaats kon innemen van m'n Bogner. Tussenstand: m'n Bogner is de afgelopen anderhalve week niet meer aan geweest, de Axe-Fx elke dag. :-)
Heeft iemand al de Atomics in huis ?
Ik heb er 2 staan en gebruik nu voor het eerst de cabsims maar ik kom niet van een dozig
hol geluid af.
Heb patches al van 0 opgebouwd maar welke cab ik ook pak overal heb ik het zelfde probleem mee... so far geen succes.
The Axe over een poweramp en normale cabs met cabsim uit geeft me wel toneheaven.
Ik moet nog maar meer tweaken en het zal wel mijn beperking zijn maar vind het een slecht voorteken..
Yep, ik heb er een. Moest ook even overschakelen.
Maar heb nu een heerlijke sound.
Ik zet het volume voluit en gebruik Out1 als master. Tweeter op 11 uur. XLR-XLR verbinding.
Global menu: Cab sim aan, en Power sim ook aan! Global EQ vlak.
En dan ff testen met een nieuwe Amp > Cab (mono HiRes, German 4x12, SM57 mic) patch.
Ik ben nu ook een stuk verder.. toch een beetje snel geblaat :P
Was zo gewend aan mijn oude manier van tweaken dat ik een beetje vastliep ..
Nu heb ik een goede basis en vandaar uit klinken mijn patches ook fijn ..
Groot voordel is op zacht volume toch het gevoel van een wall of sound en damn die cabsims maakt de veelzijdigheid ENORM groter (beetje intimiderend).
(2 cabsims met allebei 2 cabs stereo geeft een fijne brede sound hier)
Ben erg benieuwd naar je ervaringen met 2 van die dingen!
Stereo hoeft van mij (nog) niet zo, althans live niet.
Maar ik vraag me af of die 50w live wel voldoende is. Wel als monitor natuurlijk, maar misschien niet als backlime in kleine kroegen.
Intimiderend is wel het woord, ja. Ben steeds meer kleine praktische tips aan het verzamelen en toepassen. Het belangrijkste voor mij is nu me te beperken tot een stuk of 4 favoriete amp-cab combinaties, en daar mijn patches omheen te bouwen.
Gaandeweg leer ik steeds wat bij. Ook welke amps en cabs mij minder liggen. Bv., op voorhand had ik zo voor alles de 4x12 German (= Bogner) willen kiezen, maar die kilnkt toch niet zo lekker ("boomy").
Over keus gesproken: die Red Wirez IR's klinken trouwens nog een stuk beter dan de (ook al goede) ingebouwde cabs. 50 dollars is betaalbaar.
Hier een leuk filmpje van iemand een gedeelte van de gitaar geschiedenis doorloopt met allemaal geluiden uit zijn Axe. Ik vind zijn gypsy geluid en spel geweldig!
http://www.youtube.com/watch?v=2-nHC...layer_embedded
Na enkele weken informatie vergaren, inlezen, plannen etc. etc., eindelijk begonnen met (gestructureerd) patches maken en opnieuw instellen van mijn MIDI controller (Gordius). So far so good. De goede voorbereiding betaalt zich al uit.
Heb het idee dat ik het ding inmiddels wel zo ongeveer 'begrijp', weet waar ik moet zijn en waarvoor ik moet oppassen. Het blijft een ingewikkeld ding (kan ook niet anders) met een forse leercurve.
Maar het resultaat is er dan ook naar. Prachtig, flexibel. Ik ben blij dat ik de Ultra heb gekocht. Ik kan veel kwijt in één patch.
De koop van Ultra+FR-amp / verkoop van mijn andere spullen heeft me geld opgeleverd (nou ja. niet t.o.v. de oorspronkelijke prijzen natuurlijk).
En wat is het lekker om met dat ding en een gitaar onder m'n armen naar repetities te gaan!
Hey Alexander
mooi hoor, dat je met zo'n impuls aankoop zo tevreden bent...en met je schappelijke prijzen heb je menig GN-er aan mooie spullen geholpen.
Ik begreep dat je ook een atomic reactor erbij hebt gekocht? Hoe bevalt die t.o.v. direct in de FOH (met een monitor) of de Axe i.c.m. een poweramp?
Gebruik je nu helemaal geen externe effecten meer?
Ik ben erg benieuwd naar je instellingen trouwens (patches op de Axe en instellingen van je Gordius). Wil je daar iets over kwijt?
Ha!
Ben inderdaad helemaal overgegaan op alleen Axe-Fx + Reactor FR.
Geeft wel een soort 'bevrijdend' gevoel, zo van "hier moet en ga ik het gewoon mee doen". Ik lees niet eens meer de versterker en effecten forums. ;-)
Ik heb de Axe maar kort gebruikt via effect-loops van versterkers, want ik had m'n Reactor al binnen, in enkele weken. Ben er tot nu toe tevreden over, maar ik moet er nog mee optreden.
Omdat ik nog niet klaar ben/was met de Axe, heb ik de afgelopen optredens met m'n gitaar rechtstreeks in m'n Bogner XTC 20th Ann. gespeeld. Zonder fx en zelfs zonder kanalen te switchen (leve de volumeknop v/d gitaar!). Was ook wel een ervaring! Het besef drong zich op dat het allemaal ook zo lekker simpel kan. Want we weten: nauwelijks iemand in het publiek hoort het verschil.... :-)
Maarrre Mark, heb je ook al een Axe dan?
Okay, mijn Gordius instellingen. Al m'n banks zijn als volgt ingedeeld:
4 knoppen (PC's) voor de selectie van amp patches. Knop 1 rouleert tussen cleans (Fender en Vox), knop 2 is crunch (Bogner e.a.), knop 3 rouleert tussen hi-gain (Plexi, JCM800, "Brown", CAE) en knop 4 rouleert tussen solo-tonen (SLO100, CAE). Uiteindelijk zullen er maar een paar overblijven, maar totdat ik de keus heb gemaakt wil ik gewoon veel mogelijkheden hebben en veel proberen.
Al deze "main" patches hebben heel veel effecten voorgeprogrammeerd (op standby, klaar om ingeschakeld te worden).
Knop 5 (CC's): schakelt alle effecten (behalve amp / speaker) in de actieve patch uit. Oftewel: "dry"/direct.
Knoppen 6 t/m 9 (PC's) zijn in alle banken gereserveerd voor patches met specifieke effecten (algemene effecten of specifiek voor bepaalde nummers).
Knop 10 (CC, filter) stuurt extra volume naar de amp INput. Een gain boost dus.
Knop 11 (CC, filter) verhoogt het volume van de totale patch met 5dB. Ik gebruik deze voor ad hoc leads en ik programmeer 'm mee in speciale solo patches. Lijkt op de PresetBoost van de G-Major.
Knop 12 (CC) schakelt de delay aan/uit.
Knop 13 (CC) schakelt tussen langzaam en snel tempo. Dit gebruik ik als 2-standen schakelaar voor rotary (Leslie), tremolo en univibe.
Twee extra (externe) knoppen geven me Tap Tempo en Tuner/Mute.
BANK Direct1:
Met de D1 knop kom ik in de Direct1 bank. Daarin kan ik afzonderlijke effecten aan/uit zetten. Altijd via 1 klik beschikbaar. Mijn standaard-patch (ik heb er eentje per amp type) geeft mij al de beschikking over overdrive, fuzz, univibe, phaser, chorus, flanger, rotary, detune, delay, modulated delay, reverb, tremolo, extra gain, extra volume. Kunnen zelfs allemaal tegelijk aan staan ... Sommige fx staan in serie, andere parallel. Hiervoor is wel een Ultra nodig voor de benodigde CPU-capaciteit.
BANK Direct2:
Met de D2-knop kom ik in de Direct2 bank (ook altijd maar 1 klik weg). Daarin kan ik direct naar mijn favoriete amps schakelen, zonder te rouleren zoals in de normale bank.
Ook gebruik ik 2 expressiepedalen. Eentje als wah-pedaal (gaat autom. aan als ik 'm beweeg), en de ander voor Whammy (idem). De laatste zal ik binnenkort vervangen door 'n dual-function pedaal: als ik de knop op dat pedaal indruk, wisselt ie van functie (geen Whammy meer) en kan ik bv. het volume regelen of zo.
De overige banks zijn gevuld met allerlei patches. Van algemene dingen als Chorus+Delay (een normale patch met Chorus en Delay) tot heel specifieke als Shimmer, Harmonics etc.
Op de Axe besteed ik veel aandacht aan de juiste levels, juiste instellingen bij gebruik van parallele effecten enz. Ik gebruik de Global Amp-optie, zodat ik niet in alle patches de amp weer opnieuw hoef in te stellen.
Het echte finetunen van amp instellingen komt later wel. Ik ben ook nog aan het experimenteren met Red Wirez IR's.
Het enige waar ik tegenaan loop, is dat ik amp/cabs enerzijds en effecten anderzijds niet kan scheiden.
Voorbeeld: ik heb chorus/delay/reverb staan aan. Nu wil ik, zonder van amp te wijzigen, overschakelen naar een andere patch met een ring modulator. Ik moet dat effect uiteraard vooraf geprogrammeerd hebben. Het probleem is echter dat ik voor elke van mijn favoriete amps zo'n patch met ring modulator geprogrammeerd moet hebben om niet beperkt te zijn tot één vooraf bepaald amp-type. Je kunt op de Axe nl. geen patches maken zonder een bepaalde amp sim (tenzij je een aparte preamp gebruikt). Misschien werk jij anders, maar ik wil flexibel kunnen zijn, en ongeacht mijn huidige amp-type naar een ander effect kunnen schakelen, met behoud van de actieve amp sim (welke dan ook).
Gisteren uitgebreid de Eleven Rack getest, bij Key Music in Sint Niklaas (wat een ge-wel-di-ge winkel!!). Het is inderdaad een "simpele" modeler met een mijns inziens zeer beperkt aanbod aan amp- en fx-models. Het aanbod klinkt zeker wel goed, dat moge duidelijk zijn, maar ik vind de minimale instelmogelijkheden niet van deze tijd. Natuurlijk is één en ander inherent aan het model, bijv. de chorus is gebaseerd op de CE-1 dus het aantal instelmogelijkheden is gelijk dus beperkt. Overigens zit er maar één model Chorus in, zelfde geldt voor de phaser (phase 90), tremolo en flanger (mxr).
De amp- en cabmodels klinken gewoon goed, waarbij ik vooral de Soldano en JCM800 modellen qua dynamiek vond opvallen. Van de Recto-models werd ik niet warm (heb zelf een Triple Recto).
Ik heb de 11R overigens getest over mijn in-ears, niet over een eindtrap+speakers of gitaaramp. Persoonlijk vind ik de prijs te hoog voor het gebodene, maar nogmaals, da's persoonlijk.
Ik heb idd hetzelfde als Alex; ik wil ook graag zoveel mogelijk flexibiliteit. Ik ben blij dat ik nu flanger uit hetzelfde effectblok kan halen als chorus (zie mijn overweging voor een pedaal in het G-Major-topic) want dat zit dan op 1 Instant Acces button. In sommige patches staat dat effectblok (in de GM heet dat MOD) op chorus en in andere op flanger (en, gek genoeg, soms ook op phaser :P).
Ik heb alleen slechts 1 preamp en die wissel ik ook met IA knoppen. Maar ook via patches (ik werk namelijk ook voornamelijk via patches).
Dat lijkt me bij de Axe lastiger, omdat je ampmodels gebruikt. In mijn geval is het 't aan/uitzetten van OD/Solo.
Ik heb me tot nu toe kunnen dwingen te wachten tot het eind van het jaar (het "13de-maand-syndroom") ;) ) maar het valt me eerlijk gezegd wel zwaar hoor ;)
Dus: als ik het goed begrijp :Citaat:
Okay, mijn Gordius instellingen. *verhaal*
1t/m4 : basis sounds (dry)
6 t/m 9 patches met effecten
Direct bank 1: FX in en uitschakelen van de patch die je in een "normale" bank hebt gekozen
Direct bank 2: Directe toegang tot je favo amp patches (dry neem ik aan)
Het is dus niet mogelijk om (in jouw configuratie) (binnen direct bank 1) te schakelen tussen verschillende amp models?
...toch?
Anyway..hopelijk binnenkort dus een Oeltra...daarna een gordius óf liquid foot..Helaas is mijn voorraad van gear niet dusdanig dat ik wat zou kunnen verkopen om aankoop te bekostigen. Ik heb nl maar 1 setup, en geen backup.
Daarnaast wil ik de CAE/VHT niet kwijt.
Ik zal de Axe waarschijnlijk gaan gebruiken i.c.m. de VHT en CAA2x12, maar ik sluit niet uit dat ik ook overstap op een Atomic. (Ik heb maar 8HE te versjouwen (met de axe zou het 5 HE worden) en een 2x12, maar zelfs dat is al teveel soms)
Ha, jij denkt dat geld het probleem is?? Wacht maar.... TIJD wordt het probleem! :-)Citaat:
Ik heb me tot nu toe kunnen dwingen te wachten tot het eind van het jaar (het "13de-maand-syndroom") ;) ) maar het valt me eerlijk gezegd wel zwaar hoor ;)
Yep. Er zit dus wat overlap in, maar dat is okay.Citaat:
Dus: als ik het goed begrijp :
1t/m4 : basis sounds (dry)
6 t/m 9 patches met effecten
Direct bank 1: FX in en uitschakelen van de patch die je in een "normale" bank hebt gekozen
Direct bank 2: Directe toegang tot je favo amp patches (dry neem ik aan)
Op deze wijze ben ik erg flexibel: ik kan alles voorprogrammeren voor optredens (ik hanteer max. 4 patches per song), maar ik kan ook altijd ad hoc andere dingen proberen.
Ehm, weet niet of ik je goed begrijp. In Direct1 kan ik kiezen tussen 10 verschillende amp-favorieten (10 knoppen). Dat kan ik ook in een normale bank, maar dat door een knop meerdere keren in te drukken (Hallelujah Gordius!).Citaat:
Het is dus niet mogelijk om (in jouw configuratie) (binnen direct bank 1) te schakelen tussen verschillende amp models?
Om van amp te wisselen moet je op de Axe-Fx altijd van patch wisselen. Een amp is dusaltijd verbonden aan een patch. Helaas... Je kan geen amps switchen d.m.v. een CC of zo.
Mijn plan was ook om de Axe eerst samen met m'n Bogner te gebruiken. Dat kan ook (4CM) maar het maakt het gecompliceerder (ook qua levels: instrument/line) en je blijft sjouwen.Citaat:
Ik zal de Axe waarschijnlijk gaan gebruiken i.c.m. de VHT en CAA2x12, maar ik sluit niet uit dat ik ook overstap op een Atomic. (Ik heb maar 8HE te versjouwen (met de axe zou het 5 HE worden) en een 2x12, maar zelfs dat is al teveel soms)
Als je alles hebt, moeten we maar eens een meeting doen!
Even op mezelf reageren (van het programmeren v/d Axe word je tamelijk autistisch):Citaat:
Om van amp te wisselen moet je op de Axe-Fx altijd van patch wisselen. Een amp is dusaltijd verbonden aan een patch. Helaas... Je kan geen amps switchen d.m.v. een CC of zo.
een tussenoplossing hiervoor is het programmeren van 2 amp/cab-paden per patch.
Je kan dan binnen één patch, met dezelfde effecten, schakelen tussen 2 amps/speakers. Kost wel extra processorkracht, m.a.w. je moet er iets anders voor inleveren. Maar als je niet heel veel fx gebruikt, of 2 amps met één cab, kan dit wel goed werken.
Even geen zin om de handleiding te raadplegen, en ietwat off-topic:
Gordius: heeft die setlist functie?
Net beschikbaar gekomen: firmware 9.0.
Vanochtend geïnstalleerd, klinkt uitstekend, merkbare verbeteringen.
Hier staan de release notes:
http://www.fractalaudio.com/forum/vi...=11459&start=0
oooh. Vibe nu ook ECHT een vibe?
hmmm...
nog 1,5 maand dan zit ik ook bij de club hoor.
P.S. Alexander: inmiddels 2 Atomics zag ik? Je was toch begonnen met 1tje?
Ah, leuk!
Zoals ze in Brabant zingen:
"We hebben een cluppie opgericht
Van mensen met een lelijk gezicht
Ge heurt erbij
Ge heurt erbij!
:-)
Je stapt in op een goed koment. Firmware 9 maakt alles veel beter en gemakkelijker (geen aanpassing van obscure parameters meer nodig voor sommige amps).
Ik heb idd er nog een Atomic bij.
Heb 'm als backup, en voor grotere zalen (terwijl ik daar nooit speel), en om thuis een beetje te klooien in stereo (terwijl ik live altijd mono zal spelen). Dus .... eigenijk was het gewoon te leeg in mijn huiskamer. :cooler:
Ben ik even blij dat ik niet in Brabant woon...
Anyway, fijn dat de vibe nu ook als een vibe klinkt. Altijd toffe effecten!
YESSS!!! Vibe! Eindelijk mijn gebeden verhoord ;-)
Ik ben alleen altijd wat huiverig met updaten, omdat ik dan weer een week zit te tweaken. Ik zit nu nog op 7.04, zou er een extreem verschil zijn? dan wacht ik namelijk nog ff totdat ik het gig-technisch wat rustiger krijg... Of kan ik gerust updaten?
Morris
Dan zou ik ff wachten. De verschillen zijn groot, je zult waarschijnlijk eea moeten bijstellen / versimpelen.
Aan de andere kant: waarom wachten als je de volgende gig al met nog beter geluid kan spelen? ;-)
Algemene ervaring met 9 lijkt te zijn dat het instellen veel gemakkelijker is geworden. Mensen zetten de adv. amp parameters terug naar default, en gooien EQ blocks uit hun patches omdat die overbodig zijn geworden.
Ik ben gisteren en vanavond urenlang uit m'n dak gegaan met de nieuwe geluiden. Alle (nieuwe) presets beluisterd, met m'n 2 Atomics in full stereo. Super geluid. Ik weet niet wat er veranderd is, maar alles klinkt gewoon zoveel beter.
:soinnocent:
^--- klikkie
PS: ;)
Man, ik ben zo blij met m'n Axe/Atomic. Klinkt razendgoed. Heb er heel lang over gedaan om rustig en gestructureerd m'n sounds op te bouwen. En dat betaalt zich uit.
Cleans: Tweed, Vox.
Crunch: Plexi2, JCM800.
Hi gain: Cornford, Uber.
Solo's: Euro2, Cornford. Soms Dumble, Brownface.
Gekoppeld aan Red Wirez IR's (mix van far-field / close-mic).
Ingesteld op optredenvolumes. Daardoor klinken ze op laag volume (thuis) wat donkerder, goed op te lossen met de Out1 global EQ (of Out2 EQ).
Standaard patch layout: staat op de site in m'n sig. Plus wat extra patches voor dingen als shimmer, bijzondere delays, akoestisch, effecten en zo.
1 expr.pedaal voor wah, en eentje voor whammy en andere dingen.
Gordius Big Little Giant 2 als controller.
Gheyl,
Hoeveel van die IR's van RW heb je? toch niet allemaal?
De Big Box kost $ 59. Daarmee kun je zoveel als je wilt experimenteren met combinaties.
Of zoals ik gewoon een goed "recept" kopiëren van iemand anders :-)