PDA

View Full Version : Het grote speaker- en speakerkasten topic



Pagina's : 1 2 3 4 [5]

the sure thing
16 juli 2015, 08:38
Interessante review. Zit ook te twijfelen 2 van die creambacks in mijn 2x12 te zetten. Ik heb ook twee G12-65's maar die vind ik erg wollig klinken, ik mis dat crispy randje van de greenbacks, zit dit in de creamback wel?

Het crispy randje zit zeker in de creamback


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Thiez
16 juli 2015, 09:37
Het crispy randje zit zeker in de creamback


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dan is het zeker een interessante speaker voor een mooie 2x12 cabinetje denk ik. Misschien toch eens kijken om mijn G12-65's te wisselen voor creambacks.... Hoewel de 65's voor blues en clean wel weer erg lekker klinken

MjS
16 juli 2015, 10:04
Het crispy randje zit zeker in de creamback
+1. Hij is wel iets minder crunchy dan een Greenback naar mijn idee, ietsjes smoother.


Dan is het zeker een interessante speaker voor een mooie 2x12 cabinetje denk ik. Misschien toch eens kijken om mijn G12-65's te wisselen voor creambacks.... Hoewel de 65's voor blues en clean wel weer erg lekker klinken
Ik vind de M65 Creambacks juist erg fijn voor blues/clean.

Toevallig gisteravond mijn Creamback uit mijn 1x12 gehaald en vervangen met een V30 (iemand interesse in een Creamback? ;)). Ik vond de Creamback met low en mid gain wel lekker, maar met hi gain was het niet strak/metal genoeg. Het laag werd me wat te zompig bij dikke palmmutes. Eerst had ik een 4x12 en daar viel me dat niet op, maar de 1x12 accentueerde net de zwakke punten icm met mijn setup. De V30 is heerlijk, maar klinkt ook een stuk 'moderner' natuurlijk.

Thiez
16 juli 2015, 11:33
Ik heb een 1960AX kast met 2 greenbacks (de chinese reissues) en daar heb ik 2 G12-65's bijgezet toen destijds om wat meer body te krijgen. De G12-65 los vond ik te wollig en rond, veel wollig laag en afgerond treble. In combi met de greenbacks was het wel een lekkere combinatie die zorgde voor een goede vol en dragend geluid.
Echter merk ik de laatste tijd dat met onze nieuwe bassist, steeds meer laag uit mijn sound draai omdat hij de ruimte beter opvult. Conclusie is dat de bass nog maar op 9 uur staat, en ik dus zit te twijfelen om de G12-65 weer uit mijn kast te halen.
Voor thuis heb ik momenteel een 2x12 kastje met de twee overig greenbacks, dus al ik weer ga wisselen komen daar de G12-65 in. En weet niet of dat goed gaat paren met de toch al donkere sound van de blackstar HT5. Misschien maar kijken voor V30's voor in dat cabinetje.

Daarnaast loop ik met de plannen om een bijpassende 2x12 te maken voor mijn zelfbouw plexi. En die gaat schijnbaar weer erg goed gepaard met G12-65 of creambacks, dus vandaar mijn twijfel/vraag ;)

MjS
16 juli 2015, 11:40
En weet niet of dat goed gaat paren met de toch al donkere sound van de blackstar HT5. Misschien maar kijken voor V30's voor in dat cabinetje.

Daarnaast loop ik met de plannen om een bijpassende 2x12 te maken voor mijn zelfbouw plexi. En die gaat schijnbaar weer erg goed gepaard met G12-65 of creambacks, dus vandaar mijn twijfel/vraag ;)


Ik heb zelf een HT20 gehad, daar had ik een V30 cab bij en dat was een erg fijne combinatie. Dat zal voor de HT5 niet anders zijn.

Voor die Plexi weet ik alleen dat ik een 4x12 met Scumbacks erg fijn vond klinken. Dat zal voor Greenbacks/Creambacks vergelijkbaar zijn.

tommus42
16 juli 2015, 13:27
Even een vraagje over de G12M20, wil ik twee van aanschaffen, in eerste instantie voor een AC30. Maar de creamback is wel breder inzetbaar, 100+ watt voor een twee keer twaalf. Iemand die speakers A/B getest?

edit: zie net de vorige pagina

the sure thing
16 juli 2015, 20:16
Ja ik heb ze beiden gehad en uitgebreid getest. Ook naast elkaar. Wat wil je weten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
16 juli 2015, 20:18
Zie: http://www.gitaarnet.nl/showthread.php?t=167925


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Speeddemon
16 juli 2015, 21:36
Ik heb deze week twee oude(?) G12K-85's gekocht die ik samen met mijn blackback G12-M25's in een 1960B wil testen ... heeft iemand ervaring met die K-speakers? ;)

Heerlijke speaker! Een soort Classic Lead meets G12T75, zonder enige negatieve eigenschap van de G12T75; volle body, maar een dik, strak laag; gebalanceerde mids, die nergens overheersen. En het tophoog is gedefinieerd, zonder rafeligheid of nasty scherpte.
Ik denk wel dat ze je M25's gaan overschreeuwen ja; beter onderin de 4x12 kast stoppen.

tommus42
17 juli 2015, 10:22
Zie: http://www.gitaarnet.nl/showthread.php?t=167925


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dank je, nuttig topic.

HaroldA
17 juli 2015, 10:24
Heerlijke speaker! Een soort Classic Lead meets G12T75, zonder enige negatieve eigenschap van de G12T75; volle body, maar een dik, strak laag; gebalanceerde mids, die nergens overheersen. En het tophoog is gedefinieerd, zonder rafeligheid of nasty scherpte.
Ik denk wel dat ze je M25's gaan overschreeuwen ja; beter onderin de 4x12 kast stoppen.

Ik heb ze gisteren in m'n kastje gezet; eerst 1tje en dan luisteren of hij overheerst: des te harder, des te meer hij er uit valt te pikken als luidste speaker, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat hij "cleaner" is, en voornamelijk in het laag.

https://lh6.googleusercontent.com/-glDtVwFxJRo/VagiF71o3iI/AAAAAAAARDc/JuWgiXHc37o/w956-h538-no/IMG_20150716_212747130.jpg


Over dat laag gesproken: gaaf. :cooler: Niet wollig, niet "dik" maar een goed hoorbare "onderlaag" wat de M25 niet heeft. :ok:

Behalve het laag, en het iets luider zijn viel die ene speaker niet extreem op, dus de 2e er ook maar ingezet. Niet onderaan, maar gekozen voor gekruist. Het laag was daarna nog beter waarneembaar; de "knetter" van de M25 was nog wat meer afgenomen en heeft plaatsgemaakt voor een wat milder hoog, dat ook op een iets hogere frequentie zit.

https://lh4.googleusercontent.com/-pZsr3vVYHFE/VagiIdjbtTI/AAAAAAAARDw/JX9uXRUCF3w/w480-h853-no/IMG_20150716_220303166.jpg


Helaas kon ik niet even snel op-en-neer schakelen tussen een kast met alleen maar M25's en een M25/K85 kast, maar ik denk dat dit de veranderingen zijn:
* Karakter is ongeveer hetzelfde gebleven; geen dag/nacht verschil.
* K85's voegen een mooi, niet-wollig laag toe.
* De "knettermids" van de M25's zijn er nog, maar een stuk meer naar de achtergrond.
* Het hoog zit wat hoger; maar gelukkig geen enorme bundel zoals de T75 heeft.
* Meer "3D", maar dat zal vast komen omdat ze in een X-patroon zitten.


Eindoordeel: :ok:

Misschien op zoek gaan naar nog een paartje?

HaroldA
31 juli 2015, 00:00
Vandaag voor het eerst met de K85/M25-set gerepeteerd ... wat een verschil!

Ik ben alweer veel beter hoorbaar; zeker bij "leads". Ook minder "fizz" en dus meer "nootseparatie". En wat meer "krachttermen" ;)

pasqual
31 juli 2015, 08:45
Zal wel even werk zijn hoe te miken....

HaroldA
31 juli 2015, 10:02
Zal wel even werk zijn hoe te miken....

Mwah ... de M25 was ook altijd goed; maar je hebt een punt!

Ik zal wel een keer een experimentje met de twee speakers houden: zelfde mic setup op beide en verschil beluisteren.

Henri H
3 augustus 2015, 20:33
Ik heb een 1960AX kast met 2 greenbacks (de chinese reissues) en daar heb ik 2 G12-65's bijgezet toen destijds om wat meer body te krijgen. De G12-65 los vond ik te wollig en rond, veel wollig laag en afgerond treble. In combi met de greenbacks was het wel een lekkere combinatie die zorgde voor een goede vol en dragend geluid.
Echter merk ik de laatste tijd dat met onze nieuwe bassist, steeds meer laag uit mijn sound draai omdat hij de ruimte beter opvult. Conclusie is dat de bass nog maar op 9 uur staat, en ik dus zit te twijfelen om de G12-65 weer uit mijn kast te halen.
Voor thuis heb ik momenteel een 2x12 kastje met de twee overig greenbacks, dus al ik weer ga wisselen komen daar de G12-65 in. En weet niet of dat goed gaat paren met de toch al donkere sound van de blackstar HT5. Misschien maar kijken voor V30's voor in dat cabinetje.

Daarnaast loop ik met de plannen om een bijpassende 2x12 te maken voor mijn zelfbouw plexi. En die gaat schijnbaar weer erg goed gepaard met G12-65 of creambacks, dus vandaar mijn twijfel/vraag ;)Mocht je nog G12-65's over houden ooit, ik kan er nog wel een stuk of 4 gebruiken. ;)

Jeroen Bakker
8 oktober 2015, 09:09
Hallo ,
Stomme vraag misschien...
Maar een tweede cabinet ? Bv een 1960 A + een 1960 b .
Kan je dan ook harder ? Kwa volume? Of word het meer "ruimtelijk"?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Henri H
8 oktober 2015, 09:27
Het zal allicht wat harder klinken, want hoe meer geluidsbronnen, des te harder zul je gaan.
Ik gebruik thuis een "stereo-setup", 2 speakerkasten, 2 versterkers, maar dat doe ik met name vanwege het effect dat het ruimtelijker klinkt, en dan vooral met een stereo chorus en delay.
Voor opnames is het ook super vind ik. Je krijgt er een lekker breed en vol geluid door.

HaroldA
25 oktober 2015, 19:54
Ik heb een nieuw X-patroontje gemaakt! M25 blackbacks er uit, H100's er in ;)

https://lh3.googleusercontent.com/-uR0PLP7mN0k/ViuVHDU54OI/AAAAAAAAU1s/jsXSaLU-aj4/w1201-h676-no/IMG_20151024_142257669_HDR.jpg


Mijn Sovtek 2x12" heeft nu ook K85's ipv de te schelle/dunne originele Eminence speakers. Die K85's zijn eigenlijk veel te dik voor zo'n klein kastje, op volume lijkt het wel of de boel uit elkaar gaat klappen! Like!

HaroldA
3 december 2015, 23:27
Ik heb een nieuw X-patroontje gemaakt! M25 blackbacks er uit, H100's er in ;)

Na een maandje zijn de H100's weer vervangen door de M25's ;)

Vet laag, helder hoog ... maar geen "knauw" wat ik met de blackbacks wel had.

Speeddemon
4 december 2015, 16:23
Dus nog wel een mix van K85's met M25's in 1 cab in X-patroon?

Heb je ook verschil gehoord tussen H100's en K85's?

HaroldA
6 december 2015, 14:55
Dus nog wel een mix van K85's met M25's in 1 cab in X-patroon?

Heb je ook verschil gehoord tussen H100's en K85's?

Ja, en nee. Ik had wel het idee dat de H100 iets "netter" was dan de K85, maar dat kan ook komen omdat ze in de plaats van de M25's zaten.

Laatste repetitie miste ik wel het laag, maar had wel weer een constante glimlach van de crunch ;)

D3nnis
27 december 2015, 18:46
In februari 2012 zag ik de onderstaande vraag reeds gesteld staan in dit topic, maar toen waren er geen ervaringen (of in ieder geval niet gedeeld), maar misschien inmiddels wel!
Is er hier iemand met ervaring met de speaker cabinetten van Palmer? Ze zijn te koop met verschillende speakers, en ook zonder speakers, zowel open als closed back, voor een bedrag waarvoor het in eerste instantie prijstechnisch eigenlijk niet de moeite is om zelf een cabinet te maken ipv deze te kopen, tot ik zag dat het geen dik berken multiplex is, maar spaanplaat voor de kast, met mdf voor de baffle.....maar toch ben ik gewoon nieuwsgierig naar deze cabs.

pasqual
27 december 2015, 21:06
Dennis, ik heb de 112 gehad met een V30 erin met een half open back. Ik heb 'm weggedaan omdat ik 'm te bassig vond.
Ondanks dat was het wél een perfecte match met een Engl Thunder combo! ( nu is komt de Thunder wel iets 'oemphh' te kort, dus dit kwam goed tot z'n recht:cooler: ). Dus het is afhankelijk waar je dit cabje voor wilt gebruiken.
Ik vond 'm als stand-alone niet zo op z'n plaats maar dit is natuurlijk maar gewoon mijn mening!

scabiosa
29 december 2015, 14:14
Joooo de mannen!

In mijn Laney Klipp cabinet heb ik één rinkelende speaker (gek trouwens, soms zit die rinkel erin, soms niet, heb er al een paar keer laten naar kijken maar telkens niets gevonden, alle vijzen zitten ook goed vast...).

Er zitten vintage Goodmans speakers in (2 audiom 12p en 2 audiom 12p-g's. 15 ohm elk, en ik vermoed dat ze elk 50 watt zijn) en het lijkt me zonde om de niet kapotte speakers te vervangen want het cabinet klinkt echt wel goed. Ik heb ook al gezocht naar vervangspeakers maar heb eigenlijk geen zin om nog te investeren in vintage gerief waar dan ook iets mis mee is of zo...

Dussss, vervang ik dan die ene kapotte speaker of vervang ik er best toch 2 zodat ik weer met een x-patroon zit?

Wel vervelend want natuurlijk geen idee hoeveel db die oude speakers geven...

Zijn er speakers die echt wel naar die vintage sound gaan? Dacht aan de creamback G12M-65, zou vintage moeten klinken en is maar 97db, miss interessanter om geen al te luide speaker te nemen zodat de andere speakers zeker niet overstemd worden, deze is wel aan de dure kant...?
Goedkoper is de Jensen Falcon 16 ohm, 96,6 db en maar 81 euro.
Of Greenbacks of v30's, jensen C12K?

iemand tips of opmerkingen?

HaroldA
29 december 2015, 14:20
iemand tips of opmerkingen?

Deze? http://www.ebay.nl/itm/161781548528

Thiez
2 maart 2016, 14:16
Het moment is daar, bij mij gaan de G12-65 weg. Ik vind ze te rond en wollig, leuk voor clean maar dat speel ik eigenlijk nooit. Ik mis de bite/crisp in deze speakers. Afgelopen weekend een shootout gedaan tussen greenbacks, G12-65 en vintage 30 en voor mij kwamen de greenbacks als lekkerste uit de bus. Ik heb toen destijds de G12-65 gecombineerd met de greenback om wat meer body te krijgen, maar live worden eigenlijk alleen maar de greenbacks uitversterkt. De G12-65 zitten dus eigenlijk nutteloos in mijn 4x12 en ik draai vaak juist mijn bass terug de laatste tijd (mogelijk omdat de greenbacks nu lekkerder ingespeeld zijn ofzo).

Er is in dit topic ooit iemand geweest die zei dat als ik mijn G12-65 uit mijn kast zou halen, hij interesse zou hebben (stuur maar een pb als je nog interesse hebt).

Ik ben nu aan het kijken om een keer de G12H30 te proberen. Ik heb nu de G12M greenbacks en die vind ik lekker klinken. Afgelopen weekend ook de V30 geprobeerd en die hebben ook wel weer wat gaafs. De G12H30 is volgens celestion de kruising tussen Greenbacks en V30. Interessant om een keer te proberen dus. Hier mensen die ervaring hebben met de G12H30 (de anniversary serie bedoel ik dan).

zjanke
2 maart 2016, 15:08
Ik heb G12H30 anniversary gehad in een bandmasterkast (2x12 dus) met als top een CMW plexi jr (Marshall 2061, maar dan beter :D). Ik vond ze erg schel, terwijl die bandmasterkast juist de neiging had om erg bassig te zijn.

HaroldA
2 maart 2016, 16:11
De H30 kan mij ook niet echt bekoren. Mijn mix van M25 en K85 daarentegen! :D

Ik heb eventueel nog een setje H100's liggen?

Thiez
2 maart 2016, 16:27
Ik vind het vrij lastig. De g12m25 greenback worden ook van als schel bestempeld, terwijl ik dat juist een lekker crispy randje vind wat ik in bijvoorbeeld v30 iets mis. Maar alles is ook weer afhankelijk van eq settings en amp.

HaroldA
2 maart 2016, 16:30
Ik vind het vrij lastig. De g12m25 greenback worden ook van als schel bestempeld, terwijl ik dat juist een lekker crispy randje vind wat ik in bijvoorbeeld v30 iets mis. Maar alles is ook weer afhankelijk van eq settings en amp.

M25 vind ik niet schel, de V30 en H30 wel. M25 is veel meer mid/scheur/vintage ipv de mid-dipped V30 en H30.

Lexvandoef
2 maart 2016, 18:15
Ik heb een h30 heritage gehad en nu een ouwe h30, ik vind hem juist weer niet schel, mooie definitie en een wat meer open sound met een redelijk aanwezig laag. Ik vind hem top!

zjanke
2 maart 2016, 18:51
En Heritage is dan ook geen aniverssary ;)

Lexvandoef
2 maart 2016, 19:39
Haha nee klopt maar om ff een tegengeluid te geven na de anti h30 posts ;)

the sure thing
2 maart 2016, 21:40
Joooo de mannen!

In mijn Laney Klipp cabinet heb ik één rinkelende speaker (gek trouwens, soms zit die rinkel erin, soms niet, heb er al een paar keer laten naar kijken maar telkens niets gevonden, alle vijzen zitten ook goed vast...).

Er zitten vintage Goodmans speakers in (2 audiom 12p en 2 audiom 12p-g's. 15 ohm elk, en ik vermoed dat ze elk 50 watt zijn) en het lijkt me zonde om de niet kapotte speakers te vervangen want het cabinet klinkt echt wel goed. Ik heb ook al gezocht naar vervangspeakers maar heb eigenlijk geen zin om nog te investeren in vintage gerief waar dan ook iets mis mee is of zo...

Dussss, vervang ik dan die ene kapotte speaker of vervang ik er best toch 2 zodat ik weer met een x-patroon zit?

Wel vervelend want natuurlijk geen idee hoeveel db die oude speakers geven...

Zijn er speakers die echt wel naar die vintage sound gaan? Dacht aan de creamback G12M-65, zou vintage moeten klinken en is maar 97db, miss interessanter om geen al te luide speaker te nemen zodat de andere speakers zeker niet overstemd worden, deze is wel aan de dure kant...?
Goedkoper is de Jensen Falcon 16 ohm, 96,6 db en maar 81 euro.
Of Greenbacks of v30's, jensen C12K?

iemand tips of opmerkingen?

VOORAF 1: er is een wezenlijk verschil over hoe speakers “ thuis” worden ervaren of in een live situatie (met band-geweld). Onderstaand verhaal is gebaseerd op LIVE (in een band) situaties.

VOORAF 2:

Let goed op de benamingen. Ik heb het hier over VERSCHILLENDE soorten speakers:

G12M-25
G12M-20H(eritage)
G12H-30
G12H-30 anniversary
G12-65
G12-M65
V30


… ik heb lange tijd ook geworsteld met het type speaker. Ik vond de oude G12M-25 speakers lange tijd ideaal, en heb ook een hele lange periode de G12-M20 Heritage speaker gehad. Het crispy randje vond ik lekker en de G12M-25 / G12M-20H is een “makkelijke” speaker om over te spelen.

Oude (pré-Rola) G12H-30 speakers zijn ook zalig. Die hebben meer hoog, maar dit is zeker niet pinnig te noemen! De G12H-30 anniversary vind ik persoonlijk een klote speaker vanwege het IMHO pinnige hoog. Ik vind de G12H-30 anniversary in dat opzicht geen haar beter dan de V30.

De belastbaarheid (aantal Watts) van de Greenback-familie bleef mij tegen staan. Voor een 100W amp is een 2x12 met Greenbacks toch te riskant.

Ik heb lange tijd ge-experimenteerd. De uitkomst:

De G12-65 speaker vind ik persoonlijk HEERLIJK klinken. De compressie van die speaker kan ik nog elke dag van kwijlen. Maar in een discobandje (met veel cleane sounds en ook een keyboard en blazers in de mix) hoorde ik mijzelf nauwelijks meer.
Mijn haat-liefde verhouding met de V30 speaker werd even geheel aan de kant gezet toen ik een Bogner 4x12 had met V30 speakers erin. De V30 speakers klonken WARM in de Bogner 4x12!! Maar: een beetje Bogner 4x12 weegt al snel 40 a 50 kg en ik vond een 4x12 in de meeste situaties echt overkill. Dus toen weer weggedaan.

En toen…. Kwam de G12-M65 op mijn pad. DEZE NIET VERWARREN MET DE G12-65… De G12-M65 speaker is echt een geheel ANDERE speaker. In de volksmond ook de “creamback” speaker genoemd, maar dat is een vreselijk ongelukkig gekozen term omdat oude G12-M25’s ook een uitvoering kenden met een crèmekleurige plastic afdek op de speakermagneet.

De G12-M65 speaker is belastbaar tot 65 Watt en ik vind deze speaker persoonlijk alle voordelen van de eerder genoemde speakers hebben. Hij heeft zeker ook de crisp van de G12M-25 speakers, heeft duidelijk meer hoog dan de G12M-25 (of G12M-20H), maar toch weer nét iets minder hoog dan de G12H-30 anniversary of de V30. Eigenlijk heeft de G12M-65 vergelijkbaar veel hoog met een oude G12H-30… De G12M-65 heeft het duidelijke middengebied, klinkt niet wollig, maar heeft ook niet het belachelijke laag (of zoals je wilt midscoop) van de V30. Ik heb nu ongeveer een jaar een 2x12 open back met een setje G12-M65 speaker erin en ben zeer tevreden. Zonder risico’s kan ik een 100W amp erop aansluiten. Ik hoor mijzelf nu een stuk beter in de mix dan met de G12M-20H (of G12M-25) maar het “ pinnige hoog” van de V30/G12H-30 anniversary is niet aanwezig.

telerocker
3 maart 2016, 01:56
In bandverband hou ik zelf wel van V30's. De G12-M65 heb ik nog nooit in een cab gehad, maar als ik dit zo lees, lijkt deze een ideale middenweg tussen Greenback en V30. Zeker voor iemand die veel single coil speelt (zoals ik).

the sure thing
3 maart 2016, 07:14
... Zou idd kunnen. Ik speel zelf ook voornamelijk op single coils.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Thiez
3 maart 2016, 07:19
@the sure thing: jou G12-m25 waren oude? Enig idee hoe deze vergelijken met de reissue? De speakers die nu dus in de 1960AX kasten zitten van marshall?

Ik vind de V30 een wat aparte speaker als je hem 1 op 1 vergelijkt met greenbacks. Het tophoog van de V30 is weer schel, maar dan de mid piek waar iedereen het over heeft mis ik een beetje. Ik vind hem schel tophoog, terwijl hij overall doffer vind klinken dan de greenback. (lag misschien ook aan de kast, was een carvin front loaded).

the sure thing
3 maart 2016, 21:29
Als ik de V30 zonder band hoor, vind ik het een wat " koude kleurloze" speaker. In een band prikt hij echter uitstekend door de mix. Ik kan mij ook voorstellen dat voor hardrock en erger (metal enzo) de V30 een uitstekende speaker is. Ik heb de V30 altijd een lelijk klinkende speaker gevonden totdat ik hem dus in een 4x12 kast van Bogner hoorde. De bogner kast is natuurlijk top kwaliteit, gemaakt van dik multiplex. Dat was de eerste keer dat ik hem niet pinnig vond klinken en de speaker zowaar een beetje "smoel/karakter'warmte" vond hebben.

@Thiez: ik heb de G12M-25 in alle hoedanigheden gehoord en vergeleken. Pré-Rola, Rola, re-issue England, Chinees (Gleenback) en de Heritage. Er zijn verschillen onderling, maar zet ergens stiekum een V30 tussen dan pik je die er onmiddellijk uit. Met andere woorden: de verschillen vind ik redelijk subtiel. In de studio ga je het verschil zeker horen, live een stuk minder.

De Heritage komt aardig in de buurt van de oudjes, maar persoonlijk vond ik de GLeenbacks ook prima klinken. Het SCHIJNT dat de G12H-30H(eritage) ook erg goed in de buurt komt van de pré Rola versies. Maar die heb ik niet uitgeprobeerd.

Lange tijd geleden ooit eens een 100W plexi op snoeihard volume op een 4x12 kast met G12M-20 (de échte oude!) en een 4x12 met pre-Rola G12H30's gehoord, maar daar zat weinig verschil in. Beide kasten waren oudjes en de speakers hadden errug veel uren gedraaid, dus waren lekker soepel.

pasqual
3 maart 2016, 22:58
Ik heb in mijn 212 kast 2 The Governors zitten. Bij clean signaal vind ik deze speakers erg knallen bij hard aanslaan. Op het gainkanaal heb ik dit niet. Moeilijk uit te leggen wat ik nu precies bedoel. Klinkt als een erg harde attack. Dit hoor ik ook terug bij andere versterkers over dit cabinet. Is dit iets typisch voor deze speakers of moet ik de oorzaak meer in het karakter zoeken van het cabinet?
Mocht het aan de speakers liggen, welke speakers zijn meer vergevingsgezind in jullie optiek?

the sure thing
4 maart 2016, 17:51
Welke amp heb je?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

pasqual
4 maart 2016, 19:44
Welke amp heb je?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

H&K Statesman EL34 head.

the sure thing
4 maart 2016, 23:43
Op basis van wat je omschrijft klinkt het als iets wat vaker bij bepaalde speakertypes voorkomt. Ik herken het in ieder geval wel.

Dit ligt niet aan het karakter van de kast.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Brum
5 maart 2016, 08:35
Het cabinet doet ook echt heel veel. Eerder genoemde voorbeeld met V30's. Die kunnen erg pinnig zijn, maar in mijn Randall XL cabinet ook totaal niet. Zelfs niet in combinatie met toch wel pinnige JCM 800's. Maar die Randall weegt helaas ook een slordige 50 kilo, net als het eerder genoemde Bogner cabinet. Lang leve goeie wiellekes.

Toch zou ik ook nog wel 's Greenbacks of de nieuwere Creambacks willen proberen, zijn interessante opties.

Speeddemon
5 maart 2016, 10:12
Ik wilde ook nog even reageren op het G12H30 verhaal;
Ik heb een 70th Anniversary gehad; scooped, pinnig hoog, moderne sound. Mixt aardig met een Vintage 30 vanwege dat mid.

Heb een paartje pre-Rola (apr. '71) G12H30-55Hz en dat is effe andere koek. Een helderder hoog dan G12-65's, maar niet pinnig. Een chunky, breed, vol laag (voller dan een g12M25 of Vintage 30), maar niet wollig of té smooth.

Ik heb ook nog een '72 (Rola, wel Pulsonic conus) G12H30 gehad; die klonk meer 'classic rock'; opener 'jangly' hoog, maar iets minder 'chunk' in het laagmid. Met moeite verkocht (om de pre Rola's te kunnen bekostigen), maar dat was ook een top-speaker.

Ik heb nu nog een G12-65 in combinatie met een Vintage 30 in Mesa 2x12 Vertical kast; die klinkt goed en vol, maar dat tikje 'te smoothe' herken ik wel. Alleen aangezien ik die cab live wil gebruiken met een EVH 5150III 50W (nogal een felle amp), komt dat wel goed uit.

EDIT: Ik heb ook een tijdje een G12M-65 (Creamback) gehad; hoewel ik het in grote lijnen eens ben met de eerdergenoemde beschrijvingen, vond ik die speaker ook wat stug, 'gorgelend' in het mid en miste het lekkere smeuïge in het laag van een G12H30 (55Hz).
Ik ben echter wel benieuwd naar die nieuwe Lynchbacks (50W, zou als mix tussen Greenback en V30 moeten klinken. Online clips, o.a. van Tecksmusic.
Zie:

https://www.youtube.com/watch?v=LEeY8XbBkFc

Hier hoor je trouwens ook wat ik dat 'gorgelende' vind in de mids bij de G12M-65 (vanaf 1m22)

Brum
5 maart 2016, 11:13
Iemand bekend met de G12H-75's trouwens? Zijn ook Creambacks, maar lijken in vergelijkingsclips wat meer body te hebben.

D'n deze:


https://www.youtube.com/watch?v=du5sn1wtZWA

the sure thing
5 maart 2016, 12:53
Wat een subtiel verschil! Het lijkt of de H versie toch een tikkeltje meer midhoog/hoog heeft en zo iets meer "grid" heeft.


@speeddemon: ik zou voor Metal nooit voor een Greenback achtige speaker gaan. De V30 vind ik daar juist prima geschikt voor.



Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Speeddemon
6 maart 2016, 11:18
@speeddemon: ik zou voor Metal nooit voor een Greenback achtige speaker gaan. De V30 vind ik daar juist prima geschikt voor.


Ik ook, maar ik vind de combi's (V30+G12-65 of V30+G12K100) nog leuker dan sec Vintage 30's.
En ik ben meer en meer bezig de juiste cab (en speakers) te kiezen die een versterker beter tot z'n recht laten komen.
Zo'n EVH5150III (die van zichzelf heel snel heel schel en strak klinkt) hoor ik liever over een stel mildere/vollere speakers dan Vintage 30's (of G12M70's for that matter).

Met betrekking tot Brum's vraag, ik heb zelf de G12H-75's niet zelf bespeeld, maar afgaande op de video's en gebruikerservaringen lijkt de consensus te zijn dat de G12M iets meer mid focussed is en de G12H verhoudingsgewijs iets meer scooped, met extended low-end en high-end.

Thiez
6 maart 2016, 12:50
@speeddemon: ik zou voor Metal nooit voor een Greenback achtige speaker gaan. De V30 vind ik daar juist prima geschikt voor.





Ik zou nog best de G12M25 reissue pakken voor metal. Daar zit dat lekker crispy hoog mid in. Enige nadeel is wel dat het laag wat minder strak is misschien.

the sure thing
6 maart 2016, 14:47
Bij Iron Maiden metal (is dat metal) kan ik me daar zeker iets bij voorstellen.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

HaroldA
6 maart 2016, 14:59
Bij Iron Maiden metal (is dat metal) kan ik me daar zeker iets bij voorstellen.

Die gebruiken T75's volgens mij.

M25 zie ik meer in de thrash-metal-, en rock-hoek, maar ik heb er ook jarenlang sludgemetal mee gemaakt. Hele relaxte all-round speakers dus!

Jasper.
6 maart 2016, 15:03
Heb onder de JCM900 die ik had altijd een 1960AX gehad. Greenbacks dus. Veel heavy metal, thrash etc mee gespeeld. Werkte erg goed samen met die versterker.

the sure thing
6 maart 2016, 16:40
Zo zie je maar weer, het gaat om de combinatie van spullen


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

The Lo Lands
6 maart 2016, 17:47
Omdat ik tegenwoordig veel met cabinet IR speel heb ik aardig wat verschillende speakers en kast combinaties kunnen 'testen'. Ik was altijd een V30 fan (2x12" of 4x12" cab) in combinatie met mijn Orange Rockerverb 50H (MKI), maar de laatste tijd zijn de Greenback M25 in een 4x12" Marschall cab (diverse types) of de Scumback H75 in een 4x12" Orange cab toch wel een fijne combi. Ook in de kleinere cab 2x12" of een open-cab setup klinken ze erg fraai. Ik heb nu een KOCH 2x12" cabinet met V30 thuis staan, misschien tzt toch eens Greenback speakers in stoppen :-)

Jarenlang was ik mij niet zo heel bewust van de diverse speakers en kasten en wat dit met je geluid doet. In het digitale domein kun ik nu goed experimenteren, en hoewel de 'real deal' wat kan afwijken van de IR komt het toch erg dicht bij...

Thiez
6 maart 2016, 18:08
Het probleem vind ik dat met elke speaker wel een gave sound kan maken. Elke speaker heeft wel iets gaafs. Beetje tweaken met eq enzo. Ideale speaker vinden is lastig.

D3nnis
16 april 2016, 17:41
Even een stomme vraag...
Veel speakercabinetten zijn mono of stereo te schakelen, zo ook die van Engl, zie deze pdf:
http://www.englamps.de/uploads/tx_ddfproducts/412-OM_03.pdf
Wat me opvalt, en als ik een Engl kast bekijk via de multimeter dan is het ook zo, is dat de ground van links gekoppeld is aan de ground van rechts.
Hoe zit dat? Mij leek het absoluut niet slim om dat te doen?

cluseau
16 april 2016, 18:07
Even een stomme vraag...
Veel speakercabinetten zijn mono of stereo te schakelen, zo ook die van Engl, zie deze pdf:
http://www.englamps.de/uploads/tx_ddfproducts/412-OM_03.pdf
Wat me opvalt, en als ik een Engl kast bekijk via de multimeter dan is het ook zo, is dat de ground van links gekoppeld is aan de ground van rechts.
Hoe zit dat? Mij leek het absoluut niet slim om dat te doen?

Ben ik het helemaal mee eens.


Je zou de enkelpolige schakelaar kunnen vervangen door een dubbelpolige en de ground meeschakelen.

D3nnis
16 april 2016, 18:31
Ja, dat, en dan ook nog 1 van de jacks vervangen voor een geïsoleerde, want de plaat waar ze beiden op zitten is van metaal. Met een beetje mazzel isoleert de laklaag enigszins, maar om daar op te gokken...
Vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat engl dit zo doet?

HaroldA
16 april 2016, 20:05
Stereo in een enkel cabinet is sowieso niet verstandig.

Henri H
16 april 2016, 21:53
Stereo in een enkel cabinet is sowieso niet verstandig.Waarom niet? Met close-micing kun je toch een mooi stereobeeld krijgen met een dual amp setup en/of een stereo delay/chorus. Mooie effecten zijn dat hoor.

Midwolda
17 april 2016, 09:24
Hoho, niet zo snel, wel eens een Princeton Chorus gehoord?
Combo met 2x10" en een stereobeeld om van te smullen.

D3nnis
17 april 2016, 13:21
Klopt maar als je er recht voorstaat hoort niemand dat. Pas als je het uitmics kan je heluidsman er wat mee.
Ben ik het niet geheel mee eens.
Twee aparte cabinetten is mooier (daarom speel ik de laatste tijd met 2 4x12's maar dat past niet altijd helemaal, ruimtetechnisch), maar ik kan op zich een redelijk beeld krijgen met 1 kast die stereo is. Vwb zaalgeluid zou je dan wel allebei de zijden moeten uitversterken idd.

Plant
17 april 2016, 17:05
Een 'spatial stereo' schakeling in de stereo fx-loop? :D (zat vroeger op van die draagbare stereo radio-cassetterecorders om het geluid met de ingebouwde speakers kamerbreed te laten klinken).