PDA

View Full Version : Het grote speaker- en speakerkasten topic



Pagina's : 1 2 [3] 4 5

MjS
9 januari 2011, 13:05
Hey allemaal..

omdat ik nog-altijd een nieuwe cabinet voor bij mijn HT-20 combo aan het zoeken ben, heb ik even een vraagje:
Kunnen jullie me eens goed uitleggen wat het verschil is tussen de volgende speakers:
- Celestion G12M Greenback (http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/detail.asp?ID=6)
- Celestion Vintage 30 (http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/detail.asp?ID=4)
- Celestion G10 Vintage (http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/detail.asp?ID=31)
- Celestion G12H (http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/detail.asp?ID=7)

Die speakers zitten in de volgende cabinetten die ik wel interessant vind:
-Blackstar Artisan 212 cabinet (http://www.thomann.de/nl/blackstar_artisan_212.htm)
-Marshall 1960TV cabinet (http://www.thomann.de/nl/marshall_mr1960tv.htm)
-ENGL Classic cabinet (http://www.thomann.de/nl/engl_classic_cabinet_410e.htm)
-Line6 DT50 cabinet (http://www.thomann.de/nl/line6_dt50_412_box.htm)

Mijn budget is €700, muzieksteil is erg breed, maar vooral muziek zoals Billy Talent, Against Me! en Kids In Glass Houses. de muziek die ik zelf maak, is rock achtig, wat een beetje lijkt op de genoemde bands.

Grtz.
Ijselrobo 07

Ik heb de HT20 head en een K&E 112 V30 cab. Toch heb ik het idee dat de V30 niet de ideale speaker is voor dit beestje. De Blackstar is van zichzelf namelijk al vrij mid-heavy en de V30 doet daar nog een schepje bovenop. Ik zou een speaker met iets meer hoog en iets minder mid zoeken.

toneblo
9 januari 2011, 15:28
De nieuwprijzen van Bogner cabs zijn flink gestegen (met ingang van 1 januari kost de 2x12 zelfs 900 euro geloof ik, tegenover ongeveer 700 2 jaar geleden). Tweedehands is een 2x12 voor 500-600 een mooie prijs. Een 4x12" moet je richting de 800 denken (nieuwprijs is 1250 ongeveer geloof ik).


Je moet wel, als je concurent K&E al meer dan 1000,- vraagt voor een nieuw 2x12...

Orpheo
9 januari 2011, 16:02
Je moet wel, als je concurent K&E al meer dan 1000,- vraagt voor een nieuw 2x12...

he? sinds wanneer? op de site hebben ze ook nog gewoon 412 xxl kasten voor ommenabij 1000 euro...

verder, ik heb mijn K&E kast weer eens wat nieuwe speakers gegeven, just to give it a go. ik heb nu 2x v30's, 1 g12 65 en 1 rivera custom made speaker de lijkt op een g12t75. Ik weet het, het hoort niet, speakers horen in paren, maar dit klinkt wel zo goed! ik denk dat ik m nu eindelijk heb, de balans tussen smooth en bite, strak en los, en de hele EQ is nu goed, voor al mijn amps; mesa, marshall, engl en rivera, all alike!

toneblo
9 januari 2011, 17:13
http://www.kool-elfring.com/Pages/English/kool-elfring-custom-cabinet-store.html

Vanaf 800,- tot over de 1000,-
Prijzen zijn onlangs iets naar beneden bij gesteld.
Bogner zal toch niet van de troon gestoten willen worden door K&E lijkt mij?
De concurentie vraagt over het algeheel iets meer voor de speakerkasten.

Sowieso beiden niet mijn smaak, maar daar valt over te twisten!:hippie:

Misery Signals
9 januari 2011, 17:45
Ik denk nog niet eens dat Bogner weet wie K&E is :)

Bij Feedback staan de Bogner kasten voor 850 en 870 Euro (Slant en Straight). Mooie prijzen. Ik dacht dat er niets in de buurt van mijn Soldano 4x12 V30 ging komen. Die Bogner 4x12 V30 is de kast die ik zou houden, moest ik te kiezen hebben. Beste kast die ik ooit gehad heb.

MS

caliban
9 januari 2011, 18:24
Ik denk nog niet eens dat Bogner weet wie K&E is :)

Bij Feedback staan de Bogner kasten voor 850 en 870 Euro (Slant en Straight). Mooie prijzen. Ik dacht dat er niets in de buurt van mijn Soldano 4x12 V30 ging komen. Die Bogner 4x12 V30 is de kast die ik zou houden, moest ik te kiezen hebben. Beste kast die ik ooit gehad heb.

MS

Bogner weet dat heel waarschijnlijk inderdaad niet maar de invoerder van Bogner hoogstwaarschijnlijk wel. En die bepaalt lijstprijzen.

toneblo
9 januari 2011, 18:58
Bogner weet dat heel waarschijnlijk inderdaad niet maar de invoerder van Bogner hoogstwaarschijnlijk wel. En die bepaalt lijstprijzen.


Kijk!
Toch nog iemand die het ook begrijpt!
Trouwens, ik mis mijn cabs in het lijstje..

iWishmaster
10 januari 2011, 09:14
Ik denk nog niet eens dat Bogner weet wie K&E is :)

Bij Feedback staan de Bogner kasten voor 850 en 870 Euro (Slant en Straight). Mooie prijzen. Ik dacht dat er niets in de buurt van mijn Soldano 4x12 V30 ging komen. Die Bogner 4x12 V30 is de kast die ik zou houden, moest ik te kiezen hebben. Beste kast die ik ooit gehad heb.

MS

Dat is inderdaad te doen. Hoewel ik het nog steeds prijzig vind voor een kast. Ik vind Bogner ook nog altijd de beste cabs die ik ooit gehoord heb, vooral het Uberschall cab vind ik echt geweldig.

Gisteren nog even mijn zelfbouw '18W meets Tiny Terror' over die Bogner gebruikt in de band. Holy shit wat een sound! Gain op max, volume op 7-8 (anders kom ik niet boven de drummer uit). En tot mijn verbazing: dat kleine beestje geeft een behoorlijke duw in het laag en het hoog snijdt erg goed door de mix (misschien iets te goed, dus daar moet ik nog eens met de soldeerbout langs misschien). Niet zoveel laag als mijn Peavey 5150 kan, maar genoeg dat de band vroeg of de bas wat minder kon. Dan is het toch een nadeel dat ik alleen een tone-knop heb :sssh:.

Orpheo
10 januari 2011, 09:20
ik heb ooit, toen ik mijn engl kocht, de bogner en de k&e xxl naast elkaar gezet, en via de speaker ab switch snel kunnen wisselen. de bogner was minder 'breed', minder diep, minder brullend dan de k&e. vond ze eigenlijk een beetje overrated ;)

iWishmaster
10 januari 2011, 10:03
ik heb ooit, toen ik mijn engl kocht, de bogner en de k&e xxl naast elkaar gezet, en via de speaker ab switch snel kunnen wisselen. de bogner was minder 'breed', minder diep, minder brullend dan de k&e. vond ze eigenlijk een beetje overrated ;)

Ik vind precies hetzelfde van K&E: heb die naast Bogner en het 4x12" cab van Guitarking uitgebreid getest. K&E is kil, saai, minder warm als Bogner en geeft minder duw in het laag. Ik was ook niet zo onder de indruk van de bouwkwaliteit van K&E (en dat is een understatement). Bogner cabinetten hebben een karakter wat mij erg aanstaat, waar K&E meer 'algemeen' klinkt. De cabs van Guitarking hebben dat ook een beetje, maar die zijn dan weer vele malen beter gebouwd als K&E.

Orpheo
10 januari 2011, 14:07
Ik vind precies hetzelfde van K&E: heb die naast Bogner en het 4x12" cab van Guitarking uitgebreid getest. K&E is kil, saai, minder warm als Bogner en geeft minder duw in het laag. Ik was ook niet zo onder de indruk van de bouwkwaliteit van K&E (en dat is een understatement). Bogner cabinetten hebben een karakter wat mij erg aanstaat, waar K&E meer 'algemeen' klinkt. De cabs van Guitarking hebben dat ook een beetje, maar die zijn dan weer vele malen beter gebouwd als K&E.

wat ik dus van bogner vind, vind jij van K&E dus :P ik ben echt dikke fan van K&E. zeker met de speakers die ik er nu in heb, is dit mijn favo cab ever.

iWishmaster
10 januari 2011, 14:29
wat ik dus van bogner vind, vind jij van K&E dus :P ik ben echt dikke fan van K&E. zeker met de speakers die ik er nu in heb, is dit mijn favo cab ever.

We agree to disagree ;)

MjS
10 januari 2011, 14:33
Ik moet wel zeggen dat ik de bouwkwaliteit van K&E hoger had ingeschat. De dovetail hoekjes zijn niet helemaal vlak en de tolex laat aan de onderkant een beetje los. Verder zit het goed in mekaar.

Orpheo
10 januari 2011, 15:05
Ik moet wel zeggen dat ik de bouwkwaliteit van K&E hoger had ingeschat. De dovetail hoekjes zijn niet helemaal vlak en de tolex laat aan de onderkant een beetje los. Verder zit het goed in mekaar.

hm, bij mij is er niks aan de hand hoor :) keurig netjes en strak.

MjS
10 januari 2011, 15:22
hm, bij mij is er niks aan de hand hoor :) keurig netjes en strak.

Achja, het al mij een rotzorg zijn ;) hij klinkt fijn.

Demian
10 januari 2011, 16:49
Laatst over een Doombringer cab gespeeld (http://www.doombringercabs.com/), beetje a la Emperor cabs uit de US.
Geloof dat er in dat exemplaar Jensen electric lightning speakers in zaten, deze kast was wel echt tailored voor zwaar werk, echt megastrak in het laag. Worden op bestelling gemaakt in Den Bosch, ik geloof dat er van alles mogelijk is qua speakercombo's ed.
De afwerking van de kast was super, echt een compleet meubelstuk. Hou sowieso wel van dat stijltje houten kasten zonder tolex.
Zeker de moeite waard om eens te checken!

allochthomas
10 januari 2011, 17:32
Die doombringer cabs zijn er echt mega vet uit! Als ze niet te flink aan de prijs zijn misschien een mooie vervanger voor mijn bogner 4X12

interessander
10 januari 2011, 17:37
Ik vind persoonlijk een 4x12 met (zwart) tolex toch mooier, het Doombringer logo vind ik wel erg mooi, past goed bij een Sunn0))) topje ;)

allochthomas
10 januari 2011, 18:25
Ik ben er altijd wel gecharmeerd van. Misschien wel de zwarte grill cloth vervangen door een wicker.

*edit: even rond gesnuffeld en zo te zien werkt de bouwer onder het motto: if you want it load you have to build it big, i like. Maar eens een mailtje sturen over hoeveel hij ongeveer vraagt maar ik vrees dat ze flink aan de prijs zullen zijn

Orpheo
11 januari 2011, 22:16
dit is gewoon niet leuk meer. ik heb 6 iteraties van speakercombinaties doorgevoerd, en iedere keer met een ijk-cab vergeleken. De cab was gewoon niet tof! te modderig, te vet, te weinig push, het geluid bleef in de cab 'plakken', het hoog was te schijterig en flubberig.

Ik heb nu 2 rivera speakers (heb gehoord van rivera dat deze speakers door EV gemaakt zijn, en NIET door celestion; maakt n hoop duidelijk! ze schijnen enorm veel rendement te hebben, meer dan v30's in ieder geval) een v30 en een g12 65.

en als extraa'tje, alle schroeven zo strak als maar kan aangedraaid, om zo min mogelijk verlies te hebben.

het verschil tussen strak aandraaien en iets minder strak is zo enorm! de push is grandioos, zo breed en diep en dynamisch. het mid lijkt veel meer eruit te knallen, het hoog zingt, het laag is strakker... m'n 412 klinkt nu (eindelijk) beter dan m'n split cab ported rivera 212 (met 1 rivera speaker en 1 v30). hieperde fuckin piep.



m'n mesa-set dit jaar moet ook n nieuwe cab krijgen, ik wil eens wt anders proberen. ik denk dat front loaded meer mijn ding is dan rearloaded. ik wil eens effe wat gaan proberen her en der :P

Lexvandoef
11 januari 2011, 22:29
euh als je je schroeven niet strak draait dan trillen ze mee bij mij... Lijkt me logisch dat dat niet goed is voor je sound zeg maar. :soinnocent:

Anyway, ik heb sinds vanmiddag ook weer een Celesion H30 met beamblocker in een open back 1x12 combo zitten, het blijft een goeie combi, beter dan die 65 van Celestion die er eerst in zat.

HaroldA
11 januari 2011, 23:24
Te strak = heel erg fout. Je zou zomaar de vorm van de metalen rand kunnen veranderen waardoor de speaker aan kan lopen. Frontloaded kan er minder fout gaan, maar toch even deze waarschuwing!

toneblo
12 januari 2011, 06:44
Ik vind precies hetzelfde van K&E: heb die naast Bogner en het 4x12" cab van Guitarking uitgebreid getest. K&E is kil, saai, minder warm als Bogner en geeft minder duw in het laag. Ik was ook niet zo onder de indruk van de bouwkwaliteit van K&E (en dat is een understatement). Bogner cabinetten hebben een karakter wat mij erg aanstaat, waar K&E meer 'algemeen' klinkt. De cabs van Guitarking hebben dat ook een beetje, maar die zijn dan weer vele malen beter gebouwd als K&E.

Heb je die K&E wel eens van binnen gezien?
Van buiten kun je de hoeken alleen voelen toch?
Ik heb er 1 gezien van binnen....

Tja, voor iets wat custom handbuild is, slordig.
Gaten van de handvaten op willekeur gezaagd, verder wel leuk hout, maar zelf doe ik geen concessies.
Tolex is leuk gedaan maar laat snel los op middennaat onderin.

wel gaaf cloth voor grill..

Orpheo
12 januari 2011, 12:01
Te strak = heel erg fout. Je zou zomaar de vorm van de metalen rand kunnen veranderen waardoor de speaker aan kan lopen. Frontloaded kan er minder fout gaan, maar toch even deze waarschuwing!

Dank voor de tip, maar zo strak heb ik ze niet.ze kunnen nog zeker wel een slag of wat, maar met moeite.

@lex Tuurlijk spreekt t vanzelf, maar blijkbaar heb ik er eerder niet goed op gelet ofzo...

Misery Signals
12 januari 2011, 12:41
Ik heb een goede elektrische schroevendraaier. Die gebruik ik bij het monteren van speakers. Slaat ie af dan geef ik ook niet meer manueel bij. Zo ben ik zeker dat ze op alle punten even vast zitten. Zonder ongelijke spanning.

Ik heb ooit twee keer een K&E getest, beide V30's. Bij Guitar King in Boekel was de eerste keer. Ik wilde een tweede Bogner Uberschall bijkopen en die stond daar testklaar op zo'n kast.
De tweede keer was op een repetitie. Twee Uberschalls, hij op een K&E, ik op mijn Orange kast.
Beide keren viel het me op dat, met een heavy sound, het die kasten ontbrak aan definitie. Pompend genoeg, maar het was gewoon niet mooi, eerder een brei. Met de gain wat minder begon het al beter te klinken.

Ik heb ooit ook een tijdje gespeeld met een cab met V30's/G12T75's in kruispatroon geplaatst. de V30's hebben veel meer rendement dus die andere speakers hoor je toch al niet. Klonk gewoon vreemd. Ik ben dan ook van mening dat een goeie kast met één type speakers al top moet klinken. Anders maak je je geluid hopeloos ingewikkeld, zeker in combinatie met een andere gitarist. De transparantie is helemaal weg. Gaan er live dan 4 mics op zo'n kast gestoken worden? Welke versterk je dan uit? Veel te ingewikkeld voor mij...

MS

HaroldA
12 januari 2011, 12:43
Ik ben ook van mening dat een goeie kast met één type speakers al top moet klinken.

Je vergeet nog dat verschillende speakers een ander rendement kunnen hebben waardoor de een de ander helemaal overstemd.

Misery Signals
12 januari 2011, 12:46
Ik was de aanpassing reeds aan het doen, terwijl jij typte waarschijnlijk :)

MS

Lexvandoef
12 januari 2011, 12:48
Tsja, smaak verschil, Ik heb in mijn 2x12 2 verschillende speakers zitten die elkaar mooi aanvullen, niks mis mee! :cheerup:

Misery Signals
12 januari 2011, 12:54
Als je alleen speelt snap ik dat. Maar met een andere gitarist erbij in een band... Die moet dan 't verschil maken met zijn andere kast.

MS

sjaak1990
12 januari 2011, 13:29
Heb bij de K&E die ik getest heb, xl 4x12 het gevoel dat het geluid in de kast bleef hangen, hij straalde niet in 1 richting, daardoor overal wel te horen maar een heel tam geluid.

interessander
12 januari 2011, 13:32
In mijn geval heb ik twee EV's in mijn Mesa 4x12 traditional voor het pompende en gedefinieerde laag als toevoeging aan de twee V30's. Live gaat de microfoon voor de V30, maar als er twee voorhanden zijn dan werkt een mix ook goed. De EV's zitten gewoon met zijn tweeën onderin, dus geen X- patroon.
Als het geen verbetering zou zijn dan had ik er wel weer V30's ingezet, dat scheelt ook weer een paar kilo!

Lexvandoef
12 januari 2011, 14:03
Als je alleen speelt snap ik dat. Maar met een andere gitarist erbij in een band... Die moet dan 't verschil maken met zijn andere kast.

MS

Ook samen met de andere gitarist uit mijn band klinkt het prima hoor... ;)

Hopeloos ingewikkeld? Nou neuh, wel complex en diep maar niet 'ingewikkeld' als in dat de andere verdwijnt of dat je verzuipt in je eigen geluid.

Misery Signals
12 januari 2011, 14:05
Des te beter hoor. Is smaak inderdaad :)

MS

guhlenn
13 januari 2011, 09:53
Veel te ingewikkeld voor mij...

Dat is denk ik het enige wat echt speelt. Er is ook weinig ingewikkelds aan trouwens. Het zijn gewoon twee verschillende speakers die samen wle of niet beter klinken dan twee dezelfde speakers. Smaak kwestie...


edit:
hahaha, niet goed gelezen...

Jan Buurman
13 januari 2011, 10:54
Ik loop al een tijdje met het idee om de speaker van mijn Harley Benton GA5 (mijn huiskamerversterkertje) te vervangen. Dit is een 8 inch speaker. Nu denk ik dat er, om de kosten laag te houden, een inferieur speakertje in zit. Een upgrade lijkt mij veel effect hebben.
Celsetion heeft één 8 inch in z'n collectie, Jensen een stuk of drie...

Vraag 1: Zal het inderdaad een grote vooruitgang zijn?

Vraag 2: Welk 8 inch speakertje zal voor mij het beste zijn? Ik hou van een fel JCM800 geluid en speel op LPs.

Henri H
21 januari 2011, 09:47
@ Jan: is het nog gelukt met de upgrade? Ben wel benieuwd.

Hier nog een 2e hands tip: http://link.marktplaats.nl/414786353

€200,- voor een afgeragde 1960A JCM 800. Misschien zitten er zelfs G12-65's in! :crazyhappy:

JeroenSchaaf
21 januari 2011, 10:06
Ik heb hier nu een Vernet kast staan 2x12. Alleen zitten er Greenbacks in, mijn ervaering tot nu toe met greenbacks is niet zo heel goed. ( vind het altijd net niet klinken.

Het cabinet heeft de mogelijkheid tot open back, is dat aan te raden bij een Greenback?

Of zijn er andere speaker die goed mengen met een Greenback?

De versterker is een Mesa Boogie Caliber 50+ 6l6 uitvoering.

HaroldA
21 januari 2011, 10:17
Het cabinet heeft de mogelijkheid tot open back, is dat aan te raden bij een Greenback?

Ff een inkopper: hoe vind je het zelf klinken?

JeroenSchaaf
21 januari 2011, 10:19
Ff een inkopper: hoe vind je het zelf klinken?

Had hem al verwacht! Ik ga het vanmiddag even proberen :D:cheerup:

Thiez
21 januari 2011, 16:41
Wat vind je niet fijn aan de greenbacks? Dat bepaald wat voor speaker je erbij zou kunnen doen. Ik heb ze gecombineerd met G12-65 voor een wat dikker geluid en smoothere lead.

Even vraagje voor mezelf: Hoe zijn hier de ervaringen met G12H30 anniversary? Er wordt gezegd dat het kruising is tussen greenback en V30's. Wat mij erg vet lijkt.

Thiez
22 januari 2011, 19:58
@ Jan: is het nog gelukt met de upgrade? Ben wel benieuwd.

Hier nog een 2e hands tip: http://link.marktplaats.nl/414786353

€200,- voor een afgeragde 1960A JCM 800. Misschien zitten er zelfs G12-65's in! :crazyhappy:

Andere gitarist van mijn band heeft contact opgenomen en het zijn G12T75 speakers die erin zitten.

the sure thing
22 januari 2011, 22:49
Even vraagje voor mezelf: Hoe zijn hier de ervaringen met G12H30 anniversary? Er wordt gezegd dat het kruising is tussen greenback en V30's. Wat mij erg vet lijkt. De G12H30 anniversary is een speaker die snel al heeeel pinnig kan klinken. Die speaker moet in mijn beleving echt langdurig (100+) uren goed ingespeeld zijn, wil het nog wat soeps worden. En ik heb een vermoeden dat de ene G12H30 anniversary niet de andere is... De G12H30 rola, pre-rola of de heritage serie (heritage niet verwarren met anniversary!) klinken IMHO veel beter.

Thiez
23 januari 2011, 13:45
Ik heb momenteel een mix van reissue greenback met G12-65's. Soms mis ik wat mids, dus vandaar dat ik de G12H30 interessant vond klinken als zijnde kruising tussen greenbacks en V30.
Maar goed, het verschilt bij mij per repetitie geloof ik. Vandaag klonk hij weer echt ongelooflijk lekker.

the sure thing
25 januari 2011, 16:43
Ik heb momenteel een mix van reissue greenback met G12-65's. Soms mis ik wat mids, dus vandaar dat ik de G12H30 interessant vond klinken als zijnde kruising tussen greenbacks en V30.
Maar goed, het verschilt bij mij per repetitie geloof ik. Vandaag klonk hij weer echt ongelooflijk lekker.De G12-65 is een speaker met de meeste mids die ik ken! Staan je speakers wel "in fase"?

HaroldA
25 januari 2011, 16:46
Soms mis ik wat mids, dus vandaar dat ik de G12H30 interessant vond klinken als zijnde kruising tussen greenbacks en V30.

G12H30 is ook een greenback, maar heeft qua klank helemaal niets met de G12-M25 te maken!

Ik heb de H30 ervaren als scherp, pinnig en dus irritant onder mijn oude Marshalls. Beetje als de V30 dus! :ok:

Thiez
25 januari 2011, 17:00
De G12-65 is een speaker met de meeste mids die ik ken! Staan je speakers wel "in fase"?

Als ik me niet vergis heb ik de speakers per setje in serie. Dus een G12-65 en een greenback in serie en dan parallel aan de andere twee. (maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen hoor. zou ook zomaar kunnen dat ik ze per speakersoort in serie gezet heb).

Ik vond de G12-65 redelijk wollig dus los vind ik ze niet genoeg scheuren. Maar samen met de G12M25 is het wel lekkere combi. Greenbacks voor het scheuren en G12-65 voor wat meer body.

RoelSmoel
25 januari 2011, 20:26
Nou ja.. Ik zal er maar even eerlijk voor uitkomen, ik wil toch over een paar maanden gaan kijken naar een andere top of een andere combo.
Tja waarom.. Als gitarist (ik in ieder geval) blijf je steeds je grenzen verleggen, ik ben een half jaar terug helemaal into metal geweest, 6505, EMG's en alles eromheen, daarna ben ik wat meer classic rock gaan spelen, met toch nog wat Metallica spul, blablabla, dit is afgezwakt tot de blues en funky stuff, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik dat alleen speel.. Maar daar wil ik het verder niet over hebben, ook niet over versterkertops of combo's daar kan ik het best achter komen door te gaan testen, heel veel, ieder zijn smaak ligt natuurlijk anders, en iedere versterker klinkt flink anders door iemand anders poten.
Natuurlijk niks mis met mijn Blackstar, maar voor bepaalde regionen mist hij mij wat, wat hoog in het clean kanaal, daar vind ik hem wat te compressed en donker (let op, IK VIND:)), oversturing wordt al snel wat modderiger, maar hier wil ik jullie NIET mee lastig vallen! Als je erop in gaat moet je het zelf weten, maar ik probeer er dit keer overheen te lezen:D

Maar waar het mij eigenlijk om gaat, wil ik een grotere top, zal ik eens moeten kijken naar een andere kast, 4x12 is mij wat té, en een 2x12 zou super zijn.
Een Harley Benton 2x12 met 2 Vintage 30 speakers, in verhouding tot andere speakercabs tot €300, hoe zit het hiermee? Hebben mensen dit wel eens vergeleken? In verhouding met een Engl 2x12 zal er waarschijnlijk weinig overblijven... Maar bijvoorbeeld een Marshall 2x12, zo'n budgetding, MC212 ofzoiets.. Of een Laney 212, of een Blackstar 212 van de HT-serie?
Ik zou graag zo'n Harley Benton uit gaan proberen, maar Thomann ligt nu niet echt naast de deur (wat Musicstore wel weer ligt).

Ik hoop dat jullie me een end op weg kunnen helpen:)

Roel.

muziekschuur
25 januari 2011, 20:30
Hmmm, JCM800 & 4x12.... En dan betontegels erin voor een strakker laag...

RoelSmoel
25 januari 2011, 20:33
Huh? Hoe komt die hier terecht? :p

Thiez
25 januari 2011, 20:37
Is een rackje niks voor jou? dan kun je er zoveel preamps instoppen als je wilt ;) lekker veelzijdig, voor elke stijl een eigen preamp.

Wat cabs betreft. Als je budget zoekt zou ik zeggen kijk voor een 2e hands Kool&elfring.
Die dingen gaan 2e hands voor 400 euro vaak weg en het zijn erg goede 2x12 cabs. Wat minder in your face dan engl maar het geeft wel meer warmte en diepte in je geluid vind ik.

Jan Buurman
25 januari 2011, 20:48
Nou ja.. Ik zal er maar even eerlijk voor uitkomen, ik wil toch over een paar maanden gaan kijken naar een andere top of een andere combo.
Tja waarom.. Als gitarist (ik in ieder geval) blijf je steeds je grenzen verleggen, ik ben een half jaar terug helemaal into metal geweest, 6505, EMG's en alles eromheen, daarna ben ik wat meer classic rock gaan spelen, met toch nog wat Metallica spul, blablabla, dit is afgezwakt tot de blues en funky stuff, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik dat alleen speel.. Maar daar wil ik het verder niet over hebben, ook niet over versterkertops of combo's daar kan ik het best achter komen door te gaan testen, heel veel, ieder zijn smaak ligt natuurlijk anders, en iedere versterker klinkt flink anders door iemand anders poten.
Natuurlijk niks mis met mijn Blackstar, maar voor bepaalde regionen mist hij mij wat, wat hoog in het clean kanaal, daar vind ik hem wat te compressed en donker (let op, IK VIND:)), oversturing wordt al snel wat modderiger, maar hier wil ik jullie NIET mee lastig vallen! Als je erop in gaat moet je het zelf weten, maar ik probeer er dit keer overheen te lezen:D

Maar waar het mij eigenlijk om gaat, wil ik een grotere top, zal ik eens moeten kijken naar een andere kast, 4x12 is mij wat té, en een 2x12 zou super zijn.
Een Harley Benton 2x12 met 2 Vintage 30 speakers, in verhouding tot andere speakercabs tot €300, hoe zit het hiermee? Hebben mensen dit wel eens vergeleken? In verhouding met een Engl 2x12 zal er waarschijnlijk weinig overblijven... Maar bijvoorbeeld een Marshall 2x12, zo'n budgetding, MC212 ofzoiets.. Of een Laney 212, of een Blackstar 212 van de HT-serie?
Ik zou graag zo'n Harley Benton uit gaan proberen, maar Thomann ligt nu niet echt naast de deur (wat Musicstore wel weer ligt).

Ik hoop dat jullie me een end op weg kunnen helpen:)

Roel.

:o:o:o
Ga je nu eerst een cab kopen en daarbij een versterker zoeken?

RoelSmoel
25 januari 2011, 20:50
:o:o:o
Ga je nu eerst een cab kopen en daarbij een versterker?

Euhh, nee, ik ben info aan het verzamelen mbt. cabs:D
Een reisje Musicstore, en waarschijnlijk het nieuwe gebouw, zit er ook in, in mijn zoektocht, dus wie weet.

Mr. Dynamite
25 januari 2011, 21:01
hmm, ik denk dat als je die orange gewend bent dat je niet meer terug wil naar een budget ding right? Ga eens wat testen zou ik zeggen.

Ik heb ENGL getest, maar die vond ik veels te strak en steriel. Mesa (212 slanted) vond ik te dozig klinken. Orange vond ik wel nice klinken. Kool & Elfring vond ik toen nog het beste klinken, maar ook aan de prijs natuurlijk. Laney 212 ook gehoord maar dat is niks.

Voor mij werd het uiteindelijk een Marshall 1936 met V30's. Dit is gewoon voor mij zoals het hoort, niks op aan te merken. Kan beter maar dit doet het príma.

RoelSmoel
25 januari 2011, 21:04
hmm, ik denk dat als je die orange gewend bent dat je niet meer terug wil naar een budget ding right? Ga eens wat testen zou ik zeggen.

Ik heb ENGL getest, maar die vond ik veels te strak en steriel. Mesa (212 slanted) vond ik te dozig klinken. Orange vond ik wel nice klinken. Kool & Elfring vond ik toen nog het beste klinken, maar ook aan de prijs natuurlijk. Laney 212 ook gehoord maar dat is niks.

Voor mij werd het uiteindelijk een Marshall 1936 met V30's. Dit is gewoon voor mij zoals het hoort, niks op aan te merken. Kan beter maar dit doet het príma.

Ik wil een beetje helemaal onderaan beginnen bij die Harley Benton/Fame dingetjes en zo omhoog werken. Daar ook dan een top die mij het best bevalt bij proberen. Engl bevalt me iig heel erg, die Gigmastertjes wat minder, zo'n ministackje (combo met 1x10 en bijpassende 1x10) vond ik wat lief klinken, de top met een Engl 2x12 met V30 speakers had al wat meer ballen, maar is mij veel en veel te duur.
Maar een Engl sound bevalt mij wel goed, hetzij cabinet, maar ook de combo's en tops.

Maar.. Ik zal dus weer aan het testen moeten:seriousf:
Ik probeer eigenlijk wat info te verzamelen wat ik het beste kan overslaan, en wat zeker de moeite waard is.

Mr. Dynamite
25 januari 2011, 21:10
Dan mag je eerst een leuke head uitzoeken want zometeen kom je met een head thuis die toch eigenlijk niet zo klinkt op je eigen cab als daar waar je hem teste..

Ook is het niet misschien slim om gewoon meteen een fatsoenlijke cab te kopen?
Nu zeg je, ik wil op werken van onderaf. Dan zit je dus altijd met het idee, ik wil nog eens een goede cab. Dan verwacht ik een maand later een topic, fame G212 bevalt toch niet goed welke cab voor mij? Just sayin' :makeup:

Thiez
25 januari 2011, 21:10
Als de engl sound je bevalt zou ik ook zeker eens de screamer bekijken. Dit vind ik echt een nice topje en heb zelfs twijfel gehad mijn blackmore te wisselen voor een screamer. Lekkere rocksounds, lekker compact, genoeg opties, niet te zwaar.
Screamer is er ook in combo eventueel en als je toch naar combo kijkt zou je ook de sovereign of raider is kunnen proberen van engl. Ook erg mooie versterkers met voldoende opties.

Edit: zoals wordt gezegd, cab en amp hangen wel samen. Blackstar combineerd gaaf met engl cabs misschien omdat blackstar redelijk donker is zoals je aangeeft, en engl cabs wat brighter. Terwijl misschien straks als je engl amp pakt je de orange cab weer gaaf vind, aangezien engl wat brighter amps zijn en orange hier misschien wat meer body aangeven ofzo.
Ik zou eerst een amp zoeken die je bevalt en dan hier een cabinet bijzoeken wat goed combineerd.

HaroldA
25 januari 2011, 21:18
Als je ooit van plan bent een echte versterker te kopen (oftewel een single channel Marshall) dan zou ik geen V30's kopen: veel te fel in het hoog en te weinig crunchy mid.

lollol
25 januari 2011, 21:19
Je wilt een grotere top terwijl je die ene die je nu hebt niet boven de 4 kan zetten? (Meen ik mij te herinneren)

Sorry, maar ik begrijp je niet:dontgeti:

RoelSmoel
25 januari 2011, 21:20
Dan mag je eerst een leuke head uitzoeken want zometeen kom je met een head thuis die toch eigenlijk niet zo klinkt op je eigen cab als daar waar je hem teste..

Ook is het niet misschien slim om gewoon meteen een fatsoenlijke cab te kopen?
Nu zeg je, ik wil op werken van onderaf. Dan zit je dus altijd met het idee, ik wil nog eens een goede cab. Dan verwacht ik een maand later een topic, fame G212 bevalt toch niet goed welke cab voor mij? Just sayin' :makeup:

Nee, ik bedoel dat ik met testen onderaan wil beginnen, van goedkoop naar duur, had ik wat beter kunnen zeggen.


Als de engl sound je bevalt zou ik ook zeker eens de screamer bekijken. Dit vind ik echt een nice topje en heb zelfs twijfel gehad mijn blackmore te wisselen voor een screamer. Lekkere rocksounds, lekker compact, genoeg opties, niet te zwaar.
Screamer is er ook in combo eventueel en als je toch naar combo kijkt zou je ook de sovereign of raider is kunnen proberen van engl. Ook erg mooie versterkers met voldoende opties.

Edit: zoals wordt gezegd, cab en amp hangen wel samen. Blackstar combineerd gaaf met engl cabs misschien omdat blackstar redelijk donker is zoals je aangeeft, en engl cabs wat brighter. Terwijl misschien straks als je engl amp pakt je de orange cab weer gaaf vind, aangezien engl wat brighter amps zijn en orange hier misschien wat meer body aangeven ofzo.
Ik zou eerst een amp zoeken die je bevalt en dan hier een cabinet bijzoeken wat goed combineerd.

Hier heb ik nogal wat aan, die Screamer heb ik toevallig vanmiddag nog uitgeprobeerd, wat een kanon is dat! Ik wacht sowieso tot na de Messe, dan wil er ook nog wel wat leuk spul uitkomen!:)

RoelSmoel
25 januari 2011, 21:24
Je wilt een grotere top terwijl je die ene die je nu hebt niet boven de 4 kan zetten? (Meen ik mij te herinneren)

Sorry, maar ik begrijp je niet:dontgeti:

Dat kan ik zeker, met name in de band en met optredens.
Ik wil gaan kijken t/m ongeveer 50/60 watt, om mijn zoektocht een beetje te beperken, maar ik ga ondertussen toch nog veel testen, dus echt een specifiek topic wil ik er niet (weer) aan gaan weiden.

Henri H
25 januari 2011, 21:45
Brunetti 2x12 met V30, dus niet de versie met Jensens, is ook een erg goede, compacte en lichte cab.
Ik heb er zelf ook even naar gekeken, maar ik prefereer toch mijn 1936 met G12-65's.
Ze komen niet zo vaak voorbij, maar meestal ergens rond de €300,- dacht ik.

Zo'n rackje is misschien wel wat voor jou trouwens, er zijn goeie preamps/eindtrappen in de handel.
Heb je al 's naar de 11Rack gekeken?

RoelSmoel
25 januari 2011, 21:49
Brunetti 2x12 met V30, dus niet de versie met Jensens, is ook een erg goede, compacte en lichte cab.
Ik heb er zelf ook even naar gekeken, maar ik prefereer toch mijn 1936 met G12-65's.
Ze komen niet zo vaak voorbij, maar meestal ergens rond de €300,- dacht ik.

Zo'n rackje is misschien wel wat voor jou trouwens, er zijn goeie preamps/eindtrappen in de handel.
Heb je al 's naar de 11Rack gekeken?

Nooit naar een rack gekeken moet ik bekennen, klinkt wel interessant.
Voor meer info maar eens in het rack deel kijken, of iemand die me hier wat wegwijs kan maken? Ik heb me daar nooit in verdiept, en weet dat je los een voor- en eindversterker kunt kiezen, maar dan stopt het.

Bij nader inzien, plug, tweak & play werkt bij mij effectiever :p

Steven Otto
25 januari 2011, 22:10
Bij nader inzien, plug, tweak & play werkt bij mij effectiever :p

die gaat m'n sig in.

Jan Buurman
25 januari 2011, 22:11
Bij nader inzien, plug, tweak & play werkt bij mij effectiever

"Proest":roll: Hoe kan je dat nou zeggen Roel?

RoelSmoel
25 januari 2011, 22:12
"Proest":roll: Hoe kan je dat nou zeggen Roel?

Ja gewoon.. Door het in te typen:D

HaroldA
25 januari 2011, 22:28
Bij nader inzien, plug, tweak & play werkt bij mij effectiever :p

Ah, dus toch de single channel Marshall! Goede keuze! :ok:

rudolf
25 januari 2011, 22:35
Hehe over 2 weken HNAD voor roelsmoel :)

RoelSmoel
25 januari 2011, 22:37
Hehe over 2 weken HNAD voor roelsmoel :)

No way. Eerder 2-3 maanden:D

bluegate
25 januari 2011, 22:56
Heb laatst een Bogner 4x10" op de kop getikt.
Lichte en kleine cab met 4 celestion G10L35 speakers.
Is ongeveer net zo zwaar als mijn 1x12" Mesa cab met EVM12L.

Thuis (laag volume) was het een beetje zoeken, bij overstuurde geluiden lekker
maar clean was niet super.
In de oefenruimte kwam daar gelukkig verandering in.
Met lekker volume klinkt clean heel veel beter.

Bogner cab heeft meer laag/mid dan de Mesa cab.
Op laag volume klinkt de Mesa cab met cleane versterker beter, maar verder
prefereer ik nu de Bogner cab.
:zz:

RoelSmoel
26 januari 2011, 13:50
Edit: zoals wordt gezegd, cab en amp hangen wel samen. Blackstar combineerd gaaf met engl cabs misschien omdat blackstar redelijk donker is zoals je aangeeft, en engl cabs wat brighter. Terwijl misschien straks als je engl amp pakt je de orange cab weer gaaf vind, aangezien engl wat brighter amps zijn en orange hier misschien wat meer body aangeven ofzo.
Ik zou eerst een amp zoeken die je bevalt en dan hier een cabinet bijzoeken wat goed combineerd.

Aan de hand hiervan,
Ik heb nu voor een paar uurtjes zo'n Gigmaster topje van Engl hier thuis, om even te proberen hoe zit dat verhoudt met de Orange kast, heel goed zelfs:)
Wat mij opvalt in verhouding met de Blackstar, de Engl is veel directer, veel helderder van klank en heeft een bepaalde korrel in het geluid dat mij erg bevalt (op mijn Orange 1x12).
Ik ga zo terug met de Gigmaster en probeer dan mijn Blackstar op een Engl kast, kijken hoe zich dat verhoudt:D

Tankman
26 januari 2011, 13:54
Kun je dan niet beter jer Orange Cab meezeulen naar de winkel in plaats van steeds op en neer gaan met de heads?:dontgeti:

RoelSmoel
26 januari 2011, 14:37
Kun je dan niet beter jer Orange Cab meezeulen naar de winkel in plaats van steeds op en neer gaan met de heads?:dontgeti:

Bij de zaak hebben ze wel weer een HT20 staan.

Het ging me ook even om over mijn eigen spullen te horen hoe en wat, van gitaren tot aan kabels toe:)

Tankman
26 januari 2011, 14:41
Gitaar in de tas, kabels ook, plectra mee. Cabinet onder je arm (of in je armen) en gaan! Kun je de hele middag lekker vergelijken.

Maar goed, nog meer bevindingen? Ik zou aan heads ook de Marshall JVM 205 proberen. Ik als zijnde absoluut geen Marshall fan vond deze echt geniaal.

Probeer ook eens een Koch 212 of als je kan een Framus 212.

AronSlash
26 januari 2011, 16:32
he roel waarom probeer je die jvm wat al een tijd bij guus staat niet uit? er staan daar toch genoeg amps(weliswaar wat meer combo's maarja) om n hele dag om te krijgen.

Thiez
26 januari 2011, 16:44
Aan de hand hiervan,
Ik heb nu voor een paar uurtjes zo'n Gigmaster topje van Engl hier thuis, om even te proberen hoe zit dat verhoudt met de Orange kast, heel goed zelfs:)
Wat mij opvalt in verhouding met de Blackstar, de Engl is veel directer, veel helderder van klank en heeft een bepaalde korrel in het geluid dat mij erg bevalt (op mijn Orange 1x12).
Ik ga zo terug met de Gigmaster en probeer dan mijn Blackstar op een Engl kast, kijken hoe zich dat verhoudt:D

Als de engl sound je bevalt, en je speelt blues, rock en heel af en toe een keer metal denk ik dat de screamer je erg zal bevallen als topje. Of de blackmore maar dat is dan weer een 100 watter wat je niet wilde geloof ik?
Ook de sovereign of raider combo kunnen erg in de smaak vallen denk ik.

RoelSmoel
26 januari 2011, 17:30
Ik ben er in ieder geval wel achter dat mijn Orange 1x12 de donker van klankkleur is voor hetgene dat ik wil.
Ik ga weer verder.. Maar een paar goede tops die kans hebben, heb ik al gevonden.

@Aronslash, die JVM vind ik niet echt een versterker, voor mij, teveel modes met klanken, een beetje raar qua instellen.. Hmm.. Nee. En ik heb al bijna alle versterkers gehad die bij Arons staan, dus dat is het probleem niet:D

@Thiez, in de bovengenoemde zaak komt binnenkort een Blackmore hoorde ik gisteren, die ga ik dan eens aan de tand voelen, kijken wat dat is. Maar Engl bevalt mij inderdaad wel.

Fender75
28 januari 2011, 16:04
Misschien dat jullie me een passende speaker kunnen aanbevelen; ik heb een Plexi 50-watt, gebouwd door Vernet Amps. Een Ceriatone dus. Ding heeft een mastervolume, dus ik kan ook op lage volumes een lekkere vervorming krijgen.
Ik heb toendertijd ook zelf een 2x12 cab gebouwd, op basis van de Marshall cabs. En hier 2x een Celestion V30 in gezet. Al enige tijd kan het geluid me niet meer bekoren. Het is te hoog, te schel, en hoe ik ook draai aan de eq van de versterker, ik krijg het niet lekker klinkend.

Speel veel blues, rock, classic rock.

Is er een beter alternatief voor de V30's? Het hoeven niet perse weer Celestions te zijn by the way.

HaroldA
28 januari 2011, 16:07
Is er een beter alternatief voor de V30's? Het hoeven niet perse weer Celestions te zijn by the way.

OK: G12-65 (oudjes!), G12-M25 (liefst ook oudjes!), G12-M20.
Semi-OK: G12-T75
Waardeloos: V30, G12-H30.

iWishmaster
28 januari 2011, 16:22
V30's in een marshall cab vind ik ook niet echt lekker: te dun en schel. In een 'warmer klinkend' cabinet vind ik V30's dan weer de beste speaker die ik ken, voor heel veel soorten muziek.

Wat Harold zegt:
G12-65's zijn warm (bijna donker) en redelijk smooth zonder onstrak te worden. Echte vintage (hard)rock speaker.
Greenback G12M25 klinkt erg smooth en los, maar veel ballen, heeft een bepaalde vibe die het voor jouw muziek misschien heel goed doet.
G12-M20 vond ik persoonlijk vrij waardeloos, maar misschien niet in de goede context (lees amp, cab etc.) beluisterd.
G12-T75's vind ik 'saai', hoewel ze het icm met V30's soms erg goed doen. Met name in het hardere genre.

Fender75
28 januari 2011, 16:26
Bedankt heren, zal eens gaan kijken op marktplaats.. :)

HaroldA
28 januari 2011, 16:30
G12-M20 vond ik persoonlijk vrij waardeloos, maar misschien niet in de goede context (lees amp, cab etc.) beluisterd.

Misschien had ik die ook niet in het lijstje toe moeten voegen omdat ik er te weinig ervaring mee heb...

Omdat ze maar 20 Watt mogen hebben zijn het toch geen goede keuze voor een 2x12" onder een 50-60 Watt versterker...

iWishmaster
28 januari 2011, 16:36
Is aan de krappe kant, maar zou kunnen, speakers kunnen wel wat hebben. Aan de andere kant wil je geen scheurende cones tijdens een optreden ...

Ik heb 20 watters één keer gehoord in een 4x12" marshall icm met een oude non-master volume marshall. Vond het ERG flubberig klinken. Maar er kan meer aan de hand zijn geweest: geen idee van de staat van de dingen bijvoorbeeld. Was bij iemand (een verzamelaar vermoed ik) een gitaar testen die toevallig dat setje had staan. Misschien zijn het in andere situaties top-speakers, dus ik zal geen definitief oordeel geven :ok:.

Thiez
28 januari 2011, 16:43
Bedoelen jullie met de G12M25 de oude of de reissues? Ik vind namelijk de reissius niet heel erg smooth klinken. Zeker niet in vergelijking met de G12-65.

HaroldA
28 januari 2011, 16:44
Bedoelen jullie met de G12M25 de oude of de reissues? Ik vind namelijk de reissius niet heel erg smooth klinken. Zeker niet in vergelijking met de G12-65.

Ik heb een 1960B G12-25 kast uit eind jaren 70 en sinds vorige week ook een 1960TV uit '93.

Heb ze alleen nog niet kunnen A/B-en. :(

Rick trodat
28 januari 2011, 16:49
Ik kwam deze trouwens op internet tegen:

Welke kleuren zijn dit eigenlijk ?

http://versterkerhoezen.nl/Picture%20005.jpg

HaroldA
28 januari 2011, 16:51
Ik kwam deze trouwens op internet tegen:

Welke kleuren zijn dit eigenlijk ?

http://versterkerhoezen.nl/Picture%20005.jpg

Volgens mij is dat Cherry Sunburst en de vloerbedekking is bruin.

Mitch
28 januari 2011, 16:59
G12-M20 vond ik persoonlijk vrij waardeloos, maar misschien niet in de goede context (lees amp, cab etc.) beluisterd.

Ik luister voortdurend naar die context en dat klinkt uitstekend :D De Celestion HEritage M20 vind ik persoonlijk één van de allerlekkerste speakers die op dit moment nieuw verkrijgbaar zijn. Heel mooi soepel en eigenlijk even lekker klinkend in zowel hoog, mid als laag. Dan heb ik het dus over het lossere pop en rockwerk.

Rick trodat
28 januari 2011, 17:01
Volgens mij is dat Cherry Sunburst en de vloerbedekking is bruin.

Hij is fijn:dontgeti:

Orpheo
28 januari 2011, 17:56
ik vind de g1265 in z'n eentje, een van de weinige speakers die echt lekker is. het maakt me dan bij deze niet uit of ie in een normale, of oversized kast zit. beiden is tof. combineren met de v30 in een diepe kast, klinkt ook geweldig. de bite van de v30 en het volle van de '65 werkt enorm goed.


de v30 vind ik in een normale kast (212 of 412) te schel, te snerpend. in een oversized vind ik 'm wel weer tof rond, vol, beetje bite.

de g12t75 vind ik lekker, maar alleen in een diepe kast. die dempt het hoog lijkt het wel.

Ik vind de EVM12L ENORM fijn. heel vol, vet, strak, complex, heel clean. ik vind 'm voor marshall-based amps, fender based amps, high en low gain een topspeaker.

de g12t75 icm een v30 in een diepe kast vind ik overigens ook fijn. lekker 80ies style, en daar houd het imho ook wel bij op :)

Henri H
28 januari 2011, 18:00
Bedoelen jullie met de G12M25 de oude of de reissues? Ik vind namelijk de reissius niet heel erg smooth klinken. Zeker niet in vergelijking met de G12-65.Ik kan alleen oordelen over de RI's 25's, en vind ze ook inderdaad niet smooth, eerder "korrelig" en wat "rasperig" ofzo, moeilijk uit te leggen.
Ik had er een beetje een haat/liefde verhouding mee, de ene keer vond ik ze perfect, de andere keer net niet.
Met m'n (oude) 65's heb ik dat nooit meer....

Thiez
28 januari 2011, 18:55
Dat vind ik inderdaad ook henry. Los vond ik ze net iets te korrelig. In samenwerking met de G12-65 vind ik het wel lekker opzich. Geven de G12-65 net een beetje meer bite.

Orpheo
29 januari 2011, 09:33
ik zat even aan iets te denken.

bij een 412, heb je vaak 2x2 speakers in serie, en die blokken van 2, staan dan parallel.

wat nu als je een van die 2 blokken uit fase zet met het andere blok?

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/speakersphase.jpg

zoiets als dit dus.

macwilliams
29 januari 2011, 10:05
Dan maken twee speakers een ingaande beweging en de andere twee een uitgaande. Wat hoop je daarmee te bereiken?

Fender75
29 januari 2011, 10:06
ik vind de g1265 in z'n eentje, een van de weinige speakers die echt lekker is. het maakt me dan bij deze niet uit of ie in een normale, of oversized kast zit. beiden is tof. combineren met de v30 in een diepe kast, klinkt ook geweldig. de bite van de v30 en het volle van de '65 werkt enorm goed.


de v30 vind ik in een normale kast (212 of 412) te schel, te snerpend. in een oversized vind ik 'm wel weer tof rond, vol, beetje bite.

de g12t75 vind ik lekker, maar alleen in een diepe kast. die dempt het hoog lijkt het wel.

Ik vind de EVM12L ENORM fijn. heel vol, vet, strak, complex, heel clean. ik vind 'm voor marshall-based amps, fender based amps, high en low gain een topspeaker.

de g12t75 icm een v30 in een diepe kast vind ik overigens ook fijn. lekker 80ies style, en daar houd het imho ook wel bij op :)

Wat versta je onder een diepe kast? Deze heb ik gebouwd:
(http://img258.imageshack.us/i/img0398iz0.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Midwolda
29 januari 2011, 10:11
wat nu als je een van die 2 blokken uit fase zet met het andere blok?


Dan krijg je anti-geluid.

macwilliams
29 januari 2011, 10:14
Dan krijg je anti-geluid.

Ik kan me voorstellen dat het dan anders gaat klinken, maar hoe anders weet ik niet. Volgens mij kun je dan nog beter je speakers achterstevoren in je cab plaatsen.

Het klinkt stom maar ik heb wel gehoord dat dit door enkelen gedaan is.

Midwolda
29 januari 2011, 10:33
Ach anti-geluid is een groot woord, eigenlijk is dat het gelijktijdig versterkt weergeven van hetzelfde geluid met een elektronisch omgekeerde fase. Dan is de resultante dus nul, oftewel stilte.

Sluit de speakers van je stereo maar eens uit fase aan.
De bas is verschwunden en je houdt een erg vlak en doods geluid over.
Ik stel me zo voor dat dat in een 4x12 niet veel anders zal werken.

Orpheo
29 januari 2011, 11:23
Ik wil niet perse iets bereiken, gewoon nieuwsgierig wat t doet.

Diep is voor mij dieper dan n marshall kast :p dus een dikke 35 cm, zo niet dieper.

Orpheo
29 januari 2011, 22:26
ik heb een kwartet g12t75's in m'n koch kast gezet, die jensens zijn eruit, wat een ondingen vond ik dat. zelfs met m'n private paisley, een tonemonster pur sang, kreeg ik er gewoon geen goed geluid uit. in het tophoog zit iets, beetje fizzy en gruizig, en ikkreeg het alleen getemd met presence en treble dicht, en met specifieke gitaren. met andere gitaren was er geen houden meer aan.

met de t75's heb ik presence en treble al meer open, bas kan ik wat meer dichtknijpen, omdat ik geen naar hoog meer te temmen heb! echt, top!

Henri H
5 februari 2011, 22:52
Sodeju, 'k heb GAS voor zo'n zwarte HOOK 2x12.

Ik heb dat ding, de allereerste keer dat ik de Captain 34 testte, gehoord en was eigenlijk direct verkocht, kon niet meer stoppen met spelen zeg maar. :D

Er staat er nu één te koop, met dezelfde speakers als die ik toen getest heb.
Probleem is: 'k heb al zoveel gear. :)

Thiez
5 februari 2011, 23:32
Ik sta altijd open voor donaties als je er vanaf wilt ;)

Henri H
5 februari 2011, 23:41
2e probleem: Ik kan er geen afscheid van nemen. ;)

Jasper.
6 februari 2011, 10:35
Ach, na die 1960AX die wegging kan er wel een 2x12 weer bij toch? Bespaar je nog ongeveer een halve cab ruimte :p

Of is er daarna weer één bijgekomen? :p

Henri H
6 februari 2011, 15:02
Nee, sinds die AX-kast jouw kant op is gegaan, is er geen cab meer bijgekomen, maar wel een amp en tig pedalen. :p

macwilliams
7 februari 2011, 07:40
Sodeju, 'k heb GAS voor zo'n zwarte HOOK 2x12.

Ik heb dat ding, de allereerste keer dat ik de Captain 34 testte, gehoord en was eigenlijk direct verkocht, kon niet meer stoppen met spelen zeg maar. :D

Er staat er nu één te koop, met dezelfde speakers als die ik toen getest heb.
Probleem is: 'k heb al zoveel gear. :)

Het is soms net de griep. Je ontkomt er niet aan.
Gewoon onder de wol kruipen en je goed laten verzorgen, dan gaat het vanzelf weer over.
Zo niet.... Toegeven en aanschaffen:cheerup:

Henri H
7 februari 2011, 09:29
Dank je mac, dat had ik ff nodig. :D

Dat niemand anders dat snapt hè....;)

macwilliams
7 februari 2011, 16:35
Het is niet eens heel moeilijk :D

Sanderltd
12 maart 2011, 14:54
Aha, er bestaat een algemeen topic voor speakers en cabs! Ik wilde al bijna een nieuw topic gaan aanmaken... :)

Hoe dan ook zit ik met een vraag, en zie ik door de bomen het bos niet meer! Ik heb onlangs een peavey 5150 head aangeschaft waar ik heel tevreden van ben. Maar nu ben ik dus op zoek naar een bijpassende cab.


Vraag1:

Ik heb hier thuis nu toevallig 2 Marshall 1960 cabs staan (via ruil verkregen). Eentje van 300 watt en eentje van 280 watt.
Die van 300 watt heeft G12T75 speakers, en die van 280 watt; dénk G12H70 speakers.

Nu vroeg ik me af wat met deze 2 soorten speakers de ervaringen zijn hier? Ik vond persoonlijk de G12H70's schel klinken, zeker in vergelijking met de G12T75's.

Ik heb ook al gehoord dat V30's zowat de beste keuze zouden zijn voor de 5150, maar die heb ik nu momenteel niet. Daar wil ik misschien op langere termijn wel eens naar op zoek gaan.


Vraag 2:

Op de achterkant van mijn peavey zit een switch om te kiezen tussen 4, 8 en 16 ohm. Maar als ik de achterkant van de 1960 cabs bekijk, heb ik in stereo mode ook de keuze tussen ofwel 4 ohm, ofwel 16 ohm (linker- of rechterinput...). Klopt het dat ik dit zomaar mag kiezen? Of kan ik beter de voorkeur geven aan één van de twee opties?

Alvast bedankt! :)

Thiez
12 maart 2011, 15:07
Ik ken geen G12H70 speakers. Bedoel je de G12H30 70th?
Je kunt misschien een van de marshall cabs wel verkopen en daarvoor in de plaats 2 V30 speakers kopen. Deze zet je dan gecombineerd in de G12-T75 kast. Deze combi wordt erg veel gemaakt en zit ook standaard in de bogner ubershall kasten.

Wat impedantie betreft maakt het niet uit wat je kiest als het van de speakerkast en versterker maar overeen komt. Ik heb hem zelf altijd op 16ohm ingeprikt.

toneblo
12 maart 2011, 15:25
Dank je mac, dat had ik ff nodig. :D

Dat niemand anders dat snapt hè....;)


Eigenlijk moet jij zaterdag ook ff naar Vlaardingen af reizen met de vlambare MacW!!!

Henri H
12 maart 2011, 16:10
@ Sanderltd: controleer voor de zekerheid even of die 280W-kast geen V30's heeft, en ook de andere.
Het kan maar zo dat de vorige eigenaar er andere speakers in heeft gezet, en zelfs Marshall wil nog wel 's de verkeerde plaatjes op de achterkant v.d. kast schroeven.
Welke speakers het best bij de 5150 passen, geen idee, heb je de Sheffield speakers wel 's geprobeerd?
Ik heb ook wel 's gehoord dat Eddie zelf Greenbacks gebruikt.
Je moet het zelf ondervinden....

En inderdaad, 16 Ohm is het best, omdat de amp dan het best z'n vermogen kwijt kan o.i.d.

@ Toneblo: Vlaardingen is me net wat te ver, bovendien moet ik mezelf beschermen tegen een GAS-aanval, want heb al 4 amps. :p
Ik ben wel benieuwd naar de samples. Succes zaterdag!

interessander
12 maart 2011, 17:01
Check even de speakers zoals Henri ook al aangeeft, ik heb zelf een 280 watt gehad met t75's, en later nog een 280 met V30's.

Deze eerste gebruikte ik ook met een 5150 overigens, maar ben later overgestapt op de ENGL 4x12 standard met V60's.

Sanderltd
12 maart 2011, 18:32
Heb net beide speakerkasten opengemaakt en die van 280 watt is warempel inderdaad eentje met t75's!
Beide kasten hadden dus exact dezelfde speakers, maar toch klonk de ene iets scheller dan de andere. (Zat misschien ook tussen de oren)

Ook merkte ik op dat heel wat schroeven in die schellere kast niet goed vastgedraaid zaten, dus dat heb ik nu opgelost. Nu ben ik wel redelijk tevreden over de sound. Maar ga dus eens op zoek naar 2 V30's... ;)

Thanks!

toneblo
12 maart 2011, 18:44
@ huisjes:
No sweat, ik snap je wel man.
Ik kom toch nog wel een keer richting jullie met spul..

Henri H
12 maart 2011, 19:25
@Sanderltd: Nieuwe (Chinese?) 75's zouden wellicht scheller kunnen klinken dan oudere die ingespeeld zijn.

@Toneblo: Ik hoop dat je me op de hoogte houdt, want ik ben stiekem best wel nieuwsgierig.

Ik denk wel dat het lastig voor je zou kunnen zijn om "voet aan de grond" te krijgen, omdat er al een gerenommeerd aantal gelijk(w)aardige amp-bouwers zijn, in en rondom NL, b.v. HOOK, CMW, en nog een paar in België, dacht ik?
Je hebt de looks in ieder geval wel mee, de Challenger ziet er erg mooi uit. :lovelove:

allochthomas
28 juli 2011, 15:27
Heeft iemand enige info over de Hook silverstar 2X12? Ik heb er net 1tje te ruil aangeboden gekregen voor mijn bogner 4X12 maar info is schaars.

iWishmaster
28 juli 2011, 15:40
Heeft iemand enige info over de Hook silverstar 2X12? Ik heb er net 1tje te ruil aangeboden gekregen voor mijn bogner 4X12 maar info is schaars.

Hook maakt prima cabs, maar niet beter of slechter dan Bogner. Ik zou zeggen dat je 4x12" (tweedehands) meer waard is gezien gelijke kwaliteit en wellicht slechtere naamsbekendheid van de Hook. Afgezien daarvan: luisteren is weten ...

allochthomas
28 juli 2011, 17:19
Een bijdrage ga ik zeker vragen gezien het verschil in 2dehands waarde. Net een foto toegestuurd gekregen en ik moet zeggen: Zo'n Hook ziet er erg sjiek uit! Zit 1 V30 en een G12H in.

HaroldA
28 juli 2011, 17:43
Als ik 2 oude en 2 nieuwe(re) greenbacks in X-patroon (serie/parallel) wil zetten, maakt het dan nog in welke volgorde de speakers staan?

Ik heb dus 2 speakers in serie en dat 2x parallel. De ene serie zou dan oud > nieuw zijn en de andere nieuw > oud.

Midwolda
28 juli 2011, 17:47
Als ik 2 oude en 2 nieuwe(re) greenbacks in X-patroon (serie/parallel) wil zetten, maakt het dan nog in welke volgorde de speakers staan?

Ik heb dus 2 speakers in serie en dat 2x parallel. De ene serie zou dan oud > nieuw zijn en de andere nieuw > oud.

Ik krijg het gevoel dat je daar een urenlang theoretisch betoog over zou kunnen houden
en dat als je het uiteindelijk aansluit het verschil niet te horen is. :chicken:

HaroldA
28 juli 2011, 17:48
Ik krijg het gevoel dat je daar een urenlang theoretisch betoog over zou kunnen houden
en dat als je het uiteindelijk aansluit het verschil niet te horen is. :chicken:

Ik heb exact hetzelfde gevoel, vandaar mijn vraag...

Jasper.
28 juli 2011, 18:09
Lijkt me niet uitmaken. Het signaal naar alle 4 de speakers is gewoon gelijk toch? De speakers die maken het geluid ieder op hun eigen manier dan nog iets anders. Maar wat erin gaat is hetzelfde.

Of denk ik nu verkeerd?

bass blom
28 juli 2011, 18:12
ik zou in ieder geval nieuw/oud in serie als stellen doen.
zo heb je in principe geen verschil tussen de beide stellen.

Bijl
28 juli 2011, 20:31
Ik heb een vraagje, als ik een 120 watt buizentop aansluit op 2 cabinets, krijgen ze dan 60 watt per cabinet of beide 120? Of anders?

bass blom
28 juli 2011, 20:37
als ze gelijk zijn in ohms krijgen ze elk 60

allochthomas
28 juli 2011, 22:25
Zondag komt de beste man mijn kant op met de hook, ben erg benieuwd!

HaroldA
29 juli 2011, 09:58
Nog een vraag: hoe kun je veilig en effectief de fase controleren van je 4x12"-er?

Ik heb wel eens gehoord van de uitslag bekijken met DC schok (batterij) maar dat kan ook gevaarlijk zijn omdat speakers niet tegen DC kunnen.

bass blom
29 juli 2011, 09:59
een 9 volt batterijtje ff is geen probleem hoor.

iWishmaster
29 juli 2011, 10:15
een 9 volt batterijtje ff is geen probleem hoor.

Maar ik zou ook niet de batterij vasttapen en rustig gaan kijken ... Even ertegen tikken, binnen een seconde kun je wel zien welke kan de cones op bewegen.

HaroldA
29 juli 2011, 10:21
@bassmaster: mooi! Ik vind het altijd weer een geworstel met die parallel/serie geknoop met +/-/in/uit/door, etc. Ff testen met een tikje van een 9v blokje is dus geen probleem...

bass blom
29 juli 2011, 10:24
Maar ik zou ook niet de batterij vasttapen en rustig gaan kijken ... Even ertegen tikken, binnen een seconde kun je wel zien welke kan de cones op bewegen.

ik zeg toch, ff effe even

iWishmaster
29 juli 2011, 10:42
ik zeg toch, ff effe even

ff effe even is een breed begrip ;)

caliban
30 juli 2011, 20:48
Ik heb sinds vandaag een Mesa recto-cab erbij. 10 v30's in huis vanaf nu dus :D. Wie cabs wil vergelijken is welkom om te komen testen.

interessander
30 juli 2011, 20:56
Welke Mesa, standard of traditional?

caliban
30 juli 2011, 22:09
Welke Mesa, standard of traditional?

De oversized (recto-cabinet was dacht ik ook een juiste benaming ervoor :)) slanted versie. Heel erg goed en mooi ding, maar man, gigantisch groot en zwaar. Die crate lijkt bijna maar half zo groot (is de gewone marshall size als ik me niet vergis). Qua geluid is de Mesa vergelijkbaar met de 2*12 Orange, hoewel de Mesa misschien een beetje aanweziger en duidelijker klinkt, maar dat kan te maken hebben met het feit dat er wieltjes onder de Mesa steken, onder de Orange niet, en de Orange gewoon een pak lager komt, en zijn geluid iets minder spreidt.

interessander
30 juli 2011, 22:18
Ja die benamingen zijn niet altijd even duidelijk bij mesa, standard is oversized en traditional is normaal, nu is dat recto en stiletto geloof ik. Fijne cabs inderdaad, ik ben nog altijd erg tevreden met de mijne.

caliban
31 juli 2011, 01:18
Oversized is hij wel!

allochthomas
31 juli 2011, 15:48
Eerste indruk Hook silverstar cabinet met V30 en G12H: iets neuziger dan ik gewend was meer het wende erg snel. Door de closed back drukt hij nog behoorlijk hard voor een 2X12. Speaker combo werkt erg goed, geen irritant hoog als je voor de speakers staat.

caliban
31 juli 2011, 22:37
Eerste indruk Hook silverstar cabinet met V30 en G12H: iets neuziger dan ik gewend was meer het wende erg snel. Door de closed back drukt hij nog behoorlijk hard voor een 2X12. Speaker combo werkt erg goed, geen irritant hoog als je voor de speakers staat.

Waarmee vergelijk je hier?

Jasper.
31 juli 2011, 22:40
Waarmee vergelijk je hier?

Volgens mij een Bogner 4x12

allochthomas
31 juli 2011, 22:52
De bogner 4X12 inderdaad. De Cab klinkt ook wat losser dan de bogner en is gelukkig een stuk makkelijker te tillen:seriousf:. Kan niks anders zeggen dan dat de kerels van Hook top spul maken

StevenStrat
1 augustus 2011, 00:07
Is in principe een Mather cab met Celestions waar HOOK is opgehangen. Naast de kwestie, maar omdat je zei dat HOOK ze maakt dacht ik 't even te zeggen dat ze eigenlijk in de US gemaakt worden.

Misery Signals
1 augustus 2011, 01:19
De Mesa Traditional cabs zijn wel lekker, die oversized cabs vind ik verschrikkelijk klinken. Bassig, zompig, weinig vette punch.

MS

HaroldA
7 augustus 2011, 22:29
Kan iemand mij vertellen wat de middenbalk in een Marshall cab voor functie heeft? Ik schroefde vandaag het 1960A cabinet van onze andere gitarist op en en daar bleek hij verwijderd te zijn...

Nieuwe maken of lekker negeren?

Foto van de Interwebs:
http://i11.photobucket.com/albums/a166/RCA6L6GC/HandWiredMarshallCab_0200.jpg

Remork1970
7 augustus 2011, 23:06
Volgens mij zit die balk daar als versteviging voor de achterplaat.
Sommige roadies zijn nogal onhandige lompe boeren.

HaroldA
7 augustus 2011, 23:12
Volgens mij zit die balk daar als versteviging voor de achterplaat.
Sommige roadies zijn nogal onhandige lompe boeren.

Dus het heeft geen invloed op het geluid?

FruscianteFan
7 augustus 2011, 23:39
Dus het heeft geen invloed op het geluid?
Dus? Kan toch best zijn dat het niet bedoeld is voor geluid, maar het wel uitmaakt.

HaroldA
7 augustus 2011, 23:41
Dus? Kan toch best zijn dat het niet bedoeld is voor geluid, maar het wel uitmaakt.

Dan kom ik weer terug op mijn vraag: moet ik een nieuwe balk gaan maken?

Bazzey
8 augustus 2011, 09:23
Dat ding zit daar omdat anders de achterplaat van die kast gaat mee (kan gaan) resoneren................
:D

Jan Buurman
8 augustus 2011, 09:35
Zie ik een nieuwe 1960A Cab modificatie hype aankomen? ;)

HaroldA
8 augustus 2011, 09:38
Zie ik een nieuwe 1960A Cab modificatie hype aankomen? ;)

Omdat ik 'm in originele staat terug wil brengen? :???:

Ik snap je niet.

iWishmaster
8 augustus 2011, 09:51
Omdat ik 'm in originele staat terug wil brengen? :???:

Ik snap je niet.

Zonder die balk klinkt het geluid strakker, maar vanwege de teruggenomen totale luchtinhoud neemt de 'oemph' wel wat af. Het geluid wordt ook meer '3d' omdat de gehele kast minder stug is en beter resoneerd. In combinatie met vintage smeedstalen schroefjes van 30mm, in plaats van de standaard RVS schroeven van 20mm echt een upgrade voor je kast!





















:chicken:

HaroldA
8 augustus 2011, 09:54
In combinatie met vintage smeedstalen schroefjes van 30mm, in plaats van de standaard RVS schroeven van 20mm echt een upgrade voor je kast!

Waar haal ik die? Hebben ze die bij de Gamma? :crazyhappy:

iWishmaster
8 augustus 2011, 09:57
Waar haal ik die? Hebben ze die bij de Gamma? :crazyhappy:

Jup, naast de AlNiCo 5 magneetjes :ok:

Bazzey
8 augustus 2011, 09:58
Waar haal ik die? Hebben ze die bij de Gamma? :crazyhappy:

Dan wel meteen die speciaal door elfjes bij maanlicht aangeraakte schroeven kopen he.
:D

Jan Buurman
8 augustus 2011, 10:21
Omdat ik 'm in originele staat terug wil brengen? :???:

Ik snap je niet.

Geintje Harold...

HaroldA
8 augustus 2011, 10:26
Geintje Harold...

Ach so...

Anyway: 1960 kastjes blijven briljant, zeker voor het geld!

iWishmaster
8 augustus 2011, 10:28
Ach so...

Anyway: 1960 kastjes blijven briljant, zeker voor het geld!

Inderdaad, ze zijn spotgoedkoop en zo klinken ze ook :dontgeti:.

HaroldA
8 augustus 2011, 10:36
Inderdaad, ze zijn spotgoedkoop en zo klinken ze ook :dontgeti:.

Ben ik het volledig niet mee eens. Een goede speaker in een 1960 kast klinkt geweldig!

iWishmaster
8 augustus 2011, 10:38
Ben ik het volledig niet mee eens. Een goede speaker in een 1960 kast klinkt geweldig!

Ik ken jou mening over de kasten en da's prima, maar ik ben het er niet mee eens. De oude (JCM800) kasten zijn wel aardig, maar ook die staan te trillen in hun schroefjes naast een Bogner of K&E kast als je het mij vraagt.

HaroldA
8 augustus 2011, 10:40
Ik ken jou mening over de kasten en da's prima, maar ik ben het er niet mee eens. De oude (JCM800) kasten zijn wel aardig, maar ook die staan te trillen in hun schroefjes naast een Bogner of K&E kast als je het mij vraagt.

En dan zet je er een microfoon voor en je hoort alleen nog maar de speaker en een paar % kast.

iWishmaster
8 augustus 2011, 10:44
En dan zet je er een microfoon voor en je hoort alleen nog maar de speaker en een paar % kast.

Dan kan wel zijn, maar het gaat om mijn beleving op het podium en die is aanzienlijk beter als ik mijn geluid beter vind. Ik speel prettiger en dus voor mijn gevoel beter, dat iemand anders het niet hoort is een tweede.

guhlenn
8 augustus 2011, 11:41
Tis maar net wat je jezelf wilt wijs maken idd :)

iWishmaster
8 augustus 2011, 11:44
Tis maar net wat je jezelf wilt wijs maken idd :)

Het mooie is dat je met die argumentatie elke willekeurige aanschaf en GAS-aanval kunt verantwoorden :cheerup:.

FruscianteFan
8 augustus 2011, 11:45
En dan zet je er een microfoon voor en je hoort alleen nog maar de speaker en een paar % kast.
Dat is toch niet jouw verdediging voor een kast? "Als je er een microfoon voor zet, hoor je er toch niks van". Net zoiets als zeggen dat doorweekt multiplex een prima basis is voor een gitaar als je er toch EMGs in zet.

HaroldA
8 augustus 2011, 11:53
Dat is toch niet jouw verdediging voor een kast? "Als je er een microfoon voor zet, hoor je er toch niks van".

Nee, ik zeg "goed = goed". Een goede gesloten kast met de juiste inhoud en stijfheid zal voor een microfoon (bijna) hetzelfde klinken als 1 met gouden randjes en bij maanlicht aangeraakte schroeven met dezelfde speakers.

Dat je die kast in een ruimte anders ervaart kan die microfoon niets schelen.


Net zoiets als zeggen dat doorweekt multiplex een prima basis is voor een gitaar als je er toch EMGs in zet.

Correct! :ok:

FruscianteFan
8 augustus 2011, 11:58
Maar het zijn juist de gouden randjes die de microfoon oppikt!

iWishmaster
8 augustus 2011, 12:00
Nee, ik zeg "goed = goed". Een goede gesloten kast met de juiste inhoud en stijfheid zal voor een microfoon (bijna) hetzelfde klinken als 1 met gouden randjes en bij maanlicht aangeraakte schroeven met dezelfde speakers.

Dat je die kast in een ruimte anders ervaart kan die microfoon niets schelen.



Correct! :ok:

Vreemde redenatie als je het mij vraagt. Waarom sjouw je dan nog amps mee de studio in? Je kunt prima geluid maken met een Line 6 Pod: hoor je op een goed gemasterde opname geen verschil mee met een echte versterker. Zelfde met een elektrisch drumstel: mits goed opgenomen niet te onderscheiden.

HaroldA
8 augustus 2011, 12:20
Vreemde redenatie als je het mij vraagt. Waarom sjouw je dan nog amps mee de studio in? Je kunt prima geluid maken met een Line 6 Pod: hoor je op een goed gemasterde opname geen verschil mee met een echte versterker. Zelfde met een elektrisch drumstel: mits goed opgenomen niet te onderscheiden.

Dat is wel zo'n enorme nonsense. Alsof mastering ervoor kan zorgen dat een POD of een elektrisch drumstel ineens wel dynamisch klinkt? :seriousf:

En dat allemaal omdat ik zeg dat een microfoon het net zo goed doet voor een goedkope kast als voor een heule dure met dezelfde speakers? Ik zie ook niet wat dat met een echte amp te maken heeft? :???:

macwilliams
8 augustus 2011, 12:44
Kan iemand mij vertellen wat de middenbalk in een Marshall cab voor functie heeft? Ik schroefde vandaag het 1960A cabinet van onze andere gitarist op en en daar bleek hij verwijderd te zijn...

Nieuwe maken of lekker negeren?

Foto van de Interwebs:
http://i11.photobucket.com/albums/a166/RCA6L6GC/HandWiredMarshallCab_0200.jpg


Die balk is ter versteviging van de kast zodat de rugplaat & baffle stijver zijn. Maar het kan ook door trillingen een rateltje in de kast doen ontstaan. Ik heb ook marshall kasten gehad waar de rugplaat in het midden nog een extra schroef zat zodat ze ook aan de balk vastgeschroefd zat.

Nu weet ik dat het niet de meest stijve kasten zijn maar ik vind het fijn dat de kast nog wat response geeft aan het geluid. Geeft nog een beetje meer dynamiek aan het geluid. En daar zoeken toch veel gitaristen naar? Waarom zou ik naar een superdynamische amp gaan en vervolgens de dynamiek weer teniet doen door er een starre kast aan te hangen? Daarom vind ik m'n ENGL in combinatie met de BX cabinetten een fijn geluid geven. Terwijl ik de zelfde amp met een ENGL cab eigenlijk maar niks vond.

Let wel, ik spreek hier over in mijn situatie en dus op lage volumes.

iWishmaster
8 augustus 2011, 14:09
Ik zie ook niet wat dat met een echte amp te maken heeft? :???:

En ik zie niet waarom je een slechte kast zou kopen omdat het op een opname toch voor een groot deel hetzelfde klinkt. We begrijpen elkaar gewoon niet :makeup:.

Overigens ben ik wel nieuwsgierig of je inderdaad weinig van de kast terug hoort ...

HaroldA
8 augustus 2011, 14:31
En ik zie niet waarom je een slechte kast zou kopen omdat het op een opname toch voor een groot deel hetzelfde klinkt. We begrijpen elkaar gewoon niet :makeup:.

Ik heb het niet over een slechte kast maar over de 1960. ;)


Overigens ben ik wel nieuwsgierig of je inderdaad weinig van de kast terug hoort ...

Bij een iso-cab hoor je helemaal niks van de kast en over het algemeen komt daar gewoon een goed geluid uit. Speaker + mic + mic plaatsing zijn veel bepalender voor de sound dan de door een maagd geplaatste piping.

iWishmaster
8 augustus 2011, 14:36
Ik heb het niet over een slechte kast maar over de 1960. ;)
Dat zeg ik, we begrijpen elkaar niet helemaal :seriousf:


Bij een iso-cab hoor je helemaal niks van de kast en over het algemeen komt daar gewoon een goed geluid uit. Speaker + mic + mic plaatsing zijn veel bepalender voor de sound dan de door een maagd geplaatste vintage piping.

Even voor je gecorrigeerd.

HaroldA
8 augustus 2011, 14:37
Even voor je gecorrigeerd.

Alsof maagden nieuwe piping gebruiken. :stop:

Koeloe
13 augustus 2011, 19:32
Weet iemand waar je in NL Weber speakers kan kopen? Op internet kan ik ze alleen maar in de VS bestellen. Ebay heeft een paar types op staan die niet voor mij bedoeld zijn.

Had in een oud topic gevonden dat De Gier deze nog had?

Ben op zoek naar 12" 30W Blue Dogs ceramisch.

Thiez
13 augustus 2011, 21:33
Ik geloof dat nico die in zijn shop had. www.verelec.com

Koeloe
13 augustus 2011, 23:28
Bedankt, ik heb hem zojuist een mail gestuurd.

HaroldA
16 augustus 2011, 13:51
Gisteren wat cabs onder een VintageModern geprobeerd. Nu zit er een 1960A met T75's onder, maar die mist alles: definitie, punch, aanwezigheid. Doffe ellende dus.

Eerst mijn JMP 1960B kast met Green(/black)backs (G12-M25) er onder. Wat een verschil!!! Zonder ook maar aan 1 knop te draaien gelijk vol definitie, laag, punch, alles! Maar ook net te veel van alles... Net iets te schel, net iets te aanwezig...

Dan mijn JCM800 1960B met G12-65's er onder. De hoeveelheid laag viel direct op, dus die iets teruggedraaid. Verder lijkt hij wel op de greenbacks, maar dan wat gematigder. Minder nadrukkelijk aanwezig mid en hoog, en wat grommender in het laag... Schitterende combinatie met de VM dus! :ok:


Ik heb nou iemand lekker gemaakt met een kastje gevuld met speakers die maar een paar jaar gemaakt zijn ;) ('79-'81) Dus de kans bestaat dat ik mijn kast aan 'm zal moeten verkopen... De reissues ken ik niet, maar die zijn in ieder geval veel te duur en de Internets zeggen ook niet zo heel veel positieve dingen er over ivm de oudjes...


Overigens dacht ik dat de VM niet zo'n felle versterker was, maar hij blijkt gewoon feller te zijn dan mijn JMP 2204! Ten minste, in combinatie met de greenback kast die lang niet zo fel is onder mijn eigen versterker...

muziekschuur
16 augustus 2011, 14:16
De Marshall 1960 biedt een zompig midlaag wat we allemaal terughoren in de platen van 1970-1990. Maar dat kon toen net zo goed een combo zijn met (half) open back. Omdat het midlaag er vaak tijdens de mix uitgedraaid wordt ten voordele van de totale mix.

HaroldA
16 augustus 2011, 14:18
De Marshall 1960 biedt een zompig midlaag wat we allemaal terughoren in de platen van 1970-1990.

Die periode beslaat ~10 type speakers. Welke bedoel je?

HaroldA
18 augustus 2011, 13:52
Waarom zou dit wel/niet werken?

http://fotos.marktplaats.com/kopen/c/d7/hBFPPBADsEhpcrl6OQTNzQ==.jpg
http://fotos.marktplaats.com/kopen/d/d9/GD+U8iP174X9b6958c/oKA==.jpg
http://link.marktplaats.nl/469083185

bass blom
18 augustus 2011, 13:57
het zal best werken maar vet onhandig

schwalbe
18 augustus 2011, 14:24
geluidstechnisch is dit beter dan een normale 4x12 omdat je hier alleen fasegerelateerde uitdovingen hebt in het verticale afstraalvlak ipv zowel horizontaal als vertikaal. Maar handig is anders.

HaroldA
18 augustus 2011, 14:27
Maar handig is anders.

Omdat je top er niet op past? Ik bedoel, dit past volgens mij beter in menig achterbak dan een 2bij2 4x12"-er.

guhlenn
20 augustus 2011, 13:55
geluidstechnisch is dit beter dan een normale 4x12 omdat je hier alleen fasegerelateerde uitdovingen hebt in het verticale afstraalvlak ipv zowel horizontaal als vertikaal. Maar handig is anders.


Vraag me af of dit nu klets is of praktisch relevant. Geluid is immers drie dimensionaal. Bovenstaande lijkt mij een nogal simplistische uitleg.

Thijssie
20 augustus 2011, 17:16
Vraag me af of dit nu klets is of praktisch relevant.
Geen klets, maar in het geval van gitaarcabs, waarbij half opgeblazen speakers in een sinaasappelkist voor sommigen de voorkeur hebben, niet praktisch relevant ;)

caliban
20 augustus 2011, 17:54
Het ziet er vooral grappig uit..

guhlenn
22 augustus 2011, 12:24
Geen klets, maar in het geval van gitaarcabs, waarbij half opgeblazen speakers in een sinaasappelkist voor sommigen de voorkeur hebben, niet praktisch relevant ;)

Uhm, nou ik vraag het omdat ik wle boeiend vind, maar ik begrijp echt niet wat je hiermee bedoelt? Dat speaker placement in de box uitmaakt (in bijv. een hifi situatie) is duidelijk, mijn vraag is of dat uitmaakt bij een 4x12 , want welke idioot komt nu op het idee om 4 exact dezelfde speakers in een kast te stoppen? ;)

schwalbe
22 augustus 2011, 20:53
Uhm, nou ik vraag het omdat ik wle boeiend vind, maar ik begrijp echt niet wat je hiermee bedoelt? Dat speaker placement in de box uitmaakt (in bijv. een hifi situatie) is duidelijk, mijn vraag is of dat uitmaakt bij een 4x12 , want welke idioot komt nu op het idee om 4 exact dezelfde speakers in een kast te stoppen? ;)

Als afstralingsgedrag zo irrelevant was dan zag je niet zoveel line arrays bij grote concerten. Maar of het ook interressant voor jou is zou ik uiteraard niet weten. Ik zou zeggen: neem eens een 2x12 en luister naar het verschil tussen de horizontale opstelling en de opstelling waarbij de speakers verticaal uitgelijnd zijn.

guhlenn
23 augustus 2011, 09:07
Een PA systeem vergelijken met een 4x12 kast lijkt me iets te ver gezocht. Of het interessant is voor mij? Blijkbaar wel, anders vroeg ik het niet. Dus jij zegt dat je (blind) een verschil hoort tussen een 2x12 cab dat verticaal of horizontaal geplaatst is? Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. HEb je iets van achtergrond informatie?

bass blom
23 augustus 2011, 09:11
ik vermoed dat als je een gewone stereo installatie box staand of op zijn kant beluistert, dat je daar ook een verschil kan horen.
zie het verschil of hij op de grond staat of hogerop..

en dus zal een 212 ook verschillend kunnen klinken staand of liggend.

of ik het blind kan horen zou ik zelf niet durven zeggen :D

Thijssie
23 augustus 2011, 09:38
Uhm, nou ik vraag het omdat ik wle boeiend vind, maar ik begrijp echt niet wat je hiermee bedoelt? Dat speaker placement in de box uitmaakt (in bijv. een hifi situatie) is duidelijk, mijn vraag is of dat uitmaakt bij een 4x12 , want welke idioot komt nu op het idee om 4 exact dezelfde speakers in een kast te stoppen? ;)
Die "idioot" bedacht niet om 4 dezelfde speakers in een kast te stoppen; het waren er nl 8 ;)

Maar ik doelde meer op het feit dat alle theorie om in de hifi of pa, zo'n natuurgetrouw mogelijk geluid te krijgen, niet op gaat voor een gitaarcabinet. Faseverschuivingen, meetrillende cabinet onderdelen, speakers die over hun limiet worden gepushed, etc etc..., Allemaal zaken die sommige gitaristen juist wenselijk kunnen vinden in "hun sound"....

guhlenn
23 augustus 2011, 10:20
Die "idioot" bedacht niet om 4 dezelfde speakers in een kast te stoppen; het waren er nl 8 ;)

Denk je dat hij inzat over de fase verschuivingen die hij daarmee veroorzaakte? ;)

Sanderltd
24 augustus 2011, 00:01
Weet er iemand misschien hoe veel ohm's de speakers uit mijn Marshall 1960 kast hebben? Het zijn gewone G12T75's, standaard van Marshall.

Ik ben van plan een setje 16 ohm V30's te kopen, om deze in X-configuratie met de G12T75's te gebruiken. Maar naar wat ik begrepen heb, is het wel essentieel dat de weerstand dus gelijk is van alle 4 speakers.

HaroldA
24 augustus 2011, 00:02
Weet er iemand misschien hoe veel ohm's de speakers uit mijn Marshall 1960 kast hebben? Het zijn gewone G12T75's, standaard van Marshall.

Marshall gebruikt (eigenlijk) altijd 16 Ohm speakers.

Staat er trouwens ook gewoon op, ff kastje open schroeven dus!

Sanderltd
24 augustus 2011, 15:52
Bedankt voor de snelle reply! Ik wist niet dat het er gewoon op stond, excuses voor de "vervuiling". :) Ik maak het wel terug schoon!

http://www.forumgarden.com/forums/attachments/home-management/26614d1238104654-im-not-gay-nomad-job.jpg

dr.distortion
26 augustus 2011, 23:32
Heb even een vraagje:

Is 2 x G12T75 en 2 x G12H30 in een 1960A een goeie keuze? Momenteel zitten er enkel G12T75 in, en als ik dit allemaal lees heb ik wel zin om te gaan experimenteren?

Sanderltd
29 augustus 2011, 18:51
De X-configuratie heb ik ondertussen dus doorgevoerd met 2 V30's en 2 G12T75's speakers. En ik moet zeggen dat ik er héél erg tevreden over ben!

Mijn genre is redelijk breed, en wil dus zeker wel een beetje van alles kunnen spelen. Dat was soms een beetje moeilijk met die T75's, die klonken naar mijn mening soms nogal een beetje fel en krasserig. Op zich zeker geen slecht geluid, maar het plaatste de sound wel meer richting heavy metal, thrash metal en andere oudere soorten metal. Dat speel ik ook wel graag, maar niet altijd. :)

Met de 2 V30's in de plaats, klinkt mijn versterker nu veel "vetter". Meer mids, meer laag en minder hoog. Heel goed voor de meer modernere sounds.

Het is heel goed merkbaar dat ik 2 speakers combineer. Een V30 cab alleen zou voor mij persoonlijk iets te modderig klinken, terwijl in dit geval de mix met de 2 speakers een ideale balans geeft.
De definitie en attack zijn goed hoorbaar door de T75's, terwijl de punch en de body van de V30's komen. Ze passen echt prachtig samen dus. :)

iWishmaster
30 augustus 2011, 12:43
Het is heel goed merkbaar dat ik 2 speakers combineer. Een V30 cab alleen zou voor mij persoonlijk iets te modderig klinken, terwijl in dit geval de mix met de 2 speakers een ideale balans geeft.
De definitie en attack zijn goed hoorbaar door de T75's, terwijl de punch en de body van de V30's komen. Ze passen echt prachtig samen dus. :)

V30's modderig :???:
Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen ... Zijn de strakste speakers die ik ooit gehoord heb :dontgeti:.

Afgezien daarvan kan ik het helemaal beamen: ik heb veel verschillende kasten en speakers gehoord. Bogner vond ik over het algemeen het lekkerste klinken. Beluisterd met V30's, G12-T75's, Greenback (reïssues) en het Bogner Ubercab met V30's en 75's in X. Die laatste was duidelijk het vetst! Wel een zeer 'moderne' klank, niet geschikt voor bijvoorbeeld blues of jazz, maar dan weer wel voor het oudere zware werk, zoals metallica of iron maiden om maar iets te nomen. Ook een potje stoner ala Foo Fighters met mijn 5150 klinkt zalig op dit cabinet.

Brum
30 augustus 2011, 19:08
Foo Fighters en stoner, ik kan de link even niet leggen, sorry.;)

Iemand ervaring met Scumback speakers? Ik zou in de nabije toekomst graag een setje willen aanschaffen voor in m'n JCM800 1936 en ik zit te kijken naar de Greenbacks van (ik meen) 60 watt vermogen of zo. Iemand?

vinni
30 augustus 2011, 20:25
Ja ik....

Ik heb een Scumback M75 en een H75 in een Portcity OS2X12 cab.
De beste sound effarrrrr.....

Ze worden soms 2ehands aangeboden.

Meer info op de site van scumback.

Sanderltd
30 augustus 2011, 20:35
V30's modderig :???:
Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen ... Zijn de strakste speakers die ik ooit gehoord heb :dontgeti:.


Modderig is misschien niet helemaal het juiste woord. Ze klinken inderdaad retestrak, maar met "modderig" doelde ik op de lage tonen die prominent aanwezig zijn bij de V30's. Ik begreep "modderig" wellicht altijd verkeerd.
Laten we dus zeggen dat ik ook nog wel een beetje dat "scherpe" van de T75's erin wil houden, zodat de V30's het niet helemaal alleen moeten doen. :)

allochthomas
30 augustus 2011, 20:50
Weet iemand welke kabel ik het beste kan gebruiken voor in een speaker cabinet? Ik heb nu een HOOK met een V30 en G12H(8ohm) en de cab staat nu in serie voor 16 ohm gewired. Vrijdag krijg ik een fender top te leen(super bedankt Ajan!) en wil ik de cab naar parallel zetten voor 4ohm maar natuurlijk heb je daar meer draad voor nodig. Ik neem ook aan dat ik gewoon 2 draden van de tip en 2 draden van de ring van de jack kan laten lopen en dan op de respectievelijke locatie aansluiten?

zwat zelf aan dit te denken: http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_product_details_document&object_guid=454B6E3BABD18552E10000000A010220&master_guid=&master_typ=&no_brotkrumennavi=&ownrow=1&p_load_area=2510720&p_artikelbilder_mode=Ein&p_sortopt=object_description&page=1&p_catalog_max_results=20&cachedetail=

HaroldA
30 augustus 2011, 20:55
Ik neem ook aan dat ik gewoon 2 draden van de tip en 2 draden van de ring van de jack kan laten lopen en dan op de respectievelijke locatie aansluiten?

http://www.colomar.com/Shavano/4x12wiring.html

Verder is wat speakerdraad van de Gamma/Praxis/etc meer dan goed genoeg. Wel ff op maximale belasting letten, maar koper=koper.

allochthomas
30 augustus 2011, 20:59
Het enigste wat ik hier heb liggen is 4 meter aan draad was over was van toen ik een stekker doos moest maken. Wiring is tijdelijk tot de plexi kloon klaar is.

guhlenn
1 september 2011, 11:49
Speaker draad is meestal wat dikker, da's wel zo veilig.

allochthomas
21 december 2011, 23:12
Vandaag 2 paar pre-role celestion G12M 25(75hz conus) speakers op de kop getikt. Ben benieuwd hoe ze in de HOOK gaan klinken

safu
21 december 2011, 23:23
Ik ben van plan een nieuwe cab te kopen ik twijfel tussen 2 Orange cabs ( moet met m'n Th30 passen :P) De ene is de Orange PPC410C die bevat 4 X 10″ Celestion G10N-40 speakers. En de andere is Orange PPC412 Cab die heeft 4 X 12 Celestion Vintage 30 speakers.

HaroldA
21 december 2011, 23:47
Ik ben van plan een nieuwe cab te kopen ik twijfel tussen 2 Orange cabs ( moet met m'n Th30 passen :P) De ene is de Orange PPC410C die bevat 4 X 10″ Celestion G10N-40 speakers. En de andere is Orange PPC412 Cab die heeft 4 X 12 Celestion Vintage 30 speakers.

Dat zijn 2 heeeeeeeuuuuul erg verschillende cabs.

De enige die daar over kan oordelen ben je zelf...

safu
21 december 2011, 23:52
Dus, door de speakers verschillen ze veel?

HaroldA
21 december 2011, 23:54
Door de speakers dan, dat ze zoveel verschillen?

10" versus 12" en dan ook nog eens V30's die veel hoog en laag hebben. Ik ken de 10" speakers niet, maar op de specificaties afgaande is dat dag en nacht.

safu
22 december 2011, 00:05
Kan totaal niet kiezen, best eens both testen ?

HaroldA
22 december 2011, 00:11
Kan totaal niet kiezen, best eens both testen ?

Lijkt me het beste idee... Gewoon met je eigen versterker + gitaar + etc.

joeyonfire
24 december 2011, 11:57
Beetje onzin om er een nieuw topic voor te openen, maar weet iemand toevallig waar je speakerkasten zonder speakers kunt kopen?

Of wellicht is er een cab met standaard 4 Celestion G12K-100's?

HaroldA
24 december 2011, 12:17
Of wellicht is er een cab met standaard 4 Celestion G12K-100's?

http://www.orangeamps.com/ppc-412-hp-8/

Thiez
24 december 2011, 12:18
Wordt misschien ff sparen joey ;) maar ze zijn er wel van orange. En dat moet waarschijnlijk wel echt een massief geluid geven. Heb een keer de 4x12 V30 van orange geprobeerd en dat is echt al een gigantische sound. Die kasten overleven een kernbom volgens mij.

http://www.thomann.de/nl/orange_ppc412hp_8black.htm

En bij Kool&elfring kun je lege kasten kopen maar die zijn flink aan de prijs. Dan kun je beter een marshall kast van marktplaats halen, de G12-75's verkopen en er G12K100 inzetten.

Edit: iemand was me voor ;)

joeyonfire
24 december 2011, 12:19
Haha...tover je dat zo uit je hoed? :seriousf:

joeyonfire
24 december 2011, 12:22
Wordt misschien ff sparen joey ;) maar ze zijn er wel van orange. En dat moet waarschijnlijk wel echt een massief geluid geven. Heb een keer de 4x12 V30 van orange geprobeerd en dat is echt al een gigantische sound. Die kasten overleven een kernbom volgens mij.

http://www.thomann.de/nl/orange_ppc412hp_8black.htm

En bij Kool&elfring kun je lege kasten kopen maar die zijn flink aan de prijs. Dan kun je beter een marshall kast van marktplaats halen, de G12-75's verkopen en er G12K100 inzetten.

Edit: iemand was me voor ;)

Gaat hem niet worden denk. Heb nu al een 2x12 cab van marshall waar ik 2 van die speakers in heb gedonderd. Alleen 2x12 is toch niet echt overdonderend.

zjanke
24 december 2011, 12:23
Tweedehands een kast kopen met gangbare speakers er in, die er uit schroeven en de speakers los verkopen? Als je bijvoorbeeld een Marshall 1960 koopt (350 in goeie staat) en 4 speakers weer verkoopt voor 250 (en dat moet met V30's of greenbacks geen hels karwei zijn) dan heb je voor 100 euro een lege kast...

edit: wat Thiez dus al zei...:chicken:

HaroldA
24 december 2011, 12:24
En bij Kool&elfring kun je lege kasten kopen maar die zijn flink aan de prijs. Dan kun je beter een marshall kast van marktplaats halen, de G12-75's verkopen en er G12K100 inzetten.

G12K100 kost los ook al iets van €100,- per stuk. Dan is die Orange kast ook niet meer zo heel erg duur.

Heeft Kerry Koning geen signature cabinet ergens? (Krank/Marshall/?)

joeyonfire
24 december 2011, 12:24
Die kool en elfring zijn inderdaad een beetje aan de prijs. zat er toevallig net naar te kijken. Daar kun je een hele mooie nieuwe cab met speakers voor kopen

Thiez
24 december 2011, 12:58
Bij www.tubeampdoctor.de en www.tubetown.de heb je ook lege kasten te koop maar die zitten waarschijnlijk ook redleijk hoog aan de prijs als je er nog 4 losse speakers bij moet kopen.

Je kunt ook marktplaats in de gaten houden, laatst stonden er kasten te koop met G12-K80 (als ik me niet vergis dezelfde alleen dan 80 watt) voor een 300 euro ofzo maar.

joeyonfire
10 januari 2012, 23:36
Nou ik heb er dus een binnen voor 80 piek :D.
Nog even 1 kort vraagje (hoop ik).

Ik heb de speakers uit mijn 2x12 dus in de 4x12 gezet. Nu wil ik de bedrading van de 2x12 heel houden zodat ik later eventueel nog terug kan naar 2x12 zonder nieuwe speakers te kopen.

Momenteel zitten de speakers aangesloten als op onderstaande afbeelding.
http://inlinethumb61.webshots.com/38780/2501717110102057386S425x425Q85.jpg

Dit houd dus in. Linker input is stereo, rechter is mono.

Hoe sluit ik de andere 2 speakers dan het best aan zonder teveel te knippen/solderen of wat dan ook.
En wat is dan de uiteindelijke weerstand die ik in moet stellen op mijn Valveking? Ervan uitgaande dat ale speakers 8 Ohm weerstand hebben en ik de top-->cabinet altijd parallel bekabel?

HaroldA
10 januari 2012, 23:38
...

Check deze site ff: http://www.colomar.com/Shavano/4x12wiring.html

Daar staan volgens mij alle mogelijke combinaties in.

joeyonfire
10 januari 2012, 23:44
Die had ik ook al gevonden maar daar staan aalleen maar schema's met 1 input en 1 output. En ik heb dus 2 doorgeluste inputs.

HaroldA
10 januari 2012, 23:45
Die had ik ook al gevonden maar daar staan aalleen maar schema's met 1 input en 1 output. En ik heb dus 2 doorgeluste inputs.

Vreemd, ik zie toch echt deze staan:

http://www.colomar.com/Shavano/mono-stereo2.gif

joeyonfire
10 januari 2012, 23:52
Ahhh ok, nu ik het nog een keer zie. Ik dacht in eerste instantie dat dat met een switch was. Toch te gauw gelezen.

Maar dat is dus kwestie van 2 draadjes maken.

Maar zoals daarin beweerd wordt moet ik dan 2 jackplates hebben. Is dit strikt noodzakelijk?

HaroldA
10 januari 2012, 23:54
Maar zoals daarin beweerd wordt moet ik dan 2 jackplates hebben. Is dit strikt noodzakelijk?

Dit?


WARNING: The Left and Right jacks cannot be mounted on the same metal plate

Volgens mij is die van jou van plastic?

joeyonfire
10 januari 2012, 23:58
Die van mijn 2 x12 inderdaad wel. Die van de 4x12 niet. Het plaatje van de 2x12 past niet zonder aanpassingen in de 4x12. Misschien maar beter om dat passend te maken.

enniehouw, Thanks!

HaroldA
11 januari 2012, 00:00
enniehouw, Thanks!

NP! Als ik je nog eens ergens op moet wijzen, laat maar weten! :soinnocent:


;)

joeyonfire
11 januari 2012, 00:03
Mijn technische kennis gaat helaas niet verder dan ''+'' en ''-''. Voor de rest is het iets met veel bomen en een bos :chicken:

polviggen
11 januari 2012, 12:35
Beetje onzin om er een nieuw topic voor te openen, maar weet iemand toevallig waar je speakerkasten zonder speakers kunt kopen?

Of wellicht is er een cab met standaard 4 Celestion G12K-100's?

Marshall Modefour kasten: hier waren 2 versies van, eentje met V30's, andere met de G12-K100's.

worden spijtig genoeg niet meer gemaakt, waren goeie kasten.

joeyonfire
12 januari 2012, 00:19
Ben al voorzien.

Nu ben ik toch aan de twijfel geslagen. Momenteel hangen er 2 G12k-100's in met twee cheapass-speakers.

Wordt het 4 x G12K-100 óf 2 x G12K-100 + 2 V30's. :???:

polviggen
12 januari 2012, 08:21
allemaal dezelfde nemen, ik heb ook al zitten experimenteren met mixen van speakers en vond het resultaat nooit zo goed als 4 dezelfde.

Was toen met greenbacks, V30's en de 75 watters die in gewone marshallkasten zitten

joeyonfire
12 januari 2012, 10:55
allemaal dezelfde nemen, ik heb ook al zitten experimenteren met mixen van speakers en vond het resultaat nooit zo goed als 4 dezelfde.

Dat was in eerste instantie ook mijn uitgangspunt maar ik ben toch zeer benieuwd hoe het klinkt met de v30's erbij.

Thiez
12 januari 2012, 11:13
Diezel gebruikt beide speakers los maar ook een combinatie. Dus mij lijkt het geen verkeerde mix.
Het schijnt dat de G12-K100 erg rond van klank zijn en soms wat bite missen. Dat vult de V30 dan aan waarschijnlijk aangezien deze juist veel hoog mid bite heeft.

HaroldA
12 januari 2012, 11:19
Het schijnt dat de G12-K100 erg rond van klank zijn en soms wat bite missen. Dat vult de V30 dan aan waarschijnlijk aangezien deze juist veel hoog mid bite heeft.

Wederom: dat werkt alleen maar in de ruimte, een microfoon kan niet voor 2 speakers staan.

joeyonfire
12 januari 2012, 12:11
Als het alleen voor de microfoon zou zijn had ik aan een 1x12 ook wel genoeg.
Het gaat juist om de ruimte :)

Maar de G12k-100 ten opzichte van de v30 echt retestrak en niet zo modderig bij hoger volume. Het is wel wat je zegt dat ze iets wat warmte missen.

Thiez
12 januari 2012, 12:20
Wederom: dat werkt alleen maar in de ruimte, een microfoon kan niet voor 2 speakers staan.

Ik heb ook een combi, en inderdaad wordt er meestal maar 1 type uitversterkt (hoewel ik ook al een podia heb gehad waar twee mics hingen voor me cab). Maar in de studio heb je wel de keuze welke speaker je pakt, en kun je ze ook combineren.
Buiten dat heb je meer variatie mogelijkheid zonder dat je twee cabinets mee hoeft te zeulen. Als je een keer in een zaaltje staat waar je de ene speaker niet lekker kan laten klinken pak je gewoon de andere om te proberen. Ik heb greenbacks en G12-65, greenback is lekker snijdend, de G12-65 ronder en meer body.

Misery Signals
12 januari 2012, 12:28
Ik wil de V30's in mijn Soldano vervangen door Greenback achtige speakers. Geen Chinese, het mag iets verfijnder en meer Vintage. De Chinese versie vind ik niet slecht klinken maar te modern.
Welke zou ik nemen? Alternatieve merken, modellen?

MS

muziekschuur
12 januari 2012, 13:12
Die chinese en dan een dag of twee een toongenerator erop?

Misery Signals
12 januari 2012, 13:38
Dat ze ingespeeld zijn? denk je dat 't enige verschil tussen die Chinese en de Oude Greenbacks het feit is dat de laatsten ingespeeld zijn?

MS

joeyonfire
12 januari 2012, 13:41
Ik wil de V30's in mijn Soldano vervangen door Greenback achtige speakers. Geen Chinese, het mag iets verfijnder en meer Vintage. De Chinese versie vind ik niet slecht klinken maar te modern.
Welke zou ik nemen? Alternatieve merken, modellen?

MS

Wil ik wel 2 v30's over nemen ;)

HaroldA
12 januari 2012, 13:41
Dat ze ingespeeld zijn? denk je dat 't enige verschil tussen die Chinese en de Oude Greenbacks het feit is dat de laatsten ingespeeld zijn?

Nee, maar dan lijken ze wel iets meer op elkaar.

Ik heb een 1960B met G12-M25's uit 1979 en een 1960TV uit 1993. Beiden dus lekker ingespeeld, maar de 1960TV heeft meer irritant top-hoog en is ook veel minder smooth.

En die zijn beiden Made in UK ;)

Misery Signals
12 januari 2012, 13:45
Ik weet niet of dat met inspelen gaat veranderen. Alle Gleenback cabs vond ik niet vintage genoeg klinken.

Ik heb hier enkel UK V30's, in mijn twee kasten en in mijn Isocab. Ik ga gewoon proberen ze te ruilen voor 65's denk ik. Of een cab zoeken met oude Greenbacks, ze swappen en de kast verder verkopen. Apart gaan ze niet weg.

MS

polviggen
12 januari 2012, 15:17
Ik vond de belastbaarheid van greenbacks wat laag,
misschien dat het met een 50 wat top op een 4 x 12 beter is. maar mijn 100 watters deden de speakers wat snel vervormen.

Voor de rest wel een tof geluid.

Thiez
13 januari 2012, 13:23
Misery, jij had toch FAD greenback copies?

Het schijnt dat Tayden (http://www.taydenspeakers.co.uk/) erg goede greenback stijl speakers maakt.

Roel66
14 januari 2012, 00:35
ik heb een combi van v30ers en g30Heritage in mn marshallkast zitten
meteen ook maar dikkere kabels erin gesoldeert (maakt echt verschil)en de v30 in serie ,parralel geschakeld aan de G30 Heritage in serie zodat de speakers elkaar niet kleuren zeg maar
ik moet zeggen dat dit wel een hele lekkere combi is met de V30 onderin
wat blaast dat lekker

muziekschuur
14 januari 2012, 02:56
Ik heb hier een mooi Bagend 2x12 cabinet. In het cabinet is een schuin schot geplaatst (niet zichtbaar van buiten uit). Dit gesloten cabinet klinkt onwijs lekker. Ik heb het idee dat veel cabinetten lichter gemaakt kunnen worden maar wel strakker kunnen klinken met een tussenschot. Daardoor kan ook de plaatmateriaaldikte beperkt gehouden worden.

Het 2x12 cabinet van Bagend is zeker niet te zwaar.

Misery Signals
14 januari 2012, 19:10
Misery, jij had toch FAD greenback copies?

Het schijnt dat Tayden (http://www.taydenspeakers.co.uk/) erg goede greenback stijl speakers maakt.

Hey,

Ik had Greenblacks ja... Tot er eentje de geest gaf en mijn amp erin meesleurde. Gelukkig was het niet erg met de amp, maar wel één kapotte Greenblack, de tweede was gespaard gebleven.
De Greenblack is 50 watt peak, niet RMS. Dus twee Greenblacks onder een Soldano SLO op volume was geen goed idee. Miscommunicatie tussen FAD en mij. Eigen FAD speakers worden trouwens nu niet meer aangeboden.

Tayden maakte inderdaad de Greenblacks, meer nog, de FAD Greenblacks waren gewoon herlabelde Tayden True Brits van 25W RMS. Dat heeft Tayden me gisteren gemailed.

Ik wil vier speakers plus één speaker om in mijn Isocab te zetten. Die True Brits in mijn kast vormen samen 100W RMS dus dat is net genoeg. In mijn Isocab is dat maar één enkele 25w, da's iets te weinig.

Ik denk dat ik voor de Jensen Falcons ga gaan.

http://jensentone.com/jc12-50f.php

http://www.tubeampdoctor.com/images/products/thumbs/C12FALCON(1)---x_640-y_480.jpg

MS