PDA

View Full Version : Het grote speaker- en speakerkasten topic



Pagina's : 1 [2] 3 4 5

Liquid_Metal
11 maart 2010, 22:10
Door die 12x 12" speakers verdeeld over 3 cabs krijg je een heel verdeeld en breed geluid. En om dat de hele rotzooi ook nog in stereo staat aangesloten krijg je extra diepte met chorus in geschakeld. Ik kan me niet indenken nog terug te moeten naar minder dan dit. En ondanks de 2tops die elk 100watts kunnen leveren kan ik toch fluisterstil spelen zonder dat ik kwaliteit in geluid moet inboeten.

Talking about a wall of sound :). Maar daar heb ik echt geen ruimte voor. Het lijkt me uiteraard wel erg cool.
Mijn voornaamste doel om een nieuw cabinet te kopen is de mogelijkheid om thuis in stereo te spelen. Uiteraard klinken ze dan niet hetzelfde maar nu speel ik stereo over 1 cabinet. Dat is gewoon niet lekker. 2 cabs spreiden de boel lekker en dat zal voor mij veel toevoegen. Het feit dat ik dan, na 1½ jaar, eindelijk een kwaliteitscabinet heb heeft natuurlijk ook veel waarde.

Thiez
11 maart 2010, 22:16
Misschien moet je eens kijken naar de engl 212 vertical? Mijn gitaar leraar speelt met 2 van deze verticale 2x12 kastjes en een 4x12 engl. Geweldig stereobeeld en toch nog een 4x12 erbij voor de punch en diepte.

macwilliams
11 maart 2010, 22:20
Hiervoor speelde ik met een H&K attax 200 stereo top met ingebouwde chorus, reverb over een behringer cab met bugera speakers. De cab had ik dus stereo aangesloten en dat klonk briljant!

Niet als een buizen amp, dat niet maar ik ben tot nu overtuigd dat er geen enkele andere transistor amp beter klinkt!

Als je stereo wilt spelen kan dat makkelijk met een 4*12 kast. Echt heel lekker !!

Liquid_Metal
11 maart 2010, 22:33
Ik heb de boel wel eens op 2 cabs aangesloten en dan met een paar meter er tussen, of soms ga ik op een halve meter van de speakers zitten en DAN hoor je hoe stereo het kan zijn. Met slechts 30 cm tussen beide speakers merk ik dat niet en heb ik niets aan de pingpong delay en ultra wide stereo chorus. Een 2e cab gaat daarin veel toevoegen.

Henri H
11 maart 2010, 22:45
..... En ondanks de 2tops die elk 100watts kunnen leveren kan ik toch fluisterstil spelen zonder dat ik kwaliteit in geluid moet inboeten.Dat kan ik beamen, heb even die stacks uit mogen proberen, maar inderdaad fluisterstil en een briljante sound, zowel de JCM 900 als ook de ENGL.

Thiez
11 maart 2010, 22:48
Ik ben nog steeds heel benieuwd naar die mooie engl steve morse. Lijkt me ook een geweldig dingetje. Stuk complexer dan mijn blackmore wat aan de ene kant een voordeel is in mogelijkheden maar andere kant een nadeel omdat ik wel van lekker simpel houd.

macwilliams
11 maart 2010, 22:54
Ik ben nog steeds heel benieuwd naar die mooie engl steve morse. Lijkt me ook een geweldig dingetje. Stuk complexer dan mijn blackmore wat aan de ene kant een voordeel is in mogelijkheden maar andere kant een nadeel omdat ik wel van lekker simpel houd.

De SM is eigenlijk niet zo gecompliceerd hoor, gewoon een fijne amp.

Nielsje
11 maart 2010, 23:08
In het kader van verkloot een quote:


SM is eigenlijk niet zo gecompliceerd hoor, gewoon fijn,

caliban
11 maart 2010, 23:19
Ik betwijfel of het als metalband niet-gecompliceerd is om een album met een symfonisch orkest op te nemen...

HaroldA
11 maart 2010, 23:19
Vandaag met m'n JCM 800 1960A met oude G12-65's gerepeteerd ipv de 1960A met T75's die eerst in het hok stond.

Zijn toch erg gave speakers! :ok: Dik, vet, blazen!

Thiez
11 maart 2010, 23:25
haha ja ok het is nog geen engl SE maar toch 23 knoppen ten opzichte van mijn 9 knoppige blackmore.
Het is wel een voordeel dat de SM aparte eq's heeft. Heb wel zitten twijfelen om over te stappen naar steve morse of invader100 maar vind me blackmore toch wel erg lekker klinken en denk dat die ook zeker nog wel een tijdje blijft, zoniet altijd.

Henri H
11 maart 2010, 23:39
Hé Harold, heb gisteren ook samen met de drummer van onze band gerepeteerd met de HOOK en m'n 1960B met G12-65's.
Ik had de neiging om m'n Eureka-topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130720) te bumpen gisteravond, heerlijk dik vet blazen. :D :rockon:

macwilliams
12 maart 2010, 06:33
In het kader van verkloot een quote:

...........:o

Liquid_Metal
12 maart 2010, 17:41
Misschien moet je eens kijken naar de engl 212 vertical? Mijn gitaar leraar speelt met 2 van deze verticale 2x12 kastjes en een 4x12 engl. Geweldig stereobeeld en toch nog een 4x12 erbij voor de punch en diepte.

Die is inderdaad best cool. Handelbaar, toch een goed geluid als je er recht voorstaat en nog goedkoper dan de liggende variant (of is deze slechter?).

Thiez
12 maart 2010, 17:47
hij is idd 50 euro goedkoper. Ik zou wel de vintage 30 pakken. Bij deze is de kwaliteit van de kast beter.

Liquid_Metal
12 maart 2010, 18:06
In vergelijking met de V60 bedoel je? Was ik sowieso van plan, die speakers bevallen me héél erg :).
Ik zie op marktplaats een 212VH (gewone dus) staan, als nieuw, voor 400 euro. Misschien eens op reageren :) (hoewel ik daar wss nog niet genoeg $$$ voor heb :soinnocent:)

WillemdaGuide
25 maart 2010, 15:39
Hé Harold, heb gisteren ook samen met de drummer van onze band gerepeteerd met de HOOK en m'n 1960B met G12-65's.
Ik had de neiging om m'n Eureka-topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130720) te bumpen gisteravond, heerlijk dik vet blazen. :D :rockon:

Yes, soms moeten dingen zo zijn, aangezien ik 2 slashcabs, dus met V30's had, en er een goed bod kwam op één, en tergelijkertijd een JCM800 met G12-65's werd aangeboden heb ik gisteren 3 uur in de auto gezeten voor mijn nieuwe cab,

Na Henri's cab getest te hebben was ik wild over die 65 watters, en hoewel het gisteren al wat laat was, direct even op volume getets op mijn DSL50, heerlijke combi, en mi voor die amp net weer iets beter dan de V30 cab.
:blast:

Thiez
25 maart 2010, 17:35
tof willem! ik ben ook nog steeds benieuwd naar zo een cab. Ik ben momenteel erg tevreden met de sound van mijn 1960ax kast. Maar het moet vast altijd beter kunnen ;)

Henri H
25 maart 2010, 20:04
Gefeliciteerd Willem!
Volgens mij stond er eentje op Marktplaats toch?
Heb jij die gekocht?

@Thiez: Greenbacks klinken ook prima met Marshall-achtige amps, en blijkbaar ook met jou ENGL.
Als die sound je bevalt zou ik me niet gek laten maken door op zoek te gaan naar 65's.
Als mijn HOOK ook goed had geklonken op mijn Greenbacks kast, had ik ook geen behoefte aan een andere kast gehad.
Ik twijfel nog steeds heel erg of ik mijn Greenbacks kast wel wil verkopen.

Misery Signals
25 maart 2010, 20:15
Heb mijn Legacy cabje kapotgespeeld en dit verkocht. Naast mijn twee Orange V30 kasten heb ik deze vandaag bijgekocht: Soldano 4x12 in rode snakeskin optiek, voor onder de Soldano SLO100.

http://www.thekingofstring.net/Amps_bestanden/image027.jpg

MS

Thiez
25 maart 2010, 21:34
Legacy kapot gespeeld en toen nog verkocht? :P dat waren die FAD speakers toch?
Wat voor speakers zitten in de soldano?

Misery Signals
25 maart 2010, 21:53
Ja, er is één FAD speaker kapot, de eerste van de twee in serie. heeft de piek opgevangen en niet doorgegeven, want de tweede werkt nog perfect.

In de Soldano 4x12 zouden Eminence Legends voor Soldano moeten zitten, de V1216. Ze zijn in alle geval niet los te koop.

Hij is van een vriend geweest die er een Orange Rockerverb had opstaan. Ik ben hem ooit nieuw met hem gaan kopen dus dat zullen dezelfde speakers wel zijn.

MS

Liquid_Metal
26 maart 2010, 09:47
Jongens, VHT schijnt een goed merk te zijn. Hoe zou dit cabinet (http://www.thomann.de/nl/vht_avgt412c.htm) zijn? Hij is niet echt duur.

MarkV
26 maart 2010, 10:27
Jongens, VHT schijnt een goed merk te zijn. Hoe zou dit cabinet (http://www.thomann.de/nl/vht_avgt412c.htm) zijn? Hij is niet echt duur.

VHT was een goed merk, totdat e.o.a. chinees bedrijf er met de naam vandoor ging. Dus dit is wss een goedmerk chinees cabje (hoeft niks mee mis te zijn, ken het niet), maar niet het VHT die je verwacht.

Liquid_Metal
26 maart 2010, 10:47
VHT was een goed merk, totdat e.o.a. chinees bedrijf er met de naam vandoor ging. Dus dit is wss een goedmerk chinees cabje (hoeft niks mee mis te zijn, ken het niet), maar niet het VHT die je verwacht.

VHT schijnt nu inderdaad Freyette te heten. Ik kon het me ook niet voorstellen, een 'goed' cabinet voor zo'n prijsje. Dan kan Mesa Boogie wel inpakken met z'n 1300 euro :P.

Henri H
26 maart 2010, 11:12
't Ziet er wel goed uit!

Er zitten "VHT ChromeBack 1260"-speakers in (vermoed ik), geen idee of dat wat is.
Zeker een leuk prijsje, wel zwaar: 43 kg, op 2 kilo na even zwaar als een Bogner 4x12.

Thijssie
26 maart 2010, 11:55
VHT schijnt nu inderdaad Freyette te heten. Ik kon het me ook niet voorstellen, een 'goed' cabinet voor zo'n prijsje. Dan kan Mesa Boogie wel inpakken met z'n 1300 euro :P.
Wat is "goed"?

Een Gibson LP is niet per definitie beter dan een Fender Stratocaster, toch is een LP over het algemeen duurder omdat de constructie lastiger te bouwen is.

Voor speakercabinetten kun je makkelijk dezelfde vergelijking maken....

Misery Signals
27 maart 2010, 03:39
Vergeet gewoon het merk VHT dat erop staat. 275€? Dit is 9/10 een crapspeaker in de lijn van Behringer/Bugera.

MS

macwilliams
27 maart 2010, 05:19
In de Soldano 4x12 zouden Eminence Legends voor Soldano moeten zitten, de V1216. Ze zijn in alle geval niet los te koop.

Bedoelje deze?


http://www.tonetronix.com/pc/Eminence-Legend-V1216-V128-Guitar-Speaker/Eminence-12-Inch-Guitar-Speakers/Eminence-12-Inch-Guitar-Speakers.html

macwilliams
27 maart 2010, 09:30
Nou zat ik zo rond te kijken bij die celestion speakers, maar het valt mij op dat die blauwe van 15watt best wel heel erg duur is. Zelfs de 20watt heritage greenback is maar bijna de helft. Het zal ongetwijfeld een reden hebben maar ik had best wel wat beredeneringen hierover willen lezen. Ik heb zo mijn gedachtes maar.... Ik weet ook niet goed hoe ik dit moet vragen maar...

Heh... Wat vinden jullie en vooral waarom? En hoe zijn je ervaringen ?

Misery Signals
27 maart 2010, 12:04
Dat zijn die Alnico Blues, die een dure maar noodzakelijke upgrade in vox amps vormt. Geef mij maar een Greenblack of FAD Greenblack. Je hebt trouwens ook een Gold version dacht ik.

MS

Misery Signals
27 maart 2010, 12:07
Bedoelje deze?


http://www.tonetronix.com/pc/Eminence-Legend-V1216-V128-Guitar-Speaker/Eminence-12-Inch-Guitar-Speakers/Eminence-12-Inch-Guitar-Speakers.html

Aha, die heten V128, dat wist ik niet. Dat zouden ze inderdaad zijn, maar als ik dat cab heb, kijk ik wel eens goed. Ik heb gehoord dat ze voor Soldano zouden zijn gemod. Zo'n cab kost nieuw 1400 Euro, viel wel achterover toen ik die prijs zag.

MS

macwilliams
27 maart 2010, 12:40
€1400,-???:o
dan mogen ze wel extreem goed klinken.

Ik zou al die verschillende speakers willen proberen.

Thiez
27 maart 2010, 12:47
Het is lastig om verschillende speakers te proberen. Je hebt de doorsnee dingen en alles wat daar buiten valt moet je al los gaan kopen om te proberen.

Het schijnt dat Soldano SLO lekkerder klinkt met celestion dan met de eigen soldano kasten met eminence. Maarjah dat is natuurlijk erg smaakgebonden.

Misery Signals
27 maart 2010, 12:48
http://www.thomann.de/be/soldano_412_slant_cab_l30_bk_gitarrenbox.htm

De site zegt Soldano L30 speaker, maar ik weet niet in hoeverre die info betrouwbaar is. De Soldano site zelf geeft absoluut geen informatie en van de 2x12 heb ik al meerdere keren gelezen dat er die V128's in zaten van Eminence Legend.

MS

Misery Signals
27 maart 2010, 12:53
Het is lastig om verschillende speakers te proberen. Je hebt de doorsnee dingen en alles wat daar buiten valt moet je al los gaan kopen om te proberen.

Het schijnt dat Soldano SLO lekkerder klinkt met celestion dan met de eigen soldano kasten met eminence. Maarjah dat is natuurlijk erg smaakgebonden.
Ik bezie het wel. Moest die kast me niet bevallen, kan ik die tegen eender welke kast wel geruild krijgen.

MS

macwilliams
27 maart 2010, 13:29
Met vier eminence speakers en zes planken ben je voor ongeveer €300,- klaar....

Thijssie
27 maart 2010, 14:43
Met vier eminence speakers en zes planken ben je voor ongeveer €300,- klaar....
Ga maar eens bouwen, dan kom je tot een andere conclusie....

macwilliams
27 maart 2010, 15:58
Ga maar eens bouwen, dan kom je tot een andere conclusie....

Goed dan..... Wedden dat ik ruim onder de €1400 blijf....

@MS,
trek je er niks van aan het was een geintje. :D
ze gebruiken daar bij soldano heel resonant tolex met tone chambers.

*mac houd het niet meer droog*



Ook grapje.

Thijssie
27 maart 2010, 16:55
Goed dan..... Wedden dat ik ruim onder de €1400 blijf....
Aangenomen!

Je krijgt een euro van me als het lukt :seriousf:

macwilliams
27 maart 2010, 17:02
Aangenomen!

Je krijgt een euro van me als het lukt :seriousf:
Die euro kun je afschijven :D dat win ik bij voorbaat. :ok:

Thiez
27 maart 2010, 17:17
als je dan afspreekt dat hij het verschil krijgt tussen zijn cab en de nieuwprijs van soldano ;)
Dan loop je goed binnen mac. Soldano prijzen vind ik vaak echt niet normaal.

macwilliams
27 maart 2010, 17:21
als je dan afspreekt dat hij het verschil krijgt tussen zijn cab en de nieuwprijs van soldano ;)
Dan loop je goed binnen mac. Soldano prijzen vind ik vaak echt niet normaal.

Ik weet zeker dat wanneer ik een goede tekening heb zelf zo een cab kan maken. Alleen dat bekleden met tolex heb ik geen ervaring mee.

Misery Signals
27 maart 2010, 17:34
Het is al goed :)

Ik vind 1400 zelf ook veel voor een cabinet... Het zal ongetwijfeld wel een erg goed cab zijn. Maar je kan toch niet verwachten dat ze onder een 3500 - +4000€ head (naargelang opties) een matching cab gaan aanbieden voor 800? Maar iets zegt me dat hij aan zijn cabs en hoe ze klinken evenveel aandacht besteedt als aan zijn heads.

MS

Henri H
27 maart 2010, 17:43
Ik zou voor €1400,- zéker geen slanted cab willen....

En waarom geen cab van €800,-?
Ik heb een 2e hands 1960B kast, heeft me €380,- gekost.
Daarop heb ik m'n HOOK aangesloten, ook geen goedkope amp.
Ik heb echt overwogen om een HOOK/Bogner 4x12 voor de HOOK te kopen, maar vond het prijsverschil absoluut niet opwegen tegen het geluidsverschil, sterker nog, de 1960 klinkt naar mijn idee zeker niet slechter.

Als je materiaal rekent + arbeidsloon, dan kom je al gauw aan €600,- (minimaal).

Edit: Het staat natuurlijk wel mooi, een SLO met een Soldano kast. :ok:

Misery Signals
27 maart 2010, 18:04
Euh, ik heb hem niet nieuw gekocht. De prijs van de head is duurder dan de rest, waarom het cab dan ook niet? Natuurlijk, de prijzen tussen materiaal en afgewerkt product zijn wel iets groter dan bij bv Marshall.
Ik wilde net wel een slanted cab onder deze head voor een heldere sound. Ik heb al twee rechte kasten.

MS

Henri H
27 maart 2010, 18:22
Klinkt een rechte kast dan minder helder?

Misery Signals
27 maart 2010, 19:39
Vind ik wel. Een rechte kast heeft meer bass omdat de kast iets groter is.

MS

Henri H
27 maart 2010, 20:00
Ja, maar meer bas hoeft niet te beteken dat ie minder helder klinkt denk ik.

JohnLord
27 maart 2010, 20:07
De inhoud van A en B zijn gelijk (kun je eenvoudig narekenen), het verschil in geluid wordt denk ik veroorzaakt door een verschil in spreiding en een verschil in resonantie doordat de A een baffle in twee stukken heeft.

toneblo
27 maart 2010, 20:19
Ja, maar meer bas hoeft niet te beteken dat ie minder helder klinkt denk ik.

+1! Nu dus nog een balans vinden tussen je hoog, midden en laag, dan heb je wel een strak cab!

Misery Signals
27 maart 2010, 20:21
Euh, is die inhoud gelijk? Dat is toch niet waar? als je B als een balk ziet, is er bij A vooraan bovenste helft toch een spies weg? Het geluid van A komt helderder in mijn oren als een B, ook al omdat het bovenste deel naar boven wijst. Ik vind dat bas en hoog wel interactief op elkaar reageren bij dezelfde cabs angled en straight.

MS

Henri H
27 maart 2010, 20:56
Het maakt ook nog uit waar je staat t.o.v. de kast.
Als je er b.v. 2 m. pal voor staat ervaar je wellicht met een A-kast wat meer hoog dan bij een B-kast, puur omdat de bovenste speakers v.d. A-kast schuin naar boven staan.
Sinds een paar weken zet ik m'n B-kast dusdanig neer dat ik er zo'n anderhalve meter naast en voor sta.
Het geluid richt zich precies tussen de bassist en de andere gitarist v.d. band in, die dus ook niet het directe geluid ervaren.
Dit geeft dus niet het directe geluid v.d. kast weer, maar ik ervaar toch een zeer aangename sound, en hoor beter de totaalmix v.d. band, incl. mezelf zonder bloedende oren. ;)

Dat de inhoud van een A- en B-kast gelijk is lijkt me ook onwaarschijnlijk.

JohnLord
27 maart 2010, 22:26
Euh, is die inhoud gelijk? Dat is toch niet waar? als je B als een balk ziet, is er bij A vooraan bovenste helft toch een spies weg? Het geluid van A komt helderder in mijn oren als een B, ook al omdat het bovenste deel naar boven wijst. Ik vind dat bas en hoog wel interactief op elkaar reageren bij dezelfde cabs angled en straight.

MS

De achteroverliggende baffle van de B zorgt voor eenzelfde afname van de inhoud.

Liquid_Metal
27 maart 2010, 22:59
Ik hou me even afwezig van de discussie jongens, maar ik heb Guitar King gemaild met de vraag of ik 3 cabs kan uitproberen: Kool & Elfring, Mesa Boogie en Engl. Allen 412. Dat zijn, misschien met Bogner erbij, de laatste cabs die ik voorlopig wil testen en waar ik mijn keuze van wil laten afhangen. Natuurlijk zijn er nog veel meer cabinets, maar je moet ergens de grens trekken.
Volgend weekend duurt extra lang dus dat lijkt me een mooie gelegenheid om daar naartoe te gaan. Ik ga naar mijn vriendin toe die in Maastricht woont, dus dat maakt Boekel (Eindhoven) iets dichterbij. Jullie horen van me!!

laccio
28 maart 2010, 12:51
wat is zo ongeveer de beste cab dat ik tweedehands kan vinden voor een 150-200 euro?

liefst V30 als dat gaat voor die prijs.

en is een 4x12cab zo beduidend beter dan 2x12?
ik speel vooral metalcore:p

marter544
28 maart 2010, 12:55
Ik denk eigenlijk dat er maar 1 V30 cab bestaat die je voor die prijs kan krijgen.. De hb van thomann.

Liquid_Metal
28 maart 2010, 12:55
wat is zo ongeveer de beste cab dat ik tweedehands kan vinden voor een 150-200 euro?

liefst V30 als dat gaat voor die prijs.

en is een 4x12cab zo beduidend beter dan 2x12?
ik speel vooral metalcore:p

412 is vooral harder en schijnt meer donderend laag en meer druk te geven. Maar ze zijn ook veel zwaarder en voor 150 ga je vast geen goeie vinden.
Voor 200 euro kun je bij thomann.de kijken naar de harley Benton 212 met Vintage 30 speakers. Ik heb 'm ook en klinkt best goed. Blijft niet overeind naast een Egnater of Orange, maar het werkt.

laccio
28 maart 2010, 14:07
412 is vooral harder en schijnt meer donderend laag en meer druk te geven. Maar ze zijn ook veel zwaarder en voor 150 ga je vast geen goeie vinden.
Voor 200 euro kun je bij thomann.de kijken naar de harley Benton 212 met Vintage 30 speakers. Ik heb 'm ook en klinkt best goed. Blijft niet overeind naast een Egnater of Orange, maar het werkt.



2x12 cabs hebben ook altijd een vrij goeie resale value, niet? en welke mogelijkhede heb ik als V30 een absolute vereiste is? welke speakers zijn nog heel goed?

toneblo
28 maart 2010, 14:15
Scumbag's!

Misery Signals
28 maart 2010, 14:57
Het schijnt dat Soldano SLO lekkerder klinkt met celestion dan met de eigen soldano kasten met eminence. Maarjah dat is natuurlijk erg smaakgebonden.
Ik heb de kast hier staan, opende ze en er bleken vier Marshall Vintage (30) speakers in te zitten. Het klinkt wel beestig goed.
Ik weet nog altijd niet hoe het met Eminences klinkt, maar ik ga deze Celestions eruit gooien en Eminences bestellen. Heb al V30 cabs genoeg.

MS

Thiez
28 maart 2010, 15:27
dan is hij niet orgineel waarschijnlijk. Vermoed dat soldano geen marshall speakers in zijn kast doet. Dan zou hij ze in ieder geval laten herlabelen denk ik :P
Maar ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen van het verschil tussen celestion en eminence. Ben al een tijdje heel erg benieuwd naar dat verschil. Sommige zweren bij celestion andere weer bij eminence. Is toch wel een strijd met elkaar die merken.

Misery Signals
28 maart 2010, 15:30
Ik heb enkel maar Celestions gehad. Ik ga eerst wel die andere speakers verpatsen alvorens ik Eminences koop :)

MS

laccio
28 maart 2010, 21:11
een Hughes&Kettner 4x12 cab met Rockdriver speakers voor 150 euro. Is dat niet goed? of zijn V30's echt zo duidelijk beter?

Liquid_Metal
28 maart 2010, 21:20
een Hughes&Kettner 4x12 cab met Rockdriver speakers voor 150 euro. Is dat niet goed? of zijn V30's echt zo duidelijk beter?

Dan koop je toch gewoon de V30's van MS? Heb je voor 300 euro een cabinet. Ik heb geen idee of H&K goeie cabinets maakt.

sjaak1990
28 maart 2010, 21:22
Goedkope 2x12 is veel beter dan een goedkope 4x12. Weet niet of goedkoop het goede woord is want voor dat geld is er eigenlijk alleen maar rotzooi te vinden helaas. Even doorsparen is slimmer, krijg je zeker geen spijt van.
Er zijn meer goede speakermerken en andere goede celestions, ligt er maar aan wat je wilt.

Misery Signals
30 maart 2010, 08:49
dan is hij niet orgineel waarschijnlijk. Vermoed dat soldano geen marshall speakers in zijn kast doet. Dan zou hij ze in ieder geval laten herlabelen denk ik :P
Maar ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen van het verschil tussen celestion en eminence. Ben al een tijdje heel erg benieuwd naar dat verschil. Sommige zweren bij celestion andere weer bij eminence. Is toch wel een strijd met elkaar die merken.
Ik heb een mail teruggehad van Bill Sundt, Soldano tech.
De Marshall Vintages zijn niet de originele speakers, maar in de tijd (2001-2002) dat de Red Lizard 4x12 gemaakt werd die ik heb, kwamen de Soldano Kasten wel met V30's.
Heb snel ff opgezocht, en die Marshall Vintage zijn wel degelijk herlabelde V30's.
http://www.marshallforum.com/cabinets-speakers/3210-wanted-marshall-g12-16ohms-vintage-celestion-2-8ohms.html

Die H&K Vortex/Warp7 cabs met Rockdrivers zijn super goed voor hun geld. Heb er jaren eentje in' t repetitiehok gehad.

MS

Thiez
30 maart 2010, 10:34
Ok ik heb zelf de cabs nooit kunnen testen helaas. Maar had het meerdere keren gelezen dat de soldano's met celestions beter klinken dan eminence.

------------

Ik heb al een tijdje mijn K&E 212 cabinet te koop staan zonder veel reactie. Ik kreeg vandaag een ruilvoorstel om mijn K&E inc flightcase te ruilen voor een Bogner OS met beschermhoes.
Wat denken jullie? Doen of niet?

Misery Signals
30 maart 2010, 11:45
Mijn Oranges zijn ideaal voor het betere smijt- en beukwerk, maar na repetitie kan ik nu al zeggen dat die Soldano de beste allround 4x12 is die ik ooit gehad/gehoord heb. Super gebalandeerd in laag, mid hoog.

MS

Liquid_Metal
30 maart 2010, 11:46
Ik ga vrijdag naar Guitar King in Boekel om wat cabinets te testen. Welke zeker aan bod komen zijn de Mesa Boogie Rectifier (V30), Engl PRO 412 (V30) en Kool & Elfring XLs V30.
Aan de hand van die drie en de vijf die ik al getest heb ga ik mijn keuze maken. Er is nog veel meer mogelijk maar ik wil hier de grens trekken. Ook qua speakers blijf ik lekker bij V30, want dat is het beste dat ik heb gehoord. Via youtube heb ik ook vergelijkingen gekeken en dan blijf ik bij V30.

Dus als Thiez nog even wacht tot zaterdag, misschien komt de K&E wel het beste uit de test en dan kunnen we een mooie deal maken. Sowieso ga ik voor een 212. Ik heb geen idee of de Bogner beter is voor jou, want ik heb nooit een Bogner in m'n vergelijking meegenomen.

iWishmaster
30 maart 2010, 11:51
@liquid:

Waarom ga je 4x12's testen en een 2x12 kopen?

Liquid_Metal
30 maart 2010, 12:27
@liquid:

Waarom ga je 4x12's testen en een 2x12 kopen?

Omdat ze niet alle modellen die ik wil vergelijken in 212 hebben. En ik denk dat als ik twee 412's vergelijk, dat in hetzelfde model redelijk overeenkomt met de 212.
Als ze alledrie die kasten in 212 (zouden) hebben had ik dat getest.

iWishmaster
30 maart 2010, 12:33
Omdat ze niet alle modellen die ik wil vergelijken in 212 hebben. En ik denk dat als ik twee 412's vergelijk, dat in hetzelfde model redelijk overeenkomt met de 212.Als ze alledrie die kasten in 212 (zouden) hebben had ik dat getest.

Dat is absoluut niet waar ... Ik vond de K&E 2x12 enorm ruk en de 4x12 best aardig. De XXL is weer anders (heb ik niet getest, maar kan me voorstellen dat het verschil tussen de 4x12 xxl met de 2x12 nog groter is). Bij Orange precies andersom: 2x12 erg lekker, 4x12 teveel van het goede. Bogner 4x12 en 2x12 zijn verschillend qua sound, maar vond ik beide erg goed.

Test ook het huismerk Kingcab eens. Zijn zeer goede 2x12's imho!

sjaak1990
30 maart 2010, 13:00
Ok ik heb zelf de cabs nooit kunnen testen helaas. Maar had het meerdere keren gelezen dat de soldano's met celestions beter klinken dan eminence.

------------

Ik heb al een tijdje mijn K&E 212 cabinet te koop staan zonder veel reactie. Ik kreeg vandaag een ruilvoorstel om mijn K&E inc flightcase te ruilen voor een Bogner OS met beschermhoes.
Wat denken jullie? Doen of niet?

Niet doen!
Ik heb de cabs naast elkaar gehoord, echt direct en ik vond de K&E veel beter, de bogner te bombastisch laag, rommelig, hij kon gewoon niet tegen de K&E op.

sjaak1990
30 maart 2010, 13:03
Dat is absoluut niet waar ...

Test ook het huismerk Kingcab eens. Zijn zeer goede 2x12's imho!

+1
Probeer gewoon 2x12's te testen, ze hebben er als het goed is erg veel staan.

iWishmaster
30 maart 2010, 13:05
Niet doen!
Ik heb de cabs naast elkaar gehoord, echt direct en ik vond de K&E veel beter, de bogner te bombastisch laag, rommelig, hij kon gewoon niet tegen de K&E op.

Wel doen!
Ik heb de cabs naast elkaar gehoord. De K&E is kil, steriel, weinig laag en voegt niks toe. De Bogner is veel warmer, vintage en lekker punchy, daar kon de K&E niet tegenop.

Smaken verschillen: testen dus. Bogner zal waarschijnlijk tweedehands makkelijker te slijten zijn (toch een beter bekende naam). Wel is de K&E compacter en lichter, dus stukken handzamer (alhoewel met flightcase erom betwijfel ik dat ook ...).

Liquid_Metal
30 maart 2010, 13:46
Dat is absoluut niet waar ... Ik vond de K&E 2x12 enorm ruk en de 4x12 best aardig. De XXL is weer anders (heb ik niet getest, maar kan me voorstellen dat het verschil tussen de 4x12 xxl met de 2x12 nog groter is). Bij Orange precies andersom: 2x12 erg lekker, 4x12 teveel van het goede. Bogner 4x12 en 2x12 zijn verschillend qua sound, maar vond ik beide erg goed.

Test ook het huismerk Kingcab eens. Zijn zeer goede 2x12's imho!

Als ze ze hebben zal ik idd 212 cabs proberen :).

iWishmaster
30 maart 2010, 14:18
Als ze ze hebben zal ik idd 212 cabs proberen :).

Ga gewoon op je oren af en trek zo min mogelijk conclusies mbt merken is mijn advies. Vraag ook om advies en leg duidelijk uit wat je zoekt: ze weten bij Guitarking wel het één en ander (objectief!) te vertellen.

Thiez
30 maart 2010, 14:20
De ruildeal van K&E tegen bogner gaat waarschijnlijk niet door. De verkoper wilde nog 100 euro extra hebben van mijn kant uit. 1 op 1 had ik waarschijnlijk wel gedaan. maar voor 100 euro extra vind ik het te gek worden. Een K&E kost 700 euro plus een flightcase van 180 euro erbij. En dan begint hij over de verkoopwaarde ervan.
Ik snap best dat K&E minder makkelijk slijt 2e hands dan bogner en de prijs van K&E dus ook lager ligt. maar ik vind ruilen + nog eens 100 euro van mijn kant wat te gek.

Misery Signals
30 maart 2010, 14:23
Plus... ik heb de indruk dat de markt voor die Bogner OS cabs wat verzadigd begint te geraken. Waar mensen eerst elkaar bijna vertrappelden om er eentje (tweedehands) te hebben, blijven ze nu vaak gewoon te koop staan...

MS

Liquid_Metal
30 maart 2010, 14:25
Ga gewoon op je oren af en trek zo min mogelijk conclusies mbt merken is mijn advies. Vraag ook om advies en leg duidelijk uit wat je zoekt: ze weten bij Guitarking wel het één en ander (objectief!) te vertellen.

Ik ga het proberen. Kritisch luisteren ben ik wel goed in, hopelijk vind ik een goed resultaat.


De ruildeal van K&E tegen bogner gaat waarschijnlijk niet door. De verkoper wilde nog 100 euro extra hebben van mijn kant uit. 1 op 1 had ik waarschijnlijk wel gedaan. maar voor 100 euro extra vind ik het te gek worden. Een K&E kost 700 euro plus een flightcase van 180 euro erbij. En dan begint hij over de verkoopwaarde ervan.
Ik snap best dat K&E minder makkelijk slijt 2e hands dan bogner en de prijs van K&E dus ook lager ligt. maar ik vind ruilen + nog eens 100 euro van mijn kant wat te gek.

Hij verkoopt vanzelf toch wel. Soms duurt het wat langer, maar als je eigenlijk niet wilt ruilen moet je dat niet doen. Ik heb een ruildeal aangeboden gekregen voor een gitaar (gesloten beurs) maar heb die gitaar eigenlijk niet nodig :P.

sjaak1990
31 maart 2010, 00:54
Wel doen!
Ik heb de cabs naast elkaar gehoord. De K&E is kil, steriel, weinig laag en voegt niks toe. De Bogner is veel warmer, vintage en lekker punchy, daar kon de K&E niet tegenop.

Smaken verschillen: testen dus. Bogner zal waarschijnlijk tweedehands makkelijker te slijten zijn (toch een beter bekende naam). Wel is de K&E compacter en lichter, dus stukken handzamer (alhoewel met flightcase erom betwijfel ik dat ook ...).

Smaken verschillen inderdaad. Ik vind juist dat een kast redelijk kil en steriel moet zijn want ik wil het geluid van mijn amp en gitaar. De Bogner kleurt het geluid heel erg, voegt warmte toe, en klinkt inderdaad vintage maar met een vintage versterker wordt het dan bijvoorbeeld wel heel vintage. Clean vond ik hem wel mooi klinken en gaf veel druk maar met een randje al gauw te vuil, maar proberen is sowieso handig. Vind het geen slechte kast, hij kan alleen het geweld van mijn Brunetti niet aan.

Thiez
31 maart 2010, 10:34
Dat is 2x12 brunetti kastje met jensen's? Die lijkt me ook wel erg gaaf, lekker compact.
Maar goed het speelt beetje door mijn hoofd zelf kastje te bouwen. Aangezien ik hem thuis gebruik onder mijn blackstar. Ik heb nu mijn K&E op zijn kant staan maar ben dus eigenlijk van plan beetje engl vertical 212 te bouwen ofzo.
Zijn er eigenlijk nog meer merken die verticale 2x12's maken?

Henri H
31 maart 2010, 10:44
Ik denk dat Sjaak z'n Brunetti (Mercury?) amp bedoelt.
Mesa Boogie heeft/had ook verticale 2x12 cabs.

http://www.submergentmusic.com/studio/gearpics/2x12.jpg

Thiez
31 maart 2010, 10:48
ah natuurlijk, ik vatte de zin anders op. Gave amp trouwens! uitgeprobeerd bij guitarking maar dat scheurde als een malle. Hoewel ik hem met boost aan bijna altijd lekkerder vond klinken.

Bedankt voor de tip van mesa. Zoiets ben ik idd van plan te kopen/maken voor onder mijn blackstar HT-5 thuis. Ik vind alleen die grill van mesa en van engl heel jammer. zeker onder blackstar en thuis in me kamer heb ik liever een mooi speakerdoekje ervoor.

Marc Oblivian
31 maart 2010, 10:48
Engl heeft ook verticale 2x12

sjaak1990
31 maart 2010, 12:18
Dat is 2x12 brunetti kastje met jensen's? Die lijkt me ook wel erg gaaf, lekker compact.
Maar goed het speelt beetje door mijn hoofd zelf kastje te bouwen. Aangezien ik hem thuis gebruik onder mijn blackstar. Ik heb nu mijn K&E op zijn kant staan maar ben dus eigenlijk van plan beetje engl vertical 212 te bouwen ofzo.
Zijn er eigenlijk nog meer merken die verticale 2x12's maken?

Koch maakt of maakte ook verticale 2x12's. Een kast zelf bouwen is wel een gok. Als je kijkt naar de kleine constructie verschillen tussen cabs met ongeveer dezelfde specs en als je dan hoort hoe groot het verschil is.

Ik heb een Brunetti 2x12 met v30's, ben er heel erg tevreden mee. Voor mij is het tot nu toe de beste 2x12 die ik gehoord heb. Hij heeft veel diepte in het geluid voor een 2x12, erg strak, In mijn oren een beetje een mix tussen de strakheid van een mesa 2x12, en qua hoog en mids zit hij een beetje in tussen K&E en Orange, wat meer in your face dan K&E maar ook weer niet zo als Orange.
Heb Bogner, Orange, Kool&Ellfring, Guitar King, Mesa enzenz gehoord.
Ik heb ook een Brunetti 2x12 met Jensens gehad maar vond de v30's toch lekkerder.


Ik denk dat Sjaak z'n Brunetti (Mercury?) amp bedoelt.


Helaas geen Mercury die heb ik (nog) niet. Heb een xl r-evo.

iWishmaster
31 maart 2010, 12:26
Helaas geen Mercury die heb ik (nog) niet. Heb een xl r-evo.

Zijn de mercury en xl r-evo niet compleet verschillende versterkers? De Mercury redelijk vintage en de evo een vrij moderne brute metal-amp?

Liquid_Metal
31 maart 2010, 16:04
Smaken verschillen inderdaad. Ik vind juist dat een kast redelijk kil en steriel moet zijn want ik wil het geluid van mijn amp en gitaar. De Bogner kleurt het geluid heel erg, voegt warmte toe, en klinkt inderdaad vintage maar met een vintage versterker wordt het dan bijvoorbeeld wel heel vintage. Clean vond ik hem wel mooi klinken en gaf veel druk maar met een randje al gauw te vuil, maar proberen is sowieso handig. Vind het geen slechte kast, hij kan alleen het geweld van mijn Brunetti niet aan.

Dat had ik me nog niet gerealiseerd. Misschien wil ik ook juist wel een kil cabinet. We zullen zien :).


Engl heeft ook verticale 2x12

Als ik kil fijn vind (Engl schijnt kil te zijn) lijkt die me ook zeker interessant.

Mr. Dynamite
31 maart 2010, 17:55
Bedankt voor de tip van mesa. Zoiets ben ik idd van plan te kopen/maken voor onder mijn blackstar HT-5 thuis. Ik vind alleen die grill van mesa en van engl heel jammer. zeker onder blackstar en thuis in me kamer heb ik liever een mooi speakerdoekje ervoor.

Koch heeft ook een verticale 2x12, en Mesa heeft tegenwoordig ook een speakerdoekje hoor ;)

Henri H
1 april 2010, 08:22
De nieuwe Mesa: :lovelove::lovelove::lovelove:

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Guitar%20Cabinets/RECTOcabs/NEWpics-2006/2x12RectoVfnt-LG.jpg (http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Guitar%20Cabinets/RECTOcabs/Recto2x12V-LG.htm)

Thiez
1 april 2010, 10:46
Ja het zijn zeker mooie cabjes maar ze vragen er 900+ euro voor. Dat vind ik beetje veel om zo even thuis neer te zetten. Voor dat geld kun je een marshall full stack bouwen als je wilt. Ik denk dat ik toch zelf aan de bouw ga en dan een exacte kopie maak van engl 2x12 vertical. Mijn gitaarleraar heeft er zo een staan dus die kan ik wel even keer opmeten en goed bekijken hoe het in elkaar zit. En dan misschien de speakers backloaded ipv front.
Dan heeft hij misschien al minder kil en wat meer woody sound.

Liquid_Metal
1 april 2010, 11:55
Bedankt voor de tip van mesa. Zoiets ben ik idd van plan te kopen/maken voor onder mijn blackstar HT-5 thuis. Ik vind alleen die grill van mesa en van engl heel jammer. zeker onder blackstar en thuis in me kamer heb ik liever een mooi speakerdoekje ervoor.

Grappig, ik vind de grill van Engl juist briljant. Maar eigenlijk alleen in combinatie met een Engl versterker. Bij een Marshall lijkt het me ook niets.
Ik hoop stiekem dat ik de Engl goed vind klinken want dat levert zo'n mooi setje op. De Mesa lijkt me qua naam ook wat, maar die zijn toch eigenlijk te duur. Ik hoop dat ik me morgen van de namen kan afzetten en echt goed kan luisteren.

Remork1970
1 april 2010, 13:03
Waarschijnlijk hebben ze bij ENGL veel gekeken naar beeldmateriaal van Pete Townsend in actie, en gedacht: "We zullen zorgen dat dat 'm met onze spullen niet zal lukken"...

Thiez
1 april 2010, 17:45
Ik vind het onder de fireball en powerball idd wel gaaf staan (liefst de zwarte dan) maar onder de versterkers met de stangen in het front vind ik een gewoon dichte cab ook al mooier.

Liquid_Metal
2 april 2010, 21:05
Vandaag ben ik bij Guitar King in Boekel geweest. De shop is helaas niet goed te bereiken met openbaar vervoer (ruim 3 kwartier met de bus vanaf Eindhoven) maar het is een héle gave winkel met fantastische service. Ik ben heel goed geholpen en kon in het testhok zoveel en zolang herrie maken als ik wilde. Absoluut een aanrader!
Hier is wat ik getest heb, met mijn mening er per cabinet bij (op chronologische volgorde). Alles is getest met een Engl Fireball (which rocks) omdat die het meeste leek op mijn amp.

Bogner OS212 (V30): donderend laag, heel organisch, niet strak genoeg
King's Cabinet 212 (V30): custom cabinet van Guitar King. Volgens de verkoper (goeie gozer) heel veel tijd en moeite in gestoken. Hij was superstrak maar hij was mij iets te scherp en fizzy.
Kool & Elfring 212 (V30): redelijk strak en vol, goede voicing maar klinkt 'dozig'.
ENGL PRO 212 (V30): strak, veel laag en punch, heerlijke sound
Orange PPC212 (V30): dik, strak (niet zo strak als ENGL), vol, veel laag

Ook heb ik twee 412 cabinets getest.
ENGL PRO 412 (V30): súpersound. Strak, veel punch, echt mijn ding
Mesa Boogie Rectifier 412 (V30): mist presence (tophoog), klinkt 'hol'

Het leek mij duidelijk: ENGL!!! Bij vergelijken tussen de 412 en 212 bleef van de laatste maar weinig over, dus de 412 was wel echt mijn ding. Maar zonder de 1:1 vergelijking vond ik de 212 ook fantastisch klinken.
Omdat 212 hard zat kan, minder zwaar is en makkelijker te sjouwen is, denk ik toch dat ik voor een 212 ga. Ik ben er nog niet uit dus alle tips zijn welkom. Ik weet wel dat ik voor ENGL ga.
Tweede keus was de Orange en dat zou betekenen dat de Egnater Tourmaster nog steeds hoog scoort: die vond ik bij Nederland Muziek lekkerder klinken dan de Orange PPC412. In mijn oude vergelijking vond ik de Orange te dik en nu eigenlijk ook. Eigenlijk zou ik de Egnater en ENGL naast elkaar moeten testen, dat ging helaas niet. Omdat de 212 van Egnater heel anders is en ik bovendien de looks van de Egnater niet mooi vind, is de kans groot dat ik voor een ENGL ga.

Het was voor mij echt een verrassing dat ik de Mesa zo slecht vond klinken. De verkoper dacht het al.

Ook nog even mijn oude resultaten gequote. Voor de volledigheid.


Zoals beloofd ben ik vandaag cabinets wezen testen. Het was de eerste keer dus een hele openbaring. 5 cabinets getest, dik 2 uur bezig geweest. Dit zijn ze:

Marshall 1960B: strak maar niet vol
Rivera K412B (V30 speakers): niet strak maar wel vol
Egnater Tourmaster 412A (V30: strak én vol
Genz Benz G-Flex 412: fizzy, vervelende zoem in geluid; iel laag
Orange PPC412 (V30): te dik, snel dood, wel strak

Mijn oude Harley Benton V212 (V30) was ook mee: dood, fizzy, zompig. Meer aanwezig dan de Egnater, goed voor Meshuggah-stijl, maar niet voor mijn stijltje warme progmetal :P.

Lijkt me duidelijk, ik was flink overdonderd door de Egnater. Deze dus (http://www.nederlandmuziek.com/detail.asp?id=4134&produkt=Egnater%20Tourmaster%20412A). Kost 699 euro, wat ik best een mooie prijs vind.

Nu de vraag van mij: kan iemand me vertellen wat 'ie verwacht hoe ik de Mesa Boogie Rectifier en ENGL E212VH (of 4x12 voor mijn part) ga vinden? Deze had Nederland Muziek niet en ik denk dat ik voorlopig niet verder kan testen.
De looks van de Egnater staan me tegen, dus daarom zou ik graag willen weten of iemand iets zinnigs heeft te zeggen over Boogie en Engl, gebaseerd op bovenstaande smaken.

Zeer leerzaam en gezellig :).

macwilliams
2 april 2010, 21:12
Mooi dat je goed 1:1 hebt kunnen vergelijken daar. Goeie service dus, Ik herken wel wat je over die cabs zei en dat is juist waarom de engl cab afviel ondanks dat ik zelf een engl amp heb.






Het zal de leeftijd zijn.

Liquid_Metal
2 april 2010, 21:29
Dan zou ik dus als ik ouder wordt ook geen ENGL cabs meer leuk moeten vinden ;). Ik ben benieuwd.

Qua clean trouwens, was de ENGL natuurlijk niet superwarm. Maar de Fireball heeft ook niet het meest fantastische clean. Dat heeft mijn Groove Tubes Trio wel, dus ik denk dat ik een heel mooi clean neer kan zetten met het ENGL cab.

Henri H
2 april 2010, 23:19
Goeie review. :ok:

Succes met de zoektocht.

Toaster
3 april 2010, 11:24
Vandaag ben ik bij Guitar King in Boekel geweest. De shop is helaas niet goed te bereiken met openbaar vervoer (ruim 3 kwartier met de bus vanaf Eindhoven) maar het is een héle gave winkel met fantastische service. Ik ben heel goed geholpen en kon in het testhok zoveel en zolang herrie maken als ik wilde. Absoluut een aanrader!
Hier is wat ik getest heb, met mijn mening er per cabinet bij (op chronologische volgorde). Alles is getest met een Engl Fireball (which rocks) omdat die het meeste leek op mijn amp.

Bogner OS212 (V30): donderend laag, heel organisch, niet strak genoeg
King's Cabinet 212 (V30): custom cabinet van Guitar King. Volgens de verkoper (goeie gozer) heel veel tijd en moeite in gestoken. Hij was superstrak maar hij was mij iets te scherp en fizzy.
Kool & Elfring 212 (V30): redelijk strak en vol, goede voicing maar klinkt 'dozig'.
ENGL PRO 212 (V30): strak, veel laag en punch, heerlijke sound
Orange PPC212 (V30): dik, strak (niet zo strak als ENGL), vol, veel laag

Ook heb ik twee 412 cabinets getest.
ENGL PRO 412 (V30): súpersound. Strak, veel punch, echt mijn ding
Mesa Boogie Rectifier 412 (V30): mist presence (tophoog), klinkt 'hol'

Het leek mij duidelijk: ENGL!!! Bij vergelijken tussen de 412 en 212 bleef van de laatste maar weinig over, dus de 412 was wel echt mijn ding. Maar zonder de 1:1 vergelijking vond ik de 212 ook fantastisch klinken.
Omdat 212 hard zat kan, minder zwaar is en makkelijker te sjouwen is, denk ik toch dat ik voor een 212 ga. Ik ben er nog niet uit dus alle tips zijn welkom. Ik weet wel dat ik voor ENGL ga.
Tweede keus was de Orange en dat zou betekenen dat de Egnater Tourmaster nog steeds hoog scoort: die vond ik bij Nederland Muziek lekkerder klinken dan de Orange PPC412. In mijn oude vergelijking vond ik de Orange te dik en nu eigenlijk ook. Eigenlijk zou ik de Egnater en ENGL naast elkaar moeten testen, dat ging helaas niet. Omdat de 212 van Egnater heel anders is en ik bovendien de looks van de Egnater niet mooi vind, is de kans groot dat ik voor een ENGL ga.

Het was voor mij echt een verrassing dat ik de Mesa zo slecht vond klinken. De verkoper dacht het al.

Ook nog even mijn oude resultaten gequote. Voor de volledigheid.


Van waaruit is jouw startpunt bij deze beoordeling?

Wat is je referentiepunt bedoel ik . Want ik heb het idee dat je ergens begint met luisteren en dat eigenlijk alles het nooit kan worden voor je. Of je maakt een heel erg specifieke muziekstijl dat kan ook.

Liquid_Metal
3 april 2010, 12:47
Van waaruit is jouw startpunt bij deze beoordeling?

Wat is je referentiepunt bedoel ik . Want ik heb het idee dat je ergens begint met luisteren en dat eigenlijk alles het nooit kan worden voor je. Of je maakt een heel erg specifieke muziekstijl dat kan ook.

Ik weet niet of ik in woorden kan beschrijven wat ik zoek, maar ik weet als ik een geluid hoor wel of ik het geschikt vind. En zeker als ik meerdere sounds (in dit geval cabinets) naast elkaar hoor.
Mijn sound is strak, vol, veel punch en enigzins organisch. Ik ben niet echt fan van bepaalde sounds, maar ik begon met de sound van John Petrucci en Jeff Loomis (Nevermore). Vanwege Petrucci wilde ik dan ook de Mesa uitproberen. Grappig dat ik 'm zo slecht vond klinken.
Er waren daarnaast nog twee cabs die ik echt moest testen: Engl omdat ik de Engl-sound erg dig, en Kool & Elfring omdat die hoog aangeschreven staan. De laatste werd het dus niet.
Verder ben ik voor mijn eerste test naar de muziekwinkel gegaan om zoveel mogelijk kasten te testen. Daar is mijn referentie eigenlijk ontstaan.

Je zegt dat alles het nooit kan worden? Het kan waarschijnlijk altijd beter, maar ik was zwaar onder de indruk van de ENGL 412. Het zou best kunnen dat er kasten zijn die nog meer naar mijn smaak zijn, maar met deze kast (en ook de 212 hoor) ga ik echt tevreden zijn.

De steekwoorden die ik gebruik zijn volgens mij tamelijk objectief, omdat ik de kasten naast elkaar heb getest. Strak is iets waar je van houdt of niet, maar de definitie staat vast. Hetzelfde voor schel. Het King's Cabinet is scheller dan de Engl en voor mij dus niet geschikt. Maar kan heel goed dat het voor niet-Engl gebruikers erg geschikt kan zijn.

Aikara
3 april 2010, 15:02
Je kan ook nog overwegen om een combinatie van speakers te nemen. Ik heb vorig jaar namelijk ook een zoektocht gehad naar een nieuwe amp met speakerkast en heb toen bij Guitar King ook van alles naast elkaar getest. Waaronder veel dezelfde kasten als jij nu getest hebt. Voor mij is het toen een Kool en Elfring geworden (4x12) met CL80 en V30 speakers. Ik vond deze stukken muzikaler klinker dan de Engl 4x12. Je opmerking dat K&E dozig klinkt herken ik dus niet zo. Maar wellicht dat dat met een andere speakercombinatie beter is.
Ik heb destijds alles met een E570 getest trouwens.

caliban
3 april 2010, 17:23
LM, super dude ;), zo'n reviews lees ik gaarne!!!!

Nielsje
3 april 2010, 18:05
Jezus, wat een onoverzichtelijk topic is dit geworden!
Is het niet eens tijd voor een apart subforum?

Overigens: de nieuwe Mesa cab vind ik foeilelijk. Het lijkt wel alsof het ding uit verhouding is. (hoogte breedte verhouding)

macwilliams
3 april 2010, 19:54
Overigens: de nieuwe Mesa cab vind ik foeilelijk. Het lijkt wel alsof het ding uit verhouding is. (hoogte breedte verhouding)Dat heet tall vintage maar dan niet vintage;)

JohnLord
3 april 2010, 19:58
Het logo is ook veel te groot, lelijk gewoon.

sjaak1990
3 april 2010, 20:04
Zijn de mercury en xl r-evo niet compleet verschillende versterkers? De Mercury redelijk vintage en de evo een vrij moderne brute metal-amp?

Klopt, vind de r-evo alleen niet puur een metal-amp want hij heeft bijvoorbeeld een geweldig clean kanaal maar hij doet ook heel brute dingen. Mijn smaak is tegenwoordig toch wat meer vintage, weet ook niet of ik de xl r-evo weg zou doen, lijkt me leuk om ze samen te gebruiken.


Dat had ik me nog niet gerealiseerd. Misschien wil ik ook juist wel een kil cabinet. We zullen zien :).


ENGL maakt zeer strakke cabs dus lijkt me een goede als je iets dergelijks zoekt.


Vandaag ben ik bij Guitar King in Boekel geweest. De shop is helaas niet goed te bereiken met openbaar vervoer (ruim 3 kwartier met de bus vanaf Eindhoven) maar het is een héle gave winkel met fantastische service. Ik ben heel goed geholpen en kon in het testhok zoveel en zolang herrie maken als ik wilde. Absoluut een aanrader!
Hier is wat ik getest heb, met mijn mening er per cabinet bij (op chronologische volgorde). Alles is getest met een Engl Fireball (which rocks) omdat die het meeste leek op mijn amp.

Bogner OS212 (V30): donderend laag, heel organisch, niet strak genoeg
King's Cabinet 212 (V30): custom cabinet van Guitar King. Volgens de verkoper (goeie gozer) heel veel tijd en moeite in gestoken. Hij was superstrak maar hij was mij iets te scherp en fizzy.
Kool & Elfring 212 (V30): redelijk strak en vol, goede voicing maar klinkt 'dozig'.
ENGL PRO 212 (V30): strak, veel laag en punch, heerlijke sound
Orange PPC212 (V30): dik, strak (niet zo strak als ENGL), vol, veel laag

Ook heb ik twee 412 cabinets getest.
ENGL PRO 412 (V30): súpersound. Strak, veel punch, echt mijn ding
Mesa Boogie Rectifier 412 (V30): mist presence (tophoog), klinkt 'hol'

Het leek mij duidelijk: ENGL!!! Bij vergelijken tussen de 412 en 212 bleef van de laatste maar weinig over, dus de 412 was wel echt mijn ding. Maar zonder de 1:1 vergelijking vond ik de 212 ook fantastisch klinken.
Omdat 212 hard zat kan, minder zwaar is en makkelijker te sjouwen is, denk ik toch dat ik voor een 212 ga. Ik ben er nog niet uit dus alle tips zijn welkom. Ik weet wel dat ik voor ENGL ga.
Tweede keus was de Orange en dat zou betekenen dat de Egnater Tourmaster nog steeds hoog scoort: die vond ik bij Nederland Muziek lekkerder klinken dan de Orange PPC412. In mijn oude vergelijking vond ik de Orange te dik en nu eigenlijk ook. Eigenlijk zou ik de Egnater en ENGL naast elkaar moeten testen, dat ging helaas niet. Omdat de 212 van Egnater heel anders is en ik bovendien de looks van de Egnater niet mooi vind, is de kans groot dat ik voor een ENGL ga.

Het was voor mij echt een verrassing dat ik de Mesa zo slecht vond klinken. De verkoper dacht het al.

Ook nog even mijn oude resultaten gequote. Voor de volledigheid.

Toffe review! Kan mezelf er erg in vinden. Ik vond de Mesa cab ook hol klinken, denk dat hij alleen echt goed werkt om een extreem lompe amp te temmen waar dat nodig is. Ik vond de ENGL cabs die ik gehoord heb te stijfjes maar denk eerlijk gezegd dat dat vooral lag aan nieuwe nog stugge v30's helaas. Wel geweldig strak en direct.
Die orange cabs zijn echt mooi :) Vond de King cabs ook wat te scherp en de K&E 2x12 idd een beetje dozig, hier heeft de 4x12 dan totaal geen last van.

Liquid_Metal
3 april 2010, 20:11
Jezus, wat een onoverzichtelijk topic is dit geworden!
Is het niet eens tijd voor een apart subforum?

Is een poosje geleden gevraagd, werd afgewezen. Misschien kun je het nog eens vragen? :cheerup:

Dank jullie wel voor de lof over mijn review. Blijkbaar geef ik de goede naam aan bepaalde eigenschappen (strak, dozig, hol, organisch, etc). En dan te bedenken dat ik twee jaar geleden nog op een Marshall 8080 met Boss GT-8 speelde en 1½ jaar geleden mijn eerste buizenversterker kocht.

interessander
3 april 2010, 20:18
Welke Mesa heb je eigenlijk getest, de oversized versie of de gewone?
Ze hebben verschilende benamingen namelijk, eerder had je de traditional en de standard waarbij de standard groter is. Nu heb de je splitsing tussen rectifier en stiletto (kleiner) geloof ik.

Baker
3 april 2010, 20:19
Is een poosje geleden gevraagd, werd afgewezen. Misschien kun je het nog eens vragen? :cheerup:

gezien de populariteit van dit topic is het toch zeker wel het heroverwegen waard.... mods?

Henri H
3 april 2010, 20:30
Welke Mesa heb je eigenlijk getest, de oversized versie of de gewone?
Ze hebben verschilende benamingen namelijk, eerder had je de traditional en de standard waarbij de standard groter is. Nu heb de je splitsing tussen rectifier en stiletto (kleiner) geloof ik.Ik vroeg me al af wat nu het verschil is tussen die twee, maar idd de afmeting v.d. Stiletto is iets kleiner; 6,5 cm. lager en een halve cm. smaller. De diepte is hetzelfde.
Ik heb het dan over de rechte kasten.

Ik moet zeggen dat mijn Stiletto Deuce op m'n 1960 kasten ook niet erg lekker uit de verf komt.
Op m'n 2x12 des te beter.
Misschien dat ie over zo'n Stiletto kast wel goed klinkt....

interessander
3 april 2010, 20:48
En o.a. ENGl en K&E hebben ook oversized kasten, maar die zie ik niet bij de testopstelling staan.
Ik heb zelf eens een ENGl oversized naast een normale gehoord, en daarbij vond ik de normale vooral een bruikbaarder en strakker laag hebben.

@Henri, ik denk dat een Stiletto kast je inderdaad beter zou bevallen dan de grote.

Liquid_Metal
3 april 2010, 20:52
Welke Mesa heb je eigenlijk getest, de oversized versie of de gewone?
Ze hebben verschilende benamingen namelijk, eerder had je de traditional en de standard waarbij de standard groter is. Nu heb de je splitsing tussen rectifier en stiletto (kleiner) geloof ik.

De gewone :).


En o.a. ENGl en K&E hebben ook oversized kasten, maar die zie ik niet bij de testopstelling staan.
Ik heb zelf eens een ENGl oversized naast een normale gehoord, en daarbij vond ik de normale vooral een bruikbaarder en strakker laag hebben.

Niet gezien, en er is nog zó veel meer te testen. Het houdt nooit op :). Oversized lijkt me eigenlijk niet zo. Met een 212 kun je net zo hard als een 412 dus zou ik het voor het volume moeten doen? De prijs is redelijk ondergeschikt en het gaat vooral om het verplaatsen.

Nielsje
3 april 2010, 21:01
Is een poosje geleden gevraagd, werd afgewezen. Misschien kun je het nog eens vragen? :cheerup:


gezien de populariteit van dit topic is het toch zeker wel het heroverwegen waard.... mods?

Zeker proberen! Ik denk dat het wel een kans van slagen heeft!

caliban
4 april 2010, 00:21
Stiletto is de traditional, rectifier is de oversized dacht ik

FALLINGLEGACY
4 april 2010, 09:54
Stiletto is de traditional, rectifier is de oversized dacht ik

Stiletto is nog iets kleiner dan de oude rectifier traditional..
Vroeger had je een rectifier oversized en traditional..

caliban
4 april 2010, 13:32
Stiletto is nog iets kleiner dan de oude rectifier traditional..
Vroeger had je een rectifier oversized en traditional..

Oké wist ik niet!

minoin
4 april 2010, 13:47
Top Liquid Metal, dat strookt ook zo'n beetje met mijn bevindingen. Dat is een van de redenen waarom ik mijn ENGL niet verkocht heb om een Mesa aan te schaffen.
Ik vond de Mesa absoluut niet slecht klinken (over een Bogner XTC) in de vergelijking die ik in Music Store ooit gedaan heb met Magic Bean. Maar hij klinkt heel droog een precies, als de scalpel van een arts. De ENGL is naar mijn mening muzikaal genoeg, zonder zelf aan de gang te gaan met je toon. Alleen de Bogner zie ik niet in het rijtje staan.
Anyhow, de ENGL Pro 412 is een topkeuze, ik ben er al een tijdje erg blij mee.
1 ding, vervang even de pluggen en als het kan de stereo switch, die waren bij mij van slechte kwaliteit.

Liquid_Metal
4 april 2010, 13:57
Top Liquid Metal, dat strookt ook zo'n beetje met mijn bevindingen. Dat is een van de redenen waarom ik mijn ENGL niet verkocht heb om een Mesa aan te schaffen.
Ik vond de Mesa absoluut niet slecht klinken (over een Bogner XTC) in de vergelijking die ik in Music Store ooit gedaan heb met Magic Bean. Maar hij klinkt heel droog een precies, als de scalpel van een arts. De ENGL is naar mijn mening muzikaal genoeg, zonder zelf aan de gang te gaan met je toon. Alleen de Bogner zie ik niet in het rijtje staan.
Anyhow, de ENGL Pro 412 is een topkeuze, ik ben er al een tijdje erg blij mee.
1 ding, vervang even de pluggen en als het kan de stereo switch, die waren bij mij van slechte kwaliteit.

Hoe bedoel je dat je de Bogner niet in het rijtje ziet staan? Je ziet 'm letterlijk niet staan? Of je bent het niet eens met mijn bevindingen? :)
Zou je me dan een ENGL 412 aanraden ipv een 212? Het lijkt mij nogal overdreven.

allochthomas
4 april 2010, 14:00
Iemand ervaring met de bogner uberschall cabineten? Zit namelijk te kijken of ik eens 2 van de V30's in mijn bogner kan vervangen met g12T-75's uit mijn marshall 1922 om te kijken hoe dat is.

caliban
4 april 2010, 15:36
Ik heb er denk ik ooit een keer over gespeeld, maar ondertussen veel te lang geleden. Veel hangt af van de amp denk ik. Kan zijn dat een recto niet slecht klinkt met g12t75, dus kan die combinatie nog wel leuk zijn!

minoin
5 april 2010, 22:34
Hoe bedoel je dat je de Bogner niet in het rijtje ziet staan? Je ziet 'm letterlijk niet staan? Of je bent het niet eens met mijn bevindingen? :)
Zou je me dan een ENGL 412 aanraden ipv een 212? Het lijkt mij nogal overdreven.

Nou ja, ik vind een 412 niets overdreven aan, het is heerlijk. Wieltjes eronder en niets te klagen. Ik zou er graag nog 1 bij hebben, om echt stereo te spelen.
Als je de cab niet vaak hoeft te verplaatsen is een 412 een echte toevoeging. En alsof een 212 zoveel lichter is. Plus, die zet je niet op wielen en moet je vaak echt tillen.

Ik zag dat je de Bogner 412n iet getest had, dus vroeg me af waarom? Maar aangezien je eigenlijk uitging van 212 is dat niet heel vreemd, my bad :)

Liquid_Metal
7 april 2010, 11:30
Zojuist een deal gemaakt met een verkoper uit Leeuwarden voor een ENGL PRO 212 kast! Met Vintage 30 speakers dus! Volgens de verkoper splinternieuw en slechts eenmalig gebruikt, maar de kast is te zwaar wegens nekklachten (hernia?). Voor 400 euro kan ik 'm ophalen, dus nou moet ik een dagje vinden om daarheen te rijden. Het is een aardig tripje.

Thiez
7 april 2010, 15:50
die staat echt al ontzettend lang te koop volgens mij op marktplaats. weet niet wat de reden is maar staat volgens mij al best tijdje te koop. Zit het kaartje nog aan de grill van engl?

Liquid_Metal
7 april 2010, 18:36
die staat echt al ontzettend lang te koop volgens mij op marktplaats. weet niet wat de reden is maar staat volgens mij al best tijdje te koop. Zit het kaartje nog aan de grill van engl?

Volgens mij wel ja. Verkoper zegt dat ie een nekhernia heeft en daardoor het cabinet niet meer kan tillen. Dus niet kan gebruiken voor gigs en repetities.

Thiez
7 april 2010, 19:08
Ok, ja ik zeg niet dat het niet te vertrouwen is ofzo hoor. Maar hij staat zeker al half jaar te koop, wat redelijk lang is voor een nieuwe engl cabje voor 400 euro. Nou is het uiteraard crises in de 2e hands markt en het is in friesland wat voor de meeste niet bij de deur is dusjah.
Maar zou in ieder geval wel langsgaan en ff uitproberen. Niet zomaar op laten sturen.

JohnLord
7 april 2010, 19:12
Zojuist een deal gemaakt met een verkoper uit Leeuwarden voor een ENGL PRO 212 kast! Met Vintage 30 speakers dus! Volgens de verkoper splinternieuw en slechts eenmalig gebruikt, maar de kast is te zwaar wegens nekklachten (hernia?). Voor 400 euro kan ik 'm ophalen, dus nou moet ik een dagje vinden om daarheen te rijden. Het is een aardig tripje.

Die verkoper ken ik, heeft het cabinet al een jaar te koop of zo. Hij heeft héél vaak (nieuwe) spullen te koop :dontgeti:

Betrouwbaar is ie wel.

Henri H
8 april 2010, 08:45
Adverteert ie niet onder de naam "Jeannot" o.i.d.?

Die heeft veel spullen te koop, o.a. dit mooie Brunetti-cabje (http://link.marktplaats.nl/336562218).

Liquid_Metal
8 april 2010, 09:21
Nee het is van ene George: klik (http://link.marktplaats.nl/335246462).
Hij zou vandaag wat nieuwe foto's maken.
@Thiez: deze advertentie staat er op sinds 1 april, maar het kan natuurlijk zijn dat hij z'n ad regelmatig opnieuw plaatst (deze rubriek is toch gratis).
@johnLord: ik snap ook niet helemaal waarom mensen nieuwe dingen te koop aanbieden. Je zou toch zeggen dat je het terug kan brengen naar de winkel als het nieuw is? Maar hij klonk betrouwbaar en ik ga het cabinet sowieso ophalen. Dus dan kan ik het grondig bekijken. kGa het ook openmaken om even naar de speakers te kijken.

Thijssie
8 april 2010, 10:07
Wat een zooi onzinnig gelul over een stom kut cabinet op mp in dit mooie topic....

Henri H
8 april 2010, 10:11
Nou, jouw bijdrage is ook erg leuk. :cheerup:

JohnLord
8 april 2010, 10:13
Hij adverteert onder andere als George, maar ook als Jeannot. Het slaapkamertje met laminaat en roze behang is steeds hetzelfde.
Maar zoals gezegd, de man is absoluut betrouwbaar.

Liquid_Metal
8 april 2010, 13:25
Da's fijn, wat 'ie verder doet maakt me niet zoveel uit. Zo lang het maar niet een trip voor niets wordt.

HaroldA
8 april 2010, 13:30
Da's fijn, wat 'ie verder doet maakt me niet zoveel uit. Zo lang het maar niet een trip voor niets wordt.

Doe 'm maar de groeten van degene die een Bare Knuckle Black Dog en een Gibson Classic '57+ van 'm gekocht heeft!

Zeg maar dat de Black Dog veel vetter is dan de '57+.

caliban
8 april 2010, 13:51
Hij adverteert onder andere als George, maar ook als Jeannot. Het slaapkamertje met laminaat en roze behang is steeds hetzelfde.
Maar zoals gezegd, de man is absoluut betrouwbaar.

Wie weet wat voor psychische problemen de man heeft :soinnocent:

JohnLord
8 april 2010, 15:11
Doe 'm maar de groeten van degene die een Bare Knuckle Black Dog en een Gibson Classic '57+ van 'm gekocht heeft!

Zeg maar dat de Black Dog veel vetter is dan de '57+.

Doe hem ook de groeten van degene die hem van zin JCM900 combo en 1922 afgeholpen heeft!

Ben ze ook alweer kwijt trouwens.

JohnLord
8 april 2010, 15:12
Wie weet wat voor psychische problemen de man heeft :soinnocent:

Geen.

Almere-Leeuwarden is trouwens een tripje van niks.

caliban
8 april 2010, 18:22
Geen.

67810

Het was een grapje als gevolg van die twee namen en het verschijnsel schizofrenie. Grapje! weliswaar.

Liquid_Metal
11 april 2010, 20:26
Ik heb een afspraak met de verkoper gemaakt voor morgenavond en JohnLord had helemaal gelijk.


Geen.

Almere-Leeuwarden is trouwens een tripje van niks.

Volgens google maps is het 133 kilometer; 1 uur en 26 minuten van deur tot deur.

Ik ben erg benieuwd en hoop ontzettend dat het cabinet er gewoon goed uitziet. Het lijkt me een fantastische deal.

Henri H
11 april 2010, 22:14
....
Volgens google maps is het 133 kilometer; 1 uur en 26 minuten van deur tot deur.....De gemiddelde routeplanner gaat ervan uit dat iedereen in een Opel Astra rijdt. ;)

Liquid_Metal
11 april 2010, 22:34
De gemiddelde routeplanner gaat ervan uit dat iedereen in een Opel Astra rijdt. ;)

Ik rijdt altijd netjes de maximumsnelheid.




inclusief correctie! :rockon:

Henri H
11 april 2010, 22:44
Ik rijdt altijd netjes de maximumsnelheid.




inclusief correctie! :rockon:Hehe, ik ook. :rockon:

Maar als je achter een Astra (of b.v. Hyunai Atos ofzo) zit, kun je het schudden.
Nu is Almere - Leeuwarden hoofdzakelijk snelweg, dus zal wel binnen 1 uur en een kwartier moeten lukken schat ik zo in.

iWishmaster
12 april 2010, 09:52
De gemiddelde routeplanner gaat ervan uit dat iedereen in een Opel Astra rijdt. ;)

Wat is er mis met Opel Asta's :makeup:.

Henri H
12 april 2010, 09:56
Het fileprobleem wordt veroorzaakt door dit type rijder....


Niet geheel serieus, doch enige ondertoon te bespeuren. ;)

JohnLord
12 april 2010, 10:21
Onze vriend George woont vlakbij de vliegbasis, dat betekent dat je een behoorlijk stuk ringweg moet nemen en dat is een langdurig stukje.

Thijssie
12 april 2010, 15:13
Wat is er mis met Opel Asta's :makeup:.
Dasnie rock 'n roll....

iWishmaster
12 april 2010, 15:31
Wat is het begrip 'opel astra rijder' dan? Ik snap dat een astra nogal een doorsnee burgerlul-mobiel is, maar ...? Niet dat ik me als astra-rijder beledigd voel (ik kar toch wel vlot door met mn roestbakkie), maar ik ken de uitdrukking niet.

HaroldA
12 april 2010, 15:36
Wat is het begrip 'opel astra rijder' dan? Ik snap dat een astra nogal een doorsnee burgerlul-mobiel is, maar ...? Niet dat ik me als astra-rijder beledigd voel (ik kar toch wel vlot door met mn roestbakkie), maar ik ken de uitdrukking niet.

Ik wel. 'opel astra rijder' = zondagsrijder, oftewel: bejaarde. :soinnocent:


Heeft er nog iemand iets te melden op het vlak van speakers- en/of kastjes?

Liquid_Metal
12 april 2010, 16:08
Hopelijk vanavond een HNSHCD (happy new second hand cabinet day).

caliban
12 april 2010, 16:54
En foto's!

Liquid_Metal
12 april 2010, 17:33
Die komen uiteraard, maar reken er niet op dat dat nog vanavond wordt.

caliban
12 april 2010, 17:44
Je gaat hem vanavond pas kopen?

Liquid_Metal
12 april 2010, 23:35
Hoezo pas?!

Hier een slechte kwaliteit foto, maar boeie.. mooiere komen later wel..

http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/76/l_d087289480ab44938b8d91db37341b0c.jpg

JohnLord
12 april 2010, 23:45
Gefeliciteerd man, fijne kast!

Henri H
13 april 2010, 08:08
Je "top" is groter dan je cab. ;)

Gefeliciteerd! Veel Astra'tjes tegengekomen? ;)

Liquid_Metal
13 april 2010, 09:19
Je "top" is groter dan je cab. ;)

Gefeliciteerd! Veel Astra'tjes tegengekomen? ;)

Zal ik de 'top' er dan maar naast plaatsen? :)

Als je daarmee zondagsrijders bedoeld: viel enorm mee. Het was lekker rustig dus ik heb continu 120 kunnen rijden.

Thiez
13 april 2010, 11:09
net dingetje liquid! mooi stapeltje ook

caliban
13 april 2010, 11:50
Hoezo pas?!

Hier een slechte kwaliteit foto, maar boeie.. mooiere komen later wel..

http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/76/l_d087289480ab44938b8d91db37341b0c.jpg

Is je HB weg? Heel mooie set btw. En die 'pas' mag je wegdenken.

Thiez
13 april 2010, 12:02
hoe klinkt dat GT dingetje?

caliban
13 april 2010, 12:28
Daar heeft hij al redelijk wat over verteld. Denk dat hij de trio gebruikt met een boost voor als metal-OD, zoek misschien eens op 'trio' en zijn forumnaam (en berichten in plaats van discussies) bij geavanceerd zoeken :).

Liquid_Metal
13 april 2010, 13:26
Is je HB weg? Heel mooie set btw. En die 'pas' mag je wegdenken.

Nope HB staat een stukje naar rechts, gisteren in stereo gebruikt. Ik wil heel graag stereo spelen, ook thuis, omdat m'n chorus e.d. zo breed worden en de delay zo gaaf wordt.


hoe klinkt dat GT dingetje?

Hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125836&page=16) heb ik een kort reviewtje van de GT gezet. Ik gebruik 3 sounds: clean, drive en lead. Clean en Lead komen uit de Trio (Clean en Scream) en drive komt uit de ENGL (kanaal 4). Voor mijn Grand Drive gebruik ik soms het Mean kanaal van de Trio met tubescreamer. Zeker niet zo strak als ENGL, maar wel erg dik, warm en vol.

caliban
13 april 2010, 13:57
Hoe extreem zou je het verschil tussen de HB en ENGL schetsen?

Liquid_Metal
13 april 2010, 14:48
Is nog niet een heel eerlijke vergelijking want de speaker van de ENGL zijn nog niet eens ingespeeld. Dat hoor ik ook wel en volgens de verkoper heeft ie er maar 1½ uur op gespeeld.
Ik heb alleen nog maar op laag volume getest maar daarbij was al verschil merkbaar. ENGL was voornamelijk een stuk strakker (resoneerde minder, zal op hoog volume nog wel duidelijker zijn) met een diepere bas (die van HB vond ik in vergelijking wat platter) en minder vervelende fizz. De HB heeft wat scherps in het hoog waardoor ik mijn presence uitdraai.

caliban
13 april 2010, 18:43
Is nog niet een heel eerlijke vergelijking want de speaker van de ENGL zijn nog niet eens ingespeeld. Dat hoor ik ook wel en volgens de verkoper heeft ie er maar 1½ uur op gespeeld.
Ik heb alleen nog maar op laag volume getest maar daarbij was al verschil merkbaar. ENGL was voornamelijk een stuk strakker (resoneerde minder, zal op hoog volume nog wel duidelijker zijn) met een diepere bas (die van HB vond ik in vergelijking wat platter) en minder vervelende fizz. De HB heeft wat scherps in het hoog waardoor ik mijn presence uitdraai.

Die fizz is niet echt zo leuk in combinatie met een ENGL, aangezien die al meer dan voldoende midhoog/hoog hebben.

Liquid_Metal
13 april 2010, 22:42
Die fizz is niet echt zo leuk in combinatie met een ENGL, aangezien die al meer dan voldoende midhoog/hoog hebben.

Precies mijn idee.

Thiez
14 april 2010, 10:57
engl heeft idd voldoende hoog. Ik heb bij mijn engl met marshall greenback de treble maar op 9 uur staan. en presence helemaal uit

bass blom
15 april 2010, 17:48
ik zit nog steeds te gassen op greenbacks.
wellicht dat die renegade toch ooit komt, mooi modern ding.
heb al zitten denken aan zelf bouwen, 3 speakers, maar dan kom je met de ohms en watts niet lekker uit.
4 dus.. 2 212 kasten?
of iets exotisch met 4, wat dan wel op de achterbank van een 1983 mercedes te proppen is :D

hoe doen greenbacks het in open back kasten?

Henri H
15 april 2010, 19:17
Ik heb een combi van Greenback en G12T-75 gehad in mijn half open 2x12 1936, en dat beviel me prima.
Ik kan me voorstellen dat het met 2 Greenbacks ook wel zou bevallen.

Sinds een tijdje ben ik helemaal overgestapt op G12-65's, zowel in m'n 4x12 alsook in m'n 2x12, dat bevalt me nog beter.

De andere gitarist uit onze band heeft een 4x12 half open Mesa kast, die hij vervoert op de achterbank van z'n Opel Astra (ahum ;)), is dus een zeer compacte, en niet al te zware kast.
Ik kan 'm echter niet terugvinden op de site van Mesa Boogie.

bass blom
15 april 2010, 19:26
die 65's heb ik ook gehad.
in 2 212 kasten, ook 70's zaten daarin, ik denk dat die voornamelijk de oorzaak waren van dat ik het 3 keer nix vond.
daarna kwam de HB 412 V30, een soort thuiskomen geluid :P

maar nog meer heb ik het thuiskomen gevoel als ik ergens iemand met greenbacks hoor.
las pas ook ergens dat het hoge rendement van V30 eigenlijk ook niet zo super is omdat je je amp minder ver open draait..

en open back, ik denk dat dat ook erg veel verschil is.

ik kan hier 200 meter om de hoek greenbacks redelijk goedkoop halen, 65/stuk.
of ben ik aan de beurt en moet ik heel ouden hebben?

Thiez
15 april 2010, 19:30
Ik heb gewoon de nieuwe greenbacks. De g12m25's, en dat bevalt mij zeker goed. Wel in een closed 4x12. zeker voor hardrock geven ze een extra bite ten opzichte van de V30 vind ik. Hiervoor had ik V30 en die klinken wat strakker en cleaner. Greenbacks hebben iets losser geluid en zeker voor de crunch achtige open akkoorden vind ik ze heerlijk klinken.

Ik zit nog beetje te twijfelen of ik er 2 speakers van ga mixen of dat ik hem lekker 4x12 greenback houd. Het bevalt me opzich wel.

bass blom
15 april 2010, 19:36
onlangs verfde ik een suf lila kastje rood met hammerite, erg gaaf geworden.
zit daaraan te denken, 2 zo klein mogleijke half open back kastjes maken, heb denk ik nog net genoeg 18mm MP liggen.
geen tolex dus, wel hoekbeschermers en dan rood met goud doek wat ik bij tonefactory zag.

kleurtje:
http://farm3.static.flickr.com/2710/4442609519_1bc23e34dc_o.jpg
die gele kop staat nu op het kastje.

Henri H
15 april 2010, 22:03
Ik kan het topic niet meer terugvinden maar er is een paar maand geleden een discussie geweest over Chinese vs. UK -Celestions.

Kortweg gezegd: sommigen hoorden duidelijk verschil ten nadele v.d Chinese, anderen hoorden geen verschil.

Ik heb er geen/nauwelijks ervaring mee, zoiets moet je goed A/B-en is mijn mening.
Op een gegeven moment kwamen er een aantal cabs "m'n neus voorbij", en heb ik de knoop doorgehakt om voor 65's te gaan.
Met Greenbacks en/of G12T-75's was ik ook dik tevreden, maar bij m'n HOOK miste ik iets, kan niet zo goed omschrijven wat, maar het gevoel was er niet, "te weinig ballen" ofzo.

V30's met een Marshall vind ik persoonlijk niet zo lekker, is mij te "pinnig".
Met m'n HOOK zou een V30-kast wel perfect zijn.
Het hangt allemaal van je andere gear af, welke speakers het beste zijn voor jou/jouw gear.

Thiez
15 april 2010, 22:19
Ik heb er geen/nauwelijks ervaring mee, zoiets moet je goed A/B-en is mijn mening.
Op een gegeven moment kwamen er een aantal cabs "m'n neus voorbij", en heb ik de knoop doorgehakt om voor 65's te gaan.
Met Greenbacks en/of G12T-75's was ik ook dik tevreden, maar bij m'n HOOK miste ik iets, kan niet zo goed omschrijven wat, maar het gevoel was er niet, "te weinig ballen" ofzo.



Dan blijft mijn nieuwsgierigheid naar de 65's. Ik vind de greenbacks heerlijk klinken maar soms mis ik iets. Het beukt soms net wat te weinig ofzo. Ik kan het niet goed verwoorden eigenlijk.

Henri H
15 april 2010, 22:49
Dat is wel ongeveer een goeie beschrijving, de 65's "beuken" wat meer, Greenbacks hebben wat meer "brul".
Allebei hebben ze hun charmes. :hippie:

macwilliams
16 april 2010, 07:35
Het kan toch goed zijn dat die Chinese GB's gewoon nog te jong zijn?
Tenslotte hebben die oude GB's meestal veel meer speel uren achter de rug en zouden daardoor losser kunnen klinken. Ik vind ze in m'n 1960BX kast iig heel erg lekker klinken en merk wel dat ze uit een slaapkamer komen omdat ze mijn inziens nog wat los moeten komen. De tijd zal het weten, al zullen ze bij mij ook niet zo vaak op hoog volume gebruikt worden.

Mijn oude pre rola GB's (30watters) klinken al een stuk losser maar hebben tov de nieuwe minder mooi mid geluid. Maar het laag is wel erg goed en smeuïg na die veertig jaar inspelen geworden. Misschien moet ik de speakers zo gaan verdelen dat ik in twee kasten de 25w Chinese bovenin doe en de 30w onder.

bass blom
16 april 2010, 08:36
dubben dubben dubben..

Thiez
16 april 2010, 10:11
Het kan toch goed zijn dat die Chinese GB's gewoon nog te jong zijn?
Tenslotte hebben die oude GB's meestal veel meer speel uren achter de rug en zouden daardoor losser kunnen klinken. Ik vind ze in m'n 1960BX kast iig heel erg lekker klinken en merk wel dat ze uit een slaapkamer komen omdat ze mijn inziens nog wat los moeten komen. De tijd zal het weten, al zullen ze bij mij ook niet zo vaak op hoog volume gebruikt worden.

Mijn oude pre rola GB's (30watters) klinken al een stuk losser maar hebben tov de nieuwe minder mooi mid geluid. Maar het laag is wel erg goed en smeuïg na die veertig jaar inspelen geworden. Misschien moet ik de speakers zo gaan verdelen dat ik in twee kasten de 25w Chinese bovenin doe en de 30w onder.

Inderdaad. Ik merk met mijn kast ook wel dat hij lekkerder gaat klinken dan in het begin dus vermoed dat hij ook uit huiskamertje kwam. Paar repetities flink opendraaien laat hem wel tot leven komen.

Midwolda
21 april 2010, 11:27
Binnenkort komt er een head in huis, maar ik had alleen maar combo's...
er lagen hier nog wel twee losse 10"-ers, dus even een cabje in elkaar geflanst.
Goedkoper en sneller kon het niet. :cheerup: Lachen mag! :seriousf:

http://img689.imageshack.us/img689/433/p1010032od.jpg

http://img683.imageshack.us/img683/2067/p1010031z.jpg

Als het een beetje stand houdt qua constructie en geluid ga ik 'm wel afwerken,
misschien een losse backplate er bij maken om uit te proberen.
En als het nix is dan gaat er voor twee tientjes MDF de prullebak in.
Toch nog lol van gehad dan... ;)

caliban
21 april 2010, 11:34
Echt verkeerd kan dat toch niet gaan ? :)

tommus42
21 april 2010, 11:46
Netjes hoor, heb je ervaring met de hoek tussen de luidsprekers?

Midwolda
21 april 2010, 11:50
Netjes hoor, heb je ervaring met de hoek tussen de luidsprekers?

Euh nee... ik doe maar wat.

caliban
21 april 2010, 11:50
Euh nee... ik doe maar wat.

:seriousf: echt?

Midwolda
21 april 2010, 11:52
Ja echt. :dontgeti:

Liquid_Metal
21 april 2010, 11:58
Maar dit lijkt me ook niet makkelijker om te bouwen :P. Ik zou zeggen, bouw ook een rechte en vergelijk ze met elkaar ;). Ik gok dat deze meer spreiding heeft :hippie:

HaroldA
21 april 2010, 11:59
Ik gok dat deze meer spreiding heeft :hippie:

En minder druk. Beetje hetzelfde als een 1960A versus B.

Midwolda
21 april 2010, 12:12
'k Heb het speciaal voor jullie even nagemeten, de hoek tussen de speakers is zo'n 24 graden.
En meer spreiding, minder druk, dat was wel het idee er achter ja.
't Is toch maar voor thuis, en ik ben gelijk van de hoge-tonen-focus af.

Henri H
6 mei 2010, 12:12
Ik ben op zoek naar een mono-jack-input voor m'n 1960B-kast.
Heeft iemand enig idee waar ik die in NL voor een fatsoenlijke prijs zou kunnen kopen?
Bij Banzai (http://www.banzaimusic.com/Marshall-jack-cup.html) kost ie €12,10 excl. bezorgkosten.
Bij Feedback hebben ze hem niet.

http://www.banzaimusic.com/image.php?id=16266&type=D

Op zich zijn die dingen niet al te stevig, maar ik vind het wel een prettig idee dat de jack-plug er zo goed als helemaal in wegvalt.

HaroldA
6 mei 2010, 12:13
Ik ben op zoek naar een mono-jack-input voor m'n 1960B-kast.

Even PM'en! ;)

Thiez
6 mei 2010, 19:58
Bij tonefactory hebben ze volgens mij een ronde plaat die er wel precies op past maar die zit niet verdiept.

Henri H
6 mei 2010, 20:46
Bedankt voor de tip.
Ik heb wel even gezocht op de site van TF, maar kon niet zo snel wat vinden.

Ik heb gezocht op "jack cup", "jack input" (https://www.tonefactory.nl/shop2/advanced_search_result.php?keywords=jack+input&osCsid=32de5781c8de95b9041c5b4378209a6f&x=0&y=0) en "jack plate" (https://www.tonefactory.nl/shop2/advanced_search_result.php?keywords=jack+plate&osCsid=32de5781c8de95b9041c5b4378209a6f&x=0&y=0).

Ik heb er ondertussen ééntje via Harold overgenomen. :ok:

Op zich heeft zo'n stalen plaat ook wel wat, maar ik heb eigenlijk tot nu toe geen problemen met die Marshall cups, de plug zit er goed beschermd in.
Het enige waar je bij moet uitkijken, is dat je ze niet te strak vastschroeft, anders barst het kunststof.
Ook tijdens vervoer moet je er enigszins voorzichtig mee zijn.
Aangezien ik 99 van de 100 keer m'n eigen spullen sleep, zal het wel loslopen....

Thiez
6 mei 2010, 20:48
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_88_279_606&products_id=10634

deze bedoel ik. maar zie dat hij anders is. 3 gaatjes en volgens mij kleinere diameter dan de marshall connector plate.

Mooi dat je er al een hebt gevonden ;)

Midwolda
7 mei 2010, 09:50
Gisteren heb ik een Laney GS112 binnengekregen:
http://images.piens.be/piens.lasso?img=laney/LANEY_GS112VE.jpg
Via Marktplaats, dus een erg fijne prijs, nog in zgan conditie, alleen het logo ontbreekt.
Dat geeft niet want hij is voor de CMW Woodface dus er moet toch al iets anders op. (hinthint)
De kast heeft een heerlijk stevige constructie en ziet er lekker classy uit, met piping enzo.
Deze kast wordt ook geleverd in een 2x10" uitvoering (foto), met exact dezelfde maten,
dus ik ga voor m'n 2 Ragin' Cajun's zelf een baffle maken, kan ik lekker kiezen!
Standaard zit er een Celestion Seventy 80 in: ik lees er niet veel goeds over.
Het is nu wel even lekker om over zomaar een 12" te spelen als je 10" gewend bent,
maar toch de vraag: wat is de ultieme 12" speaker voor een cleane buizen-Fender (5E3)?

Thiez
7 mei 2010, 11:34
Ik heb de GS212IE gehad en vond hem aardig scherp klinken.

Mr. Dynamite
7 mei 2010, 11:48
Een maat van me heeft de GS212IE ook.
Ik moet zeggen, voor de prijs klinkt het wel heel redelijk hoor ;)
Alleen heb je wel het gevoel alsof hij van karton is gemaakt :dontgeti:

Midwolda
7 mei 2010, 11:55
De 212IE is een heel andere kast.
Ik kan niet anders zeggen dan dat mijn GS112 een zeer solide indruk geeft...

Thiez
26 mei 2010, 18:43
Om hier even verder te gaan op het overdreven rig topic:
Ik wil het nog wel keer proberen maar moet ik in de gelegenheid zijn de kasten keer naast elkaar aan te sluiten op me versterker.
HaroldA heb jij welleens beide 4x12'' kasten gelijk aangesloten? (de g12-65 en G12M25)
En wat zijn je bevindingen? Ben welleens benieuwd naar wat meningen. H.Huisjes heb ik al welleens vaker gesprek mee gehad over dit onderwerp.

the sure thing
26 mei 2010, 19:59
Om hier even verder te gaan op het overdreven rig topic:
Ik wil het nog wel keer proberen maar moet ik in de gelegenheid zijn de kasten keer naast elkaar aan te sluiten op me versterker.
HaroldA heb jij welleens beide 4x12'' kasten gelijk aangesloten? (de g12-65 en G12M25)
En wat zijn je bevindingen? Ben welleens benieuwd naar wat meningen. H.Huisjes heb ik al welleens vaker gesprek mee gehad over dit onderwerp.G12-65: clean heerlijk mellow en compressed, prachtig geluid. Qua blues ook OK, vanaf rock t/m metal klinkt het op zich zwaar OK, maar in een LIVE situatie (met band) prikt het wat minder door de mix.

G12M-25: iets minder mellow, maar IMHO een perfecte allrounder van clean t/m hardrock. Prikt beter door de mix live. Nuance: welke G12M-25 bedoel je? Pre Rola, Rola, Engels, Chinees?

Thiez
26 mei 2010, 20:25
Kheb het over de nieuwe G12M25 die in 1960AX en BX kasten zitten van marshall.

Ik ben benieuwd wat het gaat geven als je ze mixt. Ik vind ze los beide erg lekker en heb idd ook ondervonden dat G12-65 wat ronder en mellower klinken maar daarom leek het mij een ideale combinatie. Greenbacks lekker crispy distortion, geven lekker die rauwe scheur en dan de G12-65 zorgen voor wat voller geluid op clean en distortion en geven misschien het geheel meer beuk.

tommus42
27 mei 2010, 10:31
Dat de greenback beter door de mix prikt, komt dit doordat ie middentonen wat sterker doorgeeft dan G65? Verschilt het rendement tussen de twee zoveel dat ze niet samen in een 2x12 cabinet kunnen?:strat:

HaroldA
27 mei 2010, 10:37
Dat de greenback beter door de mix prikt, komt dit doordat ie middentonen wat sterker doorgeeft dan G65? Verschilt het rendement tussen de twee zoveel dat ze niet samen in een 2x12 cabinet kunnen?:strat:

Dat ligt volgens mij helemaal aan je amp. Als je een mid-heavy amp hebt zou de greenback inderdaad wat kunnen overheersen.

Let wel op dat het maar een 50 watt kastje wordt als je er 1 Greenback in zet!

tommus42
27 mei 2010, 10:56
Dat ligt volgens mij helemaal aan je amp. Als je een mid-heavy amp hebt zou de greenback inderdaad wat kunnen overheersen.

Let wel op dat het maar een 50 watt kastje wordt als je er 1 Greenback in zet!

50W is geen probleem, de speakers moeten dan wel in serie (8ohm versies, maakt 16ohm), dan kan ik er twee aansluiten op een 100W versterker (mijne heeft geen 4ohm aansluiting). In eerste instantie zijn ze voor een 2x50W eindtrap.

Henri H
27 mei 2010, 11:44
Dat de greenback beter door de mix prikt, komt dit doordat ie middentonen wat sterker doorgeeft dan G65? Verschilt het rendement tussen de twee zoveel dat ze niet samen in een 2x12 cabinet kunnen?:strat:

Kheb het over de nieuwe G12M25 die in 1960AX en BX kasten zitten van marshall.

Ik ben benieuwd wat het gaat geven als je ze mixt. Ik vind ze los beide erg lekker en heb idd ook ondervonden dat G12-65 wat ronder en mellower klinken maar daarom leek het mij een ideale combinatie. Greenbacks lekker crispy distortion, geven lekker die rauwe scheur en dan de G12-65 zorgen voor wat voller geluid op clean en distortion en geven misschien het geheel meer beuk.Ik heb ze niet samen in één cabinet getest, alleen twee 4x12 kasten naast elkaar, en toen overheersten de Greenbacks toch wel behoorlijk. Het "beukende" effect van de 65's hoorde ik niet echt meer terug.
Mij bevallen de 65's erg goed, mooie volle sound, zowel clean alsook met rock en (old skool) metal.
Gisteravond heb ik m'n Greenbacks kast weer 's gebruikt, en dat beviel me toch ook wel weer prima.
Met de GB's kast heb ik een beetje een haat/liefde verhouding, de ene keer vind ik het perfect, de andere keer klinken ze me wat te krasserig ofzo.
Waarschijnlijk heeft het ook met je gemoedstoestand te maken, kweenie precies of dat ook daadwerkelijk zo is.
Ik heb gisteren wel eerst even de tijd genomen om even wat aan de EQ v.d. amp te draaien (wat hoog eruit), dat doe ik eigenlijk maar heel weinig, maar met een andere speakerkast is dat toch wel een must heb ik het idee.

Thiez
27 mei 2010, 13:26
ik heb nu met mijn 1960AX kast treble op 9 uur staan maar. Mids op 3 uur. bass op 1 uur. Presence helemaal uit.
Anders worden ze idd wat te krasserig en scherp. Bij de G12-65 onder mijn blackstar merkte ik idd dat ik wat meer treble bijdraaide omdat deze wat ronder en voller klinken.

Ben opzich zeker wel tevreden met mijn greenback kast alleen clean vind ik af en toe was leeg klinken. Dat zou iets voller mogen. Maar dat komt miss ook door de gedeelde eq op mijn amp dat hij voor distortion en clean kanaal niet goed met zelfde eq klinkt.

Henri H
27 mei 2010, 13:36
Nou, op die ene demo van jullie klonk het scheurgeluid in ieder geval prima. :ok: :rockon:

the sure thing
27 mei 2010, 13:49
Dat de greenback beter door de mix prikt, komt dit doordat ie middentonen wat sterker doorgeeft dan G65? Verschilt het rendement tussen de twee zoveel dat ze niet samen in een 2x12 cabinet kunnen?:strat:Ik heb ze nu samen in een 2x12 kastje zitten. Volgende week donderdag weer repetitie en dan weet ik of het werkt!

tommus42
27 mei 2010, 14:23
Hee, ok! Ben zeer nieuwsgierig!:strat:

Lexvandoef
27 mei 2010, 15:50
Ik heb nu een '65 en een H30 (beide jaren 70) in mijn HOOK 2x12 zitten.

Ik vind het een betere combi dan 2 65's, veel opener en mooier/feller hoog. Het laag gaat ook wat dieper en klinkt strakker. Het klinkt ook wat meer 3D als het ware. Je hoort wel de H30 duidelijker aanwezig zijn, op de achtergrond voel je meer de midlaag duw van de 65's. Lekkere combi vind ik zelf.

Henri H
27 mei 2010, 15:55
Hmmm, interessante combi!
De (nieuwe) H30 heeft volgens de Celestion specificaties een rendement van 100dB tegenover 97 dB voor de 65's.
Ben je niet bang om die 60W kast op te blazen met je 100W top?

Lexvandoef
27 mei 2010, 16:10
Opt moment gebruik ik mijn HOOK niet om mijn huis op te blazen, dus heel erg bang ben ik niet... ;)

Mocht hij weer wat meer opengedraaid worden dan ga ik wel ff wat beter luisteren en uitkijken natuurlijk.

Thiez
27 mei 2010, 17:01
Ik heb ze nu samen in een 2x12 kastje zitten. Volgende week donderdag weer repetitie en dan weet ik of het werkt!

zeker je bevindingen posten! ben erg benieuwd hoe het uit gaat komen.

the sure thing
27 mei 2010, 20:14
zeker je bevindingen posten! ben erg benieuwd hoe het uit gaat komen.Ga ik doen! Nog 1 week en dan sta ik weer een avond te repeteren in mijn 9 koppige band. Met 9 muzikanten is een ideale situatie om te horen in hoeverre mijn geluid "door de mix heen prikt" :)

allochthomas
2 juni 2010, 01:12
Vandaag in de repetitie hokken gespeeld over een marshall 4X12 en een 2X10 bas cabinet. die 2X10 had meer ballen dan de marshall cab die als een natte krant klonk. Zelf met het geweld van de mark III was hij niet vooruit te branden. De 2X10 zorgde voor een lekkere mid scoop en bottom end.

the sure thing
4 juni 2010, 00:03
zeker je bevindingen posten! ben erg benieuwd hoe het uit gaat komen. Nou, net terug van een avondje repetitie. Ik had 2x een G12M-20H in mijn kast, waarvan ik dus 1 had vervangen voor een G12-65H.

Mijn bevindingen: het geeft een heel wezenlijk verschil. Ik ken de gevoeligheden van beide speakers niet, maar de G12-65 is zeker duidelijk aanwezig. De verhouding in geluid is 50-50%. Clean is weer verbeterd, de oversturing is IMHO weer ietsjes minder geworden. Maar.... ik had al last van een mid-hump die nu nog iets erger is geworden. Dus ik ga de G12-65 eruit halen en de G12M er weer terug in.

Maar goed: iedereen die een combi van beide speakers wil uitproberen: het loont de moeite want geen van beide speakers sneeuwt de andere onder. Ze vullen elkaar goed aan!

Thiez
4 juni 2010, 12:16
Ok ik ga het ook zeker een keer proberen. In combinatie met de G12M25 greenbacks.

interessander
4 juni 2010, 12:29
Vandaag in de repetitie hokken gespeeld over een marshall 4X12 en een 2X10 bas cabinet. die 2X10 had meer ballen dan de marshall cab die als een natte krant klonk. Zelf met het geweld van de mark III was hij niet vooruit te branden. De 2X10 zorgde voor een lekkere mid scoop en bottom end.

Heb je die 2x10 ook alleen gehoord? Ik heb ook wel eens basspeakers aangesloten om te kijken of het wat was en als toevoeging kan het soms leuk zijn maar stand alone klinken ze erg hol voor gitaar, en ze komen echt totaal niet door de mix. Dat was wel een 15" dus misschien is het met 10" anders...

allochthomas
4 juni 2010, 14:06
Alleen lukte dat aardig(bassist was wel ziek die dag), maar icm de 4X12 ging dat prima. Ik wil zelf nog echt eens een 15 inch icm een 4X12 proberen

Thiez
4 augustus 2010, 13:07
Even een oud topic weer ophalen:

Vakantie, Regen, tijd voor een test.
Wij nemen een marshall 1960AX cabinet met daarin 4x G12M25. Verder nemen we twee G12-65 speakers, wat draad en een soldeerbout.
Vervolgens heb ik twee G12M25 speakers verwijderd uit mijn marshall (boven elkaar) en daar de G12-65 speakers voor in de plaats gezet. De G12-65 waren 8ohm en de G12M25 16ohm dus ik kan zo helaas niet beide te gelijk aansluiten maar voor heb A-B'en heb ik 2 losse speaker inputs gemaakt. De greenbacks parallel als 8 ohm en de G12-65 in serie als 16ohm.

Alles aangesloten, kastje dichtmaken, Engl blackmore erop en daar gaan we:
- Clean low gain:
Ik begon met de G12M25 greenbacks. Ik gebruik de kast altijd voor repetitie dus dit was niet veel anders als een rep. Erg heldere en open clean sound. Brug pickup (sh-4) vind ik wat te schel en dun, neck pickup (sh-2) word het al beter.
Vervolgens wissel ik naar de G12-65 speakers. NICE! een stuk warmer en voller dan de greenbacks. Zeker met de neck pickup erg lekkere jazzy/bluesy sounds. 1-0 voor de G12-65 speakers!

- Clean high gain:
Begonnen met de gain net iets voor de helft. G12-65 speakers zaten nog aangesloten. Lekkere bluesy tone met klein randje eraan. Neiging om gelijk naar boven te rennen om me strat te pakken maar dat beinvloed de test dus dat heb ik uitgesteld tot na het testen.
Dan de greenbacks. Klinken heel stuk schreeuwiger en geef ook zeker voor blues net niet de warmte die je zou willen hebben. Zodra ik de gain verder open draai en we in AC/DC achtige sferen terecht komen geniet ik weer met volle teugen van de greenbacks. Lekkere crispy crunch. Snel ook de veel belovende G12-65 speakers proberen met dit crunch geluid.
Hier waren de greenbacks voor mijn smaak beduidend beter. De G12-65's miste dat smerige randje eraan. Te lief, te rond. Op dit kanaal hadden beiden speakers dus hun eigen sterke kant.

- Lead low gain:
Beginnend met de G12-65 speakers. Zeker lekkere sound. Beetje tweaken met de EQ en er kwamen zo Led zeppelin achtige overdrive sounds naar voor. Gewoon een lekkere dikke volle rocksound. Ook de leads klonken erg mooi rond en vol. Zeker een goede beurt voor de G12-65.
Daarna de greenbacks. EQ moest even wat anders ingesteld worden maar al snel zat ik weer op het oude vertrouwde soundje wat ik de laatste tijd bij repetitie gebruik. De speakers klinken een heel stuk dunner dan de G12-65. Minder warme mids. Maar daarvoor in de plaats krijg je weer die lekkere smerige boventoon. Het scheurende geluid ala eddie van halen. Opnieuw hebben beide speakers dus weer hun voordelen.

- Lead high gain:
High gain ga je automatisch wat meer richting de metal sferen. De greenbacks scheurde heerlijk. Lekker smerig geluid. Palm mutes waren niet heel strak in het laag maar zeker acceptabel en voldoende oomph.
Naar de G12-65 dan maar weer. Hele dikke sound. Redelijk wat bass en mids eruit moeten draaien om het een beetje strakker en minder wollig te krijgen. Zeker acceptabele sound maar niet de goede speakers voor het echte high gain ritme werk.
Naar de leads dan maar. Mooie rond sounds. Erg lekkere solo sound vind ik zelf. Niet te veel en schel hoog. Maar meer mid georienteerd. Zeker een nette sound.
De greenbacks op lead. Klinken veel agressiever dan de G12-65. Veel schreeuwender en smeriger solo geweld. Met volume iets terug zeker wel wat ronder te krijgen maar nog niet te vergelijken met de G12-65 sound.

Conclusie:
Om het heel kort te zeggen, G12-65 Vol en rond, G12M25 greenbacks iets dunner en wat smeriger.
Welke is het beste? Geen idee. Ze hebben voor mij allebei echt hun positieve kanten. Ik vind het volle geluid van de G12-65 wel erg lekker. Lekker dikke rocksounds mee te verkrijgen, dikker dan de greenbacks naar mijn mening. Maar de greenbacks hebben dat lekkere schreeuwende erin zitten. Die smerige scheurende rocksound wat ik ook weer erg lekker vind maar ik mis toch wat dikte in de sound af en toe.
Voor mij zou het dus eigenlijk tussen de G12-65 en de greenback in moeten zitten. G12-65 voor het volle en beukende, G12M25 voor het smerige randje.

Het is allemaal getest op huis volume. Dat is met de blackmore aardig afgeknepen. Aangezien ik erg benieuwd ben wat de speakers gaan doen op hoger volume waar de blackmore wat opener word laat ik de test setup zitten tot en met zondag bij de repetitie. Ook hiervan zal ik mijn bevindingen posten.

Mr. Dynamite
4 augustus 2010, 15:01
Heeyy Thiez leuke review!
Ik wil zelf die G12-65's ook wel eens horen, greenbacks zijn het niet voor mij, iets te schel ofzo denk ik.

Maar nu rest de vraag; Hoe klinken ze samen? Na jou bevindingen zouden ze elkaar best goed kunnen aanvullen. :ok:

HaroldA
4 augustus 2010, 15:06
Mooie review!

Ik heb een 1960A kast met oude G12-65's en een 1960B met oude G12M-25's en ik zit er al een hele tijd aan te denken om ze te gaan combineren. Ik kan me heel goed vinden in jouw review en wissel ook heel vaak van voorkeur voor de ene of andere kast.

Op dit moment vind ik de G12-M25's het gaafst, maar voor lead is de G12-65 weer lekkerder.

Toch maar eens een combi-kastje maken ;)

Thiez
4 augustus 2010, 15:29
Het was eigenlijk mijn bedoeling idd een combi kastje te maken. Maar helaas waren de G12-65's 8ohm en de greenbacks 16ohm. Ik denk zeker dat een combinatie wel gaaf zal klinken.
Het probleem van een combinatie vind ik alleen weer dat bij de meeste optredens er maar 1 speaker uitversterkt word. Zijn maar zelden zaaltjes waar 2 speakers uitversterkt kunnen worden (zeker in band met 2 gitaristen).

Maar goed, zoals ik al zei lijkt de combinatie me geweldig lekker klinken alleen het liefst zou ik deze combinatie hebben in 1 speaker.
Wanneer iemand het geprobeerd heeft in 1 kast laat dan je bevindingen hier ook zeker horen!

the sure thing
4 augustus 2010, 21:25
(...)Wanneer iemand het geprobeerd heeft in 1 kast laat dan je bevindingen hier ook zeker horen! Prachtige review! En ik kom exact tot dezelfde conclusie. G12-65 vol en warm (vooral clean!) en de G12M voor het smerige werk.

Ik heb nu een tijd een 2x12 kast met een G12M-20H en een G12-65H. Het beste van twee werelden? Ja en nee. Het volle is genoeg aanwezig en de G12M zorgt toch voor wat meer "grid", maar de G12-65 "overheerst" toch meer.

Ik twijfel nog elke week tijdens repetities en opnames of ik toch niet de G12-65 uit mijn 2x12 kast haal, maar ik heb ervoor gekozen om mijn milde overdrive Fulltone fulldrive 2 pedaaltje de deur uit te doen en voor een iets breder instelbaar gain pedaaltje te gaan. Hiermee kan ik ondanks de G12-65 toch weer meer gain-geluid creeeren.

Thiez
4 augustus 2010, 21:29
Die G12M-20H dat is de heritage greenback toch? Weet jij toevallig hoe de heritage versie zich vergelijkt met de normale G12M25 versie?

the sure thing
4 augustus 2010, 22:38
Die G12M-20H dat is de heritage greenback toch? Weet jij toevallig hoe de heritage versie zich vergelijkt met de normale G12M25 versie?Ja, idd. Daar zijn ook 1001 meningen over: volgens de meesten klinken de oude
pre Rola EN Rola G12M-25 (en uiteraard de pre Rola G12M-20) speakers het best, daarna komt de Heritage serie, daarna de G12M reissue (Engeland?) en daarna de G12M-25 uit Japan/China. In de volgorde van mooi naar lelijk dus. Ik heb ze allemaal gehoord en de verschillen zijn waarneembaar, maar IMHO niet zo wereldschokkend. Ik kon de heritage speakers kopen/bestellen in engeland, voor de prijs van een "el cheapo" made in Japan versie in NL. Dan is de keus snel gemaakt :). De hele heritage serie LIJKT wat scheller te klinken, maar deze speakers dienen GOED EN LANG ingespeeld te worden. Dan klinken ze dik, smeuiig en vet.Alle G12M-25 (of 20) hebben duidelijk hetzelfde karakter.

Thiez
8 augustus 2010, 21:18
Vandaag repetitie gehad en mijn cab nog eens even uitgetest. Kon het niet uitgebreid testen aangezien ik dan de repetitie ophoud. maar in de pauzes even de speakers lekker getest nog.
De G12-65 zijn super vet! en dan ook echt letterlijk VET van sound. Maar toch mis ik dat smerige randje eraan. Ze klinken wat te lief voor bij ons in de band te gebruiken. Dus voor mij blijven het voorlopig de greenbacks in ieder geval. en de G12-65 blijven thuis onder mijn HT-5 staan voorlopig want ik vind ze wel erg lekker. Ze gaan zeker mee als ik een keer de studio in ga.

Henri H
11 augustus 2010, 15:20
Mooie review Thiez!
Voor een dergelijke test is het natuurlijk leuk om te kunnen AB-en, maar ik zou ook zo snel mogelijk weer 4 speakers tegelijk willen gebruiken, dat lukt nu niet met die 2 verschillende impedanties.

Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met Greenbacks, de ene keer vind ik ze geweldig, een andere keer stoor ik me mateloos aan dat smerige, krasserige randje.
Met 65'ers heb ik in principe altijd een lekker geluid, en ik vind een goed clean ook erg belangrijk, de 65'ers blinken daarin uit naar mijn mening.
Ik mis dat vieze randje ook niet echt, kan ook aan de amp liggen.

Kamiess
11 augustus 2010, 15:37
misschien ook wel een bericht voor hier.

Kent iemand de Eminence legend GB?
Dit zou de tegenhanger van de greenback zijn.

Iemand hem ooit getest.

Thiez
11 augustus 2010, 16:41
Mooie review Thiez!
Voor een dergelijke test is het natuurlijk leuk om te kunnen AB-en, maar ik zou ook zo snel mogelijk weer 4 speakers tegelijk willen gebruiken, dat lukt nu niet met die 2 verschillende impedanties.

Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met Greenbacks, de ene keer vind ik ze geweldig, een andere keer stoor ik me mateloos aan dat smerige, krasserige randje.
Met 65'ers heb ik in principe altijd een lekker geluid, en ik vind een goed clean ook erg belangrijk, de 65'ers blinken daarin uit naar mijn mening.
Ik mis dat vieze randje ook niet echt, kan ook aan de amp liggen.

De JCM800 en Stiletto zullen zeker anders gevoiced zijn. Hoewel ik de stiletto zelf ook niet heel rauw vond klinken.

Ik heb gistere mijn G12-65 8ohm speakers geruild tegen de 16ohms versie van willemguida. Hij was er mee geholpen en ik kan nu ook een mixje proberen met greenbacks en G12-65.
Sterker nog! dat heb ik al even gedaan. Ik vond het op thuis niveau een beetje tegen vallen. De G12-65 en greenbacks vullen elkaar niet echt op lekker punt aan. Je krijgt een beetje overheersend low-mid. Beetje boxy/boomy sound.
Zondag nog even testen op repetitie.

Henri H
11 augustus 2010, 16:48
De JCM800 en Stiletto zullen zeker anders gevoiced zijn. Hoewel ik de stiletto zelf ook niet heel rauw vond klinken.

Ik heb gistere mijn G12-65 8ohm speakers geruild tegen de 16ohms versie van willemguida. Hij was er mee geholpen en ik kan nu ook een mixje proberen met greenbacks en G12-65.
Sterker nog! dat heb ik al even gedaan. Ik vond het op thuis niveau een beetje tegen vallen. De G12-65 en greenbacks vullen elkaar niet echt op lekker punt aan. Je krijgt een beetje overheersend low-mid. Beetje boxy/boomy sound.
Zondag nog even testen op repetitie.De Stiletto is idd wat minder rauw, wat "gepolijster", maar wel veel ballen met een echt Marshall-karakter en een geweldig mooi clean.

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen tijdens de repetitie.

Thiez
18 augustus 2010, 19:52
Ik heb het getest tijdens de repetitie en moet zeggen dat het opzich toch wel gaaf geluid geeft. Het greenback karakter overheerst wel maar de G12-65 geven het wat meer body.
Ik denk dat ik ze in een X-patroon erin ga zetten en laat zitten. Het is geen totale verbetering op de greenback maar het bied wel uitgebreidere mogelijkheid voor zowel uitversterken bij optreden als eventueel opnamens in studio.
De andere greenbacks komen nu in mijn 2x12 kastje onder de blackstar.

laccio
18 augustus 2010, 20:49
Ik ben nu op zoek naar een Cab voor bij mijn peavey 6505+. Ik dacht aan een V30 cabje maar omdat ik toch met een strak budget zat, dacht ik aan die van Fame of Harley Benton.

Welk van die 2 is het beste?

Tweedehands zijn V30 cabs vrij moeilijk te vinden :(

en ik sta nog open voor alle suggesties :)

Thiez
19 augustus 2010, 12:35
Ik heb nu dus 2 greenbacks in mijn cabinetje gezet onder de blackstar maar er val ineens een HELE hoop bass weg. Ik heb de speakers allemaal nagekijken en doet het goed.
Kan iemand mij vertellen of de blackstar HT-5 weinig bass heeft of dat er een buisje vervangen moet worden misschien?

Edit: probleem is al opgelost. Had foutje gemaakt. Zaten altijd 8ohm speakers in dus stonden in serie. Nu zijn de greenbacks 16ohm dus moesten ze natuurlijk parallel ipv in serie. Even over het hoofd gezien :P

Thiez
23 augustus 2010, 20:26
Ik heb het getest tijdens de repetitie en moet zeggen dat het opzich toch wel gaaf geluid geeft. Het greenback karakter overheerst wel maar de G12-65 geven het wat meer body.
Ik denk dat ik ze in een X-patroon erin ga zetten en laat zitten. Het is geen totale verbetering op de greenback maar het bied wel uitgebreidere mogelijkheid voor zowel uitversterken bij optreden als eventueel opnamens in studio.
De andere greenbacks komen nu in mijn 2x12 kastje onder de blackstar.

Nog even een aanvulling. Ik heb de speakers in X-patroon gezet. De greenbacks in serie en G12-65 in serie en deze samen parallel aan elkaar.
Zondag repetitie gehad en dat klonk toch eigenlijk wel erg lekker. Je moet even de EQ iets anders instellen dan bij 4x12 greenbacks maar als je de setting gevonden hebt klinkt het zeker wel lekker. Het scheurt als greenbacks en het beukt als G12-65. Lekkere volle rocksound. Zeker onder de engl blackmore (die redelijk harsh kan klinken soms) vind ik het erg lekker.

HaroldA
23 augustus 2010, 20:42
Nog even een aanvulling. Ik heb de speakers in X-patroon gezet. De greenbacks in serie en G12-65 in serie en deze samen parallel aan elkaar.
Zondag repetitie gehad en dat klonk toch eigenlijk wel erg lekker. Je moet even de EQ iets anders instellen dan bij 4x12 greenbacks maar als je de setting gevonden hebt klinkt het zeker wel lekker. Het scheurt als greenbacks en het beukt als G12-65. Lekkere volle rocksound. Zeker onder de engl blackmore (die redelijk harsh kan klinken soms) vind ik het erg lekker.

Ik heb gisteren weer een JCM800 cabje op de kop getikt waardoor ik nu deze kasten heb:
* 1960A JCM800 met G12-65's
* 1960B JCM800 met G12-T75's (moet ik nog ophalen)
* 1960B JMP '79 met G12-M25's

De bedoeling is dat de 1960A de deur uit gaat maar ik weet nog niet met welke speakers maar ik vermoed dat ik de G12-65's over ga zetten, en misschien zelfs een paar X-jes maak met de greenbacks!

Thiez
23 augustus 2010, 20:44
Ik zou het zeker wel een keer proberen! Is het je smaak niet kun je het nog ombouwen. Maar ik denk dat het je zeker wel gaat bevallen aangezien je wisselend Greenbacks en G12-65 prefereerd. En denk dat het voor tank86 ook zeker wel vette sound gaat geven ;)

HaroldA
23 augustus 2010, 20:47
Wat ik me laatst trouwens ook nog bedacht: hoeveel hoor je van de kast als je alleen de speakers close-mic'd? Je zult echt wel horen of ze in karton of hout opgehangen zijn, maar is een goede kast niet veel meer bepalender voor het "room geluid" dan dat wat je via clos-mic'ing op vangt?

Thiez
23 augustus 2010, 21:36
Ik denk idd dat het met close micing minder uitmaakt dan roomgeluid maar je hoort het verschil van een berken baffle en spaanplaat denk ik wel. En de constructie van een cab hoor je ook wel terug in je mic denk ik. Het bepaald toch hoe de trillingen uit de speaker worden doorgegeven. En een cab met meer bass zul je ook wel terughoren denk ik.

HaroldA
23 augustus 2010, 21:45
Ik denk idd dat het met close micing minder uitmaakt dan roomgeluid maar je hoort het verschil van een berken baffle en spaanplaat denk ik wel. En de constructie van een cab hoor je ook wel terug in je mic denk ik. Het bepaald toch hoe de trillingen uit de speaker worden doorgegeven. En een cab met meer bass zul je ook wel terughoren denk ik.

Daar zitten heel erg veel "denk ik"-s in ;)

Henri H
23 augustus 2010, 21:52
Nog even een aanvulling. Ik heb de speakers in X-patroon gezet. De greenbacks in serie en G12-65 in serie en deze samen parallel aan elkaar.
Zondag repetitie gehad en dat klonk toch eigenlijk wel erg lekker. Je moet even de EQ iets anders instellen dan bij 4x12 greenbacks maar als je de setting gevonden hebt klinkt het zeker wel lekker. Het scheurt als greenbacks en het beukt als G12-65. Lekkere volle rocksound. Zeker onder de engl blackmore (die redelijk harsh kan klinken soms) vind ik het erg lekker.Hè verdorie, heb ik net m'n GB's de deur uit, komt ie met deze post. :angry:

Het zal wel degelijk uitmaken welke cab je gebruikt, ook met close-micing.
Een (rechte) Bogner 4x12 kast zal strakker klinken dan een Marshall, ook gemic'd, maar zolang ik geen roadies heb die een 45+ kilo kast voor me tillen, houd ik het lekker bij m'n Marshalls.

Jasper.
23 augustus 2010, 22:30
Hè verdorie, heb ik net m'n GB's de deur uit, komt ie met deze post. :angry:

Het zal wel degelijk uitmaken welke cab je gebruikt, ook met close-micing.
Een (rechte) Bogner 4x12 kast zal strakker klinken dan een Marshall, ook gemic'd, maar zolang ik geen roadies heb die een 45+ kilo kast voor me tillen, houd ik het lekker bij m'n Marshalls.

Sorry :makeup:

Thiez
23 augustus 2010, 22:31
Daar zitten heel erg veel "denk ik"-s in ;)

Dat is om te benadrukken dat ik niet zeker ben van mijn zaak en het alleen maar aannamens zijn ;)


Hè verdorie, heb ik net m'n GB's de deur uit, komt ie met deze post. :angry:

Het zal wel degelijk uitmaken welke cab je gebruikt, ook met close-micing.
Een (rechte) Bogner 4x12 kast zal strakker klinken dan een Marshall, ook gemic'd, maar zolang ik geen roadies heb die een 45+ kilo kast voor me tillen, houd ik het lekker bij m'n Marshalls.

haha als ik me niet vergis heb je je cab aan dynamite verkocht. Die wilde ook de G12-65's nog uitproberen, misschien wil hij wel 2 speakers ruilen haha ;)
Maar goed, misschien vind je het ook wel helemaal niks. Ik vind het wel erg lekker en denk dat het voor meer mensen een uitkomst zal zijn.
Wie weet word deze combi ooit zo bekend als de V30/G12-T75 haha.

Edit: het was jasper. dus ipv dynamite haha.

Henri H
23 augustus 2010, 22:36
Jasper ja, rotjoch! ;)

Nee, ff serieus, ik ben zeer content met m'n huidige speakers en de rest van m'n gear, heb niet veel behoefte aan extra gear op dit moment, alhoewel.... :sssh: :soinnocent:


;)

Jasper.
23 augustus 2010, 23:01
Jasper ja, rotjoch! ;)

:( :seriousf:

Er is er hier in ieder geval iemand heel blij mee. (en dat is niet mijn moeder :p)

Thiez
24 augustus 2010, 10:11
Jasper ja, rotjoch! ;)

Nee, ff serieus, ik ben zeer content met m'n huidige speakers en de rest van m'n gear, heb niet veel behoefte aan extra gear op dit moment, alhoewel.... :sssh: :soinnocent:


;)

Haha lastig he. Eigenlijk zou je op gegeven moment gewoon tevreden moeten zijn met je gear. Maar je blijft altijd maar zoeken naar verbetering en verandering eigenlijk.
Ik ben nu met me versterker en cabinet klaar voorlopig.
Maar nu ga ik nog met effecten expirimenteren en ik wil nog ander gitaartje, dus ben voorlopig nog niet klaar haha.
Denk wel dat de blackmore een blijvertje is. Als er andere amp komt moet hij erbij komen ;)

yhcmarc
24 augustus 2010, 11:32
Heeft iemand hier toevallig ervaring met die Orange PPC412HP cabs? Dus de High power 400 watt variant en niet de V30 cab.

patberk5
19 september 2010, 16:10
Voor het geld is de Harley Benton G212 Vintage echt een topper...185 euro bij Thomann.de.
Met echte celestions! Niemand die voor 20 euro een cab kan maken om de speakers heen.
De cab klinkt echt top; je kan er echter geen andere speakers in doen omdat alles dichtgelijmd zit en niet geschroefd aan de achterzijde.

the sure thing
19 september 2010, 18:54
Voor de liefhebbers: weer ff bijgewerkt met extra 2x12 cabs en op alfabetische volgorde:

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/AAAoverzicht2x12cab.jpg

Ijselrobo 07
8 januari 2011, 20:47
Hey allemaal..

omdat ik nog-altijd een nieuwe cabinet voor bij mijn HT-20 combo aan het zoeken ben, heb ik even een vraagje:
Kunnen jullie me eens goed uitleggen wat het verschil is tussen de volgende speakers:
- Celestion G12M Greenback (http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/detail.asp?ID=6)
- Celestion Vintage 30 (http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/detail.asp?ID=4)
- Celestion G10 Vintage (http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/detail.asp?ID=31)
- Celestion G12H (http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/detail.asp?ID=7)

Die speakers zitten in de volgende cabinetten die ik wel interessant vind:
-Blackstar Artisan 212 cabinet (http://www.thomann.de/nl/blackstar_artisan_212.htm)
-Marshall 1960TV cabinet (http://www.thomann.de/nl/marshall_mr1960tv.htm)
-ENGL Classic cabinet (http://www.thomann.de/nl/engl_classic_cabinet_410e.htm)
-Line6 DT50 cabinet (http://www.thomann.de/nl/line6_dt50_412_box.htm)

Mijn budget is €700, muzieksteil is erg breed, maar vooral muziek zoals Billy Talent, Against Me! en Kids In Glass Houses. de muziek die ik zelf maak, is rock achtig, wat een beetje lijkt op de genoemde bands.

Grtz.
Ijselrobo 07

Orpheo
8 januari 2011, 22:12
Fijn, dit topic is geupt. Dacht er van de week nog aan.

de v30 heeft imho veel laag en minder hoog en nog minder mids. Ik vidk niet dat ik t n fijne speaker vond in zn eentje. hij heeft meet nodig. Ik heb nu een gruwelijk lekkere tone met 2v30's, 1 g1265 en 1 g12t75.

Ik vind g1265 lekker onder n marshall, maar verder eigenlijk nergens onder. De v30 is superstrak, en weinig muzikaal, weinig juice...

Die anderen ken ik niet.

Ik ben benieuwd naar de classic lead, en de speakers die in de mesa
roadking combo zitten.

allochthomas
8 januari 2011, 22:22
hangt sterk af in welke kast je V30's stopt. In mijn bogner 4X12 komen ze wel goed uit de verf.

@Ijselrobo 07: 700 euro brengt je op het terein van de 2dehands mesa's en bogners. De bogner OS2X12 is voor 700 euro prima te krijgen, er staat ook een mesa recto(2X12) op mp. Als je goed zoekt en geluk hebt kun je een 4X12 van bogner of mesa op de kop tikken.

iWishmaster
9 januari 2011, 12:48
hangt sterk af in welke kast je V30's stopt. In mijn bogner 4X12 komen ze wel goed uit de verf.

@Ijselrobo 07: 700 euro brengt je op het terein van de 2dehands mesa's en bogners. De bogner OS2X12 is voor 700 euro prima te krijgen, er staat ook een mesa recto(2X12) op mp. Als je goed zoekt en geluk hebt kun je een 4X12 van bogner of mesa op de kop tikken.

De nieuwprijzen van Bogner cabs zijn flink gestegen (met ingang van 1 januari kost de 2x12 zelfs 900 euro geloof ik, tegenover ongeveer 700 2 jaar geleden). Tweedehands is een 2x12 voor 500-600 een mooie prijs. Een 4x12" moet je richting de 800 denken (nieuwprijs is 1250 ongeveer geloof ik).