Oorspronkelijk geplaatst door
Duhsjaak
Ik zal wel weer een beetje Tegen de draad in zijn?
Ik heb nooit (zelf) met een PA gespeeld.
De ervaringen met latere bands waren sterk wisselend.
De vaste geluidsboy zat iedere avond urenlang in de herrie en was doof of hard bezig doof te worden.
Soms probeerde hij de op het podium te hard staande combo of (berucht) dubbele marshall stack te compenseren door het zaal niveau op te draaien. Waardoor iedereen fluitende oren kreeg en hij alleen maar veel Dover werd.
Een beetje band kan een hoop voor zichzelf betekenen, door tijdens repetities of sound checks de zaak vanuit een centraal punt op te nemen. Een sound check van twee liedjes vertelt je genoeg.
Je hebt als band dan ook meer grip op het totale geluid en je bent minder afhankelijk van luimen en stokpaardjes van externe geluidmannen.
Als je dan toch je groepsgeluid nog verder wilt aanvullen, ga rustig je gang. Maar de basis heb je alvast in de hand.
3k (dacht ik) in Purmerend heeft het prima in de hand en ook in 013 heb ik heel fijne voorbeelden gehoord van zaalgeluid.
Ooit in het Concertgebouw een optreden van Captain Beefheart met een vriendin op de gang beluisterd omdat het zaalgeluid echt bestraffend hard was. Lees niet te doen.
In het kort:
- de resultaten lopen dramatisch uiteen
- probeer te zorgen dat de basis goed is en hou het ook zelf in de klauwen
Mijn idee maar...
Vriendelijke groet, Gus