Ik las in de Guitarist deluxe (ipad versie) een test van de Yanaha thr5 en thr10 oefenversterkertjes. Het klinkt als een prima ding voor thuis. Heeft iemand er ervaring mee?
Printable View
Ik las in de Guitarist deluxe (ipad versie) een test van de Yanaha thr5 en thr10 oefenversterkertjes. Het klinkt als een prima ding voor thuis. Heeft iemand er ervaring mee?
Rommel:D.
Yamaha heeft goede versterkers gebouwd, oa één door Soldano ontworpen. Maar een oude transistorbak, volgens mij uit de jaren tachtig, is erg goed, nog steeds vrij duur.
Ik bedoel natuurlijk yamaha. Kan de topictitel aangepast worden?
Volgens mij kun je je geen buil vallen aan zo'n oefenversterkertje. En Yamaha is geen slecht merk:ok:.
Zijn er mensen die dit apparaatje ook daadwerkelijk hebben getest? Of is hij daar te nieuw voor?
Vind hem schandalig aan de prijs. Rock-palace heeft 'm iig, waarschijnlijk ook wel ergens bij jou in de buurt, proberen:ok:.
Ik vind het wel een heel gaaf ding eigenlijk, die zou ik er best bij willen hebben. Ben (ook na het lezen van Guitarist) even gaan rondneuzen op joeptjoep en de sounds die het ding produceert liegen er niet om. Ideaal voor opnemen ook omdat het ding naast het modelled signaal ook een DI uitstuurt. En met die aux in kan mijn Tivoli ook de deur uit :)
http://www.rockpalace.com/gfx_produc...amaha-THR5.jpg
Tof ding! Ben een grote Yamaha fan en de introductie van deze amp was me ontgaan. Ik ben blij dat Yamaha weer een beetje actief geworden is in de gitaarwereld.
Mijn vermoeden is overigens dat er gewoon de sound engine in zit van de Yamaha Magicstomp, het laatste product dat Yamaha uitbracht in de gitaarwereld, in 2002. Ik zat altijd al te hopen dat Yamaha nog eens een eenvoudig te bedienen versie van de Magis Stomp zou uitbrengen. De bediening van deze versterker lijkt me wel eenvoudig maar daardoor misschien ook wat beperkt.
Ik hoop wel dat Yamaha de service en productie iets langer volhoudt dan bij de MS.
http://images1.thomann.de/pics/n.gifhttp://www.thomann.de/nl/media_bdbvi...5.html?image=1
Heeft iemand hem ondertussen kunnen testen?
Ben namelijk nog steeds benieuwd of het iets is.
Ik heb hem getest! Het is best een geinig ding voor op de bank en kan me voorstellen dat je er ook leuke opnames mee kan maken. Vooral de British High Gain stand vond ik erg lekker. De effectjes zijn gewoon goed. Hij is me wel iets aan de schelle kant, maar goed, was te verwachten uit die kleine speakers, maar dan nog, heb ik uit grotere amps scheller gehoord.
Ik moet zeggen dat ik hem wel een beetje overpriced vind voor wat het is, maar verder gewoon een prima product. Als je nog vragen hebt, stel maar gerust.
Degelijk ding om te zien. En tof design. Net als de nieuwe Fender versterkers lekker retro maar eigenlijk helemaal nieuw. Tof.
Ik heb nu een Cube 20x en vind die eigenlijk net iets te groot. daarnaast is het kleinere formaat sprak ook handiger
Woon in een heel gehorig huis en ben daarom op zoek naar een kleinere oefenversterker. De Yamaha THR leek mij daarom wel geschikt, maar moet hem maar eerst testen.
Ik ben ook nog steeds erg benieuwd. Het aantrekkelijke vind ik, is dat ie speciaal ontworpen is om op laag volume ook goed te klinken.
Maar twee minpuntjes toch:
1) geen effect loop, geen aansluiting voor externe speakerkast, geen footswitch (waarom nou niet?? Hoe duur is dat nou??).
2) Toch wel de prijs. Is die nou werkelijk 3 microcubes waard?
Maar ik moet zeggen dat dit toch wel erg lekker klinkt.
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=JRTyVnxHrPc
Toevallig heb een thr 10 sinds een week. Ik zou zeggen ideaal om te gebruiken in huiselijke kring als het aantal decibels niet prioritair is.
De effecten en presets zijn best ok en veel beter afgelijnd dan op mijn Line 6.
Als je hem wil gebruiken in een omgeving waar het niet wenselijk is om als een gek te staan rammen kan ik je de thr 10 zeker aanraden. Enige puntje van kritiek vind ik de aansluiting van de voeding die echt geen geld mocht kosten. Zoals we in België zeggen : koeken naar geld.
Hebben er inmiddels al wat meer mensen ervaring met die THR?
Ik heb er zelf juist eentje besteld (kon het, als Yamaha-gearslut, niet laten) ;-)
Ik had in het voorjaar de THR5 gekocht. Enkele weken nadien al verkocht om de THR10 te kopen voor de extra opties: aparte volumeregeling voor de aux-input, bass/middle/treble ipv tone en 5 user-presets. En de 10 klinkt beter dan de 5, veel voller en breder geluid. Ik denk dat het komt door andere, grotere woofers. Groter klinkt nogal vreemd voor deze toch wel zeer kleine versterker...
De versterkersimulaties: Fender en Marshall vind ik de beste, de Vox valt wat tegen, je kan die echt te weinig oversturen
De effecten: allen zeer goed, soms wat moeilijk te doseren. De reverbs zijn echt goed, klinken heel ruimtelijk met het stereo-effect van de twee luidsprekers.
Gebruik: intuïtief, heb de handleiding niet eens gelezen. Ik vind dat je met de modellingamps met 100 settings en evenveel versterkermodellen veel te veel tijd steekt in het juiste geluid en je verliest in een moeilijke structuur om alle instellingen te regelen. Hier niet, voor elke instelling een knop en max 5 presets, biedt trouwens best veel mogelijkheden.
Looks & bouw: echt mooi ding, ook de nagebootste verlichting van de 'tubes' is geslaagd. Ik heb hiervoor al een Vox- en Fender versterker gehad, maar over deze heb ik toch al het meest complimenten gekregen voor zijn looks, vnl dan van niet-muzikanten, LOL De behuizing en knoppen zijn stevig.
Voor mij is het de ideale oefenversterker voor thuis. Ik heb nog geen andere gitaarversterker gehoord die zo goed klinkt op echt lage volumes. Hij is misschien wat duur voor wat je krijgt in vgl met de Fender Mustang of Vox VT-serie, maar wat je krijgt is goed. Als Yamaha nog één ding kan verbeteren is het misschien het soms wat korrelig geluid in de laagste noten bij overdrive. Alhoewel ik het misschien zelf kan veranderen met de bijgeleverde software, nog niet geprobeerd.
Hier nog enkele filmpjes bij wijze van demo :zz:, 2 opmerkingen:
- geluid is niet ideaal, heb het opgenomen met mijn fototoestel
- het is een oefenversterker, en ik moet nog veel oefenen ;)
http://www.youtube.com/watch?v=SRNIf0i38XU
http://www.youtube.com/watch?v=zxZvjef0i0Y
Bedankt voor de review. Ik heb de mijne inmiddels ook binnen en zal volgende week eens mijn eerste indrukken rapporteren.
Even ge-googled op deze amp, maar dat klinkt wel erg lekker! Ik kwam o.a. op de site van Rock Palace, met daarop o.a. de volgende tekst:
THR10 packs in alles wat je nodig hebt van een off-stage versterker. Real buizenversterker toon en dynamiek, geweldig geluid bij een laag volume, echte hi-fi kwaliteit stereo weergave en volledige opname mogelijkheden. Bereid je voor op veel meer tijd besteden aan het spelen gitaar. Ontwikkeld door een team van gitaristen op zoek naar de ultieme toon, THR levert het geluid dat je wilt en het gevoel dat je nodig hebt. Effecten die te verbeteren en aanvullen je spel te combineren met kamervullend reverbs en vertragingen aan je spel te duwen naar een nieuw niveau. En dankzij het unieke ontwerp THR en focus, stadion-vulling volume is niet een eerste vereiste - alles over deze versterker is ontworpen om de manier waarop je speelt, recht naar beneden op de noodzaak om soms houden het stil te passen. Met klank en het gevoel als dit, zult u de mogelijkheid om te blijven spelen de hele nacht ...
Hoezo Google Translate? Da's dan wel weer een beetje jammer...... ;)
Ik gebruik al een tijdje de THR5 eigenlijk met veel plezier.
Het geluid is prettig (met name in combinatie met een P90 geeft dat net het rauwe randje wat ik graag hoor) en van de "effecten" vaak een klein beetje chorus aanstaan en soms piepklein beetje delay. Handig is dat je het versterkertje zó oppakt om in een andere kamer te oefenen/spelen (het is een THUIS versterkertje)
Op 8x penlights gaat ie een uurtje of wat mee (schiet dus niet echt op) en de losse-voeding aansluiting is knullig vergeleken met de -solide aanvoelende- rest.
Afgelopen weekend regen en dus eindelijk geprobeerd het meegeleverd Steinberger Cubase SW pakketje te installeren, wat dus NIET gelukt is. Moeizaam! Uiteindelijk Audacity gedownload :-)
http://snd.sc/OiQYYx -> St.Blues P90 coiltap + brugelement
http://snd.sc/OiRqGe -> St.Blues P90 nekelement -> THR5 op "lead gitaar"
Niet gelijk afschieten, ik heb gelukkig een "day-job" en speel voor m'n lol ;-)
Via het downloadbare Yamaha THR-set-up programma (USB verbinding was gelukkig wel zo gepiept) kan je het karakter makkelijk instellen van de verschillende versterker modellen. De THR5 heeft géén verschillende opslagplaatsen hiervoor (zoals de THR10 wel)
Groetjes, Hielke
En hoe bevalt de thr?
Ik heb ook een thr10 getest in de winkel, mooi versterkertje, aardig aan de prijs maar degelijk geluid. Die minpunten, grote volumedrop tussen verschillende gain standen (clean, crunch, lead etc...), tap tempo werkt alleen op de reverb en delay, mede daardoor niet genoeg instelmogelijkheden op de andere 3 effecten. O ja en ook al is hij het wel waard eigenlijk ook wel een beetje de prijs.
Het geluid is erg tube amp-like. Goed vond ik de mogelijkheid om presets in te stellen, uiteraard het geluid, design (handzaam), features.
Ook moet ik even opmerken dat hij errrg veel gain aan boord heeft. Als je dat mooi vind, super, en als je minder gain wilt klinkt hij naar mijn mening ietsje minder, maar omdat je de gain standen schakelaar hebt valt er met de gain knop en standen schakelaar samen wel een goede compromie te vinden tussen geluid en gain. Het clean geluid op de thr is ook behoorlijk goed, vooral als je hem nog wat opfleurt met wat reverb en (evt) wat lichte chorus.
Ziet er uit als een fantastisch apparaat voor thuis.
Jammer inderdaad dat er geen externe speaker op aangesloten kan worden.
Maar misschien dat een techneut er wel een speakeraansluiting in kan maken, of is dit ding volledig PCB, dus lastig/onmogelijk te realiseren?
Er zit een headphone out op, dat plugged gewoon in een mengpaneel of een active speaker, hoor.
Ik moet nog even toevoegen dat nog een plus het mooie uitgebreide palet aan sounds voor thuis is. En dat de 3 high gain modusmooi verschillend van elkaar zijn. Soms is het zo met meerdere high gain modes dat de verschillende modes alleen maar gain toevoegen en geen verschil in klankkleur.
Ik heb er gisteren even op gespeeld. Ik vond het een erg goed geluid. Ook op lage volumes. Nu speel ik thuis via mobile pod op de iPad. Maar dat geluid is het toch niet. Ik neig naar een aankoop.
Ik heb de THR10 sinds gisteren in huis. Ik kon gisteravond heerlijk spelen terwijl de kindjes sliepen en mijn vrouw een film keek. Ik moet nog wel wat gaan prutsen met de juiste instellingen. Ik heb hem ook nog niet aan mijn computer gehangen.
Oke, mensen, zoals beloofd: hier is mijn ervaring met de THR10.
Ter achtergrond informatie: ik speel op Fender-achtige gitaren met single coils en heb een voorkeur voor clean (Fender, shadows, surf) en lichte overdrive (Hendrix clean, SRV). Mijn referentie is de Roland Micro Cube (hierna: MC).
Mijn eerste impressie: heel helder en heel transparant geluid. Beslist veel transparanter (minder korrelig) dan de MC. Ik heb er (nog) geen opnames mee gemaakt maar ik kan me voorstellen dat dat voor eenvoudig homestudio-gebruik heel goede resultaten oplevert.
Ook erg lekker is dat de versterker een soort buizenachtige compressie lijkt te hebben. De response voelt i.i.g. behoorlijk buizenachtig aan. Veel beter dan andere digitaal apparaten waarmee ik gewerkt heb. Ook hier geldt: aanzienlijk beter dan de MC.
Verder: zonder meer goede effecten. In het bijzonder moet ik hier de reverb vermelden. Die is erg goed. Wel is de Hall reverb overdone: een klein beetje opendraaien geeft al snel te veel reverb. (Ik vermoed dat Yamaha dit sellingpoint een beetje te enthousiast wilde uitbuiten). De spring reverb had van mij wel weer wat dieper gemogen. Echt in (spring) reverb doordrenkte surfgeluiden haal ik er zo niet uit. Overigens is dat via de software interface aan te passen, maar dan moet je de setting wel opslaan.
Een gemiste kans is de tap tempo knop: die werkt alleen voor delay; niet voor andere tijdsgebonden effecten zoals chorus, tremolo of phaser. Als die tap tempo wel ook voor de overige effecten had gewerkt had je twee parameters in kunnen stellen: tempo en diepte en had je meer mogelijkheden gehad. Zonde. Nu kun je alleen via de regelknoppen het tempo instellen. De MC werkt overigens op identieke wijze (maar dan zonder tap tempo) en doet het dus op dit punt niet beter.
De amp simulaties zijn goed en beter (minder korrelig) dan de MC (had ik al gezegd). Ik gebruik overigens bijna alleen de (Fender) clean en (Vox) crunch. De Vox crunch had idd iets meer distortion mogen hebben bij het vol open draaien van de gain, terwijl de drie distortion modellen heel snel veel distortion geven bij het opendraaien van de gain. Maar geen echte manko's; meer een kwestie van even zoeken naar de sweet spots.
Stereospreiding is erg lekker en voelt veel ruimtelijker aan dan het kleine formaat van de versterker doet vermoeden. Dit was helemaal het geval toen ik een keer mijn Roger Linn Adrenaline aansloot (via de aux-ingang): toen leek het geluid welhaast van naast de speakers te komen; erg tof. (De adrenaline in stereo is zowiezo iets dat je zelf gehoord moet hebben om te geloven).
Ik heb een keer een bas aangesloten en dat ging eigenlijk heel goed. Hoewel je geen wonderen mag verwachten van 4 cm speakers voor de basresponse bleef het geluid toch behoorlijk strak.
Installeren van de bijgeleverde bedieningssoftware ging bij mij zonder problemen.
Zijn er nog kritische opmerkingen te maken. Ja, natuurlijk. Ik blijf een effectloop missen. Bijzonder hinderlijk b.v. bij het gebruik van een looper pedaal. Nu moet je de looper voor de THR zetten en alle partijen door dezelfde amp simulatie sturen. Zo kun je de verschillende amp simulaties niet benutten en geen mooi palet aan klankkleuren opbouwen.
Lastig vind ik ook de hoeveelheid treble van de amp. Of beter gezegd: om een lekker geluid te krijgen moet ik de treble van de THR - en vaak ook nog mijn gitaar - behoorlijk terug draaien. Dat is het gevolg van het concept om full range speakers te bruiken voor het weergeven van zowel audio en gitaar. Het combineren van hifi-audio en gitaargeluid blijft nu eenmaal moeilijk. Het betekent, vergeleken met de MC, meer afregelwerk; voor mij i.i.g.
Tot slot vond ik de audioweergave (van mp3's) niet bijzonder indrukwekkend. Maar ik zal daar nog een keer naar luisteren. Misschien dat de THR als afspeler van WAV-audio beter tot zijn recht komt.
That's all folks.
Grtz,
Peter
Enkele weken geleden ook een THR10 gekregen. Ik speel net als Telecastermaster met Tele en Strat en verder een Vox SSC33. Die laatste heeft wat meer output, waardoor de modellen wat sneller de distortion ingaan. De THR heeft een goede modellen, die goed op speldynamiek reageren. Via de volumeregelaar van de gitaar is het distortionniveau ook goed te regelen. Ik vind hem niet de scherp klinker, zeker niet. Met het brugelement van een Tele geeft hij een lekker aggresieve bijtende toon. En met een Strat hoor je super de karakteristieke tussenstandjes. Verder heeft de THR voor zijn formaat een heel goede basweergave. Alle verdere specs zijn goed bruikbaar. Dus gewoon alleen met gitaar spelen, met ipod meespelen, of opnemen via de USB uitgang gaat allemaal als een zonnetje.
Een echt grote plus van dit ding blijft daarnaast de vormgeving. Het is echt een juweeltje om in de huiskamer te hebben staan. Echt uniek. Sommige houden hun handen ervoor omdat ze door het nep-buizenlicht en het uiterlijk met een radiatortje te maken denken te hebben.
ik zoek een oefenampje voor thuis en ik ben bij de yamaha thr-10 uitgekomen.
Klinkt heel goed op youtube enzo, mooie features, all i need etc en hij ziet er nog
eens heel mooi uit, wat een goed argument zou zijn bij mijn vrouw om hem gewoon in de
woonkamer te mogen hebben staan.
nu heb ik nog een paar vraagjes;
- voor zij die hem hebben: tevreden van? op of aanmerkingen?
- zou hij ook bruikbaar zijn om te dienen als luidspreker voor bv afspelen van ipod of zelfs
als tv speakers? Wij hebben een flatscreen en dat geluid is ok, maar niet het je dat natuurlijk..
als ik nu de tv hier op zou kunnen aansluiten (in bv de flat setting) en dat zou beter geluid geven,
dan heb ik nog mooi een extra argument om hem te kunnen kopen omdat dat dan bespaart op een 2.1 setje voor bij de tv :p (ik verwacht uiteraard geen super high quality, maar is beter dan de ingebouwde speakers van een flatscreen? (als iemand dat eens kan of wil testen, zou super vriendelijk zijn)
Ik heb de THR10c, de zwarte versie met enkel classic amps dus (Fender deluxe reverb, Matchless DC30, Blues Jr, Marshall Bluesbreaker en de DR Z Mini Z).
Eerst en vooral, het ding doet perfect en als geen ander waar het voor ontworpen is. Luider als dat speel je bijna niet in je woonkamer. Ik gebruik hem daarnaast ook als speakerbox voor mijn iPod en dat gaat prima. Werkt ook op batterijen, dus ideaal voor op reis met je iPod.
Enige jammere is dat je geen EQ hebt als je hem in flat mode gaat zetten, maar je kan hem ook op andere settings proberen uiteraard. Volgens mij gaat hij het zelfs goed doen als TVspeaker. Heeft in elk geval een veel breder spectrum dan mijn flatscreen speakers, maar om hem nu vooral daar voor te kopen, lijkt mij wat raar...
oh nee ik zou hem absoluut niet alleen daarvoor kopen hoor :)
ik ben zeer overtuigd over de amp als amp maar ik zoek extra argumenten om mijn vrouw te overtuigen :P
- hij staat best mooi in de living is
- ik kan er zacht op spelen en met de koptelefoon (we hebben pas een dochtertje gekregen)
- als we deze kopen hoeven we niet meer te kijken naar een hifi set voor bij de tv / als ipod dock => je man is blij en we besparen centjes tov beide te moeten kopen :D
Mooie argumenten Matty. Ik zit er ook steeds meer aan te denken een Yamaha THR 5 te kopen.
We hebben ook een dochter van bijna 2 en een 2e op komst en om boven op zolder met mn Engl Thunder 50 watt buizenbak te raggen gaat ook te ver.
Ik zal deze argumenten ook bij moeders de vrouw aandragen wie weet mag ik hem kopen -:)
Laat ik het zo stellen: dit is de enige gitaarversterker ooit waar mijn vrouw enthousiast over was toen ik er mee thuiskwam! Staat nu gewoon in de woonkamer... :ok:
Ik vind die Thr toch maar heel boxy klinken en serieuze 'omph' missen tov. Eleven Rack of Kemper hoor.