Mijn plectrum is kapot en ik wil dus nieuwe kopen.
Ik vraag me nu enkel af: als die verschillende soorten?
Welke zijn beter, welke koop je beter wel/niet, wat is het verschil...?
Mijn plectrum is kapot en ik wil dus nieuwe kopen.
Ik vraag me nu enkel af: als die verschillende soorten?
Welke zijn beter, welke koop je beter wel/niet, wat is het verschil...?
koop gewoon een stuk of tien totaal verschillende, dik, dun, zwaar, licht, stroef, glad. Experimenteer een maandje of wat tot je erachter komt wat jij het prettigst vind. Alle andere adviezen in de wind slaan![]()
dunlop 1 mm wen er maar aan krijg je geen spijt van,gaatje in maken met een perforator voor betere grip
Dunlop .88 vind ik persoonlijk het prettigst spelen. 1mm was mij toch wel iets te dik.
Maar idd. Ze kosten geen drol, dus koop er een zooi en probeer het uit. Ik heb ook alles tussen Fender thin en Dunlop 2mm geprobeerd voor ik op Dunlop .88 uitkwam.
Tsja, ik ben denk ik een hele rare wat dit betreft, want ik hoor heel veel hier over dunne plectrums, maar ik denk dat je zeker een dunlop stubby of bigstubby 3mm moet proberen! Ik speel zelf op een stubby 3.0mm en dat gaat heerlijk![]()
Ik gebruik een 2.0mm plectrum wanneer ik gitaar en bas speel, hoewel ik bijna alleen maar met mijn vingers speel op de bas.
Het beste kan je, zoals al gezegd, verschillende plectra kopen en die uitproberen tot je jouw favoriet heb gevonden.
Tja, het is allemaal heel persoonlijk. En niet alleen de dikte maar ook het materiaal maakt uit voor het gevoel en de klank.
Ik speelde al tijdje op Dunlop 'M' en heb onlangs ergens een partijtje Dunlop Tortex .73 besteld. Wat betreft stugheid voelen ze gelijk aan, maar die Tortex dingen voelen een beetje glibberig aan.
De zwarte opdruk erop houd ook niet en geeft dus in no-time zwart af op je vingers. En klankmatig hoor je ook dat het ander materiaal is. Ze klinken toch anders dan die gladde doorzichtig gekleurde plastic 'M' dingen.
De dikte is dus wel OK en dus speel ik het voorraadje op, maar ik koop ze niet nog eens.
edit: het meervoud van plectrum is overigens plectra, maar dat is mierenn**ken.
Laatst gewijzigd door Plant; 20 december 2009 om 21:01 Reden: toevoeging
BACKSTAGE is coming trough
Te KOOP: ROLAND CUBE 60
Het Grote MattellicA en J-sus Rulez Pedaalbouw Topic!
Speelt fijn he
Ik zou er gewoon een aantal kopen en eens rustig uitproberen. Waarschijnlijk komt er zo één plectrum uit die je het gaat gebruiken. Ik ben ooit begonnen met kleinere plectra en ik blijf daar op spelen. Een grote voelt nu voor mij heel vervelend.
Het is dus echt iets wat voor jou fijn aanvoelt. Kwaliteitverschil zal er niet echt in zitten. Hoewel ik hier een stagg (jaja!) stubby plectrum heb liggen die al slijt terwijl ik er naar kijk, maar ook een dunlop stubby, die heel degelijk is.
Je kunt nooit echt een plectrum miskoop doen, dus test eens wat.
Laatst gewijzigd door Jordii; 20 december 2009 om 22:17
ik gebruik verschillende plectrums voor verschillende muziekstijlen. Akoestisch speel ik altijd met relatief dunne plectrums, 0.6 mm ongeveer. Dat strumt wat soepeler en tokkelt ook wat fijner, maar zo vaak gebruik ik mn plectrum niet, ik speel meer met mn vingers. Electrisch gebruik ik 0.7 mm voor skamuziek, omdat je daar heel veel te maken hebt met snelle upbeat aanslag en dat gaat toch wat minder lekker met een dikkerd, ik blijf dan soms haken achter snaren. Voor punk en metal gebruik ik liever een 0.8-1 mm plectrum. Riffs komen strakker en met een stuk meer ballen naar buiten, pinch harmonics gaan beter met een harde puntige plectrum (punt is belangrijk, dat wel) en snelle tremolo picking komt er ook gedefineerder uit.
Dit heb ik uiteraard niet eventjes bedacht, hier kom je alleen achter door het gewoon te proberen. Dus inderdaad, hetzelfde advies, koop een zooi van die krengen en ga het proberen.
Te koop:
Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter
Favorieten/bladwijzers