Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 44

Standaard Aria opknap Jazz Bass

Vanmiddag wandelde ik weer eens de kringloop winkel in en daar stond, enigzins in een hoekje verscholen, deze jongen voor 30 euro op me te wachten:

De hals stond krom door onmenselijk strak gespannen snaren; maar met de spanning eraf neemt ie weer een normale stand aan. De chromen kappen en vingersteunen ontbreken en er is kennelijk ooit een knop vervangen door een willekeurig ander exemplaar.
    Ik kon 'm niet laten staan.

Thuisgekomen bleek er geen geluid uit te komen. Control cavity eerst opengemaakt om geen soldeer werk maar broddelwerk aan te treffen. Allereerst dus maar eens de elementen losgesoldeerd en direct tegen de kabel gehouden. Het voorste element werkte, het achterste niet. Tijd voor de operatietafel:

Te oordelen aan de vorm van mn de bovenkant van het element kreeg ik al de indruk dat er ooit nogal grof een reparatie aan was gedaan. Dat bleek inderdaad het geval. Hoe dan ook, na het verwijderen van het tape vond ik dat het wikkeldraad bij een van de contactpunten was afgebroken. Een slagje afwikkelen, weer aansolderen,

en een nieuwe jas eromheen (eerste een laagje teflon en daarover isolatietape):

Hij doet 't weer. Nu moet ik de zaak weer opnieuw aaneen solderen en dan ben ik voor heel weinig een oude bas rijker.

Natuurlijk hoor ik graag zoveel mogelijk over dit instrument; ik kan er zelf op het internet maar bar weinig over vinden.
    Zometeen meer beelden.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

De body lijkt massief, is niet zo zwaar. Zou dat linde kunnen zijn?

Is 050138 het serienummer?

Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

gave bas. hier in de kringloop winkels hebben ze nooit gitaren helaas.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
    Official Member of the Gun Guitars Owners Association

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht

De body lijkt massief, is niet zo zwaar. Zou dat linde kunnen zijn?

Is 050138 het serienummer?

Wat een leuk dingetje, had laatst ook een aria voor weinig op de kop weten te tikken. Er zijn een aanal sites waar je kan checken waar je aria vandaan komt. veel plezier ermee!

Standaard

Hier kom ik tot zover het dichtst in de buurt. Lijkt er veel op maar de vorm van de kop is anders en de slagplaat is niet tortoise maar zwart/wit gelamineerd. Gebouwd van 1970 tot 1975.

Qua serienummer ben ik nog niet verder. 6 Cijfers schijnt heel gebruikelijk te zijn, maar mijn nummer 050138 heb ik nog niet kunnen traceren. Bij Matsumoku schenen ze vaak met het jaartal te beginnen en dan helpt '05' me niet echt verder.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

super ding, lijkt een volhouten body met maple hals. met ietwat degelijke pups is er geen reden waarom dit niet een prima basje kan zijn. De burst oogt wat cheap maar dat maakt 'm toch weer leuk.

en zie ik het goed, zitten er flatwounds op?

Senior Member

Standaard

Hier kom ik tot zover het dichtst in de buurt. Lijkt er veel op maar de vorm van de kop is anders en de slagplaat is niet tortoise maar zwart/wit gelamineerd. Gebouwd van 1970 tot 1975.

Qua serienummer ben ik nog niet verder. 6 Cijfers schijnt heel gebruikelijk te zijn, maar mijn nummer 050138 heb ik nog niet kunnen traceren. Bij Matsumoku schenen ze vaak met het jaartal te beginnen en dan helpt '05' me niet echt verder.
    Klopt, maar er zijn ook modellen waarbij ze dat niet deden en de 05 weer voor iets anders stond. Ik had hetzelfde probleem.

probeer het anders eens op hun forum

http://www.matsumoku.org/ggboard/index.php

Senior Member

Standaard

Als ik jou was, zou ik niet al te veel luisteren naar die Teletubbies (op matsumoku.org, zijn ze niet zo gek op doorlinken blijkbaar)
    Ik heb die zwarte rand van de burst op oude japanese gitaren altijd verdacht gevonden: in mijn ervaring duidt dit op multiplex met een leuk topje.
    En is/was Aria niet een goedkope versie van het veelgeprezen Aria Pro II ?
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Standaard

De D-snaar is flatwound, de rest roundwound. De E- en de A-snaar zijn veel te dik voor de topkam. Dat moet ik sowieso allemaal vervangen. Maar door jouw berichten en het gevoel van die ene D-snaar denk ik dat ik hier ook eens flatwounds op ga zetten.

Het instrument moet van een totale barbaar zijn geweest. Die verschillende en niet passende snaren, de gigantische spanning die erop stond, het waardeloze soldeerwerk (de aardeverbinding naar de brug brak af toen ik de control plate verwijderde, er loopt geen aarde-aansluiting naar de sleeve van de jack; kon onmogelijk werken).

In ieder geval het achterste element zou ik wel willen vervangen. Bij de reparatie eerder vandaag kreeg ik sterk de indruk dat iemand ooit de bovenste plaat van het element eraf heeft gehaald om bij de begindraad te komen (beide uiteindes komen nu vanaf de buitenkant van de spoel, dat kan onmogelijk origineel zijn; vast en zeker was die draad ook gebroken, hebben ze de boel open gepulkt en de begindraad een paar keer om de spoel gewikkeld en weer aangesoldeerd). Bij dat verwijderen is de magneet van de G-snaar een eind omhoog gekomen en dat heeft men zo gelaten; het hele ding is krom.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 4 juli 2009 om 22:47
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

flats is de way to go.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
    Official Member of the Gun Guitars Owners Association

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten