Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
    Senior Member

Standaard Brom in pedalboard (tips van een pro)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een brom probleem in mijn pedalboard.

Hier een linkje naar foto's v.h. board op gitaarnet.

Het betreft een ENGL Z12 midicontroller die een Rocktron Replifex en een Marshall JVM410H aanstuurt.
    De pedalen (Z12, Maxon OD808, Korg Pitchblack en een CryBaby GCB-95) wilde ik voeden via de Phantom power op de Replifex zodat er geen 230V op m'n board zit.
    Ik had speciaal hiervoor een compacte OneSpot 9V adapter gekocht en gehoopt alle pedalen hiermee te voeden.
    Ik heb zelf een dubbel geïsoleerde multikabel gesoldeerd met o.a. een 9V leiding.

Dit bleek helaas een enorme krakerige brom te veroorzaken.
    Ook als ik de OneSpot los aansluit, direct op de CryBaby, blijft de brom.
    Zelfs als ik de OD808 en Pitchblack voed met de OneSpot en een batterij in de CryBaby heb blijft de brom aanwezig.
    Zonder CryBaby is de brom verdwenen.
    De OneSpot heb ik terug kunnen doen naar de winkel waar ik hem gekocht had.

Ik gebruik nu een Roland adapter waarmee ik de Wah, OD808 en Pitchblack via de phantom power v.d. Replifex voed.
    Dit gaat eigenlijk wel goed maar de Z12 veroorzaakt nog een soort van "modulerende" brom.
    Hiervoor heb ik een aparte adapter (van een oude telefoon) genomen en nu is het gebrom over.
    Helaas heb ik nu wel een extra 230V stekker en adapter in m'n pedalboard liggen.
    Het liefst zou ik één adapter (mag best een grote zijn) gebruiken om de 4 pedalen op m'n board via de phantom power te voeden.
    Kunnen jullie mij hierin een advies geven?

Bovenstaande tekst heb ik ook gemaild naar een professional met de vraag of hij een advies kon geven.
    Dit was z'n antwoord:

.....
    Tip denk aan isoleren van je stroom vanuit de voeding voor en signal
    creeer geen aardlussen .en buffer je gitaarsignaal.
    voor je amp en ontstoor je wah deze is erg gevoelig voor stroom.
    vintage nabouwen zoals botiek pedalen is meestal ook de problemen van
    vroeger mee nabouwen hihi.
    op papier ziet het meestal lekker makkelijk uit maar in de praktijk
    meestal niet.

engl heeft ook een midi aarde die stroort. dus je ziet er zijn nogal
    wat factoren waar je evt rekening mee moet houden.
    en ook hier op papier ziet het meestal lekker makkelijk uit maar in de
    praktijk meestal niet.
    ....
    Ik heb wel 's vaker gelezen over die buffer maar snap dit niet zo goed.
    Wat doet een buffer?
    Is dit een soort condensator die je gitaarsignaal daar a.h.w. opslaat?
    Wat is de functie hiervan?
    Hoe kan ik ervoor zorgen dat m'n gitaar signaal gebufferd is?
    Hoe kan ik de stroom isoleren?
    Hoe kan ik de wah en Z12 ontstoren?

Ik hoop dat hier iemand zit die me kan/wil helpen met dit probleem.
    Ik heb de beschikking over een soldeerstation en heb niet echt 2 linkerhanden.

Bij voorbaat dank.

Edit:

Op zich heb ik dus een oplossing gevonden door de pedalen met een Roland adapter te voeden maar de Z12 ligt nog dwars.
    Deze voed ik nu met een oude telefoon adapter en dat gaat prima.
    Is er iemand die weet hoe ik de storende aarde in de Z12 kan verhelpen zodat ik alsnog 1 adapter (de Roland adapter) kan gebruiken?
    Laatst gewijzigd door Henri H; 4 februari 2009 om 12:05

Senior Member

Standaard

Hey Henri,
    Ik gebruik zelf een voodoolab Pedalpower II+ voor mijn board, en dat werkt perfect, geen borm of wat dan ook, mede dankzij de geisoleerde outputs, dit maakt het geheel tot een duur grapje maar wel waard in mijn ogen.

Wat betreft het buffer verhaal, zo'n buffer zet het hoog ohmige signaal van je gitaarelementen om in een laagohmig signaal wat veel sterker is en zich daardoor makkelijker door lange kabels laat leiden, en daardoor veel minder signaalverlies. het beste is om je gitaarsignaal zsm door een buffer te laten lopen maar bedenk dan weer wel dat er pedaaltjes zijn die het minder goed op een laagohmig signaal doen, kwestie van proberen dus.

In de meeste niet TB pedaaltjes zit een buffer, ieder boss pedaaltje bijvoorbeeld. Over de kwaliteit van de buffer in een bosspedaal kun je discuseren, maar een simpel pedaal kan dan al genoeg zijn.

Ook zijn er losse (kwaliteits) buffers te koop, goede dingen lees ik over de BS2 van www.axess-electronics.com maar wel weer redelijk aan de prijs.

Greetz Willem
    SPAM & dus ook te koop; Lexicon MPX-1 G2 + R1 foot controller
    Ruil/inruil en dus ook gezocht: hmmm...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Huisjes Bekijk bericht
    Ik heb wel 's vaker gelezen over die buffer maar snap dit niet zo goed.
    Wat doet een buffer?
    Is dit een soort condensator die je gitaarsignaal daar a.h.w. opslaat?
    Wat is de functie hiervan?
    Hoe kan ik ervoor zorgen dat m'n gitaar signaal gebufferd is?
    Hoe kan ik de stroom isoleren?
    Hoe kan ik de wah en Z12 ontstoren?
    Buffer:
    Een gitaar-pickup is redelijk 'hoogimpedant' (heeft een weerstand die veel groter dan nul is). Wanneer je aan een hoogimpedante uitgang een lange kabel, allerlei switches, pedalen etc. hangt, daalt de signaal-ruisverhouding enorm (ofwel: veel ruis). Een buffer heeft een hoogimpedante ingang, waardoor hetgene aan de input zit niet belast wordt en een laagimpedante uitgang, waardoor de output een relatief zwaardere belasting mag zijn zonder dat de signaal-ruisverhouding daalt.

Over het algemeen hebben vrijwel alle niet-true-bypass pedalen een buffer. Ze hebben echter niet allemaal een goede buffer: Een Dunlop Crybaby wah pedaal heeft bijvoorbeeld een enorm slechte buffer en een Ibanez Tubescreamer is al een heel stuk beter.

Eenvoudige tip: modificeer je wah tot True Bypass en zet je tubescreamer vooraan in de signaalketen en je bent klaar. Evt. kun je ook je wah eerst zetten als je dat mooier vind klinken, zo precies kom het nou ook weer niet.

Overigens: waarom een JVM pedaal en een extra midi controller? Die Engl Z-nogwattus kan toch ook je JVM schakelen?

Edit: Willem was me al voor. Alleen bestaan hoogohmige en laagohmige signalen niet, alleen hoog- en laag-impedante in- en uitgangen (sources of sinks)
    Laatst gewijzigd door iWishmaster; 3 februari 2009 om 09:38

Senior Member

Standaard

Ja, dat van die buffer in de CryBaby kan kloppen. Die zuigt idd wat hoog weg.
    Mijn Ibanez WH10 wah is op dit moment in reparatie en wordt misschien gemodificeerd (True Bypass) maar misschien is een (betere) buffer inbouwen een betere optie?
    Het liefst heb ik de OD808 wel na de wah.

De pedalpower is waarschijnlijk ook een (duur!) alternatief maar dan heb ik alsnog een 230V aansluiting in m'n board liggen wat ik dus liever niet wil.
    Bovendien heb ik het spul op dit moment ook al ruis/brom-vrij met die Roland adapter en die telefoon adapter maar ik wil zo graag van die 230V af in m'n pedalboard.
    De Replifex heeft z'n eigen adapter.

@iWish: Het JVM-pedaal biedt me nog meer mogelijkheden.
    Ik kan b.v. op elke sound master volume #2 (knop 5) kiezen of de FX loop aan/uit schakelen (knop 6). Dit kan als een soort van CC (control change) functioneren.
    Ook heb ik er direct beschikking over 4 sounds (knop 1 t/m4) en hij zit mij niet in de weg.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht

Edit: Willem was me al voor. Alleen bestaan hoogohmige en laagohmige signalen niet, alleen hoog- en laag-impedante in- en uitgangen (sources of sinks)
    Daar heb je helemaal gelijk in maar het legt eea wat makkelijker uit
    SPAM & dus ook te koop; Lexicon MPX-1 G2 + R1 foot controller
    Ruil/inruil en dus ook gezocht: hmmm...

Senior Member

Standaard

Hetzelfde wordt veel gedaan met vermogen: "Wattage".
    Maar ik begreep Willem prima hoor.

Senior Member

Standaard

Ja, dat van die buffer in de CryBaby kan kloppen. Die zuigt idd wat hoog weg.
    Mijn Ibanez WH10 wah is op dit moment in reparatie en wordt misschien gemodificeerd (True Bypass) maar misschien is een (betere) buffer inbouwen een betere optie?
    Het liefst heb ik de OD808 wel na de wah.

De pedalpower is waarschijnlijk ook een (duur!) alternatief maar dan heb ik alsnog een 230V aansluiting in m'n board liggen wat ik dus liever niet wil.
    Bovendien heb ik het spul op dit moment ook al ruis/brom-vrij met die Roland adapter en die telefoon adapter maar ik wil zo graag van die 230V af in m'n pedalboard.
    De Replifex heeft z'n eigen adapter.

@iWish: Het JVM-pedaal biedt me nog meer mogelijkheden.
    Ik kan b.v. op elke sound master volume #2 (knop 5) kiezen of de FX loop aan/uit schakelen (knop 6). Dit kan als een soort van CC (control change) functioneren.
    Ook heb ik er direct beschikking over 4 sounds (knop 1 t/m4) en hij zit mij niet in de weg.
    Wanneer jij je wah eerste wilt gebruiken, zou ik dat gewoon doen: dat ene TB pedaaltje gaat het verschil niet maken. Je maxon OD808 heeft volgens mij ook een buffer en die is prima.

Waarom is 230V op je pedalboard zo'n ramp?
    Je kunt anders een kabel voor 9 of 12V gelijkspanning wel zodanig verlengen datie van de adapter naar je pedalboard loopt, maar da's ook niet ideaal.

@jvm-pedaal: ik ben nooit zo'n fan van (te)veel opties, daarom snapte ik het al niet

Senior Member

Standaard

Hetzelfde wordt veel gedaan met vermogen: "Wattage".
    Maar ik begreep Willem prima hoor.
    Nee nee, dat bedoel ik niet. Een signaal bestaat uit een stroom en een spanning (die natuurlijk in relatie tot elkaar staan). Een signaal heeft geen impedantie, weerstand, ohmage of wat dan ook: alleen de bron en de bestemming van het signaal. Dat wilde ik alleen maar zeggen.

Senior Member

Standaard

Ik bedoelde dat vaak/soms de term "Wattage" gebruikt wordt i.p.v. Vermogen.
    Net als "Ohmage" en impedantie, alhoewel eigenlijk zou je dan weerstand moeten zeggen toch?. Ach, ik zwets teveel.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    ....
    Waarom is 230V op je pedalboard zo'n ramp?
    ....
    @jvm-pedaal: ik ben nooit zo'n fan van (te)veel opties, daarom snapte ik het al niet
    Tja, ik houd er gewoon niet van. Zeker als het niet nodig is.
    Ik speel regelmatig in feesttenten waar behoorlijk met bier e.d. gegooid wordt.
    Soms is m'n pedalboard aan het eind van zo'n avond zeiknat van (naar ik hoop) het bier.

Wat JVM-pedaal betreft: zolang het overzichtelijk blijft ben ik juist een voorstander van veel opties en controle over m'n sound.
    Noem me "controlfreak".

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten