Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 27 van 27

Senior Member

Standaard

Ik heb de indruk dat ik het punt blijf missen. In die zin, ik merk dat zo'n beetje iedereen met een YouTube account filmpjes maakt over hoe erg ze over de zeik zijn vanwege Fender. Dan gaat het ook vaak over de manier waarop (als ik het goed heb; in USA bakzeil op trademark, nu gooien ze het over copyright, pakken een kleine Chinese bouwer, dat winnen ze bij verstek en gebruiken die uitspraak nu als precedent voor anderen bouwers). Dan heb je nog de discussie of de huidige eigenaar sowieso niet de uitvinder is maar het bedrijf heeft gekocht. Maar dat is allemaal vorm.

Begrijp me niet verkeerd; ik vind het heel goed dat er andere bouwers zijn die double cut SSS modellen bouwen in alle prijsranges want dan hebben wij wat te kiezen, is er voor iedereen iets beschikbaar, etc. etc. Maar moet dat dan echt praktisch een éxacte kopie zijn qua bodyvorm zoals een Fazley van 99 euro? Dat kan toch ook in licht afwijkende vorm zoals een Artisan, Pacifica, Silhouette of whatever. Ook dan hebben beginners wat te kiezen, kunnen ze voor lagere prijzen instappen, of juist kiezen voor iets exclusiefs als een Nick Huber, Patrick Eggle...

Want hoe je het ook wendt of keert; van de Chinese DIY setjes tot Kauffman, Smitty, RebelRelic, Haar en alles wat daartussen zit hebben hun modellen nooit gecreëerd vanuit 'ik ga iets ontwerpen' maar vanuit 'ik kopieer iets dat reeds bestaat'. En vanaf daar gingen ze dan kosten besparen, historische eigenschappen terugbrengen of praktisch niet zichtbare wijzigingen zoals toetsradius, halsprofiel etc aanbrengen.

Als je dan later met copyright om je oren wordt geslagen, ben jij dan wel degene die genaaid wordt...?

Senior Member

Standaard

Ik moest wel lachen om een ander interview met Fender,
    men zei, we nodigen iedereen uit om zelf creatief te zijn en de gitaar door te ontwikkelen,
    alsof het bij Fender niet gewoon om de pegels gaat,
    maar daar gaat het bij de kopieerders ook om natuurlijk,
    neem RebelRelic, die heeft ook eigen modellen maar ik gok dat zonder de F kopieën de huur niet betaald kan worden,
    bovendien is niet iedereen zo eigenwijs & creatief zoals onze Barno met zijn Guttlins

ik las de reactie van RR op instagram en al dat gehuilebalk werkte bij mij averechts,
    ga lekker aan het werk, doe je eigen ding
    toch een beetje het advies van Fender

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht

Als je dan later met copyright om je oren wordt geslagen, ben jij dan wel degene die genaaid wordt...?
    waar je aan voorbij gaat is dat fender al decennialang dit toestond, en al decennialang advertenties had met claims als 'you had the copy, now you can afford the real deal'. dat maakt juridisch gigantisch veel uit. Na 72 jaar zeggen, ja hela hola kindercola, dit gaat niet, dit is copyrighted materiaal... dat is lastig te verkopen. Zeker als je een PRS Silver Sky tackled, wat juist níet de bodyvorm kopieert.

En wat te denken van de lui die voor Fender werkten? Warmoth maakte Fender customshop onderdelen, de Frankenstrat is zeker geén Fender, en oudere Charvels dan?

Copyright gaat over works of art, en Leo Fender wilde juist níet dat dit works of art waren maar gebruiksvoorwerpen. Hals niet fijn? Hup, nieuwe erop! alles goedkoop en modulair!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    alles goedkoop en modulair!
    Ook een uitvinding van Leo, laat Fender het maar niet horen

Het verstekvonnis schept geen bindend precedent en kan gewoon aangevochten worden, Fender hoopt met een spierballen cease & desist een eind te komen maar het is niet meer dan een boze buurman die wil dat je je heg knipt.

Het is wachten tot deze kennis bij de goegemeente gaat indalen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    waar je aan voorbij gaat is dat fender al decennialang dit toestond, en al decennialang advertenties had met claims als 'you had the copy, now you can afford the real deal'. dat maakt juridisch gigantisch veel uit. Na 72 jaar zeggen, ja hela hola kindercola, dit gaat niet, dit is copyrighted materiaal... dat is lastig te verkopen. Zeker als je een PRS Silver Sky tackled, wat juist níet de bodyvorm kopieert.

En wat te denken van de lui die voor Fender werkten? Warmoth maakte Fender customshop onderdelen, de Frankenstrat is zeker geén Fender, en oudere Charvels dan?

Copyright gaat over works of art, en Leo Fender wilde juist níet dat dit works of art waren maar gebruiksvoorwerpen. Hals niet fijn? Hup, nieuwe erop! alles goedkoop en modulair!
    Ik ben geen jurist en het grote voordeel daarvan is dat ik het niet hoef te benaderen als jurist.

Wat ik begreep is niet zo zeer dat Fender al die kopieën wel prima vond, maar dat ze een rechtszaak in USA hebben verloren omdat ze geen trademark hadden. Daarnaast zijn er tig bouwers die op last van Fender hun headstock hebben moeten aanpassen. Daar hadden ze blijkbaar wel juridisch de juiste kaarten.
    Dat er dan gekopieerd wordt wil niet meteen zeggen dat je het prima vindt.

Dat je in een advertentie wijst op het bestaan van kopieën en jezelf profileert als het origineel is geen toestemmen.
    Dat ze onderdelen elders laten maken maakt ook niet per se uit. Apple laat ook onderdelen voor iPhones door contractpartijen maken maar dat betekent niet dat de deur nu wagenwijd open staat voor kopieën voor iedereen die daar maar zin in heeft.

De Silversky is wellicht op details iets anders, maar ik hoef niet heel erg mijn best te doen om in mijn hoofd een associatie met een strat te krijgen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Senior Member

Standaard

We zullen het wel gaan zien, want PRS is dat dan inmiddels wel gewend én ze hebben ook nog eens een hoop advocaten als klant.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten