Ik heb de indruk dat ik het punt blijf missen. In die zin, ik merk dat zo'n beetje iedereen met een YouTube account filmpjes maakt over hoe erg ze over de zeik zijn vanwege Fender. Dan gaat het ook vaak over de manier waarop (als ik het goed heb; in USA bakzeil op trademark, nu gooien ze het over copyright, pakken een kleine Chinese bouwer, dat winnen ze bij verstek en gebruiken die uitspraak nu als precedent voor anderen bouwers). Dan heb je nog de discussie of de huidige eigenaar sowieso niet de uitvinder is maar het bedrijf heeft gekocht. Maar dat is allemaal vorm.

Begrijp me niet verkeerd; ik vind het heel goed dat er andere bouwers zijn die double cut SSS modellen bouwen in alle prijsranges want dan hebben wij wat te kiezen, is er voor iedereen iets beschikbaar, etc. etc. Maar moet dat dan echt praktisch een éxacte kopie zijn qua bodyvorm zoals een Fazley van 99 euro? Dat kan toch ook in licht afwijkende vorm zoals een Artisan, Pacifica, Silhouette of whatever. Ook dan hebben beginners wat te kiezen, kunnen ze voor lagere prijzen instappen, of juist kiezen voor iets exclusiefs als een Nick Huber, Patrick Eggle...

Want hoe je het ook wendt of keert; van de Chinese DIY setjes tot Kauffman, Smitty, RebelRelic, Haar en alles wat daartussen zit hebben hun modellen nooit gecreëerd vanuit 'ik ga iets ontwerpen' maar vanuit 'ik kopieer iets dat reeds bestaat'. En vanaf daar gingen ze dan kosten besparen, historische eigenschappen terugbrengen of praktisch niet zichtbare wijzigingen zoals toetsradius, halsprofiel etc aanbrengen.

Als je dan later met copyright om je oren wordt geslagen, ben jij dan wel degene die genaaid wordt...?