Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 51

Standaard

is dit niks?

dubbel scharnierpunt dus dubbele kracht staat op de site van HBM voor 12,99 voor dat geld een gokje waard.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wietse Bekijk bericht
    is dit niks?

dubbel scharnierpunt dus dubbele kracht staat op de site van HBM voor 12,99 voor dat geld een gokje waard.
    had ik ook al gezien Wietse, maar zouden de bekken hard genoeg zijn?
    hen maar eens mailen denk ik, je weet het nooit

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wietse Bekijk bericht
    is dit niks?

ik heb bij hen even navraag gedaan en zij benoemden dat het aan de kracht niet zal liggen maar ze twijfelden of de hardheid van de 'bek' wel hoog genoeg was.

ben uiteindelijk uitgekomen op een tweedehandse Wiha bicut.

https://www.conrad.nl/nl/p/wiha-z-18...l?refresh=true

en deze lukte het wel, dus ik kan verder

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Mijn ervaringen met RVS:

* het is taai, buigt lastig als je geen radius buiger hebt, het neemt de vorm van je fretboard níet aan zoals nickel silver dat doet.
    * het vlakt langzamer, crownen gaat prima, polijsten gaat ook prima als je de juiste tools hebt (ik gebruik een vilt polijstwiel op een dremel, en dan eerst met meguiers polish, en daarna met de roze menzerna er overheen: superglad resultaat). je hoeft niet te schuren tot grit 2000, je kan al stoppen bij grit 800 en dan met de machine polijsten, omdat je met grovere compound al kan polijsten.
    * die fret tang nipper is cruciaal, ook als je geen binding hebt, omdat het hout echt meer werkt dan je denkt, en om scherpe freteindjes te voorkomen moet je echt die tang eruit halen.
    * voorbereiding is cruciaal. als je toets niet perfect de radius heeft, als je frets niet de perfecte radius hebben, als je teveel fret materiaal laat overhangen en dat weg moet bikken met een vijl: pokkewerk.
    * Je moet echt clean, strak werken.
    * tonaal verschil? Ik heb niks gemerkt, eerlijk gezegd. Ik heb diverse gitaren van RVS voorzien die nickel silver hadden, en het is niet alsof opeens de Boss Metalzone aan staat. Het is hetzelfde verschil als oude versus nieuwe snaren. Het is vast iets, maar significant? Niet in mijn oren.

Als het zit, zit het. Punt. Maar zoals ik al zei, het voorbereiden is echt een klus, en dat moet je leren.
    ik kan niet anders zeggen dat mijn eerste ervaring, en ook meteen de laatste jouw advies to the point is.
    op zich leek ik alles goed voorbereid te hebben, maar 1 fretsleuf bleek niet ontvankelijk te zijn voor de RVS frets en wipte er op de uiteinden steeds uit.
    net even niet de juiste radius en dat krijg je niet weer goed gebogen met die voorgeknipte fretjes.
    het was een leuke zoektocht, heb er wel een goede kniptang voor de normale frets aan overgehouden

Senior Member

Standaard

Kreeg je het niet met wat secondelijm voor elkaar?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Kreeg je het niet met wat secondelijm voor elkaar?
    dat vertrouwde ik niet echt, en om de boel te verklooien als het niet zou werken, dat risico wilde ik niet lopen.
    nu maar weer gewoon nikkel zilver erop, materiaal dat ik ken

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    dat vertrouwde ik niet echt, en om de boel te verklooien als het niet zou werken, dat risico wilde ik niet lopen.
    nu maar weer gewoon nikkel zilver erop, materiaal dat ik ken
    Dat wordt toch behoorlijk vaak gedaan door bouwers.

Senior Member

Standaard

Ik denk niet dat dat in dit geval zal helpen.
    De ronding van de toets is iets groter als van de fret en zal daardoor weer losschieten aan de andere kant van waar je aan het rammen gaat.
    Die superlijm is meer bedoelt om de fret op zijn plaats te houden wanneer hij eenmaal goed zit.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Dat wordt toch behoorlijk vaak gedaan door bouwers.
    ik doe dit op zich vaak met houtlijm, een enkele keer met secondelijm, maar de reden dat ik dit nu niet deed was deze.
    de fret tang was al voor geknipt door de leverancier, en die was op een enkele fret best wel fors.

dus op het uiteinde had je weinig grip en als je dan de fretuiteinden vlak vijlt kan dit vanwege het harde materiaal van de frets wel eens teveel van het goede zijn voor de secondelijm en komt de boel weer los.
    (ik kon met een tang de fret tang ook niet verbuigen om hem iets wijder te maken, was gewoon te hard)

Wat ik ook nog wel eens wil doen is de fretsleuven in de toets met een klein penseel met water insmeren zodat het hout eventueel iets zwelt en meer grip creëert en dan later alsnog weer secondelijm gebruik.

dus daarom de keuze het verhaal SS frets te laten voor wat het is

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lcvanderhelm Bekijk bericht
    Ik denk niet dat dat in dit geval zal helpen.
    De ronding van de toets is iets groter als van de fret en zal daardoor weer losschieten aan de andere kant van waar je aan het rammen gaat.
    Die superlijm is meer bedoelt om de fret op zijn plaats te houden wanneer hij eenmaal goed zit.
    zo dacht ik er ook over

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten