Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Geen idee waarom er zulk zacht materiaal wordt gebruikt. In de prijs zal het toch niet zoveel uitmaken, goed kwaliteit fretdraad is niet zo duur dat het de prijs erg zou opdrijven, zeker niet wanneer je in mega hoeveelheden inkoopt.
    Als je met die instelling een gitaarwinkel ingaat wordt het altijd een vervelende dag

Senior Member

Standaard

die zwaar versleten MIM fender is jaren gebruikt en dit zijn de originele frets.
    Die heb ik inmiddels vervangen.
    de Silversky SE is van dezelfde gitarist en dat begint nu dus al na een jaar of 4 en dat viel mij gewoon op.
    De Silversky is gemaakt bij Cor-tek, ik ga ervan uit een Cort fabriek.
    mijn gitaar waar ik mij het meeste thuis voel is een Cort, was waarschijnlijk nieuw een dure.
    ik meen een S2600, en heb er later nog een gevonden.

Beide compleet versleten frets.
    Dat kan je niet geheel wijten aan dat het zo een goede gitaar is dat je er maar op blijft raggen

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Als je met die instelling een gitaarwinkel ingaat wordt het altijd een vervelende dag
    Dat doe ik ook nooit meer. Dat was destijds begin jaren tachtig ook de reden om het onderhoud zelf maar proberen te gaan doen. Dure reparaties die ook nog eens slecht werden uitgevoerd. Ik dacht dat kan ik ook en misschien wel beter.

Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 neo met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    die zwaar versleten MIM fender is jaren gebruikt en dit zijn de originele frets.
    Die heb ik inmiddels vervangen.
    de Silversky SE is van dezelfde gitarist en dat begint nu dus al na een jaar of 4 en dat viel mij gewoon op.
    De Silversky is gemaakt bij Cor-tek, ik ga ervan uit een Cort fabriek.
    mijn gitaar waar ik mij het meeste thuis voel is een Cort, was waarschijnlijk nieuw een dure.
    ik meen een S2600, en heb er later nog een gevonden.

Beide compleet versleten frets.
    Dat kan je niet geheel wijten aan dat het zo een goede gitaar is dat je er maar op blijft raggen
    Ik vind dat moeilijk te beoordelen, zeker zonder deze gitaren vast te houden en de gitarist in aktie te zien. Sommige mensen zijn echt hardhandig. De gast waar ik mijn Fender Lead van kocht was een conservatorium figuur, speelde normaal veel klassiek op nylonsnarige gitaren. Heb me weleens afgevraagd of dat met zijn harde greep te maken zou kunnen hebben. Die frets zagen er na een jaar niet meer uit.

Nogmaals: er zal echt verschil zitten in de kwaliteit van de gebruikte frets. Al wordt voor gewone fretdraad meestal dezelfde legering gebruikt dacht ik, misschien in andere verhoudingen of in een andere kwaliteit metaal.

Als je het herfretten zelf kunt doen zou ik gewoon een lading rvs fretdraad scoren. De verwerking verschilt volgens mij niet zoveel, vijlen en dergelijke zal wat langer duren. Misschien dat je een andere kroonvijl nodig hebt, een met van die diamant snippers is in ieder geval harder dan rvs. Vlakken doe ik met radiusblokken met schuurpapier, dat zul je misschien wat eerder het schuurpapier moeten vervangen.

Probeer het en je weet het, eigenlijk pas na een paar jaar.

Je kunt ook nog eens googlen op cort(-ec) factory + soft frets oid

Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

Senior Member

Standaard

herfretten met RVS frets (in hoeverre zijn die van een mengsel met andere materialen) is misschien nog te doen, maar dan moet je op zijn minst een tang hebben die ze goed knippen kan.
    Ik doen 'normale' frets met een knipex draadtang, en die heeft toch ook wel wat moeite met de jumbo frets.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    herfretten met RVS frets (in hoeverre zijn die van een mengsel met andere materialen) is misschien nog te doen, maar dan moet je op zijn minst een tang hebben die ze goed knippen kan.
    Ik doen 'normale' frets met een knipex draadtang, en die heeft toch ook wel wat moeite met de jumbo frets.
    Hoe maak je de "tang" van de fret op maat? Door te vijlen? Ik heb gezien dat daar ook weer speciale tangen voor zijn maar het wordt dan wel een kostbare bezigheid als je het niet voor je werk doet.

Je zult in ieder geval een tang moeten hebben die harder is dan de fret. En dat spul is niet goedkoop. Het is ook te specifiek om zelf te maken door bestaand algemeen gereedschap aan te passen. Ik heb zelf wel een tang bijgeslepen tot een fret puller maar het blijft behelpen.

Misschien een idee om eens goed naar gewone frets en de gebruikte materialen te kijken, wat daarin de meeste duurzame opties zijn?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten