Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Lionheart

Standaard Lionheart

Iedere dag een nieuw liedje (zoals duhsjaak dat doet) zit er voor mij echt niet in.

Maar ik heb in 2025 wel wat meer gespeeld dan alleen neapolitan.

Onder andere dit nummer: Lionheart.
    https://youtu.be/fUmlOkvqFkg?si=t0CbIWvkXLUhUTgZ

Standaard

Hoi hoi!
    Alle dagen iets doen bevrijdt je van de ‘angst’ voor klotenliedjes. Echt waar. Maakt allemaal geen donder uit. Morgen weer tijd voor iets nieuws.

Ik vind dit alvast heerlijk klinken. Met de bas in de highlights.

Heerlijk klinkt dat.
    Kun je me vertellen hoe of wat?
    Dan kom ik morgen weer terug voor wat wat Ear Candy!

Vriendelijke groet, Gus (gehaast)
    In Tartiflette we trust…..

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Hoi hoi!
    Alle dagen iets doen bevrijdt je van de ‘angst’ voor klotenliedjes. Echt waar. Maakt allemaal geen donder uit. Morgen weer tijd voor iets nieuws.

Heerlijk klinkt dat.

EDIT ONDERSTAANDE TOELICHTING SLAAT OP EEN ANDER NUMMER.
    NL DIT: https://youtu.be/TdtPCo7zdow?si=jTRMImr_DaCTgIHE

Grappig dat je dat zegt, over de bas. Veel van dit nummer is geschreven met de basgitaar als uitgangspunt. Wat best bijzonder is omdat ik echt een gitarist ben. Ik zocht begin vorig jaar een weg naar weer een wat sneller liedje, met voldoende energie. Ik heb me toen laten inspireren door de band UK, met John Wetton (RIP) als bassist en zanger. Die band wist (op het tweede album) met een simpele bezetting lekker zware muziek te maken, met af en toe een nummer dat echt lekker in het gehoor ligt (Nothing to lose).

Zo ben ik met de bas begonnen en daar kwam de baslijn uit voor het couplet. De akkoorden volgden uit de baslijn. Daar heb ik de rest simpelweg bij verzonnen. Aardig te vermelden is dat ik me op dat moment verdiepte in wat eigenlijk het neapolitan chord is en hoe het gebruikt wordt. En zoals vaker, heb ik de toen opgedane kennis direct in de praktijk gebracht door in dit nummer het neapolitan chord te gebruiken (zit in het refrein).

Het was in de tijd van de herverkiezing van Trump en dat gaf me inspiratie tot een tekst. En die tekst paste prima bij de werktitel die mijn bestand in garageband had 'neapolitan'.

Morgen zal niet lukken, maar ik heb nog wel één of twee andere dingen bljna klaar. Dan laat ik weer van me horen. Eén daarvan weer eens met een orkest.
    Laatst gewijzigd door edje kadetje; Vandaag om 14:12

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Hoi hoi!

Heerlijk klinkt dat.

Grappig, door het benoemen van de bas, dacht ik aan een ander nummer en per ongeluk schreef ik dus daar een toelichting op.

Maar dan over Lionheart. In mijn idee is de bas hier niet zo erg highlight.
    Dit nummer is opgebouwd rondom een riff die ik al heel lang had liggen. Die heb ik van majeur naar mineur veranderd en de nodige variaties op bedacht - ook met de nodige modulaties.
    Verder voor mij opvallend in dit nummer dat ik het heb aangedurfd om de zang niet te verstoppen in de instrumenten. Maar met alleen een begeleiding van piano ten tonele voer.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten