Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
    Senior Member

Standaard Player port, noemt Gibson het.

Begin wat interesse te ontwikkelen voor een kleinere akoestische gitaar met een extra klankgat bovenop de body. O.a. Gibson & Eastman hebben dergelijke gitaren in de aanbieding, sommige nog echt leuk ook, tenminste in specificatie. Ik zal t.z.t. eens wat uitproberen, Klundert Muziek bv heeft wel iets op voorraad en is voor mij dichtbij. Maar als voorproefje op die ervaring; zijn er mensen die al wat ervaring hebben met zo een ding, en voegt het iets toe?

Er zijn van die momenten dat ik over de body van mijn Hofner hang en denk; ah zo klinkt dat dus!
    Een dergelijke ervaring verwacht ik ook van zo een player port/extra klankgat.
    Nu moeten jullie eens allemaal even goed luisteren!

Senior Member

Standaard

Het is mij niet duidelijk wat je met extra klankgat bedoeld.

Senior Member

Senior Member

Standaard

ah ok... nieuw ding dat ik niet kende

Standaard

Wordt al best een tijd gedaan bij gitaren. Soms bovenop de schouder van de gitaar, soms in de armbevel (ietwat vreemde keuze, aangezien die juist zo fijn is voor je arm) Heb vaker op gitaren met soundport gespeeld, maar ben er zelf niet echt overtuigd van. Vraag me ook af of dat niet voor verlies van klank aan de voorkant van de gitaar zorgt.

Zo'n armbevel is dan weer wel een heel fijn ding! Leek me overdreven, maar toen ik eens op een gitaar met bevel speelde was dat gelijk duidelijk. Leuke variant is ook een afschuining van het bovenblad ipv een cutaway, een beetje zoals je bij elektrische prs ziet. Dat is behoorlijk effectief. Maar gitaren met cutaway klinken meestal ook prima.

Doet me eraan denken dat ik nog een vergelijkende opname tussen Emerald en Timberline harpgitaren moet editen. Vergeleken met microfoons voor de gitaar, en microfoons bij de oren van de speler.

Senior Member

Standaard

Ik heb een nylonsnarige thin-body gitaar met zo'n klankgat en omdat deze piezo+microfoon heeft is dit verdomd handig .Ook akoestisch hou je voor jezelf een goed geluid over.

Senior Member

Standaard

Vriend van mij heeft een Eastman (staalsnaar) met een klankgat op de schouder. Hij heeft de gitaar niet om die reden gekocht, maar om de bespeelbaarheid ervan, het karakter en de presence van het geluid. Ik speel er regelmatig op maar kan niet beoordelen of het voordelen biedt - niet in het minst omdat ik niet een zelfde gitaar, maar zonder dat klankgat, heb bespeeld/beluisterd.
    Ik heb niet het idee dat ik mezelf beter hoor dan - om het even - welke gitaar dan ook. De gitaar klinkt sowieso behoorlijk luid, en als we opnames maken hebben we niet het idee dat we geluid ‘kwijtraken’.
    “Goed kauwen, dat ’t gelijkmatig in je bloed komp”
    Van Kooten & De Bie

Standaard

Soms hebben die dingen ook een soort dop om dat gat af te sluiten. Daarmee zou je evt. vergelijkende opnames kunnen maken, met en zonder dop. Weet niet of ik een gitaar zou laten staan omdat er zo'n port in zit. Als dat ding goed klinkt en lekker speelt is het goed. Eastman heeft een goede naam. Dacht dat ik er een paar in mijn handen gehad heb op het Bridge gitaarfestival in Eindhoven. Al met al een te lastige omgeving om zo'n gitaar echt te beoordelen, vond zelf de soundport daar niet echt iets toevoegen.

Ondanks de rumoerige omgeving trouwens toen wel onder de indruk van een Guild 12 snarige. Maar goed, die was dan ook weer niet goedkoop... Leek op de 12 string op de hoes van New Chautauqua van Metheny. Klonk en speelde heerlijk.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    [...] Maar goed, die was dan ook weer niet goedkoop...
    Ja, dat is een bijkomend issue: de Eastman, waarover ik het had, kostte zo’n drie jaar terug rond de tweeduizend euro, voorwaar geen kattenpis. Dan zit je natuurlijk wel in een klasse waar je niets te mopperen zou mogen hebben.
    “Goed kauwen, dat ’t gelijkmatig in je bloed komp”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Goedkoop zijn ze niet.
    Ben benieuwd.
    Als het niets toevoegt aan de beleving als speler is er ineens weer meer keuze.
    Merk op mijn Hofner wel een behoorlijk verschil in klank voor de gitaar & achter de gitaar.
    Het idee dat ik de klank voor op mezelf geprojecteerd zou hebben spreekt me aan.
    Maar die Hofner is ook wel een geval apart.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten