Ik speel de afgelopen jaren draadloos met m'n Line6 Relay G10 (ondertussen zender V2) en dat gaat bijna altijd goed. Maar juist in een grotere zaal of buitenpodium als het echt belangrijk is, merk ik dat hij bij sommige podia hapert als ik naar de andere kant van het podium loop. Vaak hoor ik mezelf ook niet heel goed op het podium (geen IEM) dus dan is het ook nog gokken of het nog werkt of niet als ik weg ben bij m'n amp en monitor.
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe draadloze set en heb momenteel de Shure GLXD16+ en de Sennheiser EW-D op het oog. De meeste wireless zitten nog op 2.4Ghz, maar die band wordt steeds drukker en dat geeft dus steeds meer storing. Er zijn ook sets op 5.8Ghz, maar die frequentie wordt ook steeds voller en die presteert van wat ik begrijp minder qua afstand en als er objecten (of mensen) tussen zender en ontvanger zitten.
Het voordeel van de Shure is dat hij op 2.4 én 5.8Ghz kan zenden en volgens mij automatisch switcht tussen de 2 als er storing is. Daarnaast is de ontvanger in pedaalvorm, voor op je pedalboard, met ingebouwde tuner.
Het voordeel van de Sennheiser is, dat hij op de UHF band werkt, waar veel meer ruimte is en volgens mij heeft hij ook meer bandbreedte en kanalen. Je kunt opzoeken welke frequenties in NL en omliggende landen toegestaan zijn om te gebruiken en dan de juiste versie aanschaffen.
Van wat ik heb kunnen vinden gebruiken de pro's UHF en zou de Sennheiser beter moeten zijn dan de Shure (voor ongeveer dezelfde prijs). Het systeem heeft wel 2 nadelen. De eerste is dat de ontvanger een halve rackunit is een dus niet (makkelijk) op je pedalboard te plaatsen is. Daarnaast weet ik niet of NL en/of omringende landen misschien in de nabije toekomst de frequenties rond de 470-526Mhz ineens niet meer bruikbaar maken voor ditsoort systemen.
Zijn er mensen die verstand hebben van deze frequentie banden en/of ervaringen met deze systemen?
Favorieten/bladwijzers