Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
    Senior Member

Standaard Plug van gitaarkabe:l haaks of recht?

Allereerst mijn verontschuldiging dat ik hier iets vraag over gitaarzaken...

Wie van jullie geeft de voorkeur aan haakse of rechte pluggen aan een gitaarkabel en waarom?

Zelf vind ik een haakse plug aan de ene kant en een rechte aan de andere kant het meest zinnig. Met de haakse plug in de gitaar gestoken. Behalve bij een Stratocaster natuurlijk.
    Ik heb trouwens nooit goed begrepen wat het voordeel zou kunnen zijn van die rare Stratocaster output, behalve dan dat de fabrikant dan alle freeswerk aan de platte kant kan doen.

Het lijkt me ook dat een haakse plug in de versterker gestoken soms lastig zou kunnen zijn vanwege uitstekende versterkerbehuizing, knoppen of een plug ernaast in de low-Z voor doorverbinden naar een andere versterker.

Iemand andere meningen?

(Ooit zat ik op de grond op de akoestische gitaar van een vriend te spelen en bleek een rechte plug in het zijblad een prima hefboom om daar een stuk uit de gitaar te breken, toen ik even van houding veranderde.)
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

Senior Member

Standaard

Heel vroegâh had ik een krulsnoer met haakse pluggen. Vond ik aan de kant van de versterker niet handig, wat jij ook al aangaf, altijd gepulk om dat ding eruit te krijgen. Aan de gitaarzijde (later) eigenlijk ook niet meer omdat door de haakse krachten op de plug ze sneller kaduuk gingen. Haakse pluggen leken mij kwetsbaarder, en ik kon me toen nog alleen goedkope shit veroorloven. Ook leek mij dat de kans op beschadiging van de gitaar door het draaien van de plug (krassen) groter. Maar dat was natuurlijk ook deels te wijten aan het krulsnoer dat altijd heen en weer zwaaide.
    Ook niet onbelangrijk: ik vond gewone rechte pluggen makkelijker te solderen.
    Laatst gewijzigd door Fobo; 22 maart 2025 om 12:42
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Een recht en 1 haaks, ook voor mij.
    Dwz, er zijn een aantal tele uitgangen waar een haakse niet goed pakt of makkelijk uit valt afgezien dat een haakse teveel stress krijgt bij een strat,
    aan de andere kant, een rechte zit oa de trem van een jaguar in de weg dus het is fijn om te kiezen,

Voor de andere kant, waar het snoer doorgaans in een pedaal moet, ben je sowieso beter uit met een haakse wanneer het pedaal de ingang aan de kopse kant heeft en op een board staat: een rechte plug past dan niet.

Voor mij trouwens een reden om als eerste pedaal iets neer te zetten met de plug aan de zijkant, bijv een EP preamp of mini tuner, dan geeft een rechte plug iig daar geen probleem,

je moet het allemaal door schade & schande zelf uitvinden, tis wat he

Senior Member

Standaard

Gitaar en versterker recht, rest haaks. Heb altijd recht/haakse pluggen.
    If it ain't got purple it ain't got music.

Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

Senior Member

Standaard

Geen voorkeur, sorry.

Senior Member

Standaard Plug van gitaarkabe:l haaks of recht?

Het liefste heb ik in mijn gitaar een haakse plug willen, omdat ik de kabel achter de strap langs doe. Mijn Telecaster vreet alleen geen haakse plug, mijn Gretsch wel. Op het Pedalboard ook liefst haaks. Aan de versterker altijd recht, al was het maar omdat onder andere de behuizing in 9 van de 10 gevallen in de weg zit. Maar goed, in de praktijk heb ik meestal vooral rechte pluggen, want dat past altijd.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Mijn Telecaster vreet alleen geen haakse plug, mijn Gretsch wel.
    Ik heb in die telecaster jack "cup" die ik heb het jack chassisdeel er zo diep mogelijk in geschroefd.
    Met een neutrik haakse jack kan ik er dan nét langs.
    Met een Hicon haakse plug ging dat niet, want die bouwt net te kort de hoek om.

Senior Member

Standaard

Ik koop voor gitaar ook al jaren haaks/recht snoeren en de haakse plug past makkelijk in mijn Telecaster en zelfs in mijn Stratocaster.

Standaard

over 't algemeen haaks in de gitaar en haaks de amp in, dus recht van en naar de pedalen.

alleen nu heb ik dan ook geen gitaar met een zoals een strat verzonken jack, alles zit bij mij recht aan de buitenkant van de body.

Senior Member

Standaard

Bedankt voor alle reacties.

Dat haakse pluggen niet handig zijn voor FX-pedalen met aansluitingen aan de kopse kant had ik nog niet beseft, voornamelijk omdat ik nooit een pedalboard heb hoeven samenstellen en zelfs maar 1 FX-pedaal heb met kopse aansluitingen (Q-tron+).

Ook bij mij kunnen de haakse pluggen wèl goed in mijn Telecasters, misschien omdat het Neutriks zijn.
    Die Hicons zal ik dan maar niet eens proberen.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten