Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27

Discussie: Nitro in maplekleur

Standaard Nitro in maplekleur

Hoi, omdat de toets van m'n strat USA 2007 wat barstjes begint te vertonen in de lak en ik er zodoende vanuit ben gegaan dat het nitrolak is, die er op zit, heb ik geprobeerd om de 1e fret te schuren en dat ging makkelijk; de lak brak en ik kon er zo hele stukjes vanaf halen.
    Ik weet dat veel gitaristen dit hadden gelaten voor wat het is, maar ik kon het niet langer aanzien en ben ontzettend nieuwsgierig, vandaar.
    Nu is de toets tussen topkam en 1e fret geschuurd en kijk ik (uiteraard) op 'n vrij witte, bleke toets, terwijl de toets tussen de andere frets gelig is.
    Mijn vraag: moet ik nu echt de hele toets schuren en opnieuw overlakken, of is er 'n nitrolak op kleur (amber?) o.i.d. die ik op die ene plek kan aanbrengen?
    Áls dat zo is, moet ik dan eerst gronden en met wat?

Alvast bedankt,
    Dirk

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door soepel58 Bekijk bericht
    Hoi, omdat de toets van m'n strat USA 2007 wat barstjes begint te vertonen in de lak en ik er zodoende vanuit ben gegaan dat het nitrolak is, die er op zit, heb ik geprobeerd om de 1e fret te schuren en dat ging makkelijk; de lak brak en ik kon er zo hele stukjes vanaf halen.
    Ik weet dat veel gitaristen dit hadden gelaten voor wat het is, maar ik kon het niet langer aanzien en ben ontzettend nieuwsgierig, vandaar.
    Nu is de toets tussen topkam en 1e fret geschuurd en kijk ik (uiteraard) op 'n vrij witte, bleke toets, terwijl de toets tussen de andere frets gelig is.
    Mijn vraag: moet ik nu echt de hele toets schuren en opnieuw overlakken, of is er 'n nitrolak op kleur (amber?) o.i.d. die ik op die ene plek kan aanbrengen?
    Áls dat zo is, moet ik dan eerst gronden en met wat?

Alvast bedankt,
    Dirk
    Nitro verkleurd door invloed van licht. Gewone nitrocellulose lak gaat je niet helpen. Je kunt het hout stainen (zelf weleens gedaan met Schminke (ofzoiets) airbrush verf) en daarna aflakken of nog mooier: nitro lak kopen die al een beetje gekleurd is of een mengelend gebruiken. TLC Guitar Goods zou je moeten kunnen helpen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    147-c Guitars

Standaard

Het rottige is, dat ik niet echt specs kan vinden over dit serienr. (N7308473) De gitaar zou van '97 zijn, maar ik zou graag weten of de hals butterscotch is of gewoon vergeeld etc. De meeste gitaren die ik heb opgezocht uit die periode zijn met poly behandeld, maar gezien de cracks in de lak en de hele stukjes lak die ik van de toets afhaal, kan ik toch aannemen dat het nitro is?

Senior Member

Standaard

Mijn '92 maple toets was volgens mij Poly gelakt.

Om eerlijk te zijn kan ik me niet voorstellen dat ze toetsten nitro lakken, zou dat niet veel te plakkerig en bewerkelijk zijn?

Standaard

Nee hoor, volgens mij worden er zeker ook toetsen met nitro gespoten.

Senior Member

Standaard

Testen met aceton?

Senior Member

Standaard

Oh okay.
    Ik heb maar 1 gitaar waarvan ik met zekerheid kan zeggen "nitro", en in dat geval moet ik er niet aan denken dat het op mijn toets zit.

Senior Member

Standaard

Maar dat kan ook 60 jaar nicotine zijn.

Standaard

Als dit een standaard USA model is dan is dat 100% geen nitro, maar gloss polyurethane finish.
    https://www.fender.com/articles/behi...le-of-finishes

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Testen met aceton?
    Exact.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    147-c Guitars

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten