Laatst gewijzigd door Pepe; 30 juli 2024 om 21:26
Ik heb een paar gitaren met FR en één met Gotoh en ik merk, voel en zie weinig verschil. Twee Floyds zijn zo'n jaar of 30 oud, de Gotoh nog geen 10.
Helemaal gelijk wat betreft Ibanez, maar dat geldt voor veel meer 'fabrikanten'.
Ik heb een handjevol Gotoh's vergeleken die de afgelopen anderhalf jaar gemaakt zijn, met Schaller-made Floyds van dezelfde periode. Denk dat dat een eerlijker vergelijk is.
Waarom geen Ibanez trem? Omdat die studs en intonatiepunt vaak verschillen van de OFR (lockmeister, schaller tremolo, OFR, gotoh: same story). goeie trems hoor, die Ibanezzen, maar veel minder interchangeable dan OFR/Lockmeister/Schaller. Gotoh is zo ook een vreemde eend in de bijt wat onder andere het tremblock betreft, maar verder zijn die anderen interchangeable qua block, trem arm mounting, etc.
Zijn die minieme verschillen niet gewoon terug te voeren op die rare USA imperiaal maten?
Japanners losten dat vroeger halfslachtig op, dan namen ze de maten van de Fender trem bijvoorbeeld exact over maar voor de trem arm gebruikten ze weer het metriek stelsel, ook al omdat Japanese manufacturing daar restricties in had.
Het leven zou zo veel makkelijker zijn als de Amerikanen zich gewoon aan de rest van de wereld hielden.
Zeker niet. Floyd Rose gebruikt namelijk geen imperial maar metric maten, net als Schaller zelf. Inches gebruiken ze alleen in de communicatie naar buiten toe, maar niet in hun eigen technische tekeningen. Heb genoeg met Floyd moeten mailen deze week om daar echt zeker van te zijn.
Wat ook wel 'grappig' is, als je denkt aan de geniale Floyd Rose, goudsmid, etc. en je kijkt dan naar zijn eerste productiemodel:
![]()
Favorieten/bladwijzers