Oorspronkelijk geplaatst door
Harald
Het loont echt de moeite om een beetje in deze materie te duiken. Altijd handig als je met meerdere gitaristen speelt, om uit elkaars vaarwater te blijven. Wordt ook handig als je in andere stemmingen speelt. Al maak ik me dan al heel snel helemaal niet meer druk over welke akkoorden is speel.
Als gitarist neig ik wel erg te denken vanuit capo. Als ik met capo speel en een Am greep speel denk ik daar ook over als een Am, terwijl het klinkend een ander akkoord is dan. Moet daar in bandcontext soms mee opletten om de communicatie helder te houden.
Ingang, kijk eens naar Hotel California. Drie gitaristen, met vier gitaarhalzen. Capo op 7 voor de 12 string, beide elektrische gitaarhalzen geen capo, en de akoestische gitaar capo op de 2e. Als je doorhebt hoe je bij alle drie de capoposities de akkoorden kunt spelen zou het een stuk duidelijker moeten zijn hoe het werkt. En als je weet hoe barree akkoorden werken weet je het eigenlijk al. Je moet het alleen nog praktisch maken.
en klaar met uploaden, het moge duidelijk zijn dat ik mijn makeup dame hier niet voor laat opdraven, warts and all...
Favorieten/bladwijzers