Piet, ik weet niet of je kennis hebt van de wet van Ohm (onontbeerlijk als je hier aan werkt). 1e en 2e elco zijn in orde toch? 3e elco is helemaal weg. Deze krijgt zijn spanning uit de 2e elco dmv een weerstand van 1k. Op de 2e elco meet je 292V= Na de weerstand van 1k NIETS. Zou er dan een kortsluiting zitten achter de weerstand van 1k.....NEE! De wet van Ohm zegt dat we het ontwikkelde vermogen kunnen berekenen door de spanning over de weerstand in het kwadraad gedeeld door de waarde. Dat wil zeggen 292*292/1000 ofwel rond de 85Watt. Daar ziet het niet naar uit vanwege uitblijven van bijbehorende rooksignalen dus......
Die 1k/2w is domweg kaput of je soldeerwerk deugt niet.
Ik gok op het laatste![]()
Laatst gewijzigd door cluseau; 27 oktober 2023 om 16:43
Dat doe ik ook.....vooral omdat je al in die richting wees in een vorig antwoord.
Dat zette me al aan het denken.
Enfin;tijd om alles na te lopen...en die weerstand meet ik ook nog door hoor!
Gaat ff duren ben ik bang.
groeten,Piet
En,inderdaad!
de 1 k weerstand zat zó los dat ik 'm er, met een beetje wurmen, tussenuit kon halen.
Ik had de weerstanden en de draad(die, voor het mooi, eigelijk wat te dik is,) in één keer gesoldeerd.
Dat ga ik nu in etappes doen.
De 1 k weerstand meet overigens 1 k maar denk dat ik maar een nieuwe neem.
Bedankt, heren!
Morgen verder hoop ik
waarschijnlijk niet maar hij was niet geheel ongeschonden uit de strijd gekomen, za'k maar zeggen.
Maar goed; de versterker heeft weer geluid en de voltages zijn weer zoals ze horen te zijn.
De brom was er ook nog dus direct maar die 100uF aan pin 9 en aarde gesoldeerd; daarna was de brom weg!
alleen,dáárna sloot ik mijn gitaar aan(was compleet vergeten dat je had gezegd er even geen signaal op te zetten, dat schoot me na een paar noten weer te binnen)en kwam de brom terug. Ik heb de versterker uit gezet.Hoop dat ik niet iets kapot heb gemaakt!
Na een paar minuten weer aan gezet en weer geen brom.
Nu op zoek naar een 4k7 en de 1 k(die er net zo prachtig in zitvervangen
Laatst gewijzigd door PietvanderMeer; 28 oktober 2023 om 18:34
Waarom is dat dan weer? Dat is niet de oorzaak van je brom hoor.
Met die elco op pin 9 heb je aangetoont dat er modulatie op g2 staat maw de voeding voor g2 is niet schoon genoeg.
De weerstand en toegevoegde 100u elco van pin 9 losmaken maar houd de elco en weerstand bij elkaar. Dit is nl een schoon voedingspunt. Vanaf dit punt soldeer je een 470 Ohm weerstand naar pin 9.
Nu mag je wel signaal toe voeren en moet hij ook bromvrij zijn.
O.k.
Als ik het goed begrijp dan haal ik de 1k en 100u elco los van pin 9 en zet aan hun gezamenlijke uiteinde een weerstand van 470 ohm.Deze weerstand zet ik aan pin 9.
Klopt dat?
Laatst gewijzigd door PietvanderMeer; 29 oktober 2023 om 17:24
Zoals boven aangesloten; de brom was in eerste instantie compleet weg.
Toen ik een instrument aansloot kwam de brom weer terug.
Ik geloof wél ietsje zachter maar nochtans duidelijk hoorbaar.
Favorieten/bladwijzers