“U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
Van Kooten & De Bie
Ben toen - ik heb het over de tachtiger jaren - overgegaan op een Marshall buizencombo (type weet ik niet meer), toonregeling beviel niet, en na veel switchen uiteindelijk op een Mesa Boogie Express 5/50 uitgekomen. De 5 Watt stand was ook niet je-van-het, daarna jaren met een passieve attenuator - tussen eindversterker en speaker- tot volle tevredenheid gespeeld.
“U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
Van Kooten & De Bie
Fasedraaier hoort bij de eindversterker, want zonder fasedraaier geen eindversterker. Erik doelt op een PPIMV Erik he?
Waarom kan ik overigens gitaarnet nauwelijks meer laden? Is dat werk van m'n hackers of zit er iets anders achter?![]()
Wat een lulkoek.
Maar we leggen het uit...
Een eindversterker is dat apparaat wat vermogen toevoegt aan je signaal. Vermogen in Watten. Daarmee kun je speakers laten wapperen. Hoe hard die eindversterker gaat wordt bepaald door de amplitude van het ingangssignaal. En da's een aangelegenheid die komt van de bron die zit voor de eindversterker.
„…were you born that stupid? Or did you have to study?“
— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky
Dat is een ingangsgevoeligheidsregeling van de amplitude van het ingangssignaal. Dat is volledig in Volten. En het gevolg is een uitgangsvermogensregeling van het vermogen dat naar de speaker gaat. Die gaan in Watten welke een vermenigvuldiging zijn van die ingangsvolten met de door de eindversterker aangeleverde stroom.
„…were you born that stupid? Or did you have to study?“
— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky
Favorieten/bladwijzers