“U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
Van Kooten & De Bie
Ik dus wel, volgens mij puur door het gewicht van plug en kabel waarbij het signaal zo nu en dan haperde (voor zover ik kon nagaan). Is maar een paar keer gebeurd maar ik stond er daarna toch niet meer relaxed bij (zal ook vast weer de ocd zijn).. Was trouwens een standaard Marshall 1960 uit de jcm900 serie.
Verder vind ik die gewone open chassisdelen kut solderen omdat de aders al niet fatsoenlijk in de gaatjes passen. En als ik dan toch bezig ben doe ik het liever gelijk goed (na 41 jaar 😉.
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.
Klopt, maar daar had ik al in voorzien door zwarte instrumentkabels en witte speakerkabels te gebruiken. Maar die SpeakON verbindingen zien er inderdaad wel onverwoestbaar uit. Maar het alleen daarom ombouwen vind ik - niet bepaald klussig aangelegd - ook weer zo wat.
“U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
Van Kooten & De Bie
Ik heb decennia lang de eenvoudige rood/zwarte kabels voor luidsprekers gebruikt; je kunt al zien waar die voor gebruikt worden. Op grotere lengtes hebben ze de vervelende gewoonte om door gebruik langzamerhand een krulsnoer te worden. Voor korte stukjes van top naar cab prima te gebruiken, fatsoenlijke steekpluggen erop en klaar of nog beter.... XLR.
Er zijn veel redenen. Vroeger hadden zwaardere speaker kasten al xlr aansluitingen omdat een jack plug door de luchtdruk los kon schieten. Daarnaast is het contactoppervlak en de stroomsterkte door een jack plug ook beperkt. Bij het inpluggen wordt de jack plug kortstondig kortgesloten wat niet voor iedere toepassing handig is en mechanisch is deze plug ook niet heel stevig: een jack aansluiting op een versterker, effectpedaal of gitaar gaat best nog wel eens stuk.
De Speakon aansluiting is ontworpen voor geluidsinstallaties die steeds meer vermogen kregen. Per contact kunnen ze 40A RMS continu aan en 250V. Er zijn 2, 4 en 8 polige connectoren waardoor versterkers en speakers snel en gemakkelijk aan te sluiten zijn.
Kortom: totaal overbodig voor een stel gitaar kasten... toch?
Favorieten/bladwijzers