Handig. Ook leuk natuurlijk als je wel er makkelijk bij kan. Ik zie dat je een soort varitone hebt gemaakt. Wou ik binnenkort ook eens mee gaan experimenteren als een stapsgewijze basscut.
Handig. Ook leuk natuurlijk als je wel er makkelijk bij kan. Ik zie dat je een soort varitone hebt gemaakt. Wou ik binnenkort ook eens mee gaan experimenteren als een stapsgewijze basscut.
Smart, ennuh boutique.
Hoe is 't met de Vertigo inmiddels?
die ligt nog te wachten omdat het testen van verschillende pickups die ik nog heb niet te doen is in de vertigo.
telkens zal de brug eraf moeten om de slagplaat te kunnen verwijderen en eigenlijk moet de hals er dan ook af.
dus ik heb een oude L6 copy die ik als testgitaar ga gebruiken om te zien welke er in de vertigo komt en samen met dit kastje kan ik dan in die L6 uitzoeken welke potmeters, caps etc ik dan daarbij gebruiken wil.
hallo allemaal.
ik krijg het idee dat ik toch ergens een fout heb gemaakt in het schema.
volume en tone potmeter open in 500Kohm potmeter stand krijg ik toch 510 Kohm te zien op de multimeter
in de 250 Kohm stand 254 Kohm
draai ik de volume pot dicht is er 0 Ohm
getest met jackplug in de jack aansluiting richting versterker
Iemand een idee waar de fout kan zitten?
Potmeters en andere weerstanden worden met een bepaalde tolerantie geproduceerd.
klopt, maar dat is niet het probleem.
Maar het kan natuurlijk zijn dat ik het hele verhaal rond potmeters in een gitaar verkeerd begrepen heb.
toch meende ik dat als je de potmeters in een gitaar helemaal open hebt staan je dan geen weerstand hebt.
behalve dat je de waarden van aangesloten pickups kunt meten via een jack aan de uitgang.
maar omdat in dit kastje geen pickups zitten is het vreemd dat ik met de potmeters open wel de genoemde waarden meet zonder dat er een gitaar aan hangt
Ik snap je verhaal niet helemaal.
Als je de volumeknop open hebt staan, heb je geen weerstand tussen de tips van in- en uitgang. Dus niet gemeten t.o.v. ground.
Omdat je bij de tonepot een condensator in serie hebt zitten, meet je die met een multimeter Ohms helemaal niet mee, ongeacht de stand.
Dat is dan met volume open over de tip-ground van zowel de ingang als de uitgang.
"Meten is weten, gissen is missen"
Favorieten/bladwijzers