Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 9 EersteEerste ... 6789 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 86

Standaard

Hilarisch dat het gesprek ineens over "tonewood" gaat.

Kom op zeg het zijn houten planken met PU's. Het verstoren van het magnetisch veld is daarbij natuurlijk de opwekker. Hilarisch dat Fender dan met een hamertje gaat staan timmeren op de neck/body.

Tuurlijk heeft een goede combinatie invloed op het instrument, maar kom op: het is geen akoestisch instrument; zoals een archtop, een flattop of een viool/cello, waarbij het trillen van het bovenblad de klank in zekere mate bepaalt

Oh wacht..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Maar goed, het topic gaat over magie, dus laten we het daar maar op houden
    Nevermind!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chew Bekijk bericht
    Hilarisch dat het gesprek ineens over "tonewood" gaat.

Kom op zeg het zijn houten planken met PU's. Het verstoren van het magnetisch veld is daarbij natuurlijk de opwekker. Hilarisch dat Fender dan met een hamertje gaat staan timmeren op de neck/body.

Tuurlijk heeft een goede combinatie invloed op het instrument, maar kom op: het is geen akoestisch instrument; zoals een archtop, een flattop of een viool/cello, waarbij het trillen van het bovenblad de klank in zekere mate bepaalt

Oh wacht..

Nevermind!

Als het zo simpel zou zijn, zou elke gitaar van hetzelfde type hetzelfde klinken. En dat is niet zo.

Dat het een tonewood discussie is geworden, komt door mensen die menen dat je van elke goedkope Squier een topklasse gitaar kunt maken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Standaard

Je hebt gelijk. Ik steek er ook een beetje de draak mee.

Ik geloof absoluut dat er bij top gitaren veel meer aandacht aan alle onderdelen van een elektrische gitaar wordt besteed (materialen / nut / kam / electronica / afstelling etc etc). Proef zelf ook veel meer kwaliteit in mijn eigen (duurdere) gitaren.

Ik moet alleen altijd hard lachen als de discussie naar "tonewood" omslaat betreffende elektrische gitaren. Ik vind zelf de feel van een ebony toets fijner dan van een rosewood toets en misschien dat een maple toets iets helderder klinkt, maar daarmee is ook alles gezegd :-)
    Laatst gewijzigd door Chew; 7 juni 2021 om 21:03

Senior Member

Standaard

Grappig dat bij fender de elementen in een plastic plaatje hangen in plaats van in het tonewood. En bij gibson in een dun plastic ringetje. En dan dat die mensen die beweren dat bv nitrolak (op een dikke laag 2k fullerplast) beter klinkt.

Senior Member

Standaard

Als ik kijk naar mijn duurdere gitaren zit het 'm toch vooral in de afstelling. Dus halspen, hoogte nut, afwerking frets en de kwaliteit van de pups en tuners maken ook wat uit. De rest is bijgeloof.
    Ik snap het wel dat die CS lui met hamertjes in de weer gaan, maar ik denk dat Pepe zeker gelijk kan hebben met dat ze er zelf wellicht ook in geloven.
    Ken iemand die lacherig vertelde dat ze bij een of andere astrologie-lijn ging werken. Na verloop van tijd was ze er vast van overtuigd dat ze bepaalde gaves had op dat gebied.

Ik heb een zwak voor nitro maar dat komt door de manier waarop het veroudert. Verder is het gewoon lak.

Senior Member

Standaard

Veel factoren.
    Tonewood is meer een ding voor 't akoestisch topic.
    Lak ook.
    Is mijn waan...
    Zijn dingen die vooral op een resonerende hollow body van toepassing zijn.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Grappig dat bij fender de elementen in een plastic plaatje hangen in plaats van in het tonewood. En bij gibson in een dun plastic ringetje. En dan dat die mensen die beweren dat bv nitrolak (op een dikke laag 2k fullerplast) beter klinkt.
    De snaren zitten wel met de brug vast aan je gitaar, en die worden opgevangen door je elementen.

Ik heb de PU lak van mijn telecaster verwijderd, uit cosmetische overwegingen. Ik meende ook dat dat nooit een verschil kon maken, maar toch viel het me op (zonder erop te letten) dat het soepeler, beter gebalanceerd klonk. Mijn eigen ervaring is dus dat het (zij het marginaal) wel degelijk een verschil maakt. Maar het zijn juist die kleine dingen die het verschil maken tussen een hele goeie gitaar en een echte topper.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Nogmaals, geen geheim, eeuwenoud.
    Bij viool heet het plate tuning. Google it.
    Het kan best dat je zegt, ok.. is eeuwenoud en ik heb nog nooit een viool of gitaar zelf gebouwd maar het is lariekoek.
    Dat mag natuurlijk.
    Ik zelf vind een bovenblad misschien een ander verhaal dan een solid body maar soit, ik ben ook geen luthier.
    Ik heb jaren lang in een kroeg tegenover een vioolbouwer gezeten
    Dus ik heb er verstand van !!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Als ik kijk naar mijn duurdere gitaren zit het 'm toch vooral in de afstelling. Dus halspen, hoogte nut, afwerking frets en de kwaliteit van de pups en tuners maken ook wat uit. De rest is bijgeloof.
    Maar waarom heb je dan duurdere gitaren?

Senior Member

Standaard

Die heb ik al een hele tijd en zijn ook zonder uitzondering uit de jaren '80. M'n jonge LP Junior was ook wat duurder en blinkt vooral uit in snaarbreuk en extreem gevoelige lak. Speelt en klinkt verder wel prima.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten