Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 34 van 101 EersteEerste ... 2432333435364484 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 331 t/m 340 van 1004
    Senior Member

Standaard

Frezen maar weer. De geleiders lopen niet langs de rand van de pocket, dus ik heb alleen het midden uitgefreesd en daarna de randen met een beitel recht gemaakt.

Alles past gelukkig prima:

Omdat de hals nu onder een hoek zit, zit er een spleet tussen de body en de hiel. Ik werk dat later nog bij met een beitel, denk ik. Dit stuk is wel onzichtbaar, omdat dat onder de pickupring zit.

Morgen kan ik meten of al dat gereken goed was. Ik kan dan de brug op de body leggen en dan kijken hoe alles uitkomt. Ik ben in ieder geval blij dat dit gelukt is: ik vond het een taaie klus. Weer wat geleerd.

Ik zal ook nog dat stuk achter het fretboard vlak frezen. En daarna wordt het tijd om de pickup cavities en de kabelgoot te frezen.

De pickup komt nu op de goede plaats:

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 1 november 2020 om 20:45

Senior Member

Standaard

Ik was natuurlijk wel razend benieuwd hoe dat allemaal heeft uitgepakt, dus ik heb even snel gekeken. Zonder frets, en met de brug op de allerlaagste stand (plat op de wieltjes waarmee je de hoogte verstelt) komt een lange lineaal die op de toets ligt een halve millimeter boven de brug uit. Dus met frets van een dikke mm hoog komt dat helemaal goed: lekker laag bruggie. De brug ligt op de goede plaats. Volgens mij is het perfect zo, en hoef ik niks te shimmen of bij te werken. Toch ? Niet té laag ?

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 1 november 2020 om 21:33

Senior Member

Standaard

... en toen zag ik dat de neck nog niet helemaal in de pocket past. Dus nog even wat gebeitel, en nou past ie wel. De liniaal komt nu iets van 2 mm boven de brug uit, zonder frets nog. Ik denk dat ik daarmee kan leven. Wat vinden de deskundigen ?

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 1 november 2020 om 22:05

Senior Member

Standaard

Hmm... Ik wil niet beweren dat ik een deskundige ben, maar: die 2 millimeter, daar komt dan dus nog de fretdikte en twee keer de snaarhoogte bij de 12de fret bovenop.
    Dan mag die brug dus meteen een flink eind de hoogte in gedraaid worden. Het kan... Of tóch die halshoek een tikje minder...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Het ligt er inderdaad een beetje aan hoe laag je de brug wil hebben. Zelf hou ik meestal aan dat zonder frets het lineaal op de bovenzijde van de brug zelfs moet komen, dus niet op de zadels.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Hmm... Ik wil niet beweren dat ik een deskundige ben, maar: die 2 millimeter, daar komt dan dus nog de fretdikte en twee keer de snaarhoogte bij de 12de fret bovenop.
    Dan mag die brug dus meteen een flink eind de hoogte in gedraaid worden. Het kan... Of tóch die halshoek een tikje minder...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Het ligt er inderdaad een beetje aan hoe laag je de brug wil hebben. Zelf hou ik meestal aan dat zonder frets het lineaal op de bovenzijde van de brug zelfs moet komen, dus niet op de zadels.
    Zelfs met de brug in de allerlaagste stand ? Hij ligt nu plat op het wieltje.

Ik zal vandaag de pocket helemaal vlak maken. Als er ergens in een hoekje nog materiaal zit dan sluit de hiel niet aan. En anders moet de hoek nog wat omlaag ...

Senior Member

Standaard

Ik heb de neck angle minder scherp gemaakt, van 3 naar 2,5%. Dat gaat prima met die jig: de geleiders losmaken, even wat rekenen, aan een kant wat triplex weghalen, vastschroeven. De liniaal raakt nu precies de bovenkant van de zadels. De hals ligt nu waar ie de body binnenkomt 1 mm te laag, dus ik ga er nog een shim in lijmen (van 1 mm naar 0 mm) die de hals daar iets optilt en de hoek nog een fractie kleiner maakt.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 2 november 2020 om 14:27

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Zelfs met de brug in de allerlaagste stand ? Hij ligt nu plat op het wieltje.

Ik zal vandaag de pocket helemaal vlak maken. Als er ergens in een hoekje nog materiaal zit dan sluit de hiel niet aan. En anders moet de hoek nog wat omlaag ...
    Nee ik zet hem meestal iets vrij van de body als ik dit doe. Eigenlijk de positie die je hem wil hebben, maar in praktijk moet hij dan met snaren leggen nog iets omhoog.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Nee ik zet hem meestal iets vrij van de body als ik dit doe. Eigenlijk de positie die je hem wil hebben, maar in praktijk moet hij dan met snaren leggen nog iets omhoog.
    Dan is het zo best aardig. Ik heb nog twee duimwieltjes besteld: dat zie je soms om de (dunne 4 mm) staanders van de ABR-1 brug wat steviger op de body te houden. Als je de onderste wieltjes strak tegen de body draait moeten ze voorkomen dat de brug na verloop van tijd gaat ‘kantelen’. De brug wordt dan sowieso nog 2,5 mm hoger.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 2 november 2020 om 18:10

Senior Member

Standaard

Grof geweld en een hoop rotzooi: uitfrezen van de kabelgoot en het randje voor de deksel van het gat voor de volume- en toonregelaars.

Tekenen.

Voorboren.

Geleiders voor de frees.

De kabelgoot. Beetje ruw allemaal, maar alles komt netjes onder de slagplaat.

Ik moest het gat voor de 3-standenschakelaar groter maken.

Dat ging aardig met een beitel. De switch beweegt in deze stand omhoog en omlaag ipv opzij.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 2 november 2020 om 17:13

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten