Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 22 van 101 EersteEerste ... 1220212223243272 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 211 t/m 220 van 1004
    Senior Member

Standaard

De toets.

Ik heb ik mijn impro vlakbank met de bovenfrees de dikte teruggebracht van 11 mm naar 8 mm. Als ik er een radius in maak worden de zijkanten nog wat lager, rond de 6,5 mm. Dat is precies goed voor de witte binding die er langs komt. Als de toets te hoog is kan ik nog iets van de onderkant weghalen.

Het wegschuren van de zaagsneden is met een schuurblok en 80 grit toch wel een hoop werk. Ik was lekker de Giro en de F1 kwalificatie aan het bekijken, en onder elk reclameblok schuurde ik weer een stukkie. Zo werd het niet zo’n enorm saaie lange klus, hahaha !

Eindresultaat van kant 1. Dit wordt de bovenkant. Er zitten nog minimale zaagsneetjes in, maar die zullen verdwijnen onder het radiusblok.

Gelukkig hoefde ik maar een kant diep uit te schuren. De onderkant heb ik vlak gemaakt in deze slede voor de bovenfrees. De dikte is meteen tot 8 mm teruggefreesd. Even paniek: mijn bovenfrees deed helemaal niks meer. Maar toen ik even de stofzuiger op wat kieren had gezet deed ie het weer. Toch maar eens uitzoeken hoe ik zo’n ding schoon hou met al dat stof.

Natuurlijk moet ook de gefreesde kant nog glad geschuurd worden, maar dat was niet veel werk.

De toets is nu 8 mm dik.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 10 oktober 2020 om 20:17

Senior Member

Standaard

Het truss rod kanaal is ook klaar. Die past er prima in.

Ik moet nog een holte maken om met de imbussleutel bij de bout van de truss rod te kunnen. Dat lijkt me met de Dremel niet zo moeilijk.

Volgende klus: uitzagen en -frezen van de toets.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 10 oktober 2020 om 20:02

Senior Member

Standaard

Ik wil langs de toets een binding van 6 x 1,5 mm maken. Ik heb binding gekocht van 6,35 x 1,5 mm, en ik zit uit te vogelen hoe ik dat ga aanpakken. Ik heb geen bindingfreesje; voor die 1 à 2 gitaren die ik bouw zijn die behoorlijk prijzig, en mijn bovenfrees is eigenlijk maar een onding (of mijn vaardigheden zijn niet perfect natuurlijk). Ik ben bang dat ik het fretbord verklooi met de bovenfrees. Ik zou nog een proefje kunnen doen met het freeshulpstuk van de Dremel.

Wat ik van plan ben:

- De positie van de frets op de toets markeren en de slots ondiep inzagen. De toets is nu nog overal haaks en dat maakt het makkelijker dan op een tapse toets;
    - De toets langs de template op dezelfde maat als de hals uitfrezen;
    - Langs een
    shooting board de randen van de toets aan iedere kant 1,5 mm afschaven. Dat lijkt me het meest nauwkeurig en controleerbaar;
    - De fretslots inzagen, en ze diep genoeg maken voor de radius;
    - De binding langs de toets lijmen;
    - De toets op de hals lijmen en vlak met de hals maken. De binding komt aan de onderkant gelijk aan de toets te zitten;
    - De radius in de toets schuren met een radiusblok, tot de zijkanten van de toets even hoog zijn als de binding;
    - Fretten.

Dat lijkt mij de makkelijkste manier. Of weten jullie een betere manier (zonder bindingfrees) ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 10 oktober 2020 om 21:41

Senior Member

Standaard

Ik dacht dat een behoorlijk freesje niet veel meer dan 15 EUR zou moeten kosten. Mijn vroegere baas zou me midden in m'n gezicht uitlachen, maar wij freesden spul zoals 42CrMo4 en geen hout.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik dacht dat een behoorlijk freesje niet veel meer dan 15 EUR zou moeten kosten. Mijn vroegere baas zou me midden in m'n gezicht uitlachen, maar wij freesden spul zoals 42CrMo4 en geen hout.
    Ik heb de afgelopen dagen veel gefreesd, en er zitten me te veel (kleine) foutjes en uitglijdertjes in. Bij wat ‘grover’ werk zijn die foutjes wel weg te schuren, maar een binding van 1,5 mm komt nogal nauw. Dus ik wil het het liefst zonder frees proberen ... Het zijn allemaal rechte stukken, dus met de schaaf langs een shooting board zou moeten lukken. Dat kan ik vrij aardig, haha !

En ik vond hier idd een niet-te-duur 1,5 mm bindingfreesje:
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 10 oktober 2020 om 20:42

Senior Member

Standaard

Ik ben zeker geen deskundige maar weet wel dat bij verspanen hoek en snelheid belangrijk zijn, er van uitgaande dat de frees en de machine in orde zijn.

Senior Member

Standaard

De toets is nu helemaal haaks: ik heb de zijkanten recht geschaafd. De breedte is nu overal 70 mm.

De hoeken zijn ook haaks en het uiteinde bij de nut is vlak en recht.

Verder heb ik mijn fretzaag-hulpstuk geüpdatet.

Even een testje in een stuk afvalhout:

Volgende stap: fretslots zagen. Wordt vervolgd.

Senior Member

Standaard

Ik ga de fretslots inzagen langs een (vrijwel) 1:1 tekening van de hals die ik heb. Daarmee kan ik in mijn jig de slots het meest precies uitzagen. Ik lijm die tekening langs de centerlijn tegen de zijkant van de toetsblank, en zo kan ik iedere fret op de tekening precies voor de zaaggleuf in de jig leggen en inzagen.

De scale length van een Firebird is 24.75” (628,65 mm). De tekening klopt bijna: de scale length daarop is 24.80” (629,92 mm). Omdat ik toch alles zelf kan bepalen doe ik het zo; uiteraard moet ik dan wel de plaats van de brug nog goed uitmeten, maar dat moest ik toch al. En die 1,27 mm zal het verschil in bespeelbaarheid niet maken, toch ? Of zie ik iets over het hoofd ? Ik moet hooguit een nieuwe notched fretboard ruler maken, of de ouwe 24.75” een beetje aanpassen.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 11 oktober 2020 om 22:37

Senior Member

Standaard

Ik kijk af & toe even maar het is geen spoedje hè.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik kijk af & toe even maar het is geen spoedje hè.
    Haha nee hoor. Morgen pas.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten