Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 18 van 101 EersteEerste ... 816171819202868 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 171 t/m 180 van 1004
    Senior Member

Standaard

Het truss rod kanaal. Ik heb ‘m nog niet in huis, maar ik weet dat de afmetingen goed zijn.

Goed vlak geschuurd.

De centerlijn. Die zit niet in het midden van de balk, want zo past het grootste deel van de headstock in het hout. Hij loopt wel parallel aan de achterste zijde.

Voorboren van begin en einde van de gleuf.

Waterpas in de bankschroef.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 oktober 2020 om 20:36

Senior Member

Standaard

De balk rechts is de geleiding voor de (6 mm) bovenfrees.

460 mm: check.

Ik wil de bout ongeveer 1 cm in de headstock laten lopen.

Diepte: een fractie meer dan 9 mm. Dat komt goed met het laatste schuurwerk voor ik de toets ga lijmen.

De kop past aan één kant helemaal op het hout. Aan de andere kant moet ik er nog een stukje aan lijmen.

Dit wordt ‘m dan, als het goed is.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 oktober 2020 om 19:53

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Ik heb een artec humbucker in de hals van mijn zelfbouwtele. Die vindt ik prima klinken. Maar ik heb geen ervaring met andere minibuckers en zou niet eens weten waar hij op moet lijken.
    Een mini ? Of een gewone humbucker ?

Maar ga jij ze in een andere gitaar met een andere mensuur van ander hout zetten dus kan dat heel anders uitpakken.
    Het is altijd afwachten natuurlijk. Maar als iedereen nou meteen zegt dat ie naar poep klinkt dan zegt dat al wat.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Op die site met de artec mini humbucker staat "Dit kleinere broertje van de gewone humbucker is een echte krachtpatser en levert dezelfde output en het karakteristieke warme humbucker geluid van de alnico 5 magneten."

Lees ik het verkeerd als hier staat "probeert een fullsize humbucker na te doen", wat impliceert dat dit misschien niet is wat je zoekt als je de johnny winter signature probeert na te bouwen?
    Hij klinkt bij mij niet fullsize. Meer iets tussen paf achtig en p90 in. Vindt m in een tele een goed alternatief voor een fullsize humbucker bij de hals.
    Het lijkt me niet te doen om van tevoren helemaal in te schatten hoe een gitaar gaat klinken. Zelfs met de Mojotone Johnny Winter mini humbuckers van over de € 300,- weet je niet of ie als de gitaar van JW gaat klinken. Het belangrijkste is dat ie lekker vet gaat klinken.

Ik heb laatst een Telecaster met een P90 voor iemand opgeknapt, en die klonk echt super vet. Dus als het geluid van een mini humbucker ongeveer die kant op gaat dan ben ik een blije Cowboy.

Thanks voor de antwoorden !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 oktober 2020 om 23:00

Senior Member

Standaard

Een overweging:

Mijn neck template heeft precies de goede breedte. Als ik daarmee de hals uitfrees blijft er geen ruimte over om er ook maar iets van te verliezen door bijvoorbeeld schuren. Ik wil bovendien ook nog een binding maken; die moet ik dan ook nog vlak schuren. En uit ervaring van een ‘proefhals’ die ik ooit maakte weet ik dat er zeker nog materiaal van de zijkant van de hals verdwijnt bij het afwerken.

Zou het wat zijn om de template iets te ‘verdikken’ met twee stroken fineer langs de zijkanten ? Dan komt er aan beide kanten ongeveer een millimeter extra bij.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Een mini ? Of een gewone humbucker ?

Het is altijd afwachten natuurlijk. Maar als iedereen nou meteen zegt dat ie naar poep klinkt dan zegt dat al wat.
    Het is een mini. Voor een mini prijs. 15€ ofzo maar dat zou je niet zeggen. Klinkt gewoon goed.

Senior Member

Standaard

Een overweging:

Mijn neck template heeft precies de goede breedte. Als ik daarmee de hals uitfrees blijft er geen ruimte over om er ook maar iets van te verliezen door bijvoorbeeld schuren. Ik wil bovendien ook nog een binding maken; die moet ik dan ook nog vlak schuren. En uit ervaring van een ‘proefhals’ die ik ooit maakte weet ik dat er zeker nog materiaal van de zijkant van de hals verdwijnt bij het afwerken.

Zou het wat zijn om de template iets te ‘verdikken’ met twee stroken fineer langs de zijkanten ? Dan komt er aan beide kanten ongeveer een millimeter extra bij.
    Ik zou het niet doen. Als jij een goede freesbit gebruikt hoef je al bijna niet te schuren, zeker niet met korrel 80. En met een fijn korreltje haal je er echt niet zomaar een halve mm af. Daarnaast zal er van de zijkant van je half weinig over blijven, aangezien je deze gaat afronden straks.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Een overweging:

Aan beide zijden een millimeter extra lijkt mij vrij veel. Ik plak 2 laagjes schildertape op de rand van de template (en dat idee heb ik ook al gewoon van een ander gejat). Dat geeft al genoeg extra dikte. Dan moet ik al flink schuren, anders past het gewoon niet

Senior Member

Standaard

Vandaag heb ik de hals uitgefreesd. Eerst heb ik met de decoupeerzaag de grove vorm uitgezaagd. Wat is dat sapele hard, zeg. De decoupeerzaag had moeite om door 3 cm hout te zagen.

Voor de kop heb ik de figuurzaag gepakt.

De ruwe vorm:

Senior Member

Standaard

Tijd voor de bovenfrees. De mal zit met schilderstape en secondenlijm op het hout. En ik heb aan weerskanten 2 lagen afplaktape geplakt.

Eerst de headstock:

Daarna de hals.

Het aangelijmde stukje. Ik hoop dat het dik genoeg is ...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten