Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 1004

Threaded View

Senior Member

Standaard

Ik ben begonnen met het recht en haaks maken van de lijmvlakken van de bodydelen. Ik doe dat weer met een geïmproviseerd shooting board en mijn Record 06 schaaf. Het blad van mijn werkbank is mooi vlak, dus dat gaat eigenlijk altijd prima, zelfs met lange stukken.

De bodydelen, op hun goede plaats.

Mijn ‘werkbank shooting board’. Het bodydeel is haaks op de vlakke tafel geklemd, en de schaaf beweegt op zijn kant haaks over de tafel langs het lijmvlak.

De balk is haaks op het werkblad geklemd, met een stuk MDF er onder.

Dit wil ik zien: een mooi en egaal schaafsel.

De eerste lijmvlakken zijn haaks en kaarsrecht, en sluiten perfect aan.

Het verschil tussen het middendeel en de vleugel is nu 4,65 mm. Als ik aan de voor- en achterkant een verhoging van het middendeel wil is dat net te weinig: op een Firebird moet dat verschil op de bovenkant 2 (1,98 ) mm, en op de onderkant 3 (2,78 ) mm zijn, maar op veel voorbeelden lijkt het meer.

Ik twijfel nog:

- Alleen een ‘rand’ op de bovenkant; aan de achterkant zie ik niet zo gauw een voordeel, behalve dat het dan meer lijkt op de JW gitaar;
    - De 4,65 mm verdelen tussen voor- en achterkant (2 mm boven en 2,65 mm onder, dat klopt dan redelijk met de specs, maar dat wordt lastig met lijmen. Ik was van plan om de vleugels vlak op 3 mm triplex te leggen bij het lijmen; de rand wordt daardoor aan die kant 3 mm lager dan het middendeel);
    - Nog een keer naar de vriend met de vandiktebank om de vleugels nog 1,5 mm dunner te maken. Of me een dag rot zweten en er zelf een millimeter af schaven ...

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 19 september 2020 om 20:46

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten