Ik denk ( in mijn beperkte wijsheid) dat in een band met 10+ leden ( drummer, bassist, 2 gitaristen, toetsenist, 3 koppige blazerssectie, percussionist, 2 achtergrond vocalen, leadvocals) alhoewel ik nog nooit in zoiets heb gespeeld, een hele andere manier van spelen is dan een black keys gitarist, drummer duo waar ik wel in heb gespeeld.
Bij de grote band heeft iedereen zijn arrangementen en doet hij/zij zijn best dat zo goed mogelijk te vertolken in een 2/3 mans formatie mits je goed ingespeeld bent je kan je met wat oogcontact en je houding op het podium veel meer improviseren.
Vergelijk het met een jamsessie. Als je met een bevriende muzikant op zo’n avond wat akoordjes bij elkaar gooit kan je een hele fijne groove en een vermakelijk podiumperformance neerzetten.
Verwacht niet op zo’n avond met de aanwezige muzikanten een een nummer neer te zetten met prechorus, brugjes, refreintjes, coupletjes en ruimte voor elk van de 10 leden hun momentje in het nummer.
Met 2 man kan je gewoon spelen met een grote band moet je overleggen. En dat verandert de manier van spelen en dus de dynamiek.
Ik, niet gehindert door enige muzikale theoretische onderlegging speel zelden een nummer 2x hetzelfde. Zelfs niet op de dezelfde repetitie laat staan de volgende week. Ik zou niet passen in een grote band. Mijn uitvoering van hetzelfde nummer verschilt te veel van elkaar om voor de rest van de band om op te kunnen vertrouwen.
In een kleine bezetting lijkt dit vooralsnog veel minder een beperking te zijn en misschien zelfs wel een voordeel.
Dit bedoel ik met het verschil in dynamiek.
Met welke intentie pakt de muzikant zijn instrument op, en dit speelt voor mij door in de gehele dynamiek.
Maar het is een beetje off-topic van het hele iem verhaal.
On-topic.
Ik heb gisteren een sm58 voor mijn cabinet gehangen en via een aux kanaal zang en gitaar in mijn oortjes geblazen. En dit was bijna exact wat ik zocht.
Goed weekend
Martijn.

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers