Ik heb hier nog een spruce top (A kwaliteit, de ‘laagste’) liggen van rond de 30 euro, maar dat is voor een hele gitaar die ik ooit wil bouwen. En van deze 12 string het blad vervangen wordt me te gek.
Als de eigenaar het goed vindt kan ik wel naar hartelust experimenteren met een paar dingen. Ik bedacht dat om de actie 2 mm te verlagen, er 4 mm van het zadel af moet, en dat is behoorlijk wat. Dan wordt wsch de ‘hoek’ van de snaren over de brug te klein.
Ik kan eventueel ook nog:
- met bevochtigen vanuit de binnenkant, en klemmen, proberen de bolling uit het bovenblad te krijgen. Eventueel zou ik dan de brug er eerst nog af kunnen halen, en die terug lijmen als het blad onder spanning rechter is. Dat is een omstreden methode, maar ik zou het kunnen proberen. Eerst zonder de brug er af te halen.
- de toets onder een hoek bijschuren, en het kammetje aanpassen, om zo de hoek van de toets t.o.v. de body aan te passen. Daarvoor moeten de frets er uit, en moet ik een goed radius blok hebben. En daarna een refret. Da’s veel werk en maximum risk, maar wel leerzaam.
- Of ik doe weer ‘gewoon’ een neck reset.
Ik zal es effe nadenken.
Favorieten/bladwijzers