Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 20 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 196
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Als je het puur hobbymatig of in het kader van kennis vergaren bekijkt, zou een nieuwe top erop wat kunnen zijn. Maar een kale top zonder bracings ben je ook al gauw een tientje of 6 voor kwijt.
    https://gitaarbouwwinkel.nl/nl/284-bovenblad
    Ik heb hier nog een spruce top (A kwaliteit, de ‘laagste’) liggen van rond de 30 euro, maar dat is voor een hele gitaar die ik ooit wil bouwen. En van deze 12 string het blad vervangen wordt me te gek.

Als de eigenaar het goed vindt kan ik wel naar hartelust experimenteren met een paar dingen. Ik bedacht dat om de actie 2 mm te verlagen, er 4 mm van het zadel af moet, en dat is behoorlijk wat. Dan wordt wsch de ‘hoek’ van de snaren over de brug te klein.

Ik kan eventueel ook nog:

- met bevochtigen vanuit de binnenkant, en klemmen, proberen de bolling uit het bovenblad te krijgen. Eventueel zou ik dan de brug er eerst nog af kunnen halen, en die terug lijmen als het blad onder spanning rechter is. Dat is een omstreden methode, maar ik zou het kunnen proberen. Eerst zonder de brug er af te halen.

- de toets onder een hoek bijschuren, en het kammetje aanpassen, om zo de hoek van de toets t.o.v. de body aan te passen. Daarvoor moeten de frets er uit, en moet ik een goed radius blok hebben. En daarna een refret. Da’s veel werk en maximum risk, maar wel leerzaam.

- Of ik doe weer ‘gewoon’ een neck reset.

Ik zal es effe nadenken.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 20 juni 2020 om 15:40

Senior Member

Standaard

Omstreden dus, maar vrij eenvoudig uit te voeren, dus het proberen waard. Ik probeer met een natte doek in de gitaar en klemmen op het bovenblad te kijken of ik de ‘belly bow’ (de bolling) uit het bovenblad kan krijgen. Ik vrees dat dat niet gaat, want hout wat er 30 jaar over doet om krom te trekken krijg je waarschijnlijk niet in een paar dagen weer recht. Maar: Nooit geschoten is altijd mis.

Ik klem een stukje hout op de plaats van de bolling. Misschien is op de brug beter; dit stukje ligt er nu tegen aan.

Op de foto hier onder is de bolling te zien. Aan weerskanten zit er een spleet tussen het bovenblad en de rechte lat. Die is precies tegen de brug aan nog iets groter.

Met klemmen aan twee kanten aangedraaid verdwijnt de bolling.

Ik leg een kletsnatte doek (in een plastic zakje om de rest van het hout niet te doorweken) in de gitaar.

Ik sluit alle gaten af om de waterdamp in de gitaar te houden. Nu laat ik dat een paar dagen liggen, en ik maak soms het doekje weer goed nat. Ik ben benieuwd.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 20 juni 2020 om 15:56

Senior Member

Standaard

Ik heb een oudere klassieke gitaar waarvan het bovenblad zo bol was geworden dat de actie veel te hoog was en met verlagen van de kam niet was op te lossen ik heb toen een aluminium strip in de kast onder de brug aangebracht 2 gaatjes geboord in de brug links en rechts en draad getapt in de alustrip de boutjes langzaam geleidelijk aangedraaid en hij werd redelijk vlak na een behoorlijk tijd de schroeven eerst weer wat vaster en later losser de spanning is er af en het blad blijft redelijk vlak. de strip had voor mijn gevoel geen invloed op het geluid.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Ik heb een oudere klassieke gitaar waarvan het bovenblad zo bol was geworden dat de actie veel te hoog was en met verlagen van de kam niet was op te lossen ik heb toen een aluminium strip in de kast onder de brug aangebracht 2 gaatjes geboord in de brug links en rechts en draad getapt in de alustrip de boutjes langzaam geleidelijk aangedraaid en hij werd redelijk vlak na een behoorlijk tijd de schroeven eerst weer wat vaster en later losser de spanning is er af en het blad blijft redelijk vlak. de strip had voor mijn gevoel geen invloed op het geluid.
    Slim ! Zou dat niet hetzelfde effect hebben als: de brug er af halen, dan het blad vlak klemmen, en zo op dat vlakke blad de brug er weer op lijmen ?

Was jouw alu strip net zo groot als de brug, of groter ? Zoals de bridge plate bijvoorbeeld ?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Slim ! Zou dat niet hetzelfde effect hebben als: de brug er af halen, dan het blad vlak klemmen, en zo op dat vlakke blad de brug er weer op lijmen ?

Was jouw alu strip net zo groot als de brug, of groter ? Zoals de bridge plate bijvoorbeeld ?
    De alu strip heb ik zo breed mogelijk gehouden zodat ie op de balkjes rust..

Senior Member

Standaard

De alu strip heb ik zo breed mogelijk gehouden zodat ie op de balkjes rust..
    Oh, okee ! Logisch eigenlijk, anders had je ook gaten voor de snaarpinnen moeten boren.

Senior Member

Standaard

die klassieke gitaar heeft geen snaarpinnen maar gewoon nijlon snaren.

Senior Member

Standaard

die klassieke gitaar heeft geen snaarpinnen maar gewoon nijlon snaren.
    Ik was nog niet helemaal wakker denk ik, hahaha !

Senior Member

Standaard

Vraag tussendoor: als je houtlijm zacht maakt door verhitting, droogt die dan weer goed op bij afkoeling ??? Zit alles dan weer vast ?

EDIT: ik vraag dit omdat ik wil weten of het zacht maken van de lijm onder de brug, en dan het vlak klemmen van het bovenblad en de lijm onder de brug weer vastgeklemd hard laten worden iets uit zou halen bij het weghalen van de belly bow.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 juni 2020 om 20:55

Senior Member

Standaard

Het bovenblad van de gitaar staat nu een dag of wat onder spanning. De ‘bult’ is onder druk veranderd in een ‘deuk’, maar ik verwacht dat de bult gewoon terug komt als ik de klemmen los maak. Toch maar even doorzetten: ik laat de klemmen er een dikke week op, met een natte lap in de gitaar.

De foto’s: drie dagen er tussen. Weinig verschil.

Ik ben verder een beetje geschrokken van hoe zacht de slangen werden van de hitte tijdens het stomen van de zwaluwstaartverbinding tijdens de neck reset. De slang zwol ook behoorlijk op toen ie de druk niet meteen kwijt kon. Ik heb een druk- en hittebestendige slang gekocht, die de hitte en de druk aan moet kunnen. Nou maar wachten op de volgende reset. Hier nog een keer de link naar de eerste:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...rslag-!/page32

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 24 juni 2020 om 12:48

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten