Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 20 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 196
    Senior Member

Standaard

Zat ik ook aan te denken. Maar dan druk je vooral in de eerste posities de betreffende snaren vals.
    Verder is het de vraag of het originele brugzadel 'compensated' was of had moeten zijn:

De B-snaren (in jouw geval dus A) worden iets verlengd om de intonatie beter te krijgen. Zoiets:

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Topkam niet diep genoeg ingezaagd?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Zat ik ook aan te denken. Maar dan druk je vooral in de eerste posities de betreffende snaren vals.
    Aan de topkam heb ik niks veranderd, maar vóór de reset kon ik helemaal niet op de gitaar spelen, dus dat zal ik checken ! Hoger op de hals wordt het effect minder (behalve héél hoog, vanwege de flinke neck dive, maar daar hebben dan alle snaren last van.)

Verder is het de vraag of het originele brugzadel 'compensated' was of had moeten zijn:

De B-snaren (in jouw geval dus A) worden iets verlengd om de intonatie beter te krijgen. Zoiets:

De intonatie is op alle snaren vrij redelijk. Er zat geen compensated saddle op, en het nieuwe zadel is dat ook niet. Ik druk de snaren ‘vals’ (hoger in toon) als ik er harder op duw. Als ik op dezelfde plaats zachtjes druk, dus alleen de dubbele snaren tegen de fret en niet hard tegen de toets, dan is de gitaar zuiver. Als ik hard duw dan gaat de toon ongeveer een kwart toon omhoog.
    Het rare is dat dat alleen op de B snaren (A bij mij) gebeurt.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 18 juni 2020 om 22:09

Senior Member

Standaard

Op mijn twaalfsnarige zit een vrij ingewikkeld brugzadel, met een bovenkant die per snaar (of: per paar) verspringt. Het randje waar de snaar overheen loopt, zit bij de hoge e (of d, ik heb hem ook lager gestemd) helemaal vooraan, de b helemaal achteraan, g en d weer vooraan, a middenop, en lage e achteraan.
    Het zal altijd schipperen blijven met de intonatie van zo'n apparaat, en al helemaal bij die octaafparen, maar het is in mijn geval duidelijk dat de b-snaren een stuk verder naar achteren over het brugzadel moeten lopen.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Op mijn twaalfsnarige zit een vrij ingewikkeld brugzadel, met een bovenkant die per snaar (of: per paar) verspringt. Het randje waar de snaar overheen loopt, zit bij de hoge e (of d, ik heb hem ook lager gestemd) helemaal vooraan, de b helemaal achteraan, g en d weer vooraan, a middenop, en lage e achteraan.
    Het zal altijd schipperen blijven met de intonatie van zo'n apparaat, en al helemaal bij die octaafparen, maar het is in mijn geval duidelijk dat de b-snaren een stuk verder naar achteren over het brugzadel moeten lopen.
    Dat is het compensated saddle waar het hier boven over gaat. Maar zoals ik al zei: intonatie is niet het issue hier. Ik ga straks de snaarhoogte in de topkam checken.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 19 juni 2020 om 11:08

Senior Member

Standaard

En de volgende maar weer. De Washburn is opgehaald door de tevreden eigenaar. Die had mijn ‘loon’ bij zich: een heerlijke fles jenever van mijn favoriete merk, en twee cd’tjes van zijn bandje: Supersonics. Als je van americana houdt: een aanrader ! En zeker ook live, dus als de zaaltjes weer open gaan: kijken allemaal.

Verder kwam ie aanzetten met zijn Epiphone: een 12 snarige akoestische joempert van een jaar of 30 jaar oud. Die heeft weer een tamelijk hoge actie: meer dan 4 mm. Uit zijn verhaal van een paar dagen geleden vermoedde ik dat dat wel weer eens een neck reset kon worden, maar gelukkig (of helaas) is dat volgens mij niet nodig.

De oorzaak van de hoge actie zit in de bult die door de snaarspanning in het bovenblad is getrokken. Die bult er uit halen gaat boven mijn petje, of jullie moeten daar tips voor hebben.

De hals is vrij recht; er kan iets minder ‘relief’ in door de truss rod bij te stellen.

Het plastic zadel is nog redelijk hoog, en het staat behoorlijk naar voren geklapt; dat zie je bijna altijd op 12-strings. Mijn advies is om een nieuw, benen zadel te maken. Er is nog wat ruimte om dat lager te maken en zo een lagere actie te krijgen.

Volgens de meetlat-over-de-frets-methode is een neck reset nog niet nodig. De meetlat komt precies op de bovenkant van het zadel uit, en niet er onder. Dat zou goed moeten zijn.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 19 juni 2020 om 21:49

Senior Member

Standaard

Verder nog wat kleine dingetjes. Ik denk dat de frets wel een beurt mogen hebben.

Snaren afgeknipt. Ik laat er twee zitten. Morgen verder.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht

Dit zijn bijna 1 op 1 foto's van een Samick gitaar die ik zelf een aantal jaren terug onder handen nam. Daar is nog een topic over, maar alle foto's zijn dankzij Photobucket uit de lucht.
    Het betrof een 6-snarige western met dezelfde issues: Een bolle top achter de brug en een gekanteld brugzadel.

Dat laatste kwam in dit geval grotendeels door een te ruime sleuf voor het gebruikte zadel. Omdat het een plastic zadeltje was heb ik ook gekozen voor een nieuw zadel. Ik meen me te herinneren dat helaas de sleuf ook niet over de hele diepte even breed was, dus ik kreeg dat probleem al niet helemaal goed. Het freeswerk was gewoon slecht, let hier dus ook even op.

Voor de bolling heb ik geëxperimenteerd met een (zelfgemaakte versie van een) 'JLD Bridge Doctor'. Da's een constructie die je in de klankkast monteert waarmee je de top a.h.w. recht 'duwt':

Er is genoeg over te vinden en op zich werkt het systeem. Maar bezint eer ge begint, want het beïnvloedt de klank drastisch en niet in positieve zin.

Als je de gitaar (voorlopig) kan redden met alleen een ander brugzadel is dat wel te prefereren. Wel is het zadel zo te zien al niet zo hoog en de snaren gaan bij verlaging vanaf de pinnen bijna haaks lopen wat doorgaans ook geen succes is. De dikke snaren zullen zo'n hoek bijna niet kunnen maken en nauwelijks meer op het zadel rusten. Hopelijk lukt het je en misschien gaat het toch wel als het zadel niet zo naar voren helt.

We gaan het meemaken

Senior Member

Standaard

Als je de gitaar (voorlopig) kan redden met alleen een ander brugzadel is dat wel te prefereren. Wel is het zadel zo te zien al niet zo hoog en de snaren gaan bij verlaging vanaf de pinnen bijna haaks lopen wat doorgaans ook geen succes is. De dikke snaren zullen zo'n hoek bijna niet kunnen maken en nauwelijks meer op het zadel rusten. Hopelijk lukt het je en misschien gaat het toch wel als het zadel niet zo naar voren helt.

We gaan het meemaken
    Zo’n bridge doctor heb ik wel eens gezien ja, maar dat wordt me te ingewikkeld. Dan doe ik liever weer een neck reset.

Ik zou nog gleufjes kunnen frezen van de pingaten naar het zadel om een wat grotere hoek van de snaren over het zadel te krijgen. Maar idd: we gaan het zien.

Standaard

Grappig, die heb ik ook gehad. Speelt soepel voor een 12 string, maar de klank valt tegen. De gelamineerde top is niet best. Ik zou er niet te veel in investeren.

Senior Member

Standaard

Als je het puur hobbymatig of in het kader van kennis vergaren bekijkt, zou een nieuwe top erop wat kunnen zijn. Maar een kale top zonder bracings ben je ook al gauw een tientje of 6 voor kwijt.
    https://gitaarbouwwinkel.nl/nl/284-bovenblad

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten