Volgende keer er een ironie disclaimer bijzetten Erik want er komen ongelukken van.
volgens mij is dit topic een beetje "lost in translation"
Het zal me allemaal wat ..ik ga wat nuttigs doen.
De groeten en tot over 10 jaar weer.
Ja, nu is het écht crisis![]()
Jij bent er ook een ster in hoor, om mensen dingen in de mond te leggen die ze niet zeggen.De toets maakt onderdeel uit van de nek, niet alleen dat stukje van fret naar fret. Als de hals van bijv. mahonie is en er zit een dunne plak van bijv. palissander op, dan zal dat plakje weinig verschil maken, al komt ie uit Brazilië. De dikker de toets, de meer je misschien invloed van de toets hoort. De gitaar kan 5k gekost hebben, met de meest mooie tropische termen, die toets doet maar weinig qua warmte, of helderheid. De hals als geheel veel meer, zo niet, het meest. Dat zo'n tropische Gibson zo warm klinkt (duhu, Brazilië!), zal eerder zijn omdat de gitaar verder grotendeels van mahonie is. Maar het staat wel goed voor de foto's uiteraard. Hoewel ik het verschil niet zie tussen de vorige serie foto's van een Les Paul en deze. Dacht echt even tegen dezelfde gitaren aan te zitten kijken, wat voor de helft dan ook zo is. Maar Brazilian rosewood dus, ik kijk er ineens heel anders tegenaan.
![]()
Cubaans mahonie, das pas goed! Maar daar mogen de kapitalisten van gibson natuurlijk niet aankomen.
Is ook grotendeels verdwenen in jachten en als haardhout.
Waarom denk je dat?
Er speelt meer dan alleen massa; als je een toets hebt die relatief dun is tov de hals, maar die vervormt niet/nauwelijks onder een bepaalde kracht, dan heeft dat zo zijn invloed, en al helemaal als die "ver" van het midden af zit, zoals een toets, om eens een dwarsstraat te noemen.
Favorieten/bladwijzers