Geluid gaat om trilling toch. Nou raakt de snaar uberhaupt het fretboard niet dus het verschil wordt niet gemaakt obv contact met het hout. De snaar wordt gefret en de fret zit in het hout. In theorie zou het verschil dan in die overbrenging moeten zitten van snaar naar hout en terug via het fretje moeten zitten. Als dat de theorie is maakt het niet uit dat het maar een dun plakje is, fretdikte zou dan genoeg moeten zijn.
En toch snap ik niet (of juist wel) dat je nieuwe topics opent met de titel exact hetzelfde als je verkoopads...tenminste, je 59'er staat te koop als 1 van de 1000 gemaakt voor een schamele €8500...
(Doet niets af aan de beauty van het instrument, maar prop de fotos dan in het "post je collectie" topic).
Je theorie staat nog wel redelijk overeind hoor Erik, echter heeft ebbenhout een serieuze dichtheid net als esdoorn, dus heeft nagenoeg dezelfde eigenschappen qua toon.
En ja voor alle niet waar roepers, bijna alles aan een gitaar kan de toon veranderen, echt super leuk om mee te prullen.
Een snaar resoneert door de stemmers, kop, hals, body, brug etc...welke richting weet ik niet , zon neird ben ik nu ook weer niet
Andere tuners, zadel, brug, materiaalsoort van de schroeven van de brug, de diepte van de schroeven etc etc
En de houtsoort van de toets is in grote mate verantwoordelijk voor de warmte van de sound.
Ik ben ook altijd van mening dat als je een gitaar koopt deze unplugged moet uitproberen in een stille ruimte.
Rosewood heeft mijn voorkeur, echter mijn ongelakte maple toets van mijn jem is niet te versmaden![]()
Ik heb op een van mijn eerste bouwsels een toets van groenhart (op een limba hals). Dat is nog een stuk harder dan ebben en klinkt in mijn oren ook behoorlijk helder.
Ik denk dat jij koekoek wordt, óf ik ben het al.
Nog een keer:
Er staat "net als esdoorn" als we het over ebben hebben.
En aangezien ebben zowat een 2x zo hoge dichtheid heeft als esdoorn, terwijl palissander veel dichter bij esdoorn zit vwb dichtheid (hoger zelfs), kan ik de dichtheid niet direct koppelen aan de helderheid zoals hierboven beschreven.
Wel met zo'n Braziliaans stringetje hoor![]()
"Het is maar een spelletje" - Confucius
Favorieten/bladwijzers