Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 37 EersteEerste ... 8910111220 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 365
    Senior Member

Standaard

Hier zit de shim de goede kant op.

Nu werd het globaal meten en uitproberen van de actie. Die is boven de 12e fret op z’n best ongeveer 2 mm; beetje hoog maar daar kan ik mee leven.
    Ik vond de optimale stand door het shimmetje in de pocket op en neer te schuiven, en steeds te proberen of ie goed zat met twee E snaren op de gitaar. En ja, die gaatjes had ik beter later kunnen boren ...

De shim op de goede maat zagen.

Op z’n plaats, met een klein druppeltje superglue.

Neck uitgelijnd en terug op de gitaar geschroefd.

Ik hoefde eigenlijk alleen maar de snaarhoogte op de brug bij te stellen. De gitaar speelt nu een stuk beter als vóór deze ingrepen ! De Cowboy is weer tevreden.

En de Mancave is weer redelijk opgeruimd.

Ik heb even op de gitaar zitten spelen. Ze is niet moeders mooiste, maar het tweedehands (Squier Telecaster ?) brug pickuppie is superfel. Met flink wat mid (op max) en de treble op bijna 0 van mijn Roland CUBE 30 klinkt ie echt als een rock n roller. Ik geloofde er nooit zo in, maar het lijkt of er veel meer sustain is dan met dat stapeltje speelkaarten als shim. En de bespeelbaarheid is echt 400% beter geworden. Gladde frets, redelijke actie en geen fretbuzz ! Ik had altijd een beetje de schurft aan dit gitaartje: lelijk, 4 kg zwaar, en slecht bespeelbaar. Maar ze is behoorlijk opgeknapt. In G stemmen ? Keith Richards gitaar in het rek ? Nashville tuning ? Slidegitaar ? Roept u maar.

Mission accomplished.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 januari 2020 om 22:16

Senior Member

Standaard

Ik heb vandaag de hals afgesteld en de fretten gevlakt van mijn Fender Classic Series ‘60 Stratocaster. Op de Rustkaster ging dat zo goed dat ik dat wel aandurf, en de Strat speelt al een tijdje niet echt soepel meer.

Ik hoop niet dat jullie dit topic te saai vinden worden, maar ik heb er wel schik in om bij te houden wat ik allemaal leer. En wie weet heeft iemand er wat aan.

Ik heb eigenlijk nog nooit onderhoud aan welke gitaar dan ook gedaan of laten doen, behalve een beetje poetsen; alleen mijn ‘71 Tele heeft ergens in de jaren ‘80 een refret gehad (door een pro). Maar het resultaat op de Rustkaster vond ik behoorlijk spectaculair. Als de Strat af is ga ik de ‘71 Tele eens bekijken; die zal de nodige gebruikerssporen hebben, omdat ik daar al tientallen jaren zonder onderhoud op speel, en ook het meest. Daar wil ik liever niet aan prutsen zonder dat ik zeker weet dat het lukt.

El Stratocaster:

Er moet ook een nieuw kammetje op. Daar is een stuk van afgebroken, en bij het verwijderen merkte ik dat het ouwe kammetje van een of ander heel bros materiaal is. Het knapte meteen in tweeën. Ik heb hier nog benen kammetjes liggen.

Snaren er af.

Die zitten altijd klem in het tremoloblok, dus effe wrikken met een imbussleuteltje.

Neck er af.

Ik raak altijd alles kwijt. Vanf nu niet meer.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 11 januari 2020 om 23:13

Senior Member

Standaard

De hals. Een beetje fretwear op de eerste frets.

Met de nieuwe ruler op de toets kan je zien dat die behoorlijk naar binnen buigt. Trussrod afstellen dus.

Op een aantal plaatsen wiebelt de fret rocker.

Fretjes zwart gemaakt om te zien waar de fret level beam materiaal weghaalt.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 11 januari 2020 om 21:40

Senior Member

Standaard

Toen de fretjes afgevlakt waren kon ik gaan crownen en polijsten. Ik hou het kort (hahaha). Ik heb de frets voor het polijsten opgeschuurd tot 2000 grit; daar worden ze een stuk gladder van.

Afplakken:

Crownen:

Opschuren tot 2000 grit:

Polijsten:

Tape er af:

Toets poetsen:

Lijnzaadolie:

Best netjes, toch ? Alles bij elkaar een uurtje werk. Morgen een nieuw topkammetje maken.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 11 januari 2020 om 21:47

Senior Member

Standaard

Ziet er prima uit joh!

Ik heb het een tijdje terug bij mijn handgebouwde multiplex Frank Kramer gedaan en de hals is nu prima, pups uitgewisseld maar het blijft een matige gitaar

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ziet er prima uit joh!

Ik heb het een tijdje terug bij mijn handgebouwde multiplex Frank Kramer gedaan en de hals is nu prima, pups uitgewisseld maar het blijft een matige gitaar
    Ik keek er altijd behoorlijk tegenop, maar het valt eigenlijk best mee. Ik durf nou mijn Telecaster wel te ‘doen’.

En een matige gitaar wordt er niet in een keer top van. Speelt ie wel lekkerder ? Ik merkte dat bij (voor mij) snelle lickjes de bespeelbaarheid van sommige van mijn gitaren behoorlijk in de weg zit. Van de week bijvoorbeeld die lick van Angus Young op Thunderstruck; op sommige gitaren gaat dat hier gewoon niet hahaha ! Tot nu toe speel ik ze gewoon jaren achter elkaar zoals ik ze uit de winkel gehaald heb. Maar dat kan dus stukken beter !

Senior Member

Standaard

Gitaar speelt niet echt beter maar heeft geen buzz meer en intoneert prima. Misschien toch eens die multiplex body uitwisselen. Ik heb altijd al lopen klooien met gitaren. Kwam vroeger veel bij Peer Dellen over de vloer en die liet het allemaal wel zien.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Gitaar speelt niet echt beter maar heeft geen buzz meer en intoneert prima. Misschien toch eens die multiplex body uitwisselen. Ik heb altijd al lopen klooien met gitaren. Kwam vroeger veel bij Peer Dellen over de vloer en die liet het allemaal wel zien.
    Een goeie hals is het halve werk.

Senior Member

Standaard

Ik heb toch nog maar even het nutje gemaakt.

Het paste meteen precies in de gleuf.

Breedte aftekenen.

Op maat schuren.

Ik heb gewoon de spacing van het ouwe nutje overgezet.

Mijn Boston topkamvijlensetje. Niet geweldig van kwaliteit, maar goedkoop. En voor die paar nutjes die ik ooit zal maken is het gewoon voldoende.

Morgen een setje Ernie Ball .010 er op, en afwerken. En dan de Strat afstellen.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 11 januari 2020 om 23:36

Senior Member

Standaard

De meesten zullen het wel kennen, maar hier toch de foto’s over het afmaken van het topkammetje, en het afstellen van de Strat.

Eerst een poetsbeurt.

Daarna de hals terug zetten en uitlijnen.

Een setje Ernie Ball .010 er op.

Actie afstellen.

Toen was het tijd om het nutje bij te vijlen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten