Voor de uiteinden van de frets:
https://www.aliexpress.com/item/4000170521077.html
Voor de uiteinden van de frets:
https://www.aliexpress.com/item/4000170521077.html
Niet gelijk zo agressief hè... ik bedoel het lief...!!
Heb de afgelopen tijd een hoop spul daar gekocht om het allemaal wat gemakkelijker te maken. Hetzelfde ook met autogereedschap gedaan. Minder gekut met dingen zelf maken of improviseren. Aan de andere kant heb ik bij dezelfde wagen de vorige keer de nokkenassen met een grieptang en een blokje hout gefixeerd en de laatste keer met de juiste tools en ik was 3 keer zoveel tijd kwijt om het goed te krijgen.![]()
Kijk da's 2020
Hoe verouder jij het staal trouwens?
Bij deze hier onder (dat was de eerste) heb ik met van alles geëxperimenteerd op strippen staal: zoutzuur, azijn, van alles. Het snelste ging het met flink wat zout, opgelost in water, en dan met een plantenspuit. Eerst had ik het staal schoongemaakt met wasbenzine en daarna met azijn in water. De delen die ik niet wilde laten roesten heb ik afgeplakt, en toen alles droog was heb ik de randen vaag geschuurd met staalwol. Daarna twee lagen blanke autolak er over. Het grappige is dat het ding gewoon verder roest onder de lak, en dan komen er rare draadvormige patroontjes in. Rust Never Sleeps ! Maar ik vind deze wel gaaf. Die hierboven vind ik stukken minder. Ik denk dat ik die nog eens kaal schuur en iets nieuws verzin. Fel oranje randen, overlopend naar blank staal, of zo.
De bariton is gewoon blank staal; ik had verwacht dat die vanzelf flink aan het roesten zou gaan, maar na een jaar of twee is ie nog redelijk kaal. Maar ik speel er nauwelijks op; misschien moet er eerst wat zweet overheen, haha ! Dat ding is trouwens bijna niet te tillen; 4,8 kg geloof ik.
![]()
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 januari 2020 om 00:29
Als de roest doorgaat komt het omdat er nog steeds zuurstof is wat de reactie aan kan gaan. Op zich moet een zuur altijd wel effect hebben maar zout ook, er moet elektronen transport plaatsvinden.
Ja waarschijnlijk. Ik had gedacht dat de lak alles wel af zou sluiten. Maar ik vind het zo best gaaf; dat ding lijkt wel levend zo. Er komt nog eens een dag dat ie gewoon verkruimelt ! Op deze speel ik regelmatig; ze heeft een hele gore hoerige klank. Maar nou gaan we totaal off topic. Er is hier nog wel ergens een uitgebreid bouwverslag van de Rustkasters, alleen doen de foto’s het niet meer.
En met dat zoute water zag je trouwens de roest onder je ogen op het staal vliegen. Alles duurde een klein kwartiertje, toen heb ik alles ‘geblust’ met water en de zaak laten drogen. Dag later twee lagen autolak.
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 januari 2020 om 12:39
Shimmen van de neck. Dat was nog een hele klus. Ik heb de shim gemaakt van een stukje 4 mm triplex.
Het shimmetje op de rand van de werkbank, met de afplaktape-en-secondenlijm truuk.
Dat zit muurvast, en kan makkelijk weer los.
![]()
Met een schuurblok heb ik de shim taps gemaakt van 4 mm naar papierdun. Een kwartiertje elbow grease.
Omdat het triplex is kan je goed zien of je recht schuurt.
Het dunne randje is nu bijna net zo dun als papier.
Voorzichtig de tape losmaken om het dunne hout niet te breken.
Shim in de pocket. Hier zag ik nog niet dat ie verkeerd om zit; de hoek van de hals moet omhoog, niet omlaag ...
Gaatjes voor de neckschroeven.
Shim op z’n plaats; nog steeds verkeerd om.
![]()
Favorieten/bladwijzers