Ik heb een goedkope tweedehands 12-snarige akoestische gitaar gekocht waar het nodige aan moet gebeuren. Vooral de actie is zo hoog dat er nauwelijks op te spelen valt. Laat staan dat de gitaar in de hogere regionen zuiver blijft; rond de achtste fret is de intonatie ruim een kwart toon ‘vals’.
Dit is nog vóór het spannen van de truss rod: toen was de actie ruim 7 mm.
Ik heb de hals met de truss rod zo recht mogelijk gemaakt, en alles gecheckt:
Snaar indrukken bij de 12e fret - er zit ruimte tussen de 1e fret en de snaar van ongeveer een velletje papier. Alleen de dikke E had teveel ruimte; ik heb de nut voor die snaar iets dieper uitgevijld.
Snaar indrukken bij de 1e en de 13e fret: er zit ruimte tussen de snaar en de 6e fret van dik papier (minder dan een credit card).
De actie bij de 12e fret blijft (met een capo op de eerste fret) bij de dikke E: 5 mm en bij de dunne e: 4 mm.
Dat zou resp. 2,6 en 1,8 mm moeten worden; zeg maar 3 en 2 mm.
Volgens mij is het enige wat ik nu nog kan doen de brugkam verlagen. Klopt dat ?
Probleem is dat de kam aan de lage E kant 3 mm, en aan de hoge e kant 2 mm hoog is. Ik hou dan bijna geen kam meer over ...
Wie kan helpen ?
PS: Er zit nauwelijks een ‘bult’ bij de brug; niet meer dan bij mijn andere akoestische gitaren.
Favorieten/bladwijzers