-
2 oktober 2019, 16:51
Leuk topic!
Ik doe ook ff mee:
Ik speel al sinds 2001 met inear en zonder versterker en gebruik momenteel bij een coverband een Headrush Gigboard, die rechtstreeks de PA in gaat, waarbij ik via mijn inear de boel terugkrijg. Scheelt wel dat we met eigen installatie mogen werken, maar zonder eigen PA zou ik mijn versterker thuis laten. Voor aanschaf van de Headrush lang gebruik gemaakt van een Boss GX700 met extra speaker sims, daarna een Line6 PODXT, een Digitech GSP1101 en heel even een Atomic Amplifire3. Allemaal rechtstreeks naar de PA.
Wat ik inmiddels wel geleerd heb, is om vooral niet te veel verschillende sounds te gebruiken. Bij mij is momenteel een max van 4 (Marshall crunch, Fender clean, Marshall lead en Vox achtig half vervormde sound).
Als je met een dergelijke setup het podium op wilt, doe jezelf een lol en ga ergens een (paar) uur op aanzienlijk volume (liefst via een PA of flinke zanginstallatie) een paar geluiden maken die je live zou willen gebruiken. Dan kom je waarschijnlijk op andere geluiden uit dan wanneer je met je Marshall en een 4 cable method in de oefenruimte aan de gang gaat, of wanneer je thuis met een koptelefoon aan de gang gaat.
Of je dan een Headrush, Line6, Boss, Digitech of wat dan ook gebruikt, maakt dan ineens een stuk minder uit. Je moet vooral de juiste IR’s zien te vinden om een lekkere sound te vinden. Maar dat is een kwestie van experimenteren. Wat ook helpt is een low cut onder de 100hz en high cut ergens rond de 5 of 6khz.
For the record: ik ben superblij met de Headrush. Zowel thuis als op het podium. Niet alleen qua klank, maar ook door het bedieningsgemak. Maar als ik terug zou moeten naar een van zijn voorgangers die ik heb gehad, dan zou dat ook geen onoverkomelijk probleem zijn.
Regels voor berichten