-
Ik zit in een vergelijkbare situatie. Vanwege budget is bijbouw niet mogelijk, maar ‘krijg’ ik de garage. De garage is 6x3m. Om niet te veel ruimte in te leveren aan isolatie, wil ik voor het concept ‘stille studio’ gaan:
Een fatsoenlijk elektronisch drumstel (8 uitgangen), gitaren over torpedo captors of modeling, bas via een preamp. Iedereen nog een microfoon voor de neus voor zang en communicatie tussen nummers door. Het enige wat te horen zal zijn zal de zang zijn (en mijn monitors tijdens het mixen). De zang wordt later nog een keer opgenomen in een demontabele vocal booth. Monitoring gebeurt via koptelefoon.
Er zal wel akoestische behandeling plaatsvinden, maar deze zal gericht worden op monitoring via de computer. Eerste reflecties afvangen door isolatie en de rest zal gebeuren door Sonarworks (deze is zeer goed in het in bedwang houden van bassen).
Wat helpt is om van tevoren een plattegrondtekening te maken met de indeling van je studio. Ik weet nu namelijk dat een elektronisch drumstel, een zanger/gitarist, een tweede gitarist en een basist makkelijk moet passen. Houdt er wel rekening mee dat je luisterpositie (voor mixen) in het midden van de ruimte móét zijn, bij voorkeur in het midden van de kortste muur.
Regels voor berichten