Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 22 EersteEerste ... 789101119 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 219
    Senior Member

Standaard

We hebben de gaten voor de bekabeling geboord, en de brug geplaatst.
    Het gat van de control holte naar de pickup is mislukt ... Ik moet iets verzinnen om het op te vullen op zo’n manier dat het het minst zichtbaar is onder de butterscotch finish.

Eerst heb ik hals en brug uitgelijnd.

Daarna heb ik het gat voor de aarding naar de brug geboord. Nog geen probleem.

Het ging fout met het boren van het gat door de jack holte naar de pickup. We keken met z’n tweeën: mijn maat controleerde de hoek van de control holte naar de pickup, en ik of de boor recht de gitaar in ging. Mijn fout ... de boor kwam er aan de bovenkant uit.

Er zijn nu 4 opties:

- Een stukje abachi inleggen;
    - Het gat vullen met vloeibaar hout op kleur, en hopen dat het meevalt als de kleurlak er op zit;
    - Het gat laten waar het is, en het alleen wat mooier afwerken;
    - Een slagplaat. Dat valt eigenlijk al af ...

Senior Member

Standaard

Oef....balen

Ik zou een stukje hout inleggen in ieder geval. Het meeste werk maar volgens mij het mooiste resultaat.

Senior Member

Standaard

Auw ik voel t zelf bijna. Helaas hoort dat ook bij zelfbouw. En vergis je niet, ik heb op beurzen gitaren gezien van gerenommeerde bouwers als dick dijkman enzo die ook foutjes hadden gecamoufleerd. Bijna niet te zien maar als bouwer ga je daar op letten. Uiteindelijk bepaald niet de fout je bouwerskwsliteiten maar hoe je het oplost.

Senior Member

Standaard

Een snel (en veel te slordig) probeerseltje om het gat te repareren (in een teststuk; nog niet in de bas !!!).
    Als ik deze manier toepas komt er een randje in het gat waar een stukje hout als een ‘dekseltje’ op past. Zo hoop ik dat het gat voor de bedrading open blijft.

Geen eenvoudige klus voor een beginner ... misschien werkt een bovenfrees beter. De moeite waard om te proberen ?

Morgen zal ik een ander testgat opvullen met vloeibaar hout om te kijken of dat werkt. Dan moet ik alleen iers verzinnen om het doorvoergat open te houden.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 mei 2019 om 15:04

Senior Member

Standaard

Het is jammer dat het zo'n grote afstand is van brug naar element, anders was het misschien en idee geweest om van brug naar element een sleuf te frezen en daar een stuk hout in pas te maken, dan heb je geen "dwarslijn" als zicht; dan zou je nu vanaf het kanaal een sleufje kunnen frezen naar de pickup.

Maar geen idee hoe mooi dit zou worden voor zo'n lang stuk. Iemand ervaring?

Senior Member

Standaard

Ach, wat zonde. Overigens zou ik als noob juist voor de slagplaat gaan....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Uiteindelijk bepaalt niet de fout je bouwerskwsliteiten maar hoe je het oplost.
    Nog nooit zo tegen aan gekeken, maar helemaal waar.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Het is jammer dat het zo'n grote afstand is van brug naar element, anders was het misschien en idee geweest om van brug naar element een sleuf te frezen en daar een stuk hout in pas te maken, dan heb je geen "dwarslijn" als zicht; dan zou je nu vanaf het kanaal een sleufje kunnen frezen naar de pickup.

Maar geen idee hoe mooi dit zou worden voor zo'n lang stuk. Iemand ervaring?
    Dat is een hele interessante optie ! Als ik een brede strook uitfrees tussen brug en pickup hole en die met een strook abachi (of twee stroken; hangt af van hoeveel hout ik nog heb) opvul. Dat is alleen veel werk ... maar zo wordt het wel het mooist denk ik.

Bedankt voor de tip !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Ach, wat zonde. Overigens zou ik als noob juist voor de slagplaat gaan.
    We willen nog steeds de Dusty Hill stijl houden. En ik laat me door een foutje niet uit het veld slaan hoor; het is mijn eerste houten body, en ik werk nog niet zo lang met hout; ik leer iedere dag iets nieuws bij.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 mei 2019 om 21:43

Senior Member

Standaard

Zo zou het kunnen ! Een strook uitfrezen tussen brug en pickup, en die opvullen met een nieuwe strook abachi. Dit bedoel jij toch, D3nnis ? Even kijken of ik één strook wil, of twee gebookmatchte.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 mei 2019 om 23:42

Senior Member

Standaard

Ja, dat is wat ik bedoelde. Maar let wel, ik ben geen ervaringsdeskundige , mijn gedachte was alleen dat je, gezien de nerflijnen van het hout, een langslijn wellicht minder goed ziet dan een dwarse. Nadeel is alleen dat het wel lange langslijnen worden....hopelijk kan een bedreven bouwer hier wat meer over zeggen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ja, dat is wat ik bedoelde. Maar let wel, ik ben geen ervaringsdeskundige , mijn gedachte was alleen dat je, gezien de nerflijnen van het hout, een langslijn wellicht minder goed ziet dan een dwarse. Nadeel is alleen dat het wel lange langslijnen worden....hopelijk kan een bedreven bouwer hier wat meer over zeggen.
    Dit ga ik gewoon doen ! Het is de meest elegante oplossing. Echt een goeie tip, D3nnis ! Thanks mate !

Bookmatching Is Better.

Dan vallen de langslijnen ook minder op denk ik; het lijkt net of dat stuk van de body bestaat uit verlijmde stukken.

Eerst 2 plankjes met de lintzaag gemaakt uit hetzelfde stuk abachi. Let op het kleurverschil: de body ligt al weken op mijn werkbank bij een raam, en de rest van het abachi onder mijn werkbank in mijn afvalhoutkist. Ik ga ervan uit dat de kleur nog wel bijtrekt voor ik aan het lakken begin.

Ik heb de zijkanten vlak en passend geschuurd met 80 grit ...

... en 240 grit.

Past perfect. Geen licht door de naad.

Dit is het idee. De strook wordt ongeveer 65 mm breed.

3,8 mm. Als ik een strook uitfrees van 2,5 à 3 mm heb ik nog genoeg vlees om de inleg mooi vlak, glad en gelijk te schaven en schuren met de body.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 mei 2019 om 21:41

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten