Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 8 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 80
    Senior Member
    Blog Entries
    4

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Dank Mac. Je neemt me een hoop tikwerk uit handen. Daarnaast heb ik een HBO opleiding dus wat weet ik nou van de praktijk... Ik kan nauwelijks een schroevendraaier vasthouden...zogezegd. Fijn dus dat er anderen zijn die het voor me uitleggen :-D

Rare lekspanningen van 110 of 220 volt als gevolg van belabberde aarding kunnen goed pijnlijk zijn. Een "paar volt" zoals Mac terecht schrijft is even dito pijnlijk. Zeker op een gevoelige (dunne huid, vochtig) als je lippen.
    Ik leg het misschien wat simpel uit maar ik ben niet geheel ongeschoold hoor daarbij is een schroevendraaier kunnen vasthouden een zwaar overschatte vaardigheid, een Engelse schroevendraaier kunnen hanteren daarentegen is een ondergewaardeerd talent. Met een multimeter om m'n nek gedrapeerd zie ik er ook nog eens waanzinnig intelligent uit ook. Ik heb ook expres spoelwerking, inductie en hoe deze nadelig kunnen zijn voor een setje natte lippen tegen een microfoon en de mogelijkheid nog toonvast te kunnen zingen, buiten beschouwing gelaten omdat dit nog eens een extra laag aan de verwarring zouden kunnen toevoegen.

Verzonden vanaf mijn iPad met zo'n aplicatie, je weet wel. Ennèh ùhùh PFLRT

Te Koop:Seymour Duncans, SHPG1N pearly Gates bridge. Crème €50.SHPG1B pearly Gates bridge. Zwart & SHPG1N pearly Gates neck. Zwart setje voor €110. SH-11 custom custom. Wit €60. SHPR-1N prails neck. & SHPR-1B prails bridge. Zwart setje €110,- En nog een setje Black-outs. Zwart setje €100,- dimarzio Dp193-Norton. zebra €50. Dimarzio Dp193-Norton. Zwart €50.
    Gibson buckers uit een studio, setje bridge en neck. Nikkel/chroom. Setje €80.

Moderator

Standaard

De bottom line is dat je versterker net als bijna elk elektrisch apparaat lekstromen heeft naar massa.

Als de massa van het apparaat niet in verbinding staat met de massa van het net, dan loopt er een elektronenstroom via je gitaar naar je lichaam en meestal voel je daar niets van omdat het daar ophoudt met stromen.

Maar raak je met je schaamlipjes een geaarde microfoon, dan gaat er per direct een stroom lopen en dat ga je heel goed voelen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Zo heb ik ooit eens een dikke blauwe vonk getrokken met een verbrande nagel als resultaat. Dit omdat ik een chassis vasthield en een standby switch aanraakte terwijl de versterker al dik een week niet meer aan het lichtnet was geweest.

Senior Member

Standaard

Vanavond heerlijk gespeeld en geen schok gehad. Chassis en aardecontact stekker leken goed verbonden bij een meting met mijn multimeter.
    Nog effe een uurtje rijden en dan lekker tukken..

Senior Member

Standaard

Kan ik hier trouwens een voorzichtige conclusie uit trekken dat het die twee keer niet aan mijn versterker lag? Qua set-up was alles het zelfde alleen een andere zangversterker en andere stopcontacten.
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

Senior Member

Standaard

Als jouw versterker een niet veranderende factor is en je hebt het nu niet, zal het geen ondeugdelijke aarding van jouw versterker zijn.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member
    Blog Entries
    4

Standaard

Mijn beste gok, zonder meten of optische controle dus, je zat op verschillende fasen aangesloten. Dus niet verschillende groepen maar echt op verschillende fasen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Mijn beste gok, zonder meten of optische controle dus, je zat op verschillende fasen aangesloten. Dus niet verschillende groepen maar echt op verschillende fasen.
    Kijk en daar zit dus mijn frustratie. Stel dat hij op twee verschillende fasen zit (wat ik me niet voor kan stellen) dan nog heb je een gemeenschappelijk aardpunt toch? Ik begrijp dat jij regelmatig aan de andere kant van de groepenkast werkt en de opmerking dat de nul dicht bij de groepenkast aan aarde zit en niet in het verdeelstation kan ik wel begrijpen, het is zelfs heel logisch vanwege spanningsval over de aanvoer nullijn. Maar ground is ground en het potentiaal moet daar hetzelfde zijn imo. Een paar voltjes vind ik nog aannemelijk hoor, niet op alle slakken zout leggen.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Toch voortaan maar standaard een multimetertje in de koffer naar een optreden
    Als je al 2x achter elkaar op verschillende locaties 'prik' hebt gevoeld is dat kennelijk geen overbodige luxe.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Toch voortaan maar standaard een multimetertje in de koffer naar een optreden
    Als je al 2x achter elkaar op verschillende locaties 'prik' hebt gevoeld is dat kennelijk geen overbodige luxe.
    Oh, da's nieuw....???

Lijkt me redelijk standaard om een multimeter, soldeerbout en een connector tester bij je te hebben.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten