Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
Al die theorie, fijn om te weten en op een bepaald punt zelfs noodzakelijk maar picture this:

Je staat met wat mensen iets te spelen, te jammen desnoods, en iemand roept, gitaarsolo!
Niet ondenkbaar. Veel voorkomend zelfs.
De vraag is dan, heb je dan meer aan kennis van toonladders of kennis van je toetsenbord.

Elke muzikant die wel eens in zo'n situatie verzeild raakt weet, dat is vaak zwemmen of verzuipen en god zegene de greep.
In die gevallen koester ik mijn dubbelstops en arpeggio's die ik blindelings bij mijn akkoorden weet te vinden. En zo zal iedereen zijn eigen dingen hebben waarop ie terugvalt maar ik geloof niet dat er iemand denkt.. euh... C maar verlaagd septiem dus dat wordt mixolydisch voor de eerst 4 maten.
Nou ik moet je zeggen dat je dan toch wel wat aan toonladders hebt. Zeker bij pop of blues. Als de patronen van de basistoonladder er een beetje ingesleten zijn kom je er al improviserende achter welke toonladder, of liever gezegd in welke toonsoort je moet spelen.

Dat een noot nooit fout is, ik weet het niet. Neem het nummer Helpless van Neil Young. Een eenvoudig nummer dat in c staat. Als je daar een solo over speelt en je speelt de noten Eb en Bb klinkt het toch echt niet.