Aha, op die manier!
Heel goeie vraag. Je hebt eigenlijk gewoon pech. Je moet goed uitzoeken wat die pickups nou onderscheiden van elkaar; als je dat weet ga je kijken naar wat maakte nou die tone van D.Betts. gitaar, amp, en dan pickups. Dan zoeken of je de juiste specs kan vinden bijvoorbeeld via een signature gitaar. Maar goed... je begint dus met die pickups 'uit elkaar te trekken', qua specs en doel. Ik help je even.
'59: kopie van pafs maar dan met de gemiddelde waardes van een hoop pafs die Seymour in handen heeft gehad; dus GEEN kopie van een 'echte', maar een gemiddelde. Geen 'echte' paf, eerder een paf inspired pickup.
Seth Lover: samenwerking tussen Seth Lover en Seymour; PAF updated naar huidige wind-technieken en bouwmethoden. Dit is hoe Seth de humbucker gemaakt wilde hebben, Gibson heeft 'm iets goedkoper gemaakt (her en der wat kostenbesparingen). Wederom: geen 'echte' paf, eerder een paf inspired pickup.
Pearly Gates: paf in de basis maar gewonden zodat deze pickup elke LP kan laten klinken als Billy F. Gibbons' pearly. In tegenstelling tot de pups hierboven heeft deze geen 'echte' paf specs qua draad (namelijk iets dikkere isolatie van enamel, wat 'm meer power en 'sag' geeft).
Bonamassa's 1959 set (zijn eerste sig set): exacte TONE kopie van een set van joe. geen fysieke kopie.
Antiquity: zelfde idee als dat van de '59 alleen dan met nog meer details en kwaliteit (p.s.: beste 'paf' pickup die ik ken als je een generieke PAF wilt: mijn persoonlijke favo).
Page: exacte kopie van wat Seymour voor Jimmy Page maakte (btw, dit ding heet de Whole Lotta Love). Lijkt totaal niet op een PAF intern, tis gewoon echt een boosted paf.
Greenie: dat is wel een exacte kopie van een pickup set. Redelijk dun van tone, overigens. Heel honky. totaal niet mijn ding.
Je bent nog een paf style pickup vergeten; de jazz en alnico2pro.
Na de PAF kwam een cost-saving measure bij Gibson namelijk ditchen van plain enamel en gebruik van poly. Poly is simpelweg goedkoper. Geeft een iets dikkere isolatie, iets hogere inductie als gevolg, dus iets meer ballen, meer power. Niet veel, maar NET een beetje. Zet daar een A5 magneet in ipv de gebruike A2, A3 of A4 en voila. je hebt de TTop. Seymour's versie, of kopie, werd de Jazz. Zet er een Alnico 2 in, en BOEM, je hebt een Alnico2Pro.
Als je weet elke pickups iemand gebruikte, dan moet je de specs zoeken van die pickup en matchen wat het meest in de buurt komt van die specs. Of een customshop zoeken die dat kan maken![]()
Wel, dat is een goed antwoord, tx.
Sinds ik mijn '72 goldtop heb ben ik daar een beetje ingedoken. Er zitten '77 Dimarzio pafs in.
De verschillen die ik hoor in YT filmpjes zitten vooral in het resonantie punt. Bij originele pafs hoor ik relatief veel mid laag, een honky mid en wat bijtends hoog. Of het gaat gruizelen of smooth blijft klinken ligt ook aan de amp dus dat valt altijd moeilijk te zeggen.
Ik volg met veel plezier het Doug & Pat chasing Oscar project.
Big nerds only natuurlijk.
De bekende grote namen willen niet meedoen dus vooral boetiekers.
Het is grappig, sommige zitten echt right on track, anderen zijn echt heel teleurstellend.
Fun stuff.
Ik zit trouwens op het Snowy white spoor. Jazzy bluesy belltone. Ik kom op de Lovers of Antiquity uit maar natte vinger natuurlijk.
Ik dacht eigenlijk dat de Ants demagnetized Lovers waren maar dat is blijkbaar niet zo?
Laatst gewijzigd door Pepe; 27 augustus 2017 om 16:18
Nee ants zijn echt anders. Ik mag niet zeggen hoe maar t geeft te maken met materiaalkeuze en waar ze gemaakt worden (ants worden in de customshop gemaakt maar niet zo gelabeld).
Snowy White: is dat nie p90? Underwound??
Mijn favo paf sounds van Seymour Duncan.
Antiquities (beste allrounder)
Seth (heerlijk clean)
59 (betaalbaar)
Beste paf+:
Whole lotta love
Alnico2pro
Pearly Gates
DiMarzio IS DA BEZZT!!!1!!1!!
Ja, underwound P90 zou je zeggen kwa klank maar het is een '57 goldtop.
Kwa gevoel ben ik ook beter uit met P90 maar beetje gedoe met hummie frees (en aan Phat cats fratsen doen we niet)
Ik heb nog ergens een setje '74 ttops, ben er nog niet uit.
Overigens prima Pafs, die oude Dimarzios dus het is deels een gevalletje te veel tijd om handen.
Ermee bezig zijn is op zich al leuk.
Ach ja ik zie t
Seth lover of antiquities met alnico 3 in hals en alnico 4 in brug. Zit je gelijk met een vuilere amp in dicky Betts territory
Dimarzio heeft trademark op naam paf maar lijkt intern totaal niet op paf.
Favorieten/bladwijzers