En Alex Acuna natuurlijk....... geen klap teveel.
Ook leuk om te zien dat ex-straatmuzikant Bob Malach en ex David Letterman Band Will Lee zo hun best doen
En Alex Acuna natuurlijk....... geen klap teveel.
Ook leuk om te zien dat ex-straatmuzikant Bob Malach en ex David Letterman Band Will Lee zo hun best doen
Laatst gewijzigd door Erik de Perik; 2 mei 2017 om 22:40
Luister naar de break op 2:16.
Ik had drumles van Frits Landesbergen lang geleden en liet hem deze break horen en vroeg hem: hoe doet ie dat?
(geweldige drummer trouwens die Frits L.)
En Frits deed het even voor, gewoon zo.
Triolen op de kick en toms dus, eindigend met een flam op de snare. En later deed ik dat met dubbel kick en toms en dat klinkt nog veel beter.
Leuke sport, dat drummen.
Je bedoelt die Roy Buchanen patented pinched pick harmonics? Zeker, heel leuk gevonden![]()
De beste, zo niet, de beste () metal/progdrummer van het moment: Baard Kolstad.
Staan nog een hoop andere coole playthroughs van online ook.
'In dienst van de muziek spelen' vind ik een raar iets. Een drummer is niet in dienst van de muziek, maar onderdeel van de muziek. Een drummer lijkt soms een beetje hetzelfde lot weggelegd als een 'begeleidingsgitaar'.
Muziek: https://soundcloud.com/cageman-2
Straks ga je nog verklappen dat alle bandleden evt. de zanger/zangeres in dienst van de muziek moeten spelen. Dan hoeft het gelijk niet meer voor de gitaristen, en de zanger(essen/s)...Dat is ook de reden dat je het raar vindt. Omdat ze het inderdaad alleen tegen de drummer zeggen, of de bassist als die teveel freakt. En tegen de gitarist als die te hard speelt. Ik heb werkelijk nog nooit meegemaakt dat dat tegen iemand die zingt gezegd is... Nee, dan zie je van die kinderen die een battle moeten voorbereiden voor zo'n talentenshow... "maakt me niet uit welke stukken ik moet zingen, als ik maar alle uithalen krijg."
Net als met gitaarsolo's, hangt gewoon van de muziek af hoe een drummer moet spelen. Maar als ik bij Joe Satriani een geweldige drummer zie die 8 minuten lang drum preset 1 van een oude drumcomputer moet naspelen (de meest basic eight beat die je kunt bedenken), gewoon omdat Joe bij zijn eerste platen niet altijd een echte drummer kon betalen, dan voel ik toch wat plaatsvervangende schaamte en verveling.
En ja, ik weet dat net als bij slaggitaar, dat nog veel moeilijker is dan veel mensen denken. Zeker als je het vijf minuten heel strak en gelijkmatig moet volhouden. Maar dat dat ook moeilijk is maakt het niet minder saai.
Nouja, wie betaalt bepaald, dat is in de muziek niet anders.
Zappa was nog veel extremer dan Joe S., die tekende elke mep nog uit als het ff kon.
Of hij zei, oh.. je vindt dat leuk om te spelen? Dan ga ik daar fijn iets voor bedenken... en begin maar eerst met deze clownsbroek aan te trekken![]()
Bij Zappa kregen de composities regelmatig de signatuur van de muzikanten die 'toevallig' net in de band zaten. Bij drummers was de feel erg belangrijk voor Zappa. En bij sommige nummers werd heel erg voorgeschreven wat er gespeeld moest worden. Maar het viel ook wel mee. Zowel afgaande op repetitieopnames die nu vrij makkelijk te vinden zijn op youtube, als van het feit dat Steve Vai van vrij veel platen lead sheets moest maken voor Zappa, omdat het dus blijkbaar helemaal niet op papier stond.
Gezien de drummers waar Zappa mee werkte moet het toch een redelijke droombaan zijn geweest, drummen bij Zappa. Ongetwijfeld wel eentje waarbij je je de hele tijd op het randje tussen nachtmerrie en droom waant
Toch wel een indrukwekkend lijstje, van na de eerste Mothers line-ups. Arthur Dyer Tripp III was een conservatorium gast waar we verder weinig meer van gehoord hebben. Geronimo Black heeft gewoon mazzel gehad, maar daarna...
Aynsley Dunbar (die blijkbaar niet bij Hendrix ging drummen omdat hij kop of munt van Mitch mitchell verloren had)
Ralph Humphrey zal de meesten niets zeggen, maar werkte als studio drummer na (en voor?) Zappa
Chester Tompson vanuit Zappa door naar Phil Collins
Terry Bozzio ging naar UK en doet het nu solo goed genoeg om drumstellen mee te slepen die bijna duurder en groter zijn dan een normaal huis...
Vinnie Colaiuta... say no more, o.a. Sting en Jeff Beck
? Logeman werd studiodrummer. Moest vrij snel de band verlaten omdat Vinnie Colaiute toch nog een paar maanden wilde terugkomen bij Zappa
en de laatste was Chad Wackerman, die ook daarna de studio's in dook voor zover ik weet.
Dat lijstje is bepaald niet gek voor een artiest die eigenlijk bij leven redelijk underground was.
Ivo Wijers (Namtar) van Carach Angren is voor mij toch wel een van de beste Nederlandse drummers:
Re Zappa
Voor de liefhebbers die dit nog niet kennen, een leuk interview met een aantal Zappa drummers
Favorieten/bladwijzers