Nou ik heb je hele verhaal gelezen hoor.
Heb zelf een aantal jaren met zevensnarige gitaren live staan spelen.
Alhoewel ik me veel meer thuis voel op een zes snarig apparaat. thuis pielen is allemaal 6 snaar , op die 7 raak ik weer geregeld de weg kwijt door te weinig op dat ding spelen.
Maar voor die muziek was het wel handig omdat je niet meer hoefde om te stemmen , gewoon standaard stemming en gaan.
Lage tonen slaggitaarpartijen en hoge in normale stemming staande solo´s.
Mooi contrast gaf dat.
Achtsnarig lijkt mij makkelijker dan een zevensnarige trouwens.
Tosi Abasi stemt zijn gitaren ook anders dan standaard stemming.
Die stemt zijn gitaren in drie octaven verteld hij ergens in een videootje op youtube.
Ja zo kan het dus ook he.
Niet mijn muziek smaak maar hij doet soms wel toffe dingen.
Vroeg me met die gitaarmuur achter mij toendertijd al wel af dat als je nog lager zou stemmen dan die standaard B op die zevensnaar hoe je dat dan in hemelsnaam helder kon houden ipv dat het een brij zou worden in het laag ?
(ik heb het hier over 22 jaar geleden)
En nu zie je de laatste jaren die aantallen snaren per kwartaal zo ongeveer op lopen.
Over tien jaar staan al die metal gasten met een harp op het podium denk ik , nog meer snaren.

Heb toen ook een jazzgitarist van dichtbij op een zevensnaar bezig gezien en ik vond dat toch wel knap hoor wat hij aan extra tonen uit dat ding kreeg.

Dus hoe doen jullie dat tegenwoordig zonder ruzie met bassisten enzo?
Of is het alleen maar raggen op de twee laagste snaren en geen bas gitaar?
Ik kan me die zure koppen nog wel herinneren dat ik een duikbom op die lage B deed en met die vibratohendel onder de basgitaar door ging.......
Vinden bas gitaristen op één of andere manier niet leuk als je die koppen altijd zag.