Oorspronkelijk geplaatst door
Plant
De spanning op D gaat wel omhoog, maar die op S ook. Het verschil is nog maar 0.34V en dat mag best een paar volt zijn met D iets boven halve voedingsspanning.
Beter kun je de weerstand weer terug 6k8 maken zoals ie was en juist de 14k7 (jij hebt 15k) verlagen.
Ik heb hier op een breadboardje even het Q4 circuitje ingeprikt en 4 stuks BF256C uit het laatje de revue laten passeren (de FETs hebben nou eenmaal wat spreiding) en als ik de 15k drainweerstand vervang door 10k en ik laat bij de source gewoon 6k8 zitten, dan ligt de spanning op D afhankelijk van het exemplaar tussen 5.0 en 5.4V en op S rond 2.6V. Dat is een stuk gezondere DC-instelling qua uitsturingsruimte.
edit:
OK, ik heb even een simulatie gedaan van wat de 2N5485 in theorie zou doen. Ik heb die FET niet, maar LTspice heeft deze FET standaard in de library en met invoeren van het originele stukje circuit
zijn dit de resultaten:
DC levels in rust op D (groen) en S (blauw). D = 5.23V en S = 1.68V.
Zo ziet het er op D en S uit als je b.v. een 1kHz sinus van 100mV instuurt:
Dat zou dus prima moeten werken
De BF256C zit niet in de LTspice library, maar goed. We hebben nu een simulatie van hoe het originele circuit zou moeten werken en wat de DC-instelling zou moeten zijn.
Het verlagen van de drainweerstand van 15k naar 10k zoals ik net voorstelde zou de spanning op D behoorlijk in de goeie richting moeten brengen. S is dan wat hoger dan met de 2N5485 maar dat mag de pret niet drukken.
Favorieten/bladwijzers